برخی معترضان دریافت کمک معیشتی قانع نشدند

بعد از اعلام نتایج اعتراض برخی خانوارها نسبت به عدم دریافت کمک معیشتی، پاسخی که برخی معترضان دریافت کردند آنها را قانع نکرده و ظاهرا با آنچه در مصوبه دولت آمده برای تعیین معیارهای مشمولیت این یارانه تا حدودی مغایر بوده که موجب گله‌مندی‌ آنان شده است.

برخی معترضان دریافت کمک معیشتی قانع نشدند

از آبان‌ماه و همزمان با اصلاح قیمت بنزین، دولت از محل منابع ناشی از این افزایش قیمت که حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در ماه تخمین زده شده است، طرح کمک معیشتی را اجرا کرد و پیش‌بینی بر این بود که به حدود ۶۰ میلیون نفر (حدود ۱۹ میلیون خانوار) کمک معیشتی پرداخت کند.

اما بعد از پرداخت مرحله اول، عده‌ای که تعدادشان کم هم نبود، نسبت به عدم دریافت اعتراض کردند و دولت فرصتی را فراهم کرد که افراد اعتراض خود را رسما اعلام کنند. در جریان ارائه این درخواست، حساب بانکی مورد بررسی قرار گرفت و افراد بر این اساس سنجیده شدند.

اما در حالی معیارهای مشمولیت کمک معیشتی اعلام رسمی نشده بود که و اطلاع رسانی شد که معیارهای درآمدی و حقوقی و همچنین ملک و خودرو سفر وجود داشت که افراد مشمول رامورد سنجش قرار می‌داد.

بر این اساس خانوار یک نفر با درآمد سالانه بیشتر از ۴۸ میلیون، دو نفره ۶۰ میلیون، سه نفره ۷۲ میلیون و چهارنفره ۸۴ میلیون و پنج نفره و بیشتر ۹۶ میلیون تومان شامل دریافت کمک معیشتی می‌شوند.

همچنین خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی، خانوارهای دارای املاک و مستغلات با ارزش ۱.۲ میلیارد در تهران و کلان‌شهرها و ۹۰۰ میلیون تومان در سایر شهرستان‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند. خانوارهای دارای خودروهای سواری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروهای عمومی با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان نیز شامل این طرح نمی شوند.

معترضان چه می‌گویند؟

اما نتایج اعتراضات و پاسخی که به برخی خانوارهای معترض اعلام شده، در برخی موارد با آئین‌نامه مطابق ندارد و برخی مواردی که از سوی خانوارها اعلام شده نشان می‌دهد که گردش مالی و درآمدی آنان از ارقام فوق پایین‌تر است.

یکی از این موارد به یک خانواده سه نفره برمی‌گرد که طی نتیجه اعتراض، به آنها اعلام شده "میانگین شاخص‌های مالی آنها در سه سال متوالی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بالاتر از ۸۰ درصد خانوارهای کشور است". از سوی دیگر آنچه برای حقوق ماهانه آنها اعلام شده، این بود که "مجموعه احکام حقوقی این خانوارها پنج میلیون و ۵۱۱ هزار تومان است".

طبق مصوبه دولت برای خانوارهای سه نفره مجموع درآمد ۷۲ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده که در هر ماه به درآمد شش میلیون تومانی می‌رسد؛ در حالی که برای این خانوار مجموع درآمد سالانه به حدود ۶۶ میلیون تومان می‌رسد.

از سوی دیگر این خانوار اعلام کردند که "صاحب‌خانه نیستند و حتی خودروی آنها یک پراید است" که این شرایط هم با شرایطی که در خودرو و ملک تعیین شده مطابقت ندارد.

دراین حالت به نظر می‌رسد که این خانواده سه نفره باید مشمول دریافت کمک معیشتی می‌شدند که این‌گونه نشده است.

برخی معترضان دریافت کمک معیشتی قانع نشدند

اما خانوار دیگری که اعتراض خود را مطرح کردند، یک خانوار چهار نفره هستند که در یکی از شهرستان‌ها زندگی می‌کنند. با اینکه صاحب‌خانه هستند اما ارزش خانه آنان پایین‌تر از حد تعیین شده در مصوبه بوده و خودروی آنها نیز پراید است.

طی اعتراض این خانواده، به آنها اعلام شده "میانگین برداشت ماهانه خانوار در ۹ ماه گذشته برابر با شش میلیون و ۹۸ هزار تومان است"؛ در حالی که به گفته خودشان مجموع درآمد این خانوار در سال به حدود ۷۳ میلیون تومان می‌رسد که در آئین نامه مربوطه برای چهار نفره‌ها مجموع ۸۴ میلیون تومان مصوب شده است.

برخی معترضان دریافت کمک معیشتی قانع نشدند

در مجموع این دو مورد مطرح شده، اشاره‌ به تعدادی از حذف‌شدگان دارد که می‌گویند وضعیت مالی و دارایی آنها آن‌گونه نیست که از دریافت کمک معیشتی حذف شوند.

این در حالی است که گرچه شرایطی فراهم شد تا افرادی که کمک معیشتی دریافت نکرده بودند نسبت به این موضوع اعتراض کنند، اما نتایج، برخی از آنها را قانع نکرده است و اکنون نسبت به آنچه در مصوبه اعلام شده و آنچه که در واقعیت برای خانوارها وجود داشته و براساس آن از دریافت کمک معیشتی کنار گذاشته شده اند، گویا تناقض وجود دارد که نیازمند اطلاع‌رسانی و شفاف سازی مسئولان در این رابطه است.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • علی ملامحمدی اردکانی
    0

    سلام. ما یک خانواده ۵ نفره هستیم ویارانه هم میگیریم. ولی سه ساله دوتا از پسرهام ازدواج کردند ومستقل شدند ولی یارانه انها جدا نکردیم.. بلد هم نبودیم که به کجا مراجعه کنیم الان درامدخانوار رو مجموع حساب کردند. پولی که بابت رهن خانه دادیم رو جزء خرج کرد ما محاسبه کردند. که بسیار نا عادلانه است. وما رو جزء 97%که از بقیه جلو ترند محسوب کردند؟ چطور میشه ابن باین ها حالی کرد واز کجا باید شروع کرد. موافقت کردیم؟ شفاف سازی بشه همه حسابها و... قابل رد یابی ودسترسی است. چون کارمند هستیم. نحوه برسط اشکال دارد اون که نباید میگیرد واون که باید بگیرد یک طزفه حذف میشه وصداش بجایی نمیرسد چنانچه عکس وگدذک لازم باشه میفرستم. 09369313406

  • مرتضی درخشان
    0

    سلام ما خانواده دو نفره ای هستیم با درامد ماهیانه 2500 هزار تومان که منزل شخصی هم نداریم و تنها دارایی ما یک خودروی تیبا است و هرگز به هیچ سفر خارجه ای هم نرفتیم اما بسته معیشتی به ما پرداخت نشد بنابر این اعتراض زدیم و باز هم عنوان شد که ما مشمول این طرح نیستیم . وارد سایت شدم دیدم زده احکام حقوق شما بالای 3 میلیون تومانه برسی کردم دیدم هر ماه مبلغی رو از حقوقم به کارت همسرم انتقال میدم که اون مبلغ و هم با حقوقم جمع بستن که هرچند اشتباهی آشکاره اما با این وجود هنوز با درامد 5 میلیون تومانی برای خانوار دو نفره خیلی تفاوت داره. رفتم پایین تر دیدم نوشته برای مثال تو مرداد ماه شما 43 میلیون تومان دریافتی داشتید. اول شوکه شدم یعد یادم اومد که این پولی بود از فروش ماشین قبلیم گرفتم و برج بعدی هم حدودا 10 میلیون تومان قرض کردم گذاشتم روش و همین تیبا رو خریدم که اتفاقا همون مبلغ قرضی رو هم درامد محسوب کرده بودن. خوب منی که درامدم نصف چیزیه که خود دولت مصوب کرده و هیچ کدوم از شرایط مشمول بودن رو هم ندارم فقط بخاطر یه خودروی 50 میلیونی باید مشمول نشم؟ مگه خودشون نگفتن خودرو باید بیش از 300 میلیون تومان نباشه؟ اصلا از چرا متوجه نشدن این مبلغ فقط یبار تو حساب من اومده؟ یا چطور متوجه نشدن مبلغی که تو حساب همسرم میاد از حساب خودم یعنی همون حقوق 2500 تومانی منتقل شده؟ برای تمام حرفام اسناد و مدارک وج.د داره هرکس دوس داره بیاد ببینه و برسی کنه. با تشکر از مسئولین دلسوز اخبار فوری که مشگلات مردم رو منعکس میکنن.

  • توفیق اولیان
    0

    من با خانواده شیش نفره مشمول یارانه معیشتی نشدم ماشین شرایتی گرفتم وبیمه عشایر سالانه به حساب میریزم یک مغازه کوچک دارم الان که همش با کارتخوان کار مکنن یا کسی چیزی میفروشه مشتری غوارست میاد پیش ماپولشو باکارت میکشه من باید برم شهر پولشو براش بیارم یا پول کارت به کارت کرده اون هم همینطور شما همشو روحساب من حساب کردین خونه شهری هم ندام واقعا یارانه معیشتی احتیاج دارم پروانه کسب هم ندارم با تشکر از شما دست اندر کاران عزیز

  • محمدجان زارعی
    0

    سلام بنده بیکارهستم ولی خانمم فرهنگی بازنشسته است ازاین مقدارحقوق خیلی هم وام کم میشود.خانه ای قیمی دارم خانه ای که به اسم خانمم هست مال برادرش هست مافقط اونوبه اسمش کردیم تاازروی سندش وام بگیریم .دودخترم کنکور ی ویازدهی هستند باهزینه بالا ماخانواده۵نفری هستیم

  • تیمورنادری
    0

    سلام من یه خانواده ی۳نفری دارم هیچگونه درامدی ندارم الان توسایت معیشتی گفتن شماماهانه۲۰میلیون درامدداری.واقعااین دروغ هست من دادموکجاببرم

  • روح اله قربان زاده
    0

    من مأمور خرید هستم و برای شرکت خرید میکنم. اینکه تنخواه رو‌خرج‌میکنک یعنی من پولدارم؟؟؟

  • محمد مهدی پور
    0

    سلام.این گردش حساب ها درست نیست. مثلا من از برج۴ تا۱۰ رو که بررسی کردند.برج ۵ اسباب کشی کردم وپول رهن خانه اومده تو حسابم وخارج شده ۳۰میلیون رو حساب کردند. از این ۳۰ میلیون تقریبا ۱۰ میلیون قرضی بوده که باز برج ۶من تونستم قرضم رو بدم باز پولی که اومده به حسابم تا قرض هام رو بدم حساب کردن. وبرج ۹که پول لازم داشتم موتورم رو فروختم ۶میلیون اون رو هم تو حساب اومده وحساب کردند. این مابین ۶ماه دیگه رو که من ۲میلیون و۵۰۰ حقوق دارم رو اصلا حساب نکردند. من اصل درآمدم اینه ودرحالی که ۱۸۰۰ هم اجاره میدم وچهار نفره هستیم!!!!!!!!!

  • حسین
    0

    بابا من و همسرم شاغلیم و ماهانه نزدیک 16میلیون هم می گیریم و خیر سرمون رفتیم خونه خریدیم شبیه لونه مرغ و نزدیک 16 میلیون قسط هم می دیم تا نمی دونم چه زمانی . . . حالا ما باید چکار کنیم یعنی ما الان جز اقشار پر درامد جامعه هستیم پس باید گفت وا ویلا . . .
    آقای رئیس جمهور ما با همان قیمت قبلی هم قادر به خرید مرغ . گوشت و . . . نبودیم چه برسد به حالا که قیمتها را بردی بالا بگو من و امثال ماها چه کار کنیم لطفا لااقل یارانه را به ما بر گردون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها