لاریجانی: فضای کشور باید به سمت تحول و تولید برود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها تلاش دارند در بین مردم رعب و ترس ایجاد کنند، این شگرد و شیوه آنان است ولی ما باید تلاش کنیم با حرکت به سمت تحول و تولید مقابل آنان بایستیم.

لاریجانی: فضای کشور باید به سمت تحول و تولید برود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در همایش گام دوم انقلاب که در سالن همایش های مرکز پژوهشهای صدا و سیما برگزار شد افزود: از دانشگاه امام حسین(ع) و مسوولان آن و سپاه پاسداران تشکر می کنم که به بیانیه گام دوم که موضوع مهمی است توجه دارند و بحث آن را در کشور باز کردند.
وی افزود: بیانیه گام دوم جزء اسناد استثنایی کشور و بسیار مهم از چند جهت است. اولا پس از دوره چهل ساله انقلاب این بیانیه تنظیم شده است و چهل سالگی معمولا سال پختگی هم برای فرد و هم برای جامعه است و تجربیات بسیار غنی پشت این مساله وجود دارد. این نکته بسیار مهم است که از تجربیات حاصل شده در این چهل سال در این منظومه آماده است.
لاریجانی ادامه داد: این بیانیه توسط شخصی تنظیم شده است که خودش استوانه های انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی انقلاب است. قبل از پیروزی انقلاب یک شخصیت مبارز و تاثیرگذار در انقلاب بوده اند و بعد از انقلاب در همه جریان های انقلابی کشور حضور داشتند و مدت مدیدی مسوولیت اجرایی کشور را داشتند بنابراین تسلط بر همه زوایا کشور را دارند. به خصوص سه دهه رهبری کشور در جمهوری اسلامی این تسلط ایشان را در همه ابعاد مختلف کشور حاصل کرده است لذت نتیجه این همه تلاش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب عصاره آن در این بیانیه آمده است که خیلی اهمیت دارد.
رییس مجلس گفت: نکته سوم جهت گیری کلانترین کشور را مدنظر قرار داده است، مسائل مختلفی در کشور است که در این بیانیه جهت گیری کلان را مورد توجه قرار داده است. نکته چهارم که شمول به همه جوانب دارد یعنی هم حکمرانان مورد توجه است و هم همه مردم . در واقع یک مسوولیت همه جانبه در آن دیده شده است و در بخش های مختلف هم نکاتی که گفته شده خیلی همه جانبه است.
وی گفت: این بیانیه خیلی خیرخواهانه است. زمانی که این بیانیه را مطالعه می کنید واقعا خیرخواهانه است. به نظر من منظومه حکمت انقلاب اسلامی در این بیانیه تنظیم شده است. اگر کسی با دقت همه ابعاد آن را مطالعه کند و دستی در انقلاب داشته باشد این حس را پیدا می کند، منظومه حکمت انقلاب اسلامی در بیانیه دوم تدوین شده است و کار را برای حکمرانان و مردم سهل کرده است.
لاریجانی افزود: نکته بعدی این است که خطاب بیانیه هم حاکمیت و هم مردم است اما محور آن جوانان است. در جلساتی که با رهبری در مورد گام دوم صحبت کردم می دانم ایشان نقطه ثقل این بیانیه را جوانان می دانند و تحول را هم از اینجا منشا تاثیر می دانند. بنابراین هر کاوشی بخواهیم انجام دهیم بدانیم آن کسی که نگارنده این حکمت است توجه اصلی آن به تحولی است که باید جوانان در کشور ایجاد کنند که زمینه آن باید برای جوانان فراهم شود.
رییس مجلس ادامه داد: جوانان انگیزه کافی در این امر دارند هم در حوزه مدنی و هم در حوزه حکمرانی. در حوزه مدنی بهترین نیرویی که می تواند نقش آفرینی کنند جوانان هستند. در عصر انقلاب اسلامی هم همین بود. درست است که همه توده مردم بودند اما نقش آفرینان جوانان بودند. این گام دوم که نفس و جان جدیدی به انقلاب می خواهد بدهد باز هم باید محور آن جوانان باشند چون انگیزه کافی برای تحول را دارند.

لاریجانی در ادامه گفت: تجربه گذشته نشان می دهد که از پیروزی انقلاب که انقلاب شکل گرفت جوانان نقش اصلی در ساماندهی حکومت را داشتند. نسل اول و بعدی را ببینید ، افراد جوانی بودند که شجاعانه وارد میدان می شدند که یک صحنه آن جنگ تحمیلی بود که اگر این سیل خروشان جوانان به جنگ وارد نمی شد جنگ به سرانجام نمی رسید، این صحنه گردانی جوانان به امور بود بنابراین برداشت من این است که امام راحل تمرکز اصلی روی جوانان است.
وی افزود: باید توجه که چگونه می توان جوانان را آماده کرد که همه در صحنه مدنی و هم در صحنه حکمرانی نقش آفرینی داشته باشند که البته این کار نیاز به مطالعه دارد. به خصوص در زمینه حکمرانی ملزوماتی دارد که چگونه از تجربیات گذشته استفاده شود و در حوزه مدنی هم نیاز به ساختارهایی دارد.
رییس مجلس ادامه داد: اگر ما گمشده اصلی نظام‌نامه حکمت را دقیق فهم کنیم پیرامون آن مسائل را طراحی کنیم. البته رهبری یک توصیه پایه ای دارند که فوق العاده اهمیت دارد. ایشان می گویند که ترس و ناامیدی را از خود و دیگران برانید که نخستین و ریشه ای ترین امر در جهاد فعلی ما است.
وی با تاکید بر این که این موضوع از مهم است گفت: اگر هر تحولی بخواهد در کشور رخ دهد در یک فضای امیدوارکننده امکانپذیر است. وقتی فضا یاس آلوده باشد حرکتی ایجاد نمی شود. در انقلاب اسلامی هم امید به تحول بود که باعث پیروزی شد. اگر این امید نبود و برخی جریان های سیاسی هم امیدکش بودند آن زمان نمی توانستیم این تحول را ایجاد کنیم که امام این روحیه امیدواری را ایجاد می کرد.

وی گفت: اگر ما بخواهیم تحول بنیادی ایجاد کنیم این نکته بسیار کانونی رهبری به آن تاکید دارند که جوانان هستند. اگر هم به صحنه اجتماع و بین الملل توجه کنید ملاحظه می کنید آن چیزی که آمریکایی ها روی آن تمرکز کردند ایجاد یاس و ناامیدی و شکاف در بین مردم و حاکمیت است که می گویند اوضاع خوب نیست و نمی شود به نتیجه رسید راه ها غلط بوده است. این شیوه و شگردی است که امروز دنبال می کنند. البته ایشان اشاراتی در این بیانیه دارند که چه شیوه هایی را دارند به کار می برند.
لاریجانی افزود: این نکته و توصیه برای کشور بسیار پایه ای است که فضای کشور باید فضای حرکت به سوی یک هدف متعالی باشد. امید به تحول وجود داشته باشد که البته رسانه ها هم در این قضیه نقش زیادی دارند.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی همیشه محتاج یک حرکت انقلابی است و باید این دو گزاره مهم برای ما حلاجی شود.
لاریجانی در تبیین علت آنکه انقلاب اسلامی باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت: باید به این سوال به درستی پاسخ داده شود. درست است که نظام جمهوری اسلامی متولد انقلاب اسلامی اما ساختار نظام هم باید مورد توجه قرار گیرد. نظام متشکل از مقام معظم رهبری، قوای سه گانه و تشکیلات نظامی و امنیتی است که انقلاب اسلامی به این نظام جمهوری اسلامی محتوا می دهد و اگر تأکید مقام معظم رهبری بر این است که انقلاب اسلامی تداوم و حیات داشته باشد و نظام جمهوری اسلامی همیشه محتاج انقلاب است، به این دلیل است که فرم و محتوا باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند به همین دلیل باید انقلاب زنده بماند.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مرحوم شهید مطهری زمانی که درباره نهضت اسلامی صحبت می کرد، می گفت یک بحث درباره پیروزی انقلاب اسلامی مطرح است و یک بحث مهم تر آن است که چگونه انقلاب اسلامی تداوم پیدا کند. زنده بودن حرکت انقلابی، حیات دهنده مستمر نظام جمهوری اسلامی ایران است و بدون انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی نمی‌توان زنده بماند و این مسئله باید کاملاً برای ما جا افتاده باشد و نباید از آن به سادگی پرش کرد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری روی اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی هم تأکید بسیار زیادی دارند، خاطرنشان کرد: باز هم این سوال مطرح است که چرا اصول نظام انقلاب اسلامی همیشه جاودانه است و باید به آن پاسخ داده شود.
لاریجانی افزود: انقلاب‌ها رخ می‌دهند و در آنها تجدیدنظر می‌شود. ما باید در اینجا به ماهیت انقلاب اسلامی توجه ویژه کنیم چراکه انقلاب اسلامی ما ماهیت خاص خودش را دارد و انقلاب ما مثل انقلاب صنعتی اروپا یا حتی انقلاب شوروی نیست و با آنها تفاوت دارد و هر کدام از این انقلاب‌ها یک ماهیت و یک گمشده‌ای دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ما درست است که شمول دارد و مسائل مختلفی چون اجتماع، سیاست و فرهنگ را هم در بر می‌گیرد اما دغدغه اصلی آن ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

این خبر در حال تکمیل است

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها