نوآوری در صنعت خودرو نیازمند حضور شرکت‌های بزرگ

یکی از شرط‌های تولید خودرو رقابتی در سطح بین‌المللی، توسعه فناوری و نوآوری است چرا که رقابت در قرن جدید متفاوت از گذشته شده است.

نوآوری در صنعت خودرو نیازمند حضور شرکت‌های بزرگ

انتهای دوره طولانی رونق تولید پس از جنگ جهانی دوم که از آن به‌عنوان پایان عصر طلایی تولید انبوه یاد می‌شود، نوعی تغییر پارادایم در عناصر تشکیل‌دهنده رقابت، پدید آورد. براین اساس رقابت دیگر در نرخ نیست بلکه مواردی مانند کیفیت، سرعت، انعطاف‌پذیری و به‌ویژه نوآوری را در برمی‌گیرد. تغییرات بنیادین در حوزه فناوری سبب شده تا نوآوری نقطه عطف شرکت‌ها در عرصه رقابت داخلی و بین‌المللی باشد بنابراین نوآوری و توسعه فناوری یکی از پایه‌های اساسی رقابت در عصر حاضر به‌شمار می‌رود.

بررسی‌های علمی و تجربه کشورهای موفق دنیا نشان می‌دهد که در عصر جدید شرکت‌های بزرگ، سردمداران نوآوری و تغییرات فناورانه در صنایع به‌ویژه صنعت خودرو هستند چراکه حرکت در مسیر نوآوری به‌منظور رقابت با شرکت‌های بین‌المللی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است؛ همچنین ریسک حاصل از این سرمایه‌گذاری فقط به‌وسیله شرکت‌های بزرگ قابل پوشش است؛ شرکت‌های بزرگ که دارای سود مازاد کافی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند، می‌توانند به رقابت برای توسعه نوآوری و در نتیجه سود بیشتر در سطح بین‌المللی بپردازند. به‌عنوان مثال صنعت شیمیایی آلمان با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های شرکتی بسیار بزرگ، به نوعی خود را به‌عنوان یک پیشگام در این زمینه مطرح کرد و یا در ژاپن محصولات فناوری شده به‌وسیله شرکت‌های بزرگ(از جمله تویوتا) و با کمک نیروها و پژوهشگران آنها تولید می‌شود؛ بنابراین صنعت خودرو ایران برای حرکت در مسیر توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری در امر تحقیق و توسعه دارد، سرمایه‌گذاری که فقط به‌وسیله شرکت‌های بزرگ شدنی است شرکت‌هایی که هم پیش‌رو در عرصه فناوری بوده و هم توان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را دارند.

دولت به عنوان اداره‌کننده کلان توسعه باید با درک چنین ضرورتی بستر را برای حضور حداکثری شرکت‌های بزرگ در صنعت خودرو فراهم کند و با حمایت همه جانبه از این قبیل شرکت‌ها، منجر به تحول بنیادین در این صنعت شده تا توسعه مورد انتظار در صنعت خودرو محقق شود.

مرتضی مصطفوی ـ کارشناس اقتصاد

منبع: روزنامه صمت

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها