قیمت‌های نجومی مسکن و بازاری که مشتری ندارد؛ مسکن ملی مشکلات را حل می‌کند؟

رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در استان خراسان شمالی همانند سایر مناطق کشور از سویی و عدم وجود رونق در این بازار از سوی دیگر باعث شده این استان در ردیف استان‌های دارای بیشترین تورم قیمت مسکن در کشور قرار گیرد.

قیمت‌های نجومی مسکن و بازاری که مشتری ندارد؛ مسکن ملی مشکلات را حل می‌کند؟

رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در استان خراسان شمالی همانند سایر مناطق کشور٬ از سویی و عدم وجود رونق در بازار این کالا از سوی دیگر٬ باعث شده استان خراسان شمالی در ردیف استان‌های دارای بیشترین تورم قیمت مسکن در کشور قرار گیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند٬ در پنج سال گذشته رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شد تا قیمت این کالای ضروری در زندگی تک تک افراد افزایش پیدا نکند؛ اما بخشی از افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تا کنون به دلیل انباشت تورمی بوده که در همان سال‌ها کاملا زیرپوستی ایجاد شده بود.

از سوی دیگر عده‌ای اعتقاد دارند٬ کمبود عرضه به نسبت تقاضا٬ یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن در سال‌های اخیر است که قیمت را به سقف رسانده و در این میان استان خراسان شمالی در دوره ابتدایی این گرانی‌ها رشد بی‌سابقه فروش مسکن را تجربه کرده و در صدر بازار معاملات نیز بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار، سه استان خراسان‌شمالی، زنجان و البرز حائز بیشترین رشد به لحاظ حجم معاملات خرید مسکن در زمستان 97 بوده‌اند؛ تعداد معاملات خرید مسکن در استان خراسان‌شمالی، زمستان 97 در مقایسه با زمستان 96، معادل 77 درصد رشد کرد. اگر این گزارش مبنای فروش واحدهای مسکونی باشد٬ تمام واحدهای ساخته شده در سال اخیر به فرو رفته است.

عرضه و تولید مسکن در خراسان شمالی به شدت پایین است

جلیل محمدزاده رییس اتحادیه مشاورین املاک خراسان شمالی کمبود ساخت و سازها را عامل گرانی مسکن در بجنورد و دیگر شهرستان‌های خراسان شمالی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر استان با مشکل عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت و معدن مواجه است. حوزه مسکن نیز از این امر مستثنی نبوده و عدم سرمایه گذاری در این بخش منجر به کاهش ساخت و سازها و نهایتا عدم مطابقت عرضه و تقاضا شده است.

وی در خصوص نقش دستگاه‌های متولی مسکن نظیر مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری در کاهش قیمت‌ها افزود: دستگاه‌های متولی می‌توانند با واگذاری زمین‌های بافت فرسوده به انبوه سازان و انجام توافقات، قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهند. این موارد می‌تواند تا حد زیادی قیمت بالای مسکن را کنترل و کاهش دهد.

رییس اتحادیه مشاورین املاک خراسان شمالی خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم جانمایی درست و دور از محدوده شهر بودن مسکن مهر نتوانست آنطور که باید و شاید تاثیر خود را بر قیمت مسکن بگذارد.

محمدزاده با تأکید بر اینکه حق کارشناسی قیمت مسکن از مشاورین املاک سلب شده است، گفت: متاسفانه یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن این است که مالکان خود قیمت را ارائه می دهند و این باعث شده تا بدون هیچ چارچوبی قیمت مسکن خود را افزایش دهند.

بازار مسکن اسیر سیاست‌های نادرست است

علی خبازی٬ مدرس و کارشناس اقتصاد٬ اظهار داشت: دلیل اصلی افزایش شدید قیمت مسکن نه فقط افزایش قیمت تمام شده که فاصله عرضه از تقاضا در اثر نبود سرمایه‌گذاری مناسب در این سال‌ها بوده است.

این کارشناس اقتصادی با هشدار نسبت به اینکه در حال حاضر نیز سرمایه‌گذاری مسکن به میزان کافی نیست، گفت: میزان رشد سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در این دوره زمانی به رغم رشد شدید قیمت‌ها بین 10 تا 20 درصد بوده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت فاصله میزان عرضه همچنان با تقاضا حفظ شود که این اتفاق خود مانعی بر سر راه متعادل شدن قیمت مسکن تلقی می‌شود. بسیاری با تسهیلات کنونی و سطح درآمدها توان خرید مسکن را ندارند، به عبارت دیگر دوره خرید مسکن طولانی تر از گذشته شده است و همین امر سبب می‌شود بسیاری از کسانی که به مسکن مناسب دسترسی ندارند، در همین شرایط باقی بمانند.

گذری بر قیمت‌های بازار مسکن در خراسان شمالی

بر اساس مشاهدات میدانی، سرزدن به کانال‌ها و سایت‌های قیمت‌گذاری زمین در بجنورد و مصاحبه‌هایی که با مشاورین املاک انجام گرفته بسیاری از قیمت گذاری‌های مسکن و زمین در استان خراسان شمالی مبنای کارشناسی ندارد.

به طور مثال در حواشی شهر بجنورد که قیمت‌ها باید کمتر به حساب باشد٬ نمی‌توان خانه تازه ساختی را کمتر از قیمت متری 3 یا 4 میلیون تومان پیدا کرد. یعنی یک واحد صد متری را حداقل 400 تا 500 میلون تومان باید خرید. این قیمت برای قطعات بیش از 100 متری زمین نیز قریب به 300 میلیون تومان است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد٬ در بجنورد هرچه به سمت مرکز و بالای شهر می‌رویم قیمت‌ها نجومی‌تر می‌شوند. براساس قیمت‌هایی که یکی از املاک مطرح سطح شهر به ما داد٬ قیمت منزل در حاشیه خیابان نادر متری بین 14 تا 19 میلیون تومان٬ حاشیه خیابان قیام از 8.5 تا 12 میلیون تومان٬ خیابان فردوسی 14 تا 20 میلیون تومان و همچنین خیابان جمهوری از 12 تا 15 میلیون تومان است.

آیا طرح ملی مسکن دوای مشکل است؟

بر اساس یک آمار غیر رسمی٬ استان خراسان شمالی قریب به 50 هزار جوان تحصیل‌کرده آماده ورود به بازار کار و تشکیل خانواده دارد. اگر فقط نیمی از این افراد در سال‌های پیش رو قصد ازدواج و تشکیل خانواده را داشته باشند٬ نیاز به 25000 واحد مسکونی در خراسان شمالی احساس می‌شود.

از سوی دیگر در طرح ملی مسکن که به نظر می‌رسد برای طبقه متوسط به بالای جامعه طراحی شده است٬ فقط قرار است تا پایان این دولت٬ 3600 واحد مسکونی جدید ساخته شود.

با این اوصاف و البته عدم اقبال مردم از واحدهای ساخته شده مسکن مهر در بسیاری از شهرها به علت‌های مختلف٬ آیا ساخت کمتر از 4000 واحد مسکونی٬ می‌تواند مشکل عرضه مسکن را در استان محروم خراسان شمالی برطرف کند؟

در بعد دیگر این ماجرا٬ عدم ورود دستگاه‌های نطارتی سبب شده تا بسیاری از مالکان مسکن٬ کالای خود را با قیمت‌گذاری غیر کارشناسی به اوج قیمت رسانده و حتی قصدی برای واگذاری نیز نداشته باشند. این عامل هم نقش مهمی در کسادی بازار داشته است.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها