۵۶ درصد نامزدهای انتخابات در استان مرکزی تأیید صلاحیت شدند

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: با طی شدن تمامی مراحل احراز صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۵۶ درصد داوطلبان استان تأیید صلاحیت شدند.

۵۶ درصد نامزدهای انتخابات در استان مرکزی تأیید صلاحیت شدند

بهروز اکرمی امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه در نشست مطبوعاتی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه که با وجود سرما و بارش برف بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند، افزود: مردم به سطحی از دانش و درک رسیده‌اند که می‌دانند باید در برهه‌های حساس حضوری پررنگ را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه راهپیمایی روز گذشته دو پیام داشت، گفت: دشمنان این پیام را دریافت کردند که باید دست از شیطنت و دشمنی با ایران بردارند و به گونه‌ای دیگر با مردم صحبت کنند، همچنین به مسئولان این پیام را داد که باید تلاش بیشتری برای خدمت‌رسانی و جلب رضایت عمومی صورت گیرد و برای رفع مشکلات به توان و ظرفیت داخلی نگاه کرد.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه و با تاکید بر اینکه قطعا با مشارکت حداکثری مردم برگ زرین دیگری در کارنامه پرافتخار مردم ثبت خواهد شد، بیان کرد: کل نامزدهای حاضر در رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی ۲۱۸ نفر هستند و در واقع ۵۶ درصد از کل ثبت‌نام کنندگان تایید صلاحیت شده اند.

وی تعداد نامزدهای انتخابات به تفکیک حوزه های انتخابیه در استان را این چنین عنوان کرد: در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان، از ۱۴۸ داوطلب ثبت‌نام شده، ۷۷ نفر معادل ۵۱ درصد، در حوزه انتخابیه شازند، از ۴۹ داوطلب، ۲۸ نفر معادل ۵۶ درصد، در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه از ۶۵ داوطلب ۴۰ نفر معادل ۵۶ درصد تایید صلاحیت شدند.

اکرمی افزود: در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان از ۶۷ داوطلب ۴۰ نفر معادل ۶۱ درصد، در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان از ۲۷داوطلب ۱۹ نفر برابر با ۷۱ درصد و در حوزه انتخابیه خمین نیز از ۳۱ داوطلب ۱۴ نفر معادل ۵۴ درصد تایید شده و در رقابت انتخاباتی شرکت خواهند داشت.

وی با اشاره به قیاس داوطلبان مجلس دهم و یازدهم تعداد داوطلبان مجلس دهم را ۳۴۴ نفر و مجلس یازدهم را ۳۸۷ نفر عنوان کرد و افزود: در دوره قبل ۷ نفر از داوطلبان و در این دوره از انتخابات ۱۱ نفر دارای سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: در مجلس دهم ۱۸۱ نفر از داوطلبان(۱۷۰ مرد و ۱۱ زن) و در این دوره از انتخابات برای مجلس یازدهم ۲۱۸ نفر(۱۹۳ مرد و ۲۵ زن) تاکنون تایید صلاحیت شده‌اند.

وی تعداد شعب اخذ رای در استان مرکزی را هزار و ۲۰ شعبه بیان کرد و گفت: از این تعداد ۶۹۰ شعبه ثابت، یک شعبه ثابت ویژه اقلیت‌های مذهبی و ۳۲۹ شعبه سیار است، همچنین از این تعداد شعبه ۵۸۹ شعبه شهری و ۴۳۱ شعبه روستایی در نظر گرفته شده است.

اکرمی با اشاره به اینکه ۳۱۴ شعبه در اراک فعال خواهد بود، افزود: ۱۳۶ شعبه در ساوه، ۱۳۰ شعبه در شازند، ۱۰۵ شعبه در خمین، ۶۰ شعبه در خنداب، ۵۱ شعبه در زرندیه، ۴۵ شعبه در کمیجان، ۴۵ شعبه در محلات، ۴۳ شعبه در دلیجان، ۳۳ شعبه در تفرش و ۲۲ شعبه در آشتیان در روز انتخابات آماده دریافت آرای مردم هستند، البته هیچ یک از شعب اخذ رای استان الکترونیکی نخواهد بود.

وی بیان کرد: برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۵۰۰ نفر به عنوان نیروهای حفاظت از شعب اخذ رای و بیش از ۶ هزار نفر به عنوان اعضای اصلی شعب در نظر گرفته شده اند، البته برای هر شعبه بین ۲۰ تا ۲۵ نفر فعالیت خواهند کرد که کل عوامل درگیر در این دوره از انتخابات در استان مرکزی حدود ۲۵ هزار نفر هستند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۷۸ هزار و ۳۶۷ نفر در استان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند، گفت: تعداد رای اولی‌ها(متولدین دوم اسفندماه ۱۳۸۰ به قبل) ۴۸ هزار و ۸۶۷ نفر هستند و تمامی مراکز ثبت‌احوال در روز انتخابات فعال است که مشکلی در خصوص کد ملی بروز کند.

وی تعداد واجدین شرایط در شهرستان اراک را ۴۵۹ هزار و ۷۳۷ نفر، در آشتیان ۱۲ هزار و ۸۶۴ نفر، در تفرش ۲۰ هزار و ۱۷۹ نفر، خمین ۸۱ هزار و ۳۸۳ نفر، شازند ۹۰ هزار و ۱۷۵ نفر، خنداب ۴۰ هزار و ۵۳۲ نفر، دلیجان ۳۵ هزار و ۵۸۹ نفر، زرندیه ۴۸ هزار و ۵۴۶ نفر، ساوه ۱۹۷ هزار و ۷۴۷ نفر، فراهان ۲۲ هزار و ۳۵۹ نفر، کمیجان ۲۷ هزار و ۳۳۴ نفر و محلات ۴۱ هزار و ۹۲۲ نفر بیان کرد.

اکرمی با اشاره به ابلاغ و اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در این دوره از انتخابات، تاکید کرد: برای طرح هر موضوعی باید مدارک قابل استناد وجود داشته باشد، تاکنون هیچ تخلفی از فرمانداران و بخشداران منعکس نشده است و همزمان با آغاز فعالیت ستاد انتخابات در استان به تمامی فرمانداران و بخشداران توصیه شد که در چارچوب قانون فعالیت داشته باشند و اطمینان خاطر می دهد که بخشداران و فرمانداران حق طرفداری یا فعالیت علیه کاندیدایی را ندارند و اگر موردی اعلام شود قطعا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، هر چند که روزانه تمامی رفتار بخشداران و فرمانداران رصد می‌شود و تاکید داریم که هیچ رفتار شائبه برانگیزی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه جای نگرانی در خصوص سلامت انتخابات در استان مرکزی وجود ندارد و به همه نامزدها توصیه می‌شود که از مواضع تهمت و تخریب دوری کنند، بیان کرد: تمامی بایدها و نبایدهای تبلیغات به کاندیداها اعلام شده است و از موارد آگاهی کامل دارند و باید برمبنای قانون عمل کنند.

اکرمی تصریح کرد: نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند و مردم نیز انتظار دارند که فردی که در مسیر رسیدن به مرکز قانون‌گذاری کشور حرکت می‌کند در وهله اول خود عملا قانون را رعایت کند و به عملکرد هواداران خود جهت رعایت قانون نیز نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی بیان کرد: متاسفانه فضای مجازی در کشور ما غیر قابل کنترل است و اهرم‌های کنترلی آن نیز محدود است، امیدواریم که خود کنترلی در این فضا از بروز رفتارهای مسموم، به دور از اخلاق، قانون و وجدان جلوگیری کند، اهرم خاصی برای کنترل فضا در اختیار نداریم اما افکار مردم می‌تواند با طرد افراد تخریب‌گر و برهم‌زننده حریم‌ها فضا را تحت کنترل درآورد.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: طبق قانون، برگزاری هر گونه کارناوال تبلیغاتی در روزهای تبلیغات انتخابات ممنوع و برگزاری آن تخلف از سوی نامزدها تلقی می‌شود و در همین راستا تمهیداتی در نظر گرفته شده است و در صورت مشاهده تخلف و جرائم انتخاباتی لحاظ خواهد شد، همچنین شهرداری اماکنی را برای تبلیغات در نظر گرفته است که نامزدها بهتر است از این فضاها استفاده کنند چون فضای شهری حق الناس است و نباید سیما و منظر شهری بواسطه تبلیغات دچار آشفتگی شود.

اکرمی اظهار کرد: کارنامه مشارکت مردم در انتخابات در استان مرکزی قابل قبول است و امیدواریم در این دوره از انتخابات حساسیت شرایط درک و مشارکت حداکثری رقم بخورد و مردم از حق قانونی و ملی خود استفاده کنند و امنیت داخلی و خارجی را تضمین کنند، چراکه هر کاندیدا با پشتوانه بالایی به مجلس راه یابد بیشتر می‌تواند منافع استان را دنبال کند، مجموعه ستاد انتخابات و عوامل اجرایی نیز تلاش خواهند کرد که حتی یک رأی هم روی زمین باقی نماند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها