فردوسی و سعدی فارسی را دزدیده‌اند؟

رئیس جمهور افغانستان در سخنانی تأمل برانگیز، ایرانیان را به سرقت زبان مادری خودشان متهم کرد!

فردوسی و سعدی فارسی را دزدیده‌اند؟

قرار نبود زبانی که واسطه همدلی و برادری میان ماست، محملی برای خالی کردن ناراحتی‌هایمان بر سر هم باشد. قرار نبود زبانی که در دامانِ مادرانمان فرا گرفتیمش و خود بعدها مانند مادری بزرگ‌تر همه ما را در دامانِ پرمهرش جا داد، بهانه‌ای برای جدال‌های لفظی‌مان باشد. نیاز به یادآوری نیست که این زبان همان قند و شکری است که از فراسویِ ماوراء‌النهر تا قونیه، همه از شیرینی‌اش می‌گویند و کلامشان را به بیتی ناب از شعرش معطر می‌کنند. نه؛ قرار نبود این زبان شیرینِ «فارسی» ما و شما و آن‌ها داشته باشد. این «فارسی» مانند مادری که همه فرزندانش برایش عزیز هستند، همه ما را به یک چشم نگاه می‌کند. این‌ها را نوشتیم که بگوییم یکی دو روزی است ویدئویی عجیب از رئیس جمهور افغانستان در فضای مجازی منتشر شده است که در آن حرف‌های عجیبی درباره زبان فارسی می‌زند و آن را متعلق به مردم کشور خودش می‌داند! این در حالی است که مردم ایران و افغانستان، هم به لحاظ فرهنگی و هم از نظر تاریخی ید واحد هستند؛ دو برادر از یک سرزمین مادری که دست کینه‌جوی استعمار آن ها را از یکدیگر جدا کرده است و آن چه امروز از آقای اشرف غنی می شنویم، بیشتر سمت و سوی سیاسی دارد و آب را به آسیاب دشمنان اتحاد دو ملت می ریزد.

جنجال اشرف در 24 ثانیه

محمد اشرف غنی در حال سخنرانی برای یک جمع است و تنها 24 ثانیه از حرف‌هایش در قالب یک ویدئو دست به دست می‌شود. او در این 24 ثانیه ایرانی‌ها را در جایگاه سارقی قرار می‌دهد که زبان فارسی دری را از مردم افغانستان دزدیده‌اند: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی‌زبان بود که ما کل ادبیات زبان دری را انکشاف دادیم. حالا می‌آیند می‌گویند ایران شرقی. ای برادرها دزدی هم حد دارد».

این نوع ادبیات و انتخاب واژگان از رئیس جمهور یک کشور که همسایگانش را متهم به دزدی، آن هم از نوعِ زبانی و فرهنگی می‌کند، گذشته از این که عجیب است، نشان می‌دهد آقای اشرف غنی خیلی از پیشینه تاریخی این زبان اصیل و گستره آن اطلاع ندارد وگرنه بعید بود این سخنان را به زبان بیاورد.

خراسانِ بزرگ، مهد فارسی دری

این سخن را که خراسانِ بزرگ و تاریخی، مهد زبان فارسی است، پژوهشگران و کارشناسان ادبیات فارسی بارها گفته و نوشته‌اند. زنده‌یاد ملک‌الشعرا بهار در صفحه 55 جلد اول کتاب سبک‌شناسی درباره خاستگاه شعر و نثر فارسی این‌طور نوشته است: «شعر و نثر دری بالطبیعه در خراسان به ظهور آمده و با اندک توجهی از طرف ملوک اطراف، شعرا و دبیران به گفتن شعر و پرداختن کتب به زبان دری اقبال کرده‌‌اند».

با روی کار آمدن صفاریان و سامانیان که بیشتر بر نواحی بلخ و بخارا و خراسان و سیستان حکومت می‌کردند، زبان فارسی رسمی شد و بعدها به مناطق مرکزی و غربی راه پیدا کرد. بنابراین افغانستانِ امروزی هم جزئی از خاک همان خراسانِ بزرگ در گذشته و نظم و نثر بزرگانی مانند رودکی سمرقندی، شهید بلخی، فردوسی، بیهقی، ابوالفضل بلعمی و... نمونه‌های درخشان آن است. از طرف دیگر به گفته ابن مقفع، نویسنده و مترجم مشهور ایرانی در قرن دوم هجری، با این که زبان رسمی دولت ساسانیان، پهلوی بوده اما زبان فارسی دری در آن زمان رواج داشته است.

با «تاریخ بیهقی» روی میزتان چه می‌کنید؟

آقای اشرف غنی که ایرانی‌ها را به دزدیدن زبان فارسی متهم می‌کند، بهتر است به این سؤال جواب دهد که از این بعد با کتاب «تاریخ بیهقی» که در عکس‌های منتشر شده از او روی میز کارش یا در داخل هواپیما در دستانش بود، چه می‌کند؟ مگر نه این که ابوالفضل بیهقی، نویسنده چیره‌دست در قرن پنجم هجری اهل بیهق(سبزوار) بوده است؟ سؤال دیگر این که آقای اشرف غنی در برابر افغانستانی های علاقه مند به حافظ چه پاسخی خواهد داشت؟ اصلاً چرا راه دور برویم؟ رئیس جمهور افغانستان حافظ‌دوستیِ احمد شاه مسعود، شیر دره پنجشیر و قهرمان مردم افغانستان را چطور می‌خواهد توضیح دهد که حتی در شب شهادتش هم به دیوان حافظ تفأل زد؟

واکنش شاعرِ هموطن اشرف غنی

محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده مشهور افغانستانی که سال‌هاست در ایران زندگی می‌کند، در واکنش به سخنان رئیس جمهوری افغانستان یادداشتی منتشر کرد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: «ما همه فارسی‌زبانان، می‌توانیم همه مفاخر زبان فارسی را از آن خود بدانیم صرف نظر از این که در کدام گوشه از این قلمرو به دنیا آمده‌اند یا درگذشته‌اند. حاکمیت‌های افغانستان در یک قرن اخیر غالباً با زبان فارسی از درِ ستیز وارد شده‌اند. بسیاری از واژگان فارسی را برانداخته‌اند؛ بسیاری از موقعیت‌ها را سوزانده‌اند و حتی در برابر به سازی و پالایش این زبان در داخل کشور مقاومت کرده‌اند. اگر افغانستان مهد زبان دری است، ما حق داریم که سرود ملی کشورمان به این زبان باشد، نه زبان پشتو ».

منبع: خراسان

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • علی
    0

    بیا حالا این اشرف خان پاپتی هم برای ما شده آ دم .خدا بیامرزد هرکه این لکه مصیبت را از ایران جدا کرد.

  • خداجوی
    0

    حالا دارم سرشو می فهمم که چرا آمریکا تو سر و مغز خودش می زنه که دست نشونده های خودشو تو کل جهان و به خصوص همسایه های ما بکاره وقتی خلیج فارس بشه خلیج عربی می خوای از این ادعاهای پوچ نکنن فقط کارشون دعوا راه انداختن و سرگرم کردن خلق الله به چیزاییه که مثل روز روشن و بدیهیه اصلا زبان فارسی این قدر غنی هست که همه دنیا بخوان بهش افتخارکنن و بهش بنازن اونوقت یه همجین جیزی رو اسباب دعوا می کنن

  • ماد
    0

    انگلیسی خائن تو چ میفهمی فارسی و و وطن چیه؟! یک ضرب المثل شیرین فارسی داریم میگه : خدا خرومیشناخت بهش شاخ نداد! یعنی اگر تو بجای ما بودی یعنی کشورامون جابجا بود مارو میخوردی!

  • علی کریم نژاد
    0

    اشرف غنی غلط کرد گفت شکر خورد ما تو منطقه الموت و طالقان نزدیک به هزار سال فارسی دری صحبت می کنیم وبه ان افتخار

  • محمد
    0

    یک نفر به این آقا یاد آوری کند که خراسانی که در شاهنامه از آن نام برده شده مناطق وسیعی از کرمانشاه و استانهای همجوار بوده که بعدها این نام توسط مردمانی که مهاجرت کردند به مکان فعلی منتقل شده است، مانند صدها نام دیگر که علاوه بر غرب در شرق کشور هم هست مثل بسطام _ مغان _ شاهرود _ خرقان و ... هنگامی که خسروپرویز مورد هجوم قرار گرفته فرستاده ای را به راسان میفرستد تا از پهلوانان آنجا کمک بگیرد ، حالا پایتخت ایران کجاست؟ در تیسفون در خاک عراق ، اگر قرارهای بود لشکری به کمک او برود که صد کفن هم پوشانده بود . به این بیت شاهنامه توجه کنید : فرستاده چون در خراسان رسید. به درگاه مرد تن آسان رسید بگفت آنچه فرمان پرویز بود که شاه جوان بود و خونریز بود چو گستهم بشنید لشگر براند. پراکنده لشگر همه باز خواند چنین تا به شهر بزرگان رسید. ز ساری و آمل به گرگان رسید خیلی راحت میتوان فهمید نه خراسان و نه آمل و نه گرگان مکانهای فعلی نیستند . طبق این ابیات ابتدا به خراسان رفته بعد به ساری بعد آمل و در انتها گرگان که از روی نقشه فعلی کاری بسیار احمقانه و وقت گیر و غیر منطقی است

  • مجتبی شفیعی )شاهرخ
    0

    باشه تو خوبی.......اخه حالا فقط مملکت شما فقط مشکلش اینه که فارسی را فردوسی دزدیده....اخه شما که یک کلمه فقط بیشتر از حضرت آدم در وقت هبوط بلد نیستی چرا در مورد فارسی صحبت میکنی.....کنده کاری نکن

  • موحد محمد
    0

    آقای غنی احساساتی شده ویک چیزی گفته زیاد جدی نگیرید ! روشن است که زبان فارسی درمالکیت وانحصار هیچکس نیست تا کسی دزدیده باشد، بلکه متعلق به همه فارسی زبانها ومرتبط با همه جهان است ، ملت افغانستان وایران بیگانه نیستند واز جدایی جغرافیایی شان بیش از چند دهه نمیگذرد( هرچند که دولت مردان ایران افغانها را بیگانه معرفی کرده اند).

  • ع علوی
    0

    قرارنیست به کسی توهین کنید، اشرف غنی هم مثل احمدی نژاد شما پاپتی و تعصبی است ، هر کشور خوب وبد دارد همه خوبها مال شما وهمه بدها مال دیگران نیست ، عیب شما کمتر ازدیگران نیست خودتان نمیبینید ، این حرفها به نفع هیچکس نیست بهتراست مطرح نشود.

  • مجتبی رضایی
    0

    وقتی رئیس جمهور ما افغانستان رو مسخره می کنه معلومه که اونام ساکت وای نمیستن ---

  • علی
    0

    این نفهم، نفهمیده افغانستان مال ایران بوده

    نظرات شما -
    • رحمت الله
      3

      ایران وجود نداشت بلکه خراسان وجود داشت ک از افغانستان فعلی حکومتش شروع شده بود شما بغیراز یک خودخواه کسی دیگری نیستین

    • حاجی امیر
      0

      رحمت الله جان شما دو تا سواد کلاس بیشتر نداری اجنبی بشین سره جات تا این جا ایرانی ها فقط جواب بدند نه توی اجنبی

  • احمد
    0

    غنی جان این چهار میلیون بدبخت بیچاره راازاینجا ببرما را بااین مملکت عقب مانده به قول شما بهحال خود رختکن شمایک روز زیرپای شوروی امروززیرچکمههای امریکامبارکتان باشداگر آمریکا نباشدجلوی طالبان یک روزدوام نمی اورید

    نظرات شما -
    • رحمت الله
      2

      شما اگر شعور داشتین بجای امریکا خودتان ب افغانستان کمک میکردین شما بغیر از دزدیدن شاعران افغانستان دیگه چی کارکردین. دیدین ک آمریکا افغانستانو زیر استعمار گرفته بجایی کمک میاین دزدی میکنین اون اشرف غنی ک فقط بخاطر پول حکومت میکنه ازش چی فایده.تنها کسان کی زحمت میکشه کشور رو درست کنه مردم هزاره هستند ک ترور یا برکنارش میکنه زحمت میکشه بنظرتوچیطوری درست شه.شما ک خودتونو شیعه مدونین ب شیعه کمک نمیکنید.چی برسه سُنی ب شیعه.

  • احمد
    1

    کشوری که نصفش مال طالبان است نصفش مال امیریکانمی دانم این آقایون ازکدام کشور وکدام زبان وکدام استقلال حرف می زنند

  • م
    0

    ایشان بهترین دوست ویار همکف برای جناب روحانی هستند ،از شواهدمعلومه فقط حسن کلیدساز به دنبال حاشیه سازی وسرگرم کردن مردم نیست مسئولین کشورهای دیگه ای هم پیدامیشن که هرروز مردم رو بایک موضوعی سرگرم کنن

  • ایران زمین
    0

    سلام عرض ادب جناب اقای اشرف غنی شما اگه زبان فارسی حالیت بودکه برادر من اسم زنونه رو از رو خودت بر میداشتی اشرف جووون

  • اسی
    0

    واقعاراست گفته چون اصل فارسی تاجیکه وواقعازبان مافارسی نیست اون شکرکلامی تاجیک رانداره

    نظرات شما -
    • مینو
      0

      فارسی بعد از تهاجم عرب پدید اومد پیشتر زبان مردم ایران که هند و افغانستان رو هم شامل‌ می‌شد پهلوی بوده! ما بختیاری‌ها و کوردها لباس مشترک با قوم پارس هند و افغانستان داریم

    • حاجی امیر
      0

      باز میگن چرا جز جهان سوممی تو هنو نمیدونی ما چطور مسلمون شدیم

  • هامون
    0

    شما اول بیا در مورد حق آبه دریاچه هامون که منشعب از هیرمند است و آنرا سرقت کردی و دریاچه را خشکاندی و هموطنان بلوچ ما را بخاک سیاه نشاندی تو ضیح بده ، بعد بمحققین خود بگو بیایند در مورد لهجه و گویش مردمان پارس و افغانستان و انطباق آن با فارسی دری تحقیق کنند «تا که سیه رو ی شود هر که در او غش باشد!.»در ضمن بپاس۴۰ سال میمان نوازی مردمان ایران زمین جادارد که زمین ادب ببوسی و احترام خود را نگهداری!

  • محمد
    0

    باید افغانی ها از ایران برن

  • اسدالله خان
    0

    اشرف خانم یاسوات موات نداری دادا یا خودتو به بی سوادی زدی آخه افغانی تو یعنی نمیدونی افغانستان از استان های خراسان بود که جداشد همون خوب که جداتون کردن وگرنه الان دم در آورده بودید

  • سلمان زیتونی
    0

    داداش اسم زبان،فارسیه . شماها اگه زبان به وجود می آوردین اسمشو افغانی میزاشتین

  • رضا
    0

    متاسفم برای دولتمردان خودمون به خصوص رییس جمهور که حتی یه ذره هم به قباشون بر نخورد که رییس جمهور کشوری که تازه امسال یکصد ساله شده و قبل از آن اصلا در هیچ متن تاریخی از کشوری به نام افغانستان یا به قول بعضی از افغانها آریانا نیامده و هرگز در هیچ کتاب یا سند یا قرار داد یا نقشه های باستانی یا سفرنامه ای تا یکصد سال پیش که بریتانیا خراسان بزرگ را تکه تکه کرد و قاجاریه را وادار به قبول آن کرد نامی از کشور افغانستان وجود نداشته و همواره نیمه غربی افغانستان امروزی که جزو خراسان بزرگ است با نام ایران عجین بوده و همواره قسمتی از خاک ایران بوده است البته منظور نیمه غربی افغانستان کنونی است که از زمان هخامنشیان یکی از ساتراپها یا استانهای ایران بوده و در اینکه زبان پارسی که از جمله زبانهای ایرانی است در خراسان بزرگ بوجود آمده حرفی نیستند اما خراسان بزرگ همواره قسمتی از ایران بوده است ،اومده درباره ایران و زبان پارسی که هزاران سند و نامه و قرار داد و شعر و کتاب و نقشه از دوران باستان یعنی از دو هزار پانصد سال پیش به نام ایران اشاره داشته و همواره در طول تاریخ دو هزار و پانصد ساله هزاران هزار بار نام ایران در هزاران سند تاریخی و مکتوبات ادبی و سفرنامه آمده و جزو تمدن‌های کهن و قدیمی بود حرف زده و زبان ما را به نام خود یعنی کشور مجعول افغانستان دانسته و مصادرهه کرده،بیش از نیمی از افغانستان جزو خراسان بزرگ است که همواره در سیطره ایران بوده و در سال هزار و دویست و نود و هشت توسط استعمار پیر به زور از ایران جدا گشته و کشور جعلی افغانستان بوجود آمده.آقای اشرف غنی حتی یک سند تاریخی یا نوشته یا شعر یا کتاب به ما نشان دهد که تاریخ آن بیشتر از صد و پنجاه سال باشد و نامی از کشور افغانستان یا آریانا که برخی از افغانها به آن اعتقاد دارند آمده باشد.

    نظرات شما -
    • رحمت الله احمدی
      3

      ایران وجود نداشت بلکه دولت شما با صد حیله ایران رو بوجود و شاعران خراسان(افغانستان)را دزدیدین و تا ک اسم اون کشور افغانستان و قوم (افغان)حکومت کنه چیزی درست نمیشه.نمیدونم ولی در این چندسال اصلحه های ایرانی از طالبان بدست دولت افتاده ولی هیچ معلوم نبست چی میشه؟

  • الهام صدیقی
    1

    متاسفانه پشتون ها یعنی افغان ها با تاسیس دولتی بنام افغانستان و سیاست های فارسی ستیزی شان کوشش دارند ارتباط میان فارسی زبانان ایران و خراسان با نام جعلی( افغانستان) را از بین ببرند که این خواب های شان ره به گور میبرند، به من باشنده استان بلخ یک همزبان ایرانی من با ارزش تر از هموطن پشتو زبان هست ،،، در میان حکام افغان ها اشرف غنی کم عقل ترین و پست ترین شخص بوده هست ... که حتا توهین به پشتو زبان های این کشور هست ... که باز هم تکرار میکنم افغان یعنی پشتون ، (افغان نام دیگر قوم پشتون هست )و هیچ وقت فارسی زبانان این سرزمین افغان نیستند بلکه تاجیک و هزاره ها از خود هویت مشخص دارند و زبان فارسی با ارزش ترین مشخصه ما هست ...همانند همزبانان ایرانی ما

  • لیلا
    2

    وا! بذارید فعلن از دست تهمت‌های فارسها و تورکها مبنی براینکه ما لرها و کوردها کولی‌ هندیم رها بشیم بعد شما جناب اشرف هم بیا کل ایران رو متهم کن! البته زشت هم نیست کابل و هند هم از ایران بودند!

  • شاهین
    0

    « زبان شیراز در زمان سعدی و حافظ »

    زبان مادری سعدی و حافظ یعنی زبان شیراز در زمان این دو شاعر فارسی نبوده. و هر دوی آنها علاوه بر اشعار عربی و فارسی ، اشعاری نیز به زبان مادری خود دارند . که می‌توان آنرا شاخه ای از زبان پهلوی دانست .

  • ابوالفضل
    0

    رضا یعنی کف کف کالیفرنیایی برو اول بخون بعد نظر بده هزاران مدرک هست که آریایی ها اول در افغانستان کنونی امدند بعد میگی آریانا خیالی اسم خود ایران از همین آریانا گرفته شده تا تاریخ افغانستان رو بدزدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها