عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تصمیم‌گیری برای خارج شدن لایحه CFT از دستور مجمع باید در صحن شورا مطرح شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید می‌کند که حتی اگر مهلت یک ساله لایحه CFT هم گذشته باشد، برای خارج شدن آن از دستور نیاز به تصمیم‌گیری در صحن شورای مجمع تشخیص دارد.

تصمیم‌گیری برای خارج شدن لایحه CFT از دستور مجمع باید در صحن شورا مطرح شود

خبرها حکایت از اتمام دوره یک ساله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) دارد. خبرگزاری‌ها در گزارش‌هایی با اشاره به زمان ارسال این لایحه از طرف مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام که در تاریخ 2 بهمن 97 انجام شده، خبر از کنار گذاشته شدن آن در مجمع تشخیص داده‌اند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید می‌کند که حتی اگر مهلت یک ساله این لایحه هم گذشته باشد، برای خارج شدن آن از دستور نیاز به تصمیم‌گیری در صحن شورای مجمع تشخیص است.

او همچنین توضیح می‌دهد که این لایحه در کمیسیون مشترک به نتیجه نرسیده و باید گزارش آن به صحن شورا بیاید. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در حال حاضر از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج نشده است
*برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که دوره یک ساله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT هم به اتمام رسیده و این لایحه هم به سرنوشت لایحه پالرمو دچار شده و از دستور کار مجمع تشخیص خارج می‌شود. اطلاع دارید که آیا از دستور خارج شده یا اصلاً ممکن است برای از دستور خارج شدن آن تصمیم‌گیری شود؟

نه، هنوز به یک سال نرسیده است و در حال حاضر هم از دستور کار مجمع خارج نشده است.

*اطلاع دارید که چه زمانی به مجمع تشخیص ارجاع شده است؟

تاریخ دقیق را نمی‌دانم، اما همین مطلبی که می‌گویید از تاریخ آن گذشته، هنوز در مجمع مطرح نشده است و هنوز هم در دستور کار قرار دارد.

*یعنی اگر قرار باشد یک سال آن تمام شود و از دستور خارج شود ابتدا در جلسه مجمع تشخیص مطرح می‌شود؟

بله، مطرح می‌‌‌شود که در حال حاضر هنوز نیامده است.

*پس این اراده در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد که همچنان بخواهند این لایحه را بررسی کنند؟

تقریباً.

CFT باید د ر دستور کار شورا بیاید که فعلاً نیامده است
*پیش از این لایحه پالرمو مشمول مرور زمان شد و خود شما گفتید که از دستور کار مجمع بعد از یک سال خارج شده است. این اتفاق ممکن است برای CFT هم رخ دهد؟

متاسفانه در دستور کار شورای مجمع قرار نگرفته است. البته چهار جلسه در کمیسیون مشترک مجمع بررسی شد و الان باید در دستور کار شورا بیاید که فعلاً نیامده است.

*یعنی در جلسات کمیسیون مشترک درباره آن تصمیم‌گیری شد؟

نه، در واقع تصمیم‌گیری نشد و همچنان موافقان و مخالفان روی نظر خود بودند.

کمیسیون مشترک بررسی CFT در مجمع تشخیص به نتیجه نرسیده است
*پس تصمیم بر این شده است که به جلسه شورا بیاید؟

باید به جلسه شورا بیاید، چون در کمیسیون به نتیجه نرسیده است. البته روش مجمع این است که هر موضوعی که در کمیسیون به نتیجه رسید، پیشنهاد کمیسیون آن به صحن شورا می‌آید، اما الان کمیسیون مشترک به نتیجه نرسیده است که البته باید وقت بیشتری در این زمینه گذاشته می‌شد و متاسفانه گذاشته نشد.

*چون لایحه CFT در کمیسیون مشترک به نتیجه نرسیده آیا ممکن است که مسئولان در کمیسیون مشترک به این نتیجه برسند الان مذاکرات آن را به صحن شورا نفرستند؟

نه، نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند. بالاخره باید نتیجه جلسات کمیسیون مشترک به شورا(جلسه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام) گزارش شود و در نهایت شورا درباره آن تصمیم‌گیری کند.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها