ماجرای سقوط رژیم پهلوی در روز هجدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ ‌/ جوانان اصفهانی چگونه خبرنگاران BBC را سرکار گذاشتند؟

‌همزمان با ورورد امام ‌رسانه‌های جهان به پوشش اخبار شهرهای ایران پرداختند. نیروهای انقلابی شهر اصفهان خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیس را وادار کردند که قبل از فرا رسیدن ۲۲بهمن، پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان را اعلام رسمی کند.

ماجرای سقوط رژیم پهلوی در روز هجدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ ‌/ جوانان اصفهانی چگونه خبرنگاران BBC را سرکار گذاشتند؟

همزمان با ورورد امام خمینی رسانه‌های جهان به پوشش اخبار شهرهای ایران پرداختند. نیروهای انقلابی شهر اصفهان با ذکاوت خاصی خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیس را وادار کردند که قبل از فرا رسیدن 22بهمن ، پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان را اعلام رسمی کند. سید رضا میر محمدصادقی در کتاب خاطرات خود که با عنوان «درد و درد» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده این ماجرا را چنین بیان می‌کند:

«پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان آرام و بدون هزینه بود. حضور دو خبرنگار از بی.بی.سی به نام‏‌های هارولد برایلی و جان سیمسون موجب شد شکوه پیروزی در ایران انعکاس جهانی بیابد. آنها در هتل شاه‌عباس اقامت داشتند و به محض اطلاع از حضورشان در اصفهان به دیدارشان رفتیم. در این دیدار به آن‌ها یک عکس امام‌خمینی در قاب خاتم هدیه کردیم و کرایه‌ محل اقامت‌شان را تقبل کردیم. سپس گروه خبری بی.بی.سی را به منزل آیت‌‏الله خادمی برای مصاحبه بردیم. از نکات جالب این مصاحبه آنکه مسئول ضبط صدایشان، ریش بلندی داشت و آقای خادمی سر به سرش می‏‌گذاشت و می‌‏گفت «این هم باید آیت‌‏الله بشود».

یک شب هم آن‌ها را به خانه‏ام دعوت کرده و با چلوکباب پذیرایی‌شان کردم. به تمامی اعضای گروهشان هم هدایایی از صنایع دستی اصفهان دادم. بعد به آنها گفتم: «من یک خواهش از شما دارم. شما بیایید از اداره‌ شهر توسط ما فیلمبرداری کنید. حکومت نظامی مسئله‌ پوچی است و شهر در اختیار ماست». گفتند: «کجا بیاییم؟» گفتم: «به فلکه‌ شاه‌عباس بیایید».

قبل از فیلمبرداری نزد رضا جهانگیری، داماد ارحام صدر که سرهنگ راهنمایی و رانندگی بود، رفتم و گفتم: «این پاسبان‏‌های سر چهارراه شاه‏ عباس را بردار». سپس عده‌‏ای از بچه‌‏های مسجد مانند حسین آقاجان را آورده و بازوبند به بازوی آن‌ها بستیم. به گونه‌‏ای که تصور می‌‏شد انتظامات شهر در اختیار نیروهای مردمی است. آنها هم به صورت نمایشی به راهنمایی و تردد ماشین‏‏‌ها نظارت داشتند. گروه فیلمبرداری بی.بی.سی از این وضعیت فیلم گرفت.

جان سیمسون با نظاره‌ چنین وضعیتی گفت: «اگر الان می‌‏توانستم با لندن تماس بگیرم، به همکارانم می‏‌گفتم جمهوری اسلامی در اصفهان پیش از تهران برقرار شده است». گفتم: «من می‌‏توانم این ارتباط را برقرار کنم». جان سیمسون را به هتل شاه‌‏عباس بردم و از طریق کارمندان انقلابی مخابرات از جمله خشوعی ارتباط با لندن را برقرار کردم. سیمسون هم به همکارانش گفت: «الآن حکومت جمهوری اسلامی در اصفهان برقرار شده ‌و تمامی امور در دست انقلابیون است».

این خبر همان شب از بی.بی.سی اعلام شد و جهانیان تصور کردند در روز هجدهم بهمن ماه رژیم پهلوی در اصفهان ساقط شده است. پخش این خبر از بی.بی.سی موجب شد حکومت نظامی نمایندگان این خبرگزاری را بازداشت کند تا به آن‌ها حالی کنند هنوز رژیم در اصفهان پابرجاست. سپس آن‌ها را آزاد کردند. خبرنگاران بی.بی.سی پس از آزادی نزد من آمده و گفتند: «حکومت نظامی می‏گوید شهر را در اختیار دارد». در جواب گفتم: «نه، آن‌ها دروغ می‏‌گویند. فقط گاهی در برخی از نقاط شهر این دست به دست شدن صورت می‌‏گیرد و آن‌ها بعضی از نیروهای ما را دستگیر می‏کنند. ما هم بعضی از سربازهایشان را دستگیر می‏کنیم و شب‏ها در منزل آیت‏‌الله خادمی مبادله‌ اسرا صورت می‏گیرد». آن‌ها پرسیدند: «ما می‏‌توانیم در این مراسم شرکت کنیم؟» گفتم: «بله.»

واقعیت آن بود که حکومت نظامی همچنان پابرجا بود و ما برای اثبات ادعایمان، سربازانی را که فرار کرده بودند، لباس نظامی پوشانده و به زیرزمین خانه‌ آیت‏‌الله خادمی بردیم. چند نفری را هم به‌عنوان نگهبان جلوی در زیرزمین گذاشتیم. چند سرباز را هم مأمور کردیم به‌عنوان نیروهای حکومت نظامی برای مبادله دستگیرشدگان بیایند. هنگام عصر خبرنگاران بی.بی.سی به خانه آیت‌‏الله خادمی آمدند. آن‌ها را به زیرزمین بردیم و حدود ۳۰ سرباز در داخل زیرزمین را نشان دادیم. آن‌ها بی‏‌تاب و مشتاق به تصویر کشیدن صحنه‌ مبادله بودند. پس از آن، چند سرباز با اسلحه برای مبادله آمدند و مبادله در حضور خبرنگاران بی.بی.سی انجام شد. این صحنه‌ نمایشی فیلمبرداری شد و بی.بی.سی آن را نشان داد.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها