نگرانی رئیس جمهوری چین از تبعات مخرب مهار ویروس کرونا بر اقتصاد کشورش

با اعلام ۱۰۳ مورد دیگر از مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان هوبئی، کانون اصلی شیوع این ویروس در چین، شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور از مرز هزار نفر گذشت.

نگرانی رئیس جمهوری چین از تبعات مخرب مهار ویروس کرونا بر اقتصاد کشورش

مقامات دولتی در چین با اعلام این خبر اعلام کردند شمار افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور جان باخته‌اند به ۱۰۱۶ نفر افزایش پیدا کرده است.

کمیته ملی بهداشت و سلامت هوبئی همچنین از شناسایی ۲۰۹۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این استان مرکزی چین خبر داده که مرکز آن شهر ووهان، کانون اصلی شیوع این ویروس و انتقال آن به دیگر کشورهای جهان بوده است.

این در حالیست که بر اساس آخرین گزارش‌ها ابتلای بیش از ۴۲ هزار نفر در چین به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته و دست کم ۴۰۰ نفر در بیش از ۲۵ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در هنگ کنگ، منطقه خودگردان تحت حاکمیت چین نیز با شناسایی دو مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شمار افراد مبتلا به این ویروس به ۴۲ نفر افزایش پیدا کرده است.

بیشترین شمار ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین در کشور ژاپن مشاهده شده؛ جایی که ابتلای ۱۶۱ نفر به این ویروس مورد تایید قرار گرفته است. پس از ژاپن، کشورهای سنگاپور،‌ تایلند و کره جنوبی به ترتیب با ۴۵، ۳۲ و ۲۷ مورد بیشترین ابتلا به ویروس کرونا را به نام خود ثبت کرده‌اند.

در مالزی و تایوان به ترتیب ۱۸ و ۱۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته و کشورها استرالیا، آلمان و ویتنام هرکدام ۱۴ مورد ابتلا به این ویروس را شناسایی کرده‌اند.

در ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا به ترتیب ۱۳، ۱۱ و ۸ مورد ابتلا به ویروس کرونا به ثبت رسیده است. امارات عربی متحده،‌ کانادا و فیلیپین نیز به ترتیب از شناسایی ۸، ۷ و ۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند.

در هند و ایتالیا هر کدام ۳ مورد و در روسیه و اسپانیا نیز هر یک ۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. بلژیک، نپال، سری‌لانکا، سوئد،‌ کامبوج و فنلاند نیز هر یک از شناسایی و تایید یک مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش ویروس کرونا جان دو تن نفر را در فیلیپین و هنگ کنگ گرفته است. ویروس کرونا برای نخستین بار ماه دسامبر گذشته از شهر ووهان واقع در استان هوبئی چین به دیگر نقاط و حتی خارج از مرزهای این کشور شیوع پیدا کرد و نخستین مورد از مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس روز یازدهم ژانویه گذشته رسانه‌ای شد.

نگرانی رئیس جمهوری چین از تبعات مخرب مهار ویروس کرونا بر اقتصاد کشورش

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که طی اخیرا پس از انتشار ویروس کرونا در کشورش کم‌تر در انظار عمومی ظاهر شده بود روز دوشنبه برای بازدید از یک بیمارستان پایتخت ماسک به صورت وارد یکی از محله‌های پکن شد.

رئیس جمهوری چین در گفتگو با خبرنگاران از تدابیر تعیین کننده خبر داد که توسط دولت برای مهار کامل ویروس کرونا در دست اقدام است. وی همچنین نسبت به ریشه کنی کامل این بیماری همه‌گیر ابراز امیداواری کرد و ضمن اشاره به تبعات «کوتاه مدت» شیوع این بیماری خواستار توجه جدی به مسئله بیکاری و تاثیر مخرب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورش شد.

این در حالیست که به نظر می‌آید مقامات چین پس از کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورشان که طی سه دهه گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده در صدد یافتن راهی متوازن برای ریشه کنی ویروس کرونا هستند به نحوی که این رویکرد کم‌ترین تاثیر را بر اقتصاد این کشور داشته باشد.

شی جین‌پینگ روز سوم فوریه پس از بررسی گزارش کمیسیون ملی توسعه و اصلاح اقتصادی این کشور در جریان نشستی به مسئولان محلی گفته بود که برخی اقدامات اتخاذ شده برای کنترل ویروس کرونا برای اقتصاد چین مضر بوده است.

دولت چین طی روزهای اخیر به دلیل سوء مدیریت و ناکارآمدی در کنترل و مهار ویروس تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است. تلویزیون دولتی چین روز سه شنبه اعلام کرد که دو مسئول بلند پایه بهداشتی در استان هوبئی از کار برکنار شده‌اند.

شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در میان اتباع آمریکایی تخلیه شده از چین

نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در میان اتباع آمریکایی تخلیه شده از چین شناسایی شد. فرد مبتلا در میان صدها آمریکایی قرار دارد که اخیرا با پروازی ویژه از چین تخلیه و به چند پایگاه نظامی در این کشور منتقل شده بودند.

پیشتر گفته شده بود که یک فرد میانسال و سه فرد دیگر از میان افراد تخلیه شده به دلیل داشتن نشانه‌هایی دال بر احتمال ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند اما روز یکشنبه پس منفی شدن نتیجه آزمایش‌های پزشکی به جمع دویست نفری بازگشتند که طی چهار روز گذشته در قرنطینه به سر می‌برند.

این در حالیست که مسئولان بهداشتی سن دیه‌گو در جنوب کالیفرنیا اعلام کردند که بر اساس نتیجه آزمایش‌های تکمیلی ابتلای یک نفر از چهار فرد یاد شده به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته و این فرد به بخش قرنطینه بیمارستانی در این منطقه منتقل شده است.

گفتنی است که سازمان جهانی بهداشت اخیرا هیئت ویژه‌ای از کارشناسان خود را برای بررسی این بحران از نزدیک راهی کشور چین کرده و هشدار داده است که شمار رو به افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در چین می تواند بر شیوع بیشتر این بیماری همه‌گیر در سراسر جهان به شکل خطرناکی بسیار تاثیرگذار باشد.

با این وجود برغم ثبت موارد جدید از ابتلا به ویروس کرونا در چین شمار ابتلا به ویروس در این کشور نسبت به روزهای قبل با کاهشی محسوس روبرو بوده و کارشناسان را نسبت به کنترل نرخ شیوع این ویروس امیدوار کرده است.

بر اساس آماری که کمیته بهداشت و سلامت استان هوبئی روز دوشنبه منتشر کرد ۲۰۹۷ نفر مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی و تایید شده است که این آمار نسبت به روز یکشنبه با کاهش بیست درصدی همراه بوده است.

منبع: یورونیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها