شیر در دام آفلاتوکسین / سم مشهور چطور از شیر سردرآورد؟


3 بهمن 1398 - 18:28
5e29b491d369f_2020-01-23_18-28
مصرف شیر درحالی از سوی بسیاری صاحبنظران تغذیه توصیه می‌شود که در سالهای اخیر برخی اظهارنظرها بر مصرف آن تاثیر منفی بالایی گذاشته است.

اولین اظهار نظر درباره وجود پالم در شیر بود که واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت. هرچند کمی بعد بسیاری برندها وجود بیش از اندازه روغن پالم در شیرهای تولیدی‌شان را تکذیب کردند اما برخی مصرف‌کنندگان به‌دلیل همین خبر، شیر را از مصرف روزانه خود حذف کردند.

حالا نوبت به دومین خبر بحث برانگیز رسیده است: وجود سمی به نام "آفلاتوکسین" در شیر که در جریان یک کنفرانس علمی مطرح شده و رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند.

این بار هم وزارت بهداشت وارد میدان شده و شایعات درباره وجود این سم به میزانی بیش از استاندارد در شیر را رد کرده، اما برخی متخصصین حرفی دیگر می‌زنند.

سم آفلاتوکسین اگر بیش از حد نرمال باشد، موجب سرطان کبد و برخی ناراحتی‌های کبد و کلیه می‌شود. افراد معمولا روزانه یک لیوان شیر در روز مصرف می‌کنند که در صورت وجود آفلاتوکسین خطر زیادی در کمین آنها نیست اما بیشترین خطر متوجه کودکان است.

پیش از این، درباره وجود این سم در پسته و ذرت‌های آلوده هم بحث‌های زیادی مطرح شده بود و به‌نظر می‌رسد اگر اعتماد مصرف‌کننده به مواد غذایی داخلی بازنگردد، بازار محصولات غذایی با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

مصرف شیر درحالی از سوی بسیاری صاحبنظران تغذیه توصیه می‌شود که در سالهای اخیر برخی اظهارنظرها بر مصرف آن تاثیر منفی بالایی گذاشته است.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

3 بهمن 1398 - 18:28

اولین اظهار نظر درباره وجود پالم در شیر بود که واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت. هرچند کمی بعد بسیاری برندها وجود بیش از اندازه روغن پالم در شیرهای تولیدی‌شان را تکذیب کردند اما برخی مصرف‌کنندگان به‌دلیل همین خبر، شیر را از مصرف روزانه خود حذف کردند.

حالا نوبت به دومین خبر بحث برانگیز رسیده است: وجود سمی به نام "آفلاتوکسین" در شیر که در جریان یک کنفرانس علمی مطرح شده و رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند.

این بار هم وزارت بهداشت وارد میدان شده و شایعات درباره وجود این سم به میزانی بیش از استاندارد در شیر را رد کرده، اما برخی متخصصین حرفی دیگر می‌زنند.

سم آفلاتوکسین اگر بیش از حد نرمال باشد، موجب سرطان کبد و برخی ناراحتی‌های کبد و کلیه می‌شود. افراد معمولا روزانه یک لیوان شیر در روز مصرف می‌کنند که در صورت وجود آفلاتوکسین خطر زیادی در کمین آنها نیست اما بیشترین خطر متوجه کودکان است.

پیش از این، درباره وجود این سم در پسته و ذرت‌های آلوده هم بحث‌های زیادی مطرح شده بود و به‌نظر می‌رسد اگر اعتماد مصرف‌کننده به مواد غذایی داخلی بازنگردد، بازار محصولات غذایی با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

17

نظرات 16
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
میرزا 0 0 پاسخ 1398/11/4 -23:03

دیگه به هرچی خوراکی صنعتی مشکوکم روغن پالم .آفلاتوکسین . برنج هندی که از الیافه .ماکارونی .رب گوجه آبلیمو .روغن های صنعتی و غیره هر کدوم تولیدشان یک داستانی از تقلب دارند خدا بخیر کنه باز هم میگن امید به زندگی ایرانیها افزایش یافته انشالله

حسان 0 0 پاسخ 1398/11/4 -12:20

مادرم هر زمان شیر میخوره اسهال میکیره ؟اقای وزارت بهداشت لطفا بفر مایید شما شیر از کجا میکیرید ماهم از انجا بکیریم

محمود 1 1 پاسخ 1398/11/4 -10:52

به نظر من استفاده نکنیم بهتر است

رویا 0 0 پاسخ 1398/11/4 -10:21

آفلاتوکسین در شیر و احتمالا در گوشت وجود دارد زیرا در بسیاری از استان ها از جمله آذربایجان از نان کپک زده برای تغذیه دام استفاده میکنند و همین طور در بسیاری از استان ها از علوفه ای که کاملا خشک نشده ودر انبار های نمناک نگهداری می شود استفاده میشود .پس وجود آفلاتوکسین در شیرها انکار ناپذیر است و راهکارهای برون رفت از این معضل بزرگ نظارت بر تغذیه دام ها توسط ماموران بهداشت ونیروی انتظامی می باشد با دستور وزارت بهداشت

ایرانی وطن‌دوست 0 0 پاسخ 1398/11/4 -08:14

سلام بله، موافق مصرف همین شیرها هم هستم این داستان، هم‌راستا با تحریمای آمریکاس که از بیرون اثر نکرد از داخل میخوان، بخش قابل توجهی از صنعت کشورو از کار بندازن و یه عده جوونو بیکار کنن. صرف‌نظر از مشکلات و ایرادایی که در اداره امور کشور وجود داره، بی‌اعتمادسازی برنامه کشواریی که نمیخوان بذارن ایران تو مسیر رشد و پیشرفت بیفته و این یکی از همون بازی‌های اوناس صدا و سیما هم که ؟؟؟!!!!

ایرانی 0 0 پاسخ 1398/11/4 -06:33

چرا پیامای که میفرستیم کامل نمیزارید اینم یه نوع دیگه از دزدی ی!

ایرانی 0 0 پاسخ 1398/11/4 -04:38

اول پالم، حالا هم سم کی بشه ی نفس راحتی بکشیم خدا میدونه... فقط شعار و دروغ، دیگه اعتمادی نمونده، تو هیچ زمینه ای اعم از بهداشت و تغذیه و محصولات صنعتی وحتی تولیدات کشاورزی ... نه کیفیتی وجود داره و نه اعتمادی به کجا داریم میریم

ایرانی 2 0 پاسخ 1398/11/4 -01:00

پس ما که بچه کوچیک داریم هر روز میگه شیر میخوام روزی دو سه لیوان شیر میخواد چکار کنیم خدا بدادمون برسه

دکتر حسن شاهی 0 0 پاسخ 1398/11/4 -00:54

با سلام آفلاتوکسین سم یک نوع قارچ هست و نه ویروس. لطفا اصلاح فرمائید ویروسها استثنائا اینجا بی نقصیرند

حسن شاهی 2 0 پاسخ 1398/11/4 -00:45

با سلام، ادب و احترام این داستان از مدتهاست که شنیده میشود علاوه بر آن داستان افزودن وایتکس به شیر هم که هست و بحث آفلاتوکسین هم کاملا علمی هستش و من هم بعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه این آلودگی را تائید میکنم.آنچه مشهود است تولید کننده های مواد لبنی از بعد کارآفرینی سوء استفاده کرده و زیر بار مسئولیت اجتماعی خود در ارائه محصول سالم برای مدتها نرفته اند و به این حرام خوری و آلوده کردن مردم ادامه داده اند و بنظر من راهی جز افشای موضوع نبوده و بدرستی هم انجام و اطلاع رسانی شده است. مگر مردم ایران چه تقصیر و گناهی کرده اند که باید ممالک خارجی را آباد کنند چون سرمایه های صاحبان این شرکتها در اروپا و آمریکاست و این داستان مظلوم نمائی چند باره این اربابان زر و زور است. من هرگز لبنیات میخرم که به غیرمستقیم به اروپا ، کانادا (بویژه) و آمریکا کمک‌کنم. ارادتمند

بیطرف 2 0 پاسخ 1398/11/4 -00:11

مسولین مثل آب خوردن به مردم دروغ میگویند انتظار دارند مردم باورکنند ای مسولین نفهم خر با آن خریتش پاش یک بار توسوراخ بره بار دیگر ازاون مسیر نمیره شما مردمو چی فرض کردید خجالت بکشید؟ (تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها ) من وخانواده ام که خوردن شیرو گذاشتیم کنار مردم هم اگریک جوفکر داشته باشند وبرای جانشان ارزشی قایل باشند مراغب خودشان هستند وباطناب پوسیده مسولین دزد واختلاسگر به چاه نمی روند (صلاح مملکت خویش خسروان دانند)

رویا 0 0 پاسخ 1398/11/3 -23:51

چرا اظهار نظرها رو کامل نمیذارید؟؟؟ هر بار نظر دادم با اینکه اصلا توهینی نبوده ولی بازهم فقط یه جمله از نظرم گذاشته شده!

رویا 5 0 پاسخ 1398/11/3 -23:49

وایتکس که قبلا ثابت شده بود که تو شیر ریخته میشه. لابد افلاتوکسین هم هست. شیر خیلی زود فاسد کیشه. حمل و نقل اون تا کارخونه زمانبره و برای فاسد نشدن حتما سم میریزن توش.. البته این مواد هم نباشه من بازم هرگز شیرهای پاستوریزه و هموژنیزه مصرف نمیکنم چون تمام چربی شیر رو میگیرن و ویتامینهای مفید هم حلال در چربیه. خاصیتی برای شیر نمیمونه دیگه. یه اب سفید رنگ ارزش استفاده رو نداره. من مزه ی شیر و ماست و دوغ طبیعی رو میدونم چیه. اگه اینها طبیعی بودن پس چرا هرگز مزه شون شبیه شیر و ماست طبیعی نیست!!!!!!! فقط نشاسته ست. تا کی دروغ و فریب؟؟؟ جواب خدا رو چی میدید؟ اینکه مواد مفید شیر رو میگیرید و بقیه رو میفروشید مصداق بارز کم فروشی نیست؟؟؟؟ فقط میگم متاسفم.

فا طمه یونسی 5 3 پاسخ 1398/11/3 -23:29

دیگه مردم به اون حد از شعور و سواد رسیدن که بفهمن چی راسته چی دروغ کاملا واضحه که این سم تو شیر هست و‌باز داره کتمان میشه

شاهین 4 3 پاسخ 1398/11/3 -22:27

من شخصا با مصرف شیر و ناراحتی و مشکلات گوارشی روبرو شدم

بنا 11 5 پاسخ 1398/11/3 -19:45

به خدا صحت داره و مثل روز روشنه، متاسفانه حتی وزرای ما مثل آب خوردن دروغ می گویند.متاسفانه!

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks