چطور «خفاش، موش، سوسک، سگ، قورباغه» وارد رژیم‌ غذایی چینی‌ها شد؟ / پای ژاپنی‌ها در میان است؟

یک پژوهشگر ادبیات چینی به این پرسش پاسخ داد که چطور

چطور «خفاش، موش، سوسک، سگ، قورباغه» وارد رژیم‌ غذایی چینی‌ها شد؟ / پای ژاپنی‌ها در میان است؟

این روزها شاهد شیوع ویروس کرونا در چین و نقاط دیگر جهان هستیم به طوری‌که تاکنون تعداد قربانیان این ویروس به حدود 400 نفر و تعداد کل مبتلایان آن در سراسر جهان به حدود 12 هزار نفر رسیده‌ است.

یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال 2002 اپیدمی جهانی سارس را به وجود آورد که حدود 800 نفر را به کام مرگ کشاند؛ یک ضرب المثل چینی هست که می‌گوید "یک چینی غیر از هواپیما و میز، همه چیز می‌خورد!" گذشته از این با توجه به شواهد و قرائن موجود علت‌ انتقال این بیماری مستقیم یا غیر مستقیم به عادت "همه‌چیزخواری" چینی‌های غیرمسلمان مربوط است.

در همین رابطه، با "فهیمه سروش" دارای دکتری زبان چینی که سالیان درازی را در چین زندگی کرده گفت‌وگویی داشتیم؛ او در توضیح منشاء تاریخی و فرهنگی "همه‌چیز‌خواری" در چین به تسنیم گفت: ریشه "همه‌چیزخواری" مردم چین به حدود 150 سال پیش بازمی‌گردد که در آن "یه‌وِن" بر علیه استبداد ژاپن قیام کرد؛ چین از نظر وسعت چهارمین کشور و از نظر جمعیت، نخستین کشور بزرگ جهان است؛ چینی‌ها بسیار صلح‌طلب و صبور هستند در نتیجه برای محافظت از خود به تمهیدات نظامی فکر نکرده‌ بودند اما برخلاف آنها، ژاپنی‌ها بسیار جنگ‌طلب و عصبی هستند؛ در این زمان، ژاپنی‌ها به تحریک و حمایت آمریکایی‌ها به چین حمله کردند و چون مردم چین هیچ سلاحی در دست نداشتند، شکست خورده و تسلیم شدند، در این میان، ژاپن عده زیادی از چینی‌ها را کشت و یا به برده‌گی برد؛ در نهایت مردم چین به فرماندهی "یه‌وِن" با هم متحد می‌شوند و ژاپن را شکست دادند.

سروش تصریح کرد: در این دوره، ژاپن با حمایت آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی برای تحت فشار قرار دادن مردم چین، همه موادغذایی را از سطح چین جمع‌آوری می‌کند؛ هدف آنها این بود که کشوری با چنین وسعتی را به واسطه ژاپن تحت سیطره خود درآورند، در ادامه مردم در شرایط گرسنگی شدیدی قرار می‌گیرند، مثلا مردان چین در ازای یک سیب‌زمینی تمام روز را در معادن خودشان کار می‌کردند و در انتهای روز آن سیب‌زمینی را بین اعضای خانواده خود تقسیم می‌کردند، تا آن زمان، خانواده‌های چینی حداقل چهار تا پنج فرزند داشتند و به علت اشتغال به مزرعه‌داری از پس هرینه‌های آن برمی‌آمدند اما کار به جایی می‌رسد که مردم دیگر نمی‌توانند خودشان را سیر کنند و در نتیجه به خوردن ملخ، سوسک و کرم رو می‌آورند؛ دلیل دیگر"همه چیزخواری" چینی‌ها این است که مردم این سرزمین به دلیل عزت نفسی که داشتند به جای بیگاری در شرایط تحقیرآمیز، ترجیح دادند به همه چیزخواری روی بیاورند؛ چنین اتفاق مشابهی نیز در روسیه اتفاق افتاد که در آن مردم حتی به آدم‌خواری پرداختند، داشتن روحیه صلح‌طلبی نیز دلیل دیگر شکل‌گیری این عادت غذایی است، از طرفی چون چین سرزمین ادویه‌هاست، مردم از ادویه‌ها برای خوشمزه کردن حشرات و گیاهان استفاده کردند و رفته رفته این مسئله به یک فرهنگ غذایی تبدیل شد!

وی با اشاره به دو قوم "خویی‌زو" و قوم "اوی‌غور" که از اقوام مسلمان چین هستند، متذکر شد: البته "همه‌چیزخواری" در همه جای چین رواج ندارد و این عادت به قوم "خَن" مربوط می‌شود؛ چین از 54 ملیت مختلف تشکیل شده است که 96 درصد آن مربوط به قوم "خَن" یا در اصطلاح همان قوم چینی است؛ قوم دیگر چین "خویی‌زو" است، این قوم مسلمانان ایرانی هستند که حدود 500 سال پیش برای تروبج دین اسلام به چین رفتند، با قوم "خَن" ازدواج کردند و در آنجا ماندگار شدند؛ لازم به ذکر است که اوی‌غورها از ترکیه به چین مهاجرت کرده‌اند و در استان "شین جیان" ساکن‌اند.

این پژوهشگر ادبیات چینی گفت: در این میان اقوام چینی، قوم "خویی‌زو" بسیار به بهداشت فردی و نوع خوراک خود اهمیت داده و به آموزه‌های اسلام پایبندند؛ این قوم عمدتاً در غرب و شمال غرب چین ساکن هستند در حالی که شهر "ووهان" که مرکز شیوع بیماری کرونا بوده در شرق چین واقع شده‌ است.

سروش با اشاره به یک ضرب المثل چینی مبنی بر اینکه "یک چینی غیر از هواپیما و میز، همه چیز می‌خورد!" اضافه کرد: با این حال حتی قوم "خَن" که همه‌چیز خوارند، خیلی از چیزها مثل گوشت خوک را نمی‌خورند که البته ممکن است متاثر از عادات مسلمانان باشد.

وی گفت: لازم به ذکر است که پیش از این نیز بیماری‌های دیگری در چین شیوع پیدا کرده‌اند از جمله می‌توان به بیماری "سارس" اشاره کرد، ویروس کرونا یه نسخه پیشرفته‌تر از این ویروس است؛ مورد دیگر بیماری "هپاتیت" است که تعداد زیادی از مردم سابقه ابتلا به آن را داشته‌اند و به سهولت افراد را مبتلا می‌کند، در چین به دلیل وجود بیماری‌های گوناگون، تزریق انواع واکسن‌‌ها اجباری است و دلیل آن هم به همین عادت "همه‌چیزخواری" باز می‌گردد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • بهداد. حسن
    0

    ای کاش ب کشتار تورکان اویغور در چین هم بپردازین

  • هادی
    0

    وسایلی که میسازن آشغاله ، بدرد نمیخوره همه نوع آشغالیم میخورن هر مریضیم هست ازی بدردنخورا نشآت میگیره اونموقع وضع مالیسون خوبه نبوده سگ خوری میکردن الان که اقتصاد برترن الان دیگه چرا سگ خوری میکنن واقعا حال بهم زنن بعنوان یک ایرانی اصلا دوست ندارم با این سگ خورای منشا مریضی رابطه داشته باشیم .

  • خوب
    0

    شک نکنید تو این قضیه ویروس کرونا دست امریکا توکاره برای فلج کردن اقتصاد چین

    نظرات شما -
    • بد
      0

      دستش درد نکنه ‌‌‌‌‌‌‌. تا کور شود هر آنکه نتواند دید. ترامپ سالاره

    • حسن
      0

      نه بابا دست مامانت تو کاره

    • یکی
      0

      نه که چین و روسیه از این ابتکارها ندارند!!!!

  • بایرام
    0

    منشا بدبختی امریکاست ودست داره تو این قضیه

  • بهروز
    0

    با این تعریف خاصی که از چین و فرهنگ غنی‌شون داشتید ای کاش از دولتمردان علت اینهمه مراودات و تجارت جنسهای آشغالی و بُنجل با این کشور کمونیستی و ضد خدا و یکتا پرستی که کافر مطلق محسوب میشن رو هم میپرسیدید.!!گاهی از دین فقط اسمش در کشور اجرا میشه ای کاش مرام و وجدان انتقاد از این حکومت فاشیستی نسبت به مسلمانان چینی رو هم داشتیم!!

  • هادی
    0

    لامصبا چرا اینهمه سنگ چین کمونیست و خدانشناس رو به سینه میزنین اخه؟؟؟ اخه کودوم ادم عاقلی کرم و سوسک میخوره جز چینی ها؟؟؟؟ هندوستان هم میلیاردی جمعیت داره و بحث گرسنگی و کمبود مواد غذایی تو خیلی از کشورای دنیا هستش مخصوصا افریقا،،،،پس چرا کسی نمیره حیوونارو بخوره؟؟؟ ان شاالله کرونا بزنه کل جمعیت چین رو نابود کنه یه دنیا از دستشون راحت میشن با این جنسای آشغالشون چینیای نامرد میزنن مسلمونای اویغور رو میکشن پس چرا جمهوری اسلامی جیکش درنمیاد؟؟؟؟ د اخه لعنتیا اسم کشور رو گذاشتین اسلامی اخه! واقعا واسه شماها اهالی رسانه و سردمداران حکومت ایران باید تاسف خورد که کشورای خدا و پیغمبرشناس رو ول کردین و چسبیدین به چین و روسیه کمونیست که خدا و پیغمبر و نجس و پاک حالیشون نیس

  • ماهان
    0

    تحلیل بی ربطی بود

  • محمدعلی
    0

    با این موش و سگ و خفاشی که این چینی ها میخورن، حتی کرونا هم در مقابلش هیچی نیست...

  • شهرام
    0

    همین آدمای یک خور و خداناباور کمونیست شدن قبله حاجات رژیم ایران . که ادعای مسلمونیش از خود عربستان هم بیشتره . از آخوندا بپرسید اونا میدونن چون دوست چینی ها هستن و با هم سر یک میز مغزران سگ تناول میکنند

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی
    0

    واقعا کثیفن

  • مارال
    0

    اون دوست عزیزی که می گن همه وسایل این کشور بدرد نخوره لازم به ذکر که بگم کالاهای چینی درجه 1 و درجه و درجه 3 داره و این به دلیل بی کفایتی مملکت ماست که جنس در جه 3 وارد ایران می شود و درجه 1 وارد کشورهای دیگه اما من دوست دارم با این مردم در ارتباط باشیم با همین مردمی که تو 10 روز یک بیمارستان بنا کردن نه مثل مملکت من که هنوز نتونستن یک اتوبان تهران شمال راه اندازی کنن نمی دونم چی بگم در مورد این طرز تفکر

  • پیام
    0

    خود خفاش تعجب کرده یکی پیدا شده بخورتش ...

  • اسدی
    0

    سلام ، از اونجایی که مدت زمان زیادی را در چین زندگی کردم ، لازم دونستم اطلاعات ایشون را در بعضی نکات تصحیح کنم. اویغورها از ترکیه به چین نیامدند ، انها کشور مستقلی داشتند که حدود هفتاد هشتاد سال پیش ، چینی ها ان را به تصرف خود در اوردند و ریشه ی نا ارامی های منطقه ایغور نشین که بعدها ترکیب جمعیتی ان توسط چینی ها به هم ریخت ناشی از همین حس اشغالگری مداوم چینی ها بوده و هست.

  • اسدی
    0

    نکته دوم اینکه این مساله صحت نداره که نژاد هن گوشت خوک نمیخورن یا کم میخورن ، غالب گوشت مردم گوشت خوک هست هم در فروشگاهها و هم در بازارهای محلی و علت اصلی آن ارزانی ان در مقابل گوشت گاو و گوسفند است تقریبا نصف قیمت . نکته سوم اینکه یکی از دلایل اصلی خوردن اینجور مواد مثل سوپ خفاش یا ماربه خاطر اثرات درمانی یا تقویتی آن در نظر مردم است مثلا معتقد هستند که باعث تقویت جنسی میشود یا فلان کمبود بدن را برطرف میکند . و البته غذای غالب نیست و گاهی و در شرایطی مصرف میکنند . مواردی مثل کرم ابریشم یا کرم های مشابه هم به علت پروتیین زیاد آنها در مقایسه با هزینه ای که پرداخت میکتند به طور عمومی تری مصرف میشود. فرهنگ خوردن گوشت گربه و سگ هم فقط در چین نیست ، در کره جنوبی هم بشدت رواج دارد .

  • یه ایرانی
    0

    وقتی حلال و حرامی که خدا به مردم تاکید کرده کنار گذاشته میشه باید هم بشه منشا مصیبت و ......خیلی از غیر مسلمانها تو کشورهای اورپایی و آمریکا و....رو آوردن به غذاهای حلال و حتی پزشکانشون به بیماران توصیه میکنند که غذاهای حلال فقط بخورند. چون نتیجه اش رو دیدن

  • هادی
    0

    سلام ادعا میکند جنسای چینی اشغاله ولی تو خونتون 70درصد وسایلتون چینیه شماها اگه میتونید تولید کنید ما بخریم.ادعا نکنید. اگه چین نبود الان وضع ما خیلی داغون تر بود

    نظرات شما -
    • داود
      0

      اجناس درجه یک چینی تمام اروپا و آمریکا رو پر کرده ولی ملت ما هنوز فکر میکنه چین فقط جنس بنجل تولید میکنه

  • مرضیه صادقی ورجانی
    0

    خیلی زور داره منی که یه عمر قیمه و قرمه سبزی خوردم الان باید تاوان خفاش خوردن یکی دیگه رو پس بدم

  • nooshdaroo
    0

    اکثر کسانی که با کینه و نفرت راجع به چین حرف میزنن به این دلیله که میدونن چین متحد بزرگ جمهوری اسلامیه که جلوی بسیاری از ضربه های شدید تحریمها علیه ایران رو گرفته. پس کسانی که از این قضیه زورشون میگیره معمولا به جای زدن حرف دلشون به گفتن به فحش و ناسزا و نفرین روی میارن. علیه چین حرف میزنن چون میدونن که چین تا حد زیادی امپریالیسم امریکایی رو مورد خدشه واقع میکنه و تا زمانی که چین و روسیه در کنار ایران هسان ضربه پذیری ایران کمتره. پس مشکل نه سگ خوری اونهاست و ه کمونیست بودنشون بلکه مشکل یه عده با چینیها در واقع کینه و نفرتهای سیاسیه کسانی که مقابل کشتار کودکان یمن و افغانستان و سوریه توسط امریکا و دست نشانده های مورد حمایتش مثل داعش سکوت میکنن حالا داعیه دار دفاع از مسلمانان چین شدن. کسی مشکل حکومت چین با بخشی از مسلمانانش رو انکار نمیکنه ولی سیاست یک بوم و دو هوا سیاست بد و البته نخ نما شده ایه

  • علی
    0

    از تمامی حرف ها که بگذریم اگر کشورهای چین یا هندوستان نبودنند .الان نصف دنیا بایستی دست التماس برای خرید اجناس به سوی کشورهای به اصطلاح ابر قدرت دراز میکردند . فعلا چارهای نیست تا قوی شدن بایستی خیلی چیزها را تحمل کرد .

  • حبیب الله ناظمی
    0

    بیچاره چینی ها،،، خب ی باردیگه خلیج فارس وآبهای صیادی ایران رو بهشون به رایگان اجاره بدیدتا بقیه اون چیزی هم که نمونده رو جارو کنند ببرند بخورندتا دیگه مجبورنشندسوسک وموش وخفاش بخورند.

  • محمد تقی بهار
    0

    کلا آمریکا مقصره تمام مشکلات کل دنیاست نه تنها دنیا بلکه موجود فضایی هم از آمریکا بدشون میاد برای همین نمیان زمین

  • پوریا
    0

    اویغورها از ترکیه آمده اند؟؟؟ترکیه خود کشوری جعلی و ساختگی و نوبنیاد است که بر روی تمدن ایران و روم ساخته شده...اویغورها اصالتا ترک(ترک واقعی نه مثل آذری های ایران،ترک زبان)هستند و در راه ابریشم راهزنی می کرده اند...البته خیلی از اویغورها تاجیک و پارسی زبان بوده اند که به مرور ترک زبان شده اند...خدا چه کسانی رفته اند چین و ما اینجا هستیم.

    نظرات شما -
    • داود
      0

      اگر میخواهید اینجوری به پیشینه کشورها بپردازید پس ایرانی ها هم جعلی هستند و مهاجرین کوچ نشین بودن که از شمال قفقاز وارد اینجا شدن و بر روی تمدن عیلامیان ایران را بنا نهادند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها