روزهای آخر عمر شاه چطور گذشت؟

روز پنجم مردادماه سال ۱۳۵۹، بالاخره مرگ به سراغ محمدرضا شاه پهلوی آمد؛ این هم از عجایب روزگار بود که او درست یک روز پس از سالروز مرگ پدرش، رضاشاه، بمیرد.

روزهای آخر عمر شاه چطور گذشت؟

شاه روزهای آخر عمرش را در مصر گذراند؛ اما پیش از آن، دورانی سخت از دربه‌دری و فرار را تجربه کرد. نخستین مقصد او پس از فرار از ایران، آسوان در مصر بود. سادات به استقبالش آمد و شاه در حالی که گریه می‌کرد، به او گفت که احساس یک فرمانده گریخته از میدان جنگ را دارد!

آن روزها، هنوز رژیم پهلوی سرنگون نشده‌بود؛ به همین دلیل، شاه می‌توانست با دردسر کمتری از این کشور به آن کشور برود؛ اما با سقوط رژیم، همه چیز تغییر کرد. او پس از مصر، ابتدا به مراکش رفت؛ اما دیگر در آن جا از تشریفات رسمی خبری نبود. طی ۶۷ روز حضور شاه در مراکش، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و دولت مراکش اعلام کرد که می‌خواهد با حکومت جدید ایران ارتباط برقرار کند و به همین دلیل، دیگر نمی‌تواند میزبان شاه باشد.

البته، محمدرضا پهلوی و اطرافیانش، این موضوع را از طریق مطبوعات فهمیدند. شاه در فروردین ۱۳۵۸، راهی جزایر خوش آب و هوای باهاما شد؛ جایی که موضوع ابتلایش به سرطان بدخیم غدد لنفاوی را به او فهماندند. حال جسمانی شاه، روز به روز وخیم‌تر شد؛ اما ترس از جوانان انقلابی و دانشجویان مبارز، یک لحظه او را رها نمی‌کرد.

۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۵۸، شاه از باهاما به مکزیک رفت، اما وخامت حالش، باعث شد از دولت آمریکا بخواهد که ترتیب سفر وی به این کشور را بدهند. آمریکایی‌ها مردد بودند، اما سرانجام با پادرمیانی افرادی مانند هنری کیسینجر و راکفلر که با شاه ارتباطات گسترده اقتصادی داشتند، او را پذیرفتند. شاه، با نامی مستعار، در یکی از بیمارستان‌های نیویورک بستری شد.

همان‌جا بود که دولت مکزیک از پذیرفتن دوباره او عذر خواست. شاه که کاملاً مستأصل شده بود، پیشنهاد آمریکایی‌ها را برای رفتن به پاناما پذیرفت و در آذرماه ۱۳۵۸، به این کشور رفت و ۱۰۰ روز در آن جا ماند. اما دولت پاناما نیز حاضر به ادامه حضور شاه در کشورش نشد.

او به پیشنهاد سادات، راه کشور مصر را در پیش گرفت تا در بیمارستان «معادی» قاهره، جراحی شود؛ اما در ناامیدی و تنهایی، پذیرای مرگ شد.

منبع: خراسان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • بی
    0

    خدا رحمت کند هر کس که برای مردم کشورش کارمیکند حالا چی میخوادادم معمولی باشه یا شاه باشه مهم خدمته فکر کنم ایشون برای مردم ایران کارهای زیادی کردن اگر در عصر خودشون قضاوت بشن روحشون شاد

    نظرات شما -
    • دیار بوعلی سینا
      1

      نه بابا .. راست میگی ؟؟؟؟ عجب!!!

    • قیطران از روستای حی
      1

      لعنت بر شاه وطن فروش

  • انقلابی
    1

    آخر وعاقبت دیکتاتورها

  • پرتغال فروش محل
    1

    عبرتى باشد به اقايان هزار فاميل كه بيت المال را صرف ساختن كاخهاى شاهى ميكنند بلاخره يك روز خرخرهء انهارا نيز خواهند گرفت

  • ک
    0

    انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون "کسی که فقط لندن را دیده باشد لندن را هم نمیشناسد ". منظورشان این است که شما باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبی هست یا نه... کسی که فقط يك كتاب را خوانده باشد در حقیقت همان يك كتاب هم بلد نیست زیرا فقط در تعامل و مقایسه است که میشود هر موضوعی را بهتر فهمید، تک منبعی بودن انسان را متعصب و خشک بار می ‌آورد و عمق فهم او را به طرز عجیبی کاهش میدهد...!!

  • ن
    0

    سرگشت ریال ... در زمان شاه طهماسب صفوى، ارزش هر تومان ایران برابر با ١٠ پوند انگليس بود یعنی تومان ایران تقریبا با ارزش ترین پول جهان بود! آن زمان هنوز آمریکایی و دلاری وجود نداشت. در دوران سلطنت فتحعلی‌شاه و محمد شاه قاجار، دو پوند استرلینگ برابر با یک تومان ایران شد. در این زمان یک پوند برابر بود با ۲۵ فرانک فرانسه و ۱۰ روپیه هند. در همین زمان، یک تومان ایران با دو دلار و پنجاه سنت آمریکا برابر بود. در اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه ارزش پوند بریتانیا ۳.۲۵ برابر تومان ایران و پس از قتل او، در زمان سلطنت مظفرالدین‌شاه، حدود ۴.۸۵ برابر تومان ایران شد و پس از انقلاب مشروطه یک پوند برابر با ۶۰ قران بود یعنی ارزش پوند انگلیس ۶ برابر تومان ایران شد. در اواخر سده نوزدهم و اوائل سده بیستم میلادی تا جنگ اوّل جهانی، یک پوند انگلیس تقریباً برابر با ۵ دلار آمریکا بود. بنابراین در دوران مظفرالدین‌شاه ارزش دلار آمریکا و تومان ایران تقریباً یکسان بود. در زمان سقوط رضا خان و ورود ارتش‌های متفقین به ایران، دلار آمریکا تقریباً یک و نیم تومان ایران بود. در سال ۱۳۳۲ یعنی در اواخر دولت مصدق، یک دلار آمریکا معادل ۹ تومان و یک پوند استرلینگ برابر با ۲۳ تومان بود. در پایان سلطنت محمدرضاشاه و در دوره‌ای که صادرات نفت خام در قله تاریخی قرار داشت، یک دلار آمریکا تقریباً ۷ تومان ایران و یک پوند انگلیس تقریباً ۱۰ تومان ایران ارزش داشت. و امروز اگر واژه lowest currency را در گوگل سرچ کنید میبینید که ریال ایران بی‌ارزش‌ ترین پول جهان است. یعنی هر دلار امروز برابر بود با ۱۱۰ هزار ریال یا ۱۱ هزار ‌تومان ... .

  • پیام
    0

    رئیس جمهور فقط جمعه ها متوجه میشه

  • سعادت حسینی
    0

    هر دوره ای معایب ومحاسن خودش را دارد الان هم از نظر اقتصادی مردم زیر خط فقر هستند دولت اگر دست از چپاول بردارد وآقا وآقا زاده ها بزارن وملت رانچاپن مملکت بهشت میشه شاه هم جنبه های مثبت داشت.الان هم مردم به وجود رهبر دلخوشن وزحماتی که سپاه میکشه درود بر سپاه لعنت به دولت دزدها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها