5+3 لیست سیاسی در انتخابات مجلس؛ با همه لیست های حزبی تهران آشنا شوید

پایانی بر اصولگرایی و اصلاح طلبی / 8 لیست سیاسی پایتخت، جایگزین دو فهرست اصولگرا و اصلاح طلب شدند

سه روز از هفت روز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس گذشته و هنوز بازار صدور لیست های سیاسی و حزبی داغ است.

پایانی بر اصولگرایی و اصلاح طلبی / 8 لیست سیاسی پایتخت، جایگزین دو فهرست اصولگرا و اصلاح طلب شدند

اصولگرایان و اصلاح طلبان که همواره برای رسیدن به وحدت تلاش می کردند و می کوشیدند تا با یک فهرست انتخاباتی حامیانشان را به رای دادن ترغیب کنند، این بار در تهران دچار چنددستگی حیرت آوری شدند.

این چنددستگی چنان پررنگ است و اصولگرایان و اصلاح طلبان را دچار اختلافات درونی کرده که به نظر می رسد باید این شعار برخی معترضان که «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا» را جدی گرفت.

اصولگرایان با 5 لیست به میدان آمدند

اصولگرایان که از یک سال قبل خود را پیروز بلامنازع میدان رقابت در انتخابات اسفند می دیدند و برای همین هم با خیالی آسوده، شورایی برای ائتلاف تشکیل دادند، در نهایت نتوانستند به یک لیست برسند.

عملکرد دولت روحانی، اصولگرایان را در موقعیت پیروزی قرار داده با این وجود چنددسته شدن این طیف سیاسی، در عمل وضعیت آنها برای پیروزی در تهران را مشکل کرده حتی اگر رقیبان اصلاح طلب در برخی شهرستانها فرصتی برای حضور جدی انتخاباتی نداشته باشند.

در حال حاضر مهمترین لیست انتخاباتی در تهران را شورای ائتلاف اصولگرایی منتشر کرده است. لیستی با سرلیستی شهردار سابق تهران. با این حال این لیست با انتقاداتی جدی روبرو شده و شاید برای همین، فهرستی موازی از سوی جبهه پایداری صادر شده که سرلیست آن حجت الاسلام آقاتهرانی است و قالیباف در این لیست جایی ندارد.

با اینکه گمان می رفت ردصلاحیت چهره های اصلاح طلب در این انتخابات آنها را به یک لیست می رساند، اما لیست های متعدد اصلاح طلبان آنها را دچار شکاف هایی چندگانه کرده است

یک فعال اصولگرا به طعنه درباره لیست شورای ائتلاف با نام «ایران سربلند» گفته است که افراد حاضر در این لیست به درد مجلسی در قعر امور می خورند نه صدر امور! ( مشروح گفتگو با محمد مهاجری را اینجا بخوانید )

در همین حال لیست سوم را حامیان محمود احمدی نژاد منتشر کرده اند. لیستی که همه وزرای احمدی نژاد که کاندیدای انتخابات شده اند در ان به چشم می خورند. این لیست با نام «ائتلاف مردم»، در حالی صادر شده که احمدی نژاد گفته در این انتخابات بنای حمایت از هیچ لیستی را ندارد.

به جز این سه لیست، لیست چهارم اصولگرایان، لیست اقتصاددانان است که به نام « معیشت مردم » منتشر شده است. سرلیست این فهرست غلامرضا مصباحی مقدم است که نامزد خبرگان رهبری هم هست. در این لیست تعدادی از اساتید اقتصاد دانشگاه حضور دارند. این لیست به نوعی لیست جامعه روحانیت مبارز دانسته می شود. تشکلی که پیش از این نقش وحدت بخش در جریان اصولگرایی را ایفا می کرد و اما در این انتخابات به طور کامل کنار گذاشته شد.

لیست پنجم اصولگرایان نیز لیست موسوم به « جوانان انقلابی » است که در کنار لیست برخی از مداحان مشهور مانند حاج منصور ارضی، تلاش دارد چهره هایی از همه لیست های موجود را دستچین کند.

اصلاح طلبان هم ردصلاحیت شدند هم به وحدت نرسیدند

اما اصلاح طلبان هم حال و روزی بهتر از اصولگرایان ندارند و اختلافات میان آنها جدی است. با اینکه گمان می رفت ردصلاحیت چهره های اصلاح طلب در این انتخابات آنها را به یک لیست می رساند، اما لیست های متعدد اصلاح طلبان آنها را دچار شکاف هایی چندگانه کرده است.

اولین لیست اصلاح طلبان را حزب کارگزاران سازندگی صادر کرد و نام «یاران هاشمی» بر آن گذاشت. این لیست به شدت مورد انتقاد دیگر اصلاح طلبان قرار گرفت و صادق زیباکلام به طعنه گفت که کارگزارانی ها از کجا می دانند اگر هاشمی زنده بود از این لیست حمایت می کرد؟ ( بیشتر بخوانید )

شاید بتوان انتخابات مجلس یازدهم را آغازی بر صف آرایی های جدید سیاسی در ایران ارزیابی کرد. انتخاباتی که در آن احتمالا نه اصولگرایان پایتخت شانس زیادی برای فتح کامل 30 کرسی مجلس را دارند و نه اصلاح طلبان

به دنبال صدور این لیست، حزب ندا لیستی جداگانه صادر کرد و سپس گفته شد که حزب مردمسالاری هم لیستی دیگر برای تهران صادر خواهد کرد.

نکته جالب اینجاست که در لیست کارگزارانی ها چهره های اصلاح طلبی مانند مصطفی کواکبیان حضور ندارند. حال آنکه کواکبیان دبیرکل یک حزب اصلاح طلب است. ( جزئیات بیشتر )

در کنار اینها هشت حزب اصلاح طلب هم لیستی دیگر صادر کرده اند تا شاید بتواند نظر مثبت بخشی از بدنه اصلاحات را به خود جلب کند.

تنها نشانه ای که شاید بتواند همه لیست های سیاسی موجود را به یکدیگر نزدیک کند، سرلیستی مجید انصاری در فهرست های اصلاح طلبانه است.

پایان اصولگرایی و اصلاح طلبی

به این ترتیب به نظر می رسد که با حجم بالای تشش در دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب، در عمل باید پایان این دو جناح را اعلام کرد. چهره ها و احزاب درون هر دو کمپین سیاسی ایران چنان با یکدیگر مرزبندی فاحشی دارند که دیگر نمی توانند زیر چتر یک عنوان مشترک به رقابت سیاسی با دیگر گروه ها بپردازند.

بر همین اساس شاید بتوان انتخابات مجلس یازدهم را آغازی بر صف آرایی های جدید سیاسی در ایران ارزیابی کرد. انتخاباتی که در آن احتمالا نه اصولگرایان پایتخت شانس زیادی برای فتح کامل 30 کرسی مجلس را دارند و نه اصلاح طلبان.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • مراد
    0

    مردم مواظب موذی گری افساد طلبان باشن این خائنان وطن فروش اول گفتن ما کسی رو نداریم برا انتخابات و به مردم القا میکردن که ما مظلوم هستیم حالا فرت فرت لیست میدن بیرون پس مردم این پست فطرت ها هر بار کلاه سر مردم گذاشتن و از مردم رای گرفتن

    نظرات شما -
    • رسول
      0

      این که دلیل نمیشه ما به اصولگرا هم رای دادیم ولی آخرش تو مجلس یه بار هم از حقمون دفاع نکردن و هر کدوم طیف میرن مجلس دیگه یادشون میره بهشون رای دادیم که رفتن مجلس و اونجا تازه جناح بازی و سیاسی بازی و چوب لای چرخ هم گذاشتن شروع میکنن، یه بار برای همیشه این حزبی بازی ها بزارن کنار و برا اقتصاد ملت و رفاه ما قدم بردارن نه همش تصویب شد مالیات دوبرابر، تصویب شد افزایش حاملهای انرژی، تصویب شد خودرو ایرانی گران شد و..... تا احزاب هستن مستقلین هیچ کاره اند.

  • یکی
    0

    فقط نقابها عوض شده همین

  • زحمتکش
    0

    سالی که نکوست از بهارش پیداست

  • ازاد
    0

    عذر خواهی میکنم ازتمام نظر دهندگان،دراین چهل سال یکبار جای همه خالی خرشدم رای دادم اونهم اولین دوره احمدی نژاد بود که بعدش هم باز عذر میخوام بلانسبت دوستان عین سگ پشیمان شدم فقط اینو میدونم که دوره احمدی نژاد که اندازه کل سلطنت پهلوی درامد نفتی داشتیم هیج تاثیری درزندگی مردم نداشت به جز چندر غاز یارانه که اونهم باچندبرابر کردن یارانه ازچنگ مردم چندین برابرش رادراورد حداقلش میتونست دلار وتورم رو با این همه درامد نفتی بیاره پایین حتی به سال 57برگردونه اما نکردو نیاورد که هیچ بلکه تورم را چهاربرابر کرد، وهمون اول ریاست جمهوری اب پاکی رو ریخت رو دست ملت ،وگفت دیگه اون ممه رو لولو برد،حالا که دیگه اینطور که ظاهرا میگن عرضه فروش نفت رو هم ندارند،،حال ببینید دیگر چه شود،

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      حرف حق را زدی ولی کو گوش شنوا.

  • رضا یی
    0

    باید این لیست ها برداشته بشه با افکار مردم شوخی نکنید با خون شهدا شوخی نکنید با دل داغدار مادران شهدا شوخی نکنید بیایید برای یک بار هم شده با مردم روراست باشید قیامت نزدیکه شب اول قبری هست پشیمان میشید که دگه بازگشتی نیست به مردم دروغ نگویید اگه کاری از دستتون ساخته نیست میرید مجلس چکار مرید مردم ازاری؟؟؟?؟؟

  • محسن.
    0

    حزب ندای ایران ومردم سالاری لیست تعیین نکردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها