رئیس‌جمهور بلاروس، مسکو را به تلاش برای ادغام بلاروس در روسیه متهم کرد

رئیس‌جمهور بلاروس، مسکو را به تحت فشار گذاشتن کشورش برای ادغام با روسیه متهم کرد و متعهد شد تا اجازه وقوع این اتفاق را ندهد.

رئیس‌جمهور بلاروس، مسکو را به تلاش برای ادغام بلاروس در روسیه متهم کرد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در جمع کارگران از روسیه، اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت و گاز ارزان کشورش به خاطر توقف تامین نفت با هدف ادغام بلاروس به روسیه شدیدا انتقاد کرد.

این اظهارات در بحبوحه مذاکرات متوقف شده بلاروس با روسیه درباره تقویت هرچه بیشتر روابط اقتصادی میان این دو کشور مطرح شدند؛ تقویت روابطی که بلاروس آن را به عنوان توطئه روسیه برای سلطه بر این همسایه‌اش می‌بیند.

لوکاشنکو گفت: ما کشور خودمان را داریم و مستقل هستیم. ما با قدرت فکری و جسمانی خودمان هرچه را بتوانیم بدست می‌آوریم و با دستان خودمان کشورمان را می‌سازیم. ما نمی‌توانیم بخشی از یک کشور دیگر باشیم. من نمی‌توانم به شما خیانت کنم و بلاروس را حتی با کشور برادر روسیه ادغام کنم.

روسیه از ۳۱ دسامبر سال گذشته تامین نفت بلاروس را متوقف کرده است. این دو کشور در جریان مذاکرات حول محور تقویت نزدیکی و ادغام اقتصادهای‌شان نتوانستند برای امسال در خصوص بهای نفت به توافق برسند.

تعلیق فروش نفت روسیه به بلاروس بر انتقال نفت و گاز طبیعی روسیه از این کشور به اروپا تاثیری نداشته اما پیامدهایی برای بلاروس که برای تامین بیش از ۸۰ درصد از انرژی خود به روسیه تکیه دارد، داشته است.

پس از آن لوکاشنکو متعد شد تا تامین‌کنندگان نفتی جایگزینی پیدا کند و روز جمعه اعلام کرد که بلاروس در این خصوص در حال مذاکره با آمریکا، عربستان و امارات است.

وی گفت: من روابط عالی با آمریکا، عربستان و امارات دارم. آنها می‌گویند هرچقدر نفت لازم داشته باشیم را به ما خواهند داد. نیت من برای تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های روسیه یک بلوف نیست.

در بلاروس این نگرانی وجود دارد که کرملین در حال توطئه برای تشکیل یک کشور واحد با بلاروس است تا بتواند ولادیمیر پوتین را پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۴ میلادی باز هم در راس قدرت نگه دارد.

لوکاشنکو بارها این ایده را رد کرده و تاکید دارد که بلاروس هرگز بخشی از روسیه نخواهد شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها