وزش باد شدید و بارش 5 تا 50 میلی متری باران در سیستان وبلوچستان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نسبت به وزش باد شدید و توفان گردوخاک و بارش 5 تا 50 میلی متری باران در استان هشدار داد.

وزش باد شدید و بارش 5 تا 50 میلی متری باران در سیستان وبلوچستان

دوست محمد کلیم در گفت وگو یی اظهار داشت: بر اساس خروجی آخرین نقشه های پیش یابی و ثبت نسبی مدل ها، از دوشنبه بارش باران، رگبار و رعد و برق و تندباد شدید لحظه ای نواحی نیمه شمالی و غرب استان را دربر می گیرد.


وی با بیان اینکه بارش های شمال استان بین 5 تا 15 میلی متر برآورد می شود، گفت: در زاهدان به ویژه ارتفاعات غربی این شهرستان و شهرستان های خاش، دلگان، میرجاوه و محدوده بزمان ایرانشهر میزان بارش های بین 20 تا 50 و برخی نقاط بیش از 50 میلی متر پیش بینی می شود.


معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سایر نواحی استان نیز احتمال بارش های پراکنده وجود دارد که عمده این بارش ها کمتر از 15 میلی متر خواهد بود.

کلیم تصریح کرد: اثر مخاطره آمیز فعالیت این سامانه بارشی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی است و همچنین احتمال خسارت ناشی از وزش تندبادهای لحظه ای به سازه های موقت، بنرهای تبلیغاتی و شکستن درختان وجود دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی اواخر وقت چهارشنبه متوقف می شود، ادامه داد: توصیه می شود در زمان فعالیت این سامانه از اسکان و تردد در حاشیه ررودخانه ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود.


سرعت وزش باد و توفان به بیش از 90 کیلومتر بر ساعت می رسد


معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وزش باد شدید در استان اشاره کرد و گفت: سه شنبه و چهارنشبه پیش رو سرعت وزش باد در استان افزایش می یابد به طوریکه انتظار می رود بیشینه سرعت وزش باد در زاهدان و سایر نواحی نیمه شمالی استان بین 60 تا 90 و گاهی بیش از 90 کیلومتر بر ساعت برسد.

کلیم خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت وزش باد احتمال وقوع توفان گردوخاک یا شن نیز در نقاط مستعد وجود دارد که پیامد آن اختلال در ترددهای جاده ای به ویژه محورهای زاهدان-نصرت آباد- بم، زاهدان-زابل و ایرانشهر- بم است.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد در نوار ساحلی استان قدری کمتر است و پیش بینی می شود بیشنه سرعت باد به 40 تا 60 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین روزهای سه شنبه و چهارشنبه دریای عمان مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

این مسئول اضافه کرد: کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و تاسیسات، احتمال سقوط بنرهای تبلیغاتی و شکستن درختان، خطر سقوط اجسام از ارتفاع مخصوصا در ساختمان های نیمه کاره و اختلال در تردد های جاده ای، ریلی و هوایی از اثرات مخرب وزش باد شدید و توفان است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها