قیمت خودرو یا مسکن؛ کدام‌یک بالاتر رفته است؟/ احتمالا خودرو در سال 99 هم افزایش قیمت داشته باشد

نمودار زیر به خوبی قیمت خودرو، سکه و مسکن در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. با بررسی این جدول به خوبی مشخص می‌شود که شیب افزایش قیمت مسکن نسبت به خودرو و خودرو نسبت به سکه تندتر بوده است.

قیمت خودرو یا مسکن؛ کدام‌یک بالاتر رفته است؟/ احتمالا خودرو در سال 99 هم افزایش قیمت داشته باشد

به گزارش خبر فوری ، هرچند اقتصاددانان برخی ملاکها و شاخصه‌های علمی را به عنوان معیار سلامت و رشد اقتصادی در نظر می‌گیرند اما نباید فراموش کرد که همواره قیمت برخی کالاها و خدمات که در زندگی تجار و کسبه معمولی به شدت تاثیر دارد، به عنوان ملاک حیات اقتصادی جامعه و پویایی آن شناخته می‌شوند.

قیمت خودرو، سکه، مسکن، گوشت و مرغ، نرخ ارز و ... از جمله این موارد هستند. در این میان، قیمت خودرو و مسکن و طلا به عنوان شاخص های زندگی کلان شهری در سنجش اقتصاد مدنی مهمتر هستند. مدتی است که قیمت این سه شاخص به خصوص خودرو مجددا بالا رفته است. نکته قابل تامل در این شرایط این است که این افزایش قیمت گاهی با افزایش قیمت دو شاخص دیگر یعنی طلا و مسکن همراه است و حیات شهری را بیش از پیش سخت می‌کند.

اکنون پرسش این است که در این ده سال اخیر این سه شاخص اقتصادی چه تغییراتی داشته اند؟ آیا قیمت خودرو، سکه و مسکن در افزایش نرخ خود نوعی همبودی داشته اند؟ در میان این سه شاخص کدام یک جهش بیشتری در قیمت داشته است؟

جدول زیر قیمت برخی خودروهای ایرانی و خارجی را در سه سال 1389، 1395 و 1398 مشخص می‌نماید:

نام خودرو

قیمت در سال 1389(تومان)

قیمت در سال 1395(تومان)

قیمت فعلی(تومان)

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۱۴،۲۵۰،۰۰۰

۳۲،۶۶۶،۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰

سایپا ۱۳۲

۷،۹۰۰،۰۰۰

۱۹،۹۳۰،۰۰۰

۶۳,۵۰۰,۰۰۰

کیا اسپورتیج

۴۱،۰۰۰،۰۰۰

۱۷۱،۱۷۰،۰۰۰

۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰

کیا سورنتو

۵۱،۵۰۰،۰۰۰

۲۲۹،۷۳۶،۰۰۰

۱,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰

پژو ۴۰۵ GLX

۱۳،۱۵۰،۰۰۰

۲۹،۰۳۱،۰۰۰

۹۵,۰۰۰,۰۰۰

سمند LX

۱۶،۱۵۰،۰۰۰

۲۹،۸۴۴،۰۰۰

۱۰۲,۰۰۰,۰۰۰

جدول زیر هم میانگین قیمت سکه تمام در سه سال 89، 95 و 98 را به نمایش می‌گذارد:

سکه

قیمت سال 1389(تومان)

قیمت در سال 1395(تومان)

قیمت فعلی(تومان)

سکه تمام

435.000

1.171.000

5.012.000

همزمان، جدول زیر قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران را در مناطق مختلف این کلان شهر معرفی می‌کند:

آپارتمان در تهران

قیمت در سال 1389(تومان)

قیمت در سال 1395(تومان)

قیمت فعلی(تومان)

تهرانپارس

1.450.000

4.000.000

13.000.000

پیروزی

1.000.000

2.500.000

11.000.000

ولنجک

3.600.000

11.000.000

33.000.000

گیشا

2.400.000

6.500.000

30.000.000

نمودار زیر به خوبی قیمت خودرو، سکه و مسکن در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. با بررسی این جدول به خوبی مشخص می‌شود که شیب افزایش قیمت مسکن نسبت به خودرو و خودرو نسبت به سکه تندتر بوده است.

بسیاری معتقدند همین افزایش قیمت مسکن باعث شده که در شهرهای بزرگی مثل تهران، دچار رکود شود. طبق گزارش‌های رسیده از بازار مسکن در سال جاری، میزان معاملات خانه در تهران در شش ماه جاری به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است و همین عامل باعث شده که شیب معاملات خانه در پایتخت همچنان سقوطی پیش برود. تعداد خانه‌های خالی در سال 97 حدود 2.5 میلیون بوده ؛ در حالیکه این نرخ در سال جاری به شدت در حال بیشتر شدن است. این امر نشان از این دارد که وضعیت مسکن همچنان قرمز است.

نکته مهم‌تر اما وضعیت خودرو است. برخی کارشناسان معتقدند که در صورت تداوم افزایش قیمت خودرو، این صنعت نیز دیر یا زود باید با نوعی رکود وحشتناک مواجه باشد. آمارها نشان از این دارند که قیمت خودرو در سال 99 همچنان صعودی خواهد بود. در صورت تحقق چنین اتفاقی، شاید باید دیر یا زود با پدیده رکود در بازار خودرو نیز مواجه باشیم.

این چیزی است که بیشتر کارشناسان اقتصادی و خودرو نیز بر آن تاکید دارند. فربد زاوه(کارشناس خودرو) در یکی از مصاحبه‌هایش در این رابطه می‌گوید: " تا زمانی که این سیاست‌های دولت مبنی بر چاپ پول و افزایش نقدینگی در کشور وجود داشته باشد، قیمت خودرو نوسان خواهد داشت. میزان نوسان قیمت خودرو به افزایش میزان تقاضا و کنترل قیمت دلار بستگی دارد. چنانچه سیاست‌های دولت در حوزه پولی ادامه داشته باشد قطعا سال ۹۹ هم با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم."

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی برای بازار خودرو و مسکن رخ می‌دهد؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • حقیقت گو
    0

    مملکتی که بی دروپیکر باشه بهتر ازاین نمیشه

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      در داره.پنجره نداره...

  • عیسی احمدی
    0

    نمودار قیمت انسان هم و بدید

  • ایرانی
    0

    حنی در دوره آغا محمد خان هم وضع این نبود.

  • محمد
    0

    بازار محصولات پتروشیمی از بازارمسکن ماشین سکه ارز وغیره رانت بیشتری داره البته واسه کسانیکه سهمیه مواد بالا دارند شما سرگم بازار مسکن دلار ماشین هستین

  • هادی
    0

    همتون بمیرید با این اداره مملکت...بدبخت کردین مردم رو ...حسرت همه چی به دلمون مونده.. تازه توقع دارن رای هم بدیم... تا اخر عمر باید اجاره نشین بمونیم و بی پول و بی ماشین...خدا ازتون نگذره... دولتمردان غم و غصه ندارن ...فقط دارن سرمایه و پول جمع میکنن با خودشون ببرن تو قبر

  • ایرانی بودن
    0

    بی لیاقتی رئیس جمهوری که هیچ سوادی نداره و نمایندگان مجلسی که واقع.....

  • علی حسینی
    0

    مملکتی که فساد حرف اول بزنه وهیچکی به فکر مردم نباشه از این بهتر میخاد باشه @بی دروپیکر

  • سارا
    0

    برای دلالان وسودجویان والبته اقتصاددانان شاید مهم باشد کدام بیشتر بالا رفته...ولی برای مردم عادی تنهاچیزی که مشخص هست این است که باید خواب ماشین وخانه دار شدن رااگر تابه حال نداشتند ببینند.

  • حمید
    0

    دارم ورشکستگی ایران خودرو وسایپا رومیبینم دوتاشرکتی ک80میلیون دین ب گردنشونه با این فرغوناشون،چراحقوق ی کارمند کمتراز ده درصدتودوسال افزایش داره ولی فرغوناشون چهارصد درصد افزایش داره،فکرمیکنیدمردم ...هستند هی فرتوفرت قیمت بالا میبرین بعدا میگین کار دلاله.خودتونین منظورم همون....

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا نمودار از در آمد و اظافه حقوق که سالیان به مردم به عنوان صدقه میدین نمیگذارید واقعا شرم آوره دلار بلا رفته چه ربطی به ماشینهای قاتل که چهل سال در ایران تولید میشوند داره میدونم. شما اعتقادی ندارین ولی به قران قسم به روح امام حسین قسم جای شما در آتیش جهنم نابود میشین بترسید از خدا اینقدر خون مارو نمکید حقوق پایه یه کارگر بدبخت یک ملیون دویست

  • کدومو بدم
    0

    همش بالا کشیده!

  • یک شهروند ایرانی
    0

    نسل ما سوخت به درک ایران رو هم سوزاندند.

  • محمد علی بیچاره
    0

    در قرآن کریم آمده قوم یهود ناشکری کردند چهل سال بدبختی کشیدند ملت ایران که چهل سال شون هم گذشته

  • علی
    0

    این از دلالی خود دولتی ها است

  • رضا
    0

    لطفا این مطلب را به اشتراک بزارید به جای نمایندها وحقوقها نجومی واختلاسها و گاوداری سرمایه گذاری کنیم موفق میشیم وقطب لبنیات خاورمیانه وجهان را از ان خودمون میکنیم و یقینا موفق هستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها