رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر عراق ادامه دارد /سائرون: وارد مذاکره با طرف‌های سیاسی نمی‌شویم

با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل رئیس جمهور عراق به گروه‌های شیعی برای معرفی نامزد خود برای پست نخست وزیری، ائتلاف سائرون اعلام کرد برای تعیین نامزد نخست‌وزیری وارد مذاکره با فراکسیون‌های سیاسی نشده است.

رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر عراق ادامه دارد /سائرون: وارد مذاکره با طرف‌های سیاسی نمی‌شویم

غایب العمیری، نماینده ائتلاف سائرون گفت: ما با هیچ طرف سیاسی برای تعیین نامزد پست نخست‌وزیری وارد مذاکره نشده‌ایم و این مأموریت را به مردم واگذار می‌کنیم. ما از رسانه‌ها می‌خواهیم در انتقال اطلاعات و اخبار نهایت دقت را به کار گیرند و اخبار نادرست را تحویل مردم عراق ندهند.

در همین راستا حیدر العبادی، رئیس ائتلاف "النصر" و نخست وزیر اسبق عراق بر انتخاب شخصیتی لایق که از اعتماد مردم برای پست نخست‌وزیری برخوردار باشد تأکید کرد.

العبادی گفت: ما می‌خواهیم شخصیتی شایسته که از اعتماد مردم برخودار باشد به عنوان نخست‌وزیر برای مرحله انتقالی که بعد از آن انتخابات آزاد و شفاف با نظارت سازمان ملل برگزار شود انتخاب شود.

وی گفت که در انتخاب نامزد پست نخست‌وزیری در این مرحله دخالتی ندارد.

اما هشام الرکابی، مدیر دفتر رسانه‌ای رئیس ائتلاف "دولت قانون" اعلام کرد موضع این ائتلاف نسبت به نامزدهای پست نخست‌وزیری اعتراض نکردن به شخصیتی است که از محبوبیت سیاسی و مردمی برخودار بوده و ویژگی‌هایی که مرجعیت دینی مطرح کرده را داشته باشد.

از سوی دیگر یک مسئول در دفتر رئیس‌جمهور عراق از دیدار برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور با رهبران فراکسیون‌های سیاسی مختلف برای انتخاب نامزد نخست وزیری خبر داد.

برهم صالح چهارشنبه به فراکسیون‌های سیاسی هشدار داده بود که اگر درباره نامزد نخست‌وزیری به توافق نرسند خودش یک نامزد را به تشکیل دولت مکلف می‌کند.

احزاب عراقی روز پنجشنبه به مذاکرات خود برای تعیین نخست‌وزیر جدید ادامه دادند.

امروز مهلت برهم صالح به فراکسیون‌های سیاسی به پایان می‌رسد.

هر نامزدی باید هم تأیید فراکسیون‌های سیاسی و هم مرجعیت دینی و هم مردم را برای برعهده گرفتن پست نخست‌وزیری به دست آورد.

با به پایان رسیدن مهلت تعیین شده سازمان ملل نیز بر مسئولان عراقی برای تعیین نخست‌وزیر فشار می‌آورد.

جنین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که از طریق کنار گذاشتن حزب‌گرایی و تلاش برای تحقق منافع مردم و کشور به بازسازی اعتماد بپردازیم.

وی افزود: نیاز شدیدی به حل اوضاع وجود دارد. عراق دیگر تحمل این ظلم و خشونت و فلج سیاسی و اقتصادی را ندارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها