چرا شیر شتر گران‌تر از شیر گاو است؟

شیر شتر در منطقه خاورمیانه و آفریقا نوشیدنی پرطرفداری محسوب می‌شود و در سبد غذایی روزانه مردم قرار دارد.

چرا شیر شتر گران‌تر از شیر گاو است؟

صدها سال است که شتر‌ها برای تولید شیر، ماست و حتی پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیر این حیوان در خاورمیانه و آفریقا یک ماده غذایی پرمصرف به شمار می‌رود و در برخی فرهنگ‌های این منطقه نیز از جایگاه خاصی در میان مردم برخوردار است.

با این حال، قیمت جهانی شیر شتر بنا بر دلایل متعددی گرانتر از شیر گاو است و شاید به همین دلیل است که در میان مردم جهان به اندازه شیر گاو طرفدار ندارد.

مقایسه خواص شیر شتر و گاو

دلیل اول به خواص شیر شتر باز می‌گردد. شیر این حیوان دارای چربی اشباع‌شده کمتری نسبت به شیر گاو است و ۱۰ برابر شیر گاو ویتامین C دارد. علاوه بر این، میزان کلسیم و پتاسیم آن نیز بیشتر از شیر گاو است.

دلیل دوم، کمبود عرضه شیر شتر در سطح جهان است. در حال حاضر سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تُن شیر گاو در سراسر جهان تولید می‌شود در حالیکه این رقم درمورد شیر شتر تنها ۳ میلیون تُن است که ۶۴ درصد آن هم تنها در دو کشور سومالی و کنیا تولید می‌شود.

دلیل سوم، افزایش روزافزون تقاضا برای مصرف شیر شتر است. با وجود آنکه مصرف شیر این حیوان بیشتر محدود به کشور‌های جنوب غرب آسیا و شمال آفریقاست، اما به خاطر خواص غذایی آن روز به روز تقاضا برای مصرف آن در نقاط دیگر جهان بیشتر می‌شود و همین مساله چالش بزرگی را پیش روی تولیدکنندگان قرار داده است.

این خواص غذایی فوق‌العاده در کنار عدم برابری عرضه و تقاضا در بازار باعث شده شیر شتر حدود ۳۰ برابر گرانتر از شیر گاو خرید و فروش شود.

خواص غذایی شیر شتر و خواص دارویی آن و همچنین تبلیغات گسترده‌ای که از سوی برخی سلبریتی‌ها در سراسر جهان درباره آن صورت می‌گیرد، بسیاری از مردم را به سمت استفاده از این ماده غذایی مقوی سوق داده است.

همین مسئله باعث شده هر روز مزارع جدیدی برای پرورش شتر در نقاط مختلف جهان از جمله در اروپا و آمریکا راه‌اندازی شود. در حال حاضر در ازای هر ۱۲ هزار رأس گاو تنها یک شتر در اروپا وجود دارد، اما انتظار می‌رود که در آینده نه چندان دور، این نسبت تغییر کند.

علت گرانی شیر شتر چیست؟

علاوه بر دلایل ذکرشده، یک دلیل دیگر برای گرانی شیر شتر به خود شتر و ویژگی‌های رفتاری آن مربوط می‌شود. شتر برای شیر دادن به یک محیط آرام و بدون استرس نیاز دارد و دوشیدن آن نیز با توجه به رفتار‌های منحصربه‌فرد این حیوان مهارت‌های بیشتری را نسبت به سایر حیوانات شیرده می‌طلبد.

عدم شیردهی کافی شتر نیز در گرانی قیمت آن بی‌تأثیر نیست. در حالی که هر گاو روزانه حدود ۵۰ لیتر شیر تولید می‌کند شتر نهایتاً ۷ لیتر در روز شیر می‌دهد.

افزون بر این، بر خلاف گاو، شتر باید همیشه در کنار بچه‌اش باشد تا شیر بدهد در غیر اینصورت یعنی اگر شترِ مادر از بچه‌اش جدا شود، شیردهی آن متوقف می‌شود.

شتر‌ها علاوه بر آنکه نسبت به گاو‌ها شیر به مراتب کمتری تولید می‌کنند، طول دوره بارداری طولانی‌تری نیز در مقایسه با گاو دارند که همین مسئله نیز به کم بودن عرضه شیر این حیوان و در نتیجه گرانی آن دامن می‌زند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟