قسمت هشتم سینما سرنا

آنچه از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر ندیدید/ ما چرا قهر می‌کنیم؛ کجای دنیا به جز اینجا، برای ما دست می‌زنند؟

در برنامه امروز به پرواز سیمرغ‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نگاهی خواهیم داشت.

آنچه از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر ندیدید/ ما چرا قهر می‌کنیم؛ کجای دنیا به جز اینجا، برای ما دست می‌زنند؟

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سه شنبه شب در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. در این شب همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دو فیلم شنای پروانه و روز صفر بیشترین سیمرغ‌ها را به دست آوردند.

فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی ۵ سیمرغ گرفت. سیمرغ‌های بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین تدوین و بهترین صداگذاری.

فیلم سینمایی روز صفر هم با ۵ سیمرغ بهترین فیلم ملی، بهترین فیلم اولی، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، جایزه ویژه هیات داوران و بهترین طراحی لباس، بیشترین سهم از جوایز شب اختتامیه فجر را داشت.

در این شب جایزه بهترین فیلم به خورشید ساخته مجید مجیدی رسید.

محمدحسین مهدویان نیز به خاطر ساخت فیلم درخت گردو، سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خودش کرد.

پیمان معادی با این که حاضر نشد به اختتامیه بیاید و گفته شد که در خارج از کشور است، اما سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن هم به نازنین احمدی اهدا شد.

اما خیلی‌ها معتقد بودند که جایزه نقش اول مرد می‌توانست به فرامرز قریبیان برسد یا جواد عزتی برای شنای پروانه حق داشت سیمرغ بگیرد، یا امیر جدیدی برای بازی در فیلم روز صفر. نادیده گرفته‌شدن فیلم خروج هم مسئله‌ای است که چند روزی هست رسانه‌ها به آن می پردازند. با این حال ناگفته نماند که دیشب اولین سیمرغ سودای سیمرغ تعلق گرفت به فیلم خروج به خاطر جلوه های ویژه بصری در این فیلم و محمد برادران مدیر جلوه های ویژه بصری فیلم سینمایی «خروج» برای دریافت این جایزه روی صحنه اختتامیه جشنواره حاضر شد.

جای خیلی از نامزدها و برندگان سیمرغ‌ها در سالن برج میلاد خالی بود. مسئله‌ای که سعید راد داور جشنواره به آن اعتراض کرد. مجید مجیدی هم به سعید ملکان تیکه انداخت که چرا نباید در اختتامیه باشد؟! عوامل فیلم سینمایی روز صفر به کل حضور در اختتامیه را تحریم کرده بودند. آن‌ها بعد از مراسم، در بیانیه‌ای علت غیبتشان را اعلام کردن و گفتن کارشان در اعتراض به مدیران فرهنگی است.

شبکه نمایش تلویزیون هم که قرار بود اختتامیه جشنواره را به طور زنده پخش کند، ولی چندین بار مجبور به سانسور برنامه شد.

در جشنواره یک سیمرغ ویژه هم اهدا شد، سیمرغ ویژه حاج قاسم سلیمانی.

بعد از پخش کلیپی از شهید حاج قاسم سلیمانی که مقدمه‌ای برای اهدای این جایزه ویژه بود، شهیدی‌فر درباره شخصیت فرهنگی و هنری حاج قاسم سلیمانی مطالبی را بیان کرد و از خانواده‌های شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم نام برد که در این سالن حضور داشتند و در نهایت هم سیمرغ "حاج قاسم سلیمانی" به فیلم سینمایی "آبادان یازده60" اهدا شد و حسن کلامی تهیه‌کننده این فیلم برای دریافت این سیمرغ روی صحنه اختتامیه جشنواره، حاضر شد.

72

حجم ویدیو: 13.57M | مدت زمان ویدیو: 00:12:25 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها