حسن روحانی در نشست خبری:

دو بار استعفا دادم اما رهبری نپذیرفتند / ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید

رئیس جمهور گفت: ما با قدرت و توانمندی و با عزت در دنیا سخن حق مان را بیان کرده و می کنیم و هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

دو بار استعفا دادم اما رهبری نپذیرفتند / ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید

به گزارش خبر فوری ، در ابتدای نشست خبری خود از حضور مردم در راهپیمایی تشکر کرد و گفت: سالی که گذشت سال پرماجرایی برای مردم ایران بود؛ از عید نوروز که در 25 استان سیل آمد و بعد حوادث طبیعی دیگری که غیر منتظره بود. شهادت ناجوانمردانه سردار بزرگ مان حاج قاسم سلیمانی نیز غم بزرگی بود اما مردم با حضور در تشییع او نشان دادند که مسیری که انتخاب کردند به درستی ادامه خواهند داد. همچنین حوادثی مثل هواپیمای اوکراینی و شهادت کرمانی ها در مراسم سردار سلیمانی.

روحانی ادامه داد: علیرغم اینکه بدخواهان می خواساند با شرایط بد مواجه شویم، مشکلات ما امسال کمتر از سال گذشته است. شرایط ما نسبت به سال گذشته بدتر است اما همه شاخص های ما اعم از اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد که فشار آمریکا را پشت سر گذاشتیم.

او گفت: مشکلاتی را این تحریم ها برای مردم به وجود می اورد و از این نظر می تواند در زندگی مردم اثر داشته باشد اما این تحریم ها بی ثمر خواهد بود و آنجه فکر می کنند با فشار حداکثری می توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند محقق نمی شود. همه هدف آمریکا همین است اما این کار امکان ناپذیر است و ما با قدرت و توانمندی و با عزت در دنیا سخن حق مان را بیان کرده و می‌کنیم اما هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

وی گفت: همه بخش های مختلف کشور در طول این شش و نیم سال گذشته وقتی آمار را با ۶.۵ یا ۸ سال قبل از دولت یا سال‌های قبل از این دولت مقایسه کنیم علیرغم تحریم و فشار اولین بار در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.
رییس جمهوری افزود: هیچ زمانی در تاریخ ایران هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است اما ما در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت یازدهم ترسیم کرده بود، کند شده باشد.

رییس جمهوری افزود: علی رغم این مسائل وقتی آمار و ارقام را در بخش های انرژی، نفت، گاز، برق، آب، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت و معدن و در هر بخش دیگری از خدمات، آموزش و سلامت مقایسه می‌کنیم، نه تنها شرایط ما شرایط نسبتاً مناسبی هست، وقتی که با سال‌های قبل مقایسه کنیم آمار و ارقام به خوبی با ما صحبت میکند و به ما نشان میدهد که اولاً ملت ما تا چه حد فداکارانه در این دو سال در صحنه بودند و ثانیاً خادمان مردم و کارگزاران دولت در سراسر کشور تلاش و کوشش خودشان را به خوبی انجام دادند.

هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت
روحانی در ادامه اظهار داشت: پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام به مردم که سال آینده نیز با همین توانمندی و قدرتمندی ما مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید.

وی گفت: در سال‌های قبل هم در مذاکرات مان طی سال های ۹۲ و ۹۳ هم آن ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بنابراین مسیر ما مسیر ایستادگی و مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود و آنهایی که تبلیغاتی را می‌کنند برای سال آینده، تبلیغات نادرستی می‌کنند. همانطور که در سال ۹۷ تبلیغ کرده بودند که ایران به تورم سه رقمی می‌رسد و ما دیدیم که در سال ۹۷ چنین نشد. در ۹۸ هم تا امروز توانستیم این مسیر را در مسیر درستی قرار بدهیم.
روحانی یادآور شد: سال آینده همین مسیر را ادامه خواهیم داد و در سال آینده هم رشد اقتصادی ما بهتر خواهد بود، هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. بنابراین من آماده‌ام به سوالات پاسخ بدهم اما پیام من این است که سال آینده خوب خواهد بود و از مردم بسیار شریف ایران که در روزهای سخت زندگی در کشورمان در برابر فشارهای دشمن مقاومت می‌کنند تشکر می‌کنم.

همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار داریم

روحانی درباره طرح پیشنهادی صلح هرمز از سوی دولت و اینکه تلاش‌های دولت و دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه نتایجی به همراه داشت، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح، و ثبات، بدون مشارکت ایران و حضور ایران امکان ناپذیر است. ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی مانند ایران امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: همواره دنبال امنیت در این منطقه بودیم و شهید سلیمانی جزو سردارانی بود که دنبال صلح در منطقه حساس خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاشش هم در مسیر گفت و گو با نخست وزیر عراق بود که وی را ناجوانمردانه ترور کردند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز یا امید را مطرح و به همه کشورها پیشنهاد کردیم و برای دبیر کل سازمان ملل و دولت‌های منطقه این طرح ارسال شده است، اظهار داشت: به طور رسمی برای سران کشورهای منطقه این طرح را ارسال کردم و از همه آنان خواستم در این طرح مشارکت کنند.

روحانی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه به خوبی استقبال کردند برخی تاکنون پاسخ صریحی نداده‌اند . اما همچنان معتقدیم راه حل صلح و امنیت منطقه، استقرار بخشی آن توسط کشورهای منطقه است و همگان با تلاش خود باید این هدف را محقق کنند.

مقام عالی دولت با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه باید از صلح و ثبات منطقه استفاده کنند و همه باید از این امنیت برخوردار باشند، ادامه داد: اگر بخواهیم همه کشورهای منطقه از ثمرات امنیت برخوردار نباشیم این صلح برپا نخواهد ماند. همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار می‌ورزیم.

اهمیتی ندارد چه حزبی در آمریکا حاکم باشد مهم منافع ملی ما است

خبرنگار روزنامه اطلاعات در ادامه نشست خبری درباره پیغام های برخی کشورهای دوست برای ایجاد گشایش در بن بست ایجاد شده در برجام و پیشنهادهای ارائه شده رئیس جمهور از وی پرسید و این را هم پرسید که با توجه به شکست استیضاح ترامپ وایجاد این شائبه که بخت نخست ریاست جمهوری در دوره آینده با ترامپ است، ارزیابی شما چیست و قبل از انتخابات امریکا آیا امکان دستیابی به یک توافق یا گشایش وجود دارد یا نه.
روحانی در پاسخ گفت: این سوال را باید بیشتر از آن طرف بپرسید. برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد. آنچه برای ما مهم است منافع ملی ما است.
وی با اشاره به وجود دو گروه در آمریکا اظهارداشت: یک گروه معتقد بودند با فشار به ایران آن را وادار به مسیر دلخواه خود خواهند کرد و گروهی دیگر معتقد بودند ایران قدرتمندتر از این هست و باید با آن تفاهم کنند که دولت قبلی آمریکا به تفاهم با ایران معتقد بود و پای میز مذاکره آمد. مذاکره سختی بود اما به تفاهم رسیدیم؛ اگر به صورت کامل طرف‌های ما تفاهم را عمل می کردند شرایط بهتری را در منطقه و جهان تجربه می‌کردیم.
رییس جمهوری افزود: اما حین اجرا گروهی روی کار آمدند که فکر می‌کردند راه حل تحمیل به ایران است نه اینکه بنشینیم با ایران راجع به موضوعاتی بحث کنیم و نقطه نظر مشترک برسیم. با فشارهایی که اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای مرتجع به آنان آوردند و خود هم ذاتا این موضوع را دنبال می کردند فکر می‌کردند با اعمال تحریم حداکثری ظرف چند ماه مثلا ۳ تا ۴ ماه ایران نمی تواند مقاومت کند و تسلیم می شود و آن وقت بسته خود را روی میز مذاکره می گذارند و به تعبیر آنان ایران مجبور است بسته را بپذیرد.
روحانی یادآور شد: از تحریم جدید و فشار حداکثری آمریکا ۲۰ ماه گذشته است و در این ۶ ماه اخیر شرایط ما بهتر شده و این فشار حداکثری شکست خورده است. شرایط داخلی ما، اتحاد و وحدت ما است و می‌خواستند درون کشور مردم در شرایطی قرار بگیرند که به این باور برسند بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم زندگی خود را ادامه دهیم که هیچ کس در کشور این را قبول ندارد .
رییس جمهوری ادامه داد: در این مدت با کمی سختی عبور کردیم بنابراین اینکه دولت بعدی کی است مهم نیست؛ طرح و حرف ما همیشه یکی بود و آن حرف این بود که گفتیم اگر آمریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب ۵ به اضافه به ۱ مذاکره کند در غیر این صورت امکان مذاکره وجود ندارد.

فقط در ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر درباره فضای انتخاباتی رقابتی در کشور و لیست انتخاباتی منتشر شده موسوم به یاران روحانی اظهارداشت: فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است، امروز شور و نشاط نسبی را در کشور برای انتخابات می بینیم و می‌خواهیم این شور و نشاط به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.
وی گفت: حتما انتخابات پرشور و حداکثری به نفع همه ما است، حتما آمریکایی‌ها از حضور حداکثری مردم خوشحال نمی‌شوند و خوشحالی آنها در انتخابات حداقلی مردم است، به نفع مردم کشور ما نیز نخواهد بود.
روحانی اظهارداشت: از ابتدا نگران بودم که شرایط به گونه ای باشد که رقابت خوبی صورت نگیرد و وقتی رقابت نیست ممکن است انتخابات سالم و درست باشد، اما حضور مردم کم می شود و در رقابت حضور مردم بیشتر می شود.
رییس جمهوری اضافه کرد: در گزارشی که وزارت کشور به من داده بود و در دولت مطرح کرد، گفتند که در ۷۰ حوزه انتخابات غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که کاری کنیم که رقابت بیشتر شود و حتی الامکان افرادی که امکان تایید آنها طبق قانون وجود دارد، تایید شوند و به صحنه بیایند تا اینکه انتخابات پرشور شود.
وی اظهارداشت: امروز از وزارت کشور در مورد ۷۰ حوزه ای که گفته می‌شد رقابتی نیست، پرسیدم که طبق آخرین گزارش فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست.

روحانی ادامه داد: من خوشحالم که در اکثر حوزه ها انتخابات رقابتی است و جاهایی که رقابتی نیست مردم حضور پیدا کنند حتی اگر ممکن است از حزب آنها کسی نباشد اما همه ما ایرانی هستیم و از حزب رقیب میتواند کسی را انتخاب کند که اصلح تر و بهتر است و میتوانند برای کشور در مجلس مفید باشند.

وی تاکید کرد: دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و هیچ لیستی به نام لیست دولت و روحانی نداریم، امیدواریم مردم در انتخابات به بهترین شکل شرکت کنند و ان شاالله آثار آن بسیار خوب برای ملت باشد مجلس بسیار خوب وبا روحیه جدید برای اداره کشور مواجه باشیم.

دولت تا ساعت آخر خدمت می کند
روحانی در پاسخ به سوالی درباره استعفای خود گفت: چه کسانی می‌گویند که می خواهیم استعفا دهیم؛ استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود و تلاش میکنیم در حد امکان آنچه را به مردم وعده دادهایم انجام دهیم، اگر چه ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن تا حدی مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.
رییس جمهوری ادامه داد: هیچ وقت در ذهنم مساله استعفا مطرح نبوده است و حالا که مطرح کردید می گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزارشد، مساله ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری مطرح کردم و گفتم - هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود-و گفتم این دولت آمده است و می خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند؛ من آماده ام که به راحتی کنار بروم؛ ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که من دلم می خواهد روز آخر و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید.
رییس دولت دوازدهم اظهارداشت: یک‌بار دیگر در سال ۹۷ این موضوع خدمت رهبر مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی دهم دولت یک ساعت زودتر - بحث ماه و هفته نیست- مسئولیت خود را ترک کند.
رییس جمهوری تاکید کرد: نظر من نیز همان است و دولت تا ساعت آخر خدمت می کند، همه مردم هم تا امروز از نظام و دولت حمایت کردند و می خواهند شرایط کشور بهتر شود و اگر شرایط بهتر می خواهیم باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی داریم آن را دلسوزانه مطرح کنیم چون ممکن است جایی نیاز به اصلاح باشد؛ این شایعه(استعفا) را قویا تکذیب می‌کنم دولت پای مسئولیت و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند.

چه کسانی می‌گویند که می خواهیم استعفا دهیم؛ استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود و تلاش میکنیم در حد امکان آنچه را به مردم وعده دادهایم انجام دهیم، اگر چه ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن تا حدی مشکلاتی را برای ما ایجاد کند

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه ایران در مونیخ گفته‌ که پیام‌هایی از سوی عربستان ارسال شده که ایران به آنها پاسخ مثبت داده است اما بعد از آن وزیر امور خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد مضمون این پیام‌ها چه بوده است و در صورت توقف تجاوز علیه یمن این مسئله بر ازسرگیری روابط دو جانبه بین ریاض و تهران تاثیرگذار خواهد بود؟ اظهار داشت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند. در ابتدا نخست وزیر سابق پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و بعد هم کشورهای دیگر به ایران آمدند. همین اواخر نیز دولت پاکستان در این زمینه فعال بود. دولت عراق نیز در این زمینه فعال بوده است.

روحانی افزود: دولت‌های دیگری نیز در این زمینه فعال بودند، دولت‌های اروپایی نیز پیام‌هایی را برای ما آوردند. همواره پاسخ ما این بوده که ما یک مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که میان دو کشور است، قابل گفت و گوست.

رییس جمهوری بیان کرد: البته الان مهمترین مسئله در منطقه، برای عربستان سعودی مسئله یمن هست و بسیار مهم است که پایان کار چگونه باشد. عربستان سعودی اشتباه بزرگی نسبت به یمن در منطقه مرتکب شد و فکر می‌کرد می‌تواند یمن را در چند هفته یا چند ماه تسلیم کند. این خطا و اشتباهی بود که عربستان انجام داد و تا امروز هم خودش گرفتار شده و هم مردم عزیز یمن را گرفتار و کشتار بی‌سابقه و در آنجا ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر عربستان دست از تجاوز در یمن بردارد، شرایط برای گفت ‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود و یکی از مسائل بسیار مهم مسئله یمن است. ما معتقدیم مسئله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود و خود مردم یمن باید حل و فصل کنند و کشورهایی که به یمن تجاوز کردند هم باید دست از تجاوز بردارند و هم باید غرامت و خسارت را به مردم یمن بپردازند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وی گفته «در ایران انتخابات نداریم»، به مزاح گفت: اگر رییس‌جمهوری چنین صحبتی کرده، کار بدی کرده و حتما اثر بدی می‌گذارد.
روحانی با بیان اینکه هیچ موقع، من انتخابات را زیر سئوال نبرده ام و نخواهم برد، افزود: انتخابات مسئله مهمی در کشور ما و یک رکن رکین کشور است. همانطور که رهبری فرمودند همه ارکان کشور در واقع با انتخابات به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با رای مردم روی کار آمده‌اند.
وی، مشروعیت مقامات کشور را از لحاظ حقوقی و از لحاظ اجتماعی با رای مردم دانست و گفت: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی برداشتشان از صحبت‌های من دقیق نباشد، این است که نگذاریم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود نه این الان انتصابات است و انتخابات نیست.
رییس‌جمهوری گفت: اگر انتخابات نیست پس چرا من، خودم این همه اصرار می‌کنم که شرکت کنید و بیاید حضور پیدا کنید. چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت، از شورای محترم نگهبان که یک مقدار سخت گیری را کمتر کنید تا بیشتر بیایند و رقابت بهتر شود.
روحانی ادامه داد: اگر انتصابات بود که این همه اصرار و التماس نیاز نبود. همه بحث‌ها این است که ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست.

رییس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: واقعیت این است که همه ما، همه احزاب و جناح‌ها از این ذهنیت باید خارج شویم که یک جناح، باید کشور را در اختیار داشته باشد. همه جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها در حد خودشان حق دارند و همه باید حضور داشته باشند و فعال باشند و اصلا معنی ندارد که یک جناح یا حزب حاکم مطلق باشد و در کشور همه جا او باشد و این به نفع کشور نیست.

مساله بنزین، تصمیم همه حاکمیت بود

رییس جمهوری ادامه داد: در آبان، غروب جمعه یک علامت غلطی داده شد یعنی صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید به مردم اعلام شد و مردم خرید و فروش را انجام می‌دادند هیچ مشکلی وجود نداشت. تاغروب جمعه مشکلی در کشور نداشتیم. غروب جمعه، حرکت هایی در فضای مجازی شروع شد و علامت آن این بود که در زمینه افزایش قیمت بنزین، توافق همگانی نیست.
رییس جمهوری ادامه داد: موضوع گرانی بنزین را اختلافی اعلام و یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند و بعضی از مردم فکر کردند که این موضوع مخالف و موافق دارد و حتی بعضیها گفتند با طرح دو فوریتی، یکشنبه آن را برمی‌گردانیم و این موضوعات، ذهن مردم را مغشوش کرد.

در ادامه خبرنگار آزاد رسانه آمریکایی از روحانی پرسید: رهبران در واشنگتن به تغییر حکومت در ایران اشاره دارند آیا شما هم به تغییر رژیم در آمریکا اعتقاد داریدو اعتقاد دارید که رییس جمهور بعدی آمریکا از کدام حزب خواهد بود؟
روحانی پاسخ داد: آنچه برای ما مهم است این است که مسوولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند و آنچه به نفع مردم آمریکا و ملت‌های منطقه است آن را انتخاب کنند، حالا هر فرد یا حزبی که باشد، من نسبت به حزب یا فرد خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که مسیر درست را برود.
وی تصریح کرد: آمریکا باید یکجانبه گرایی را فراموش کند و از یاد ببرد که رهبر دنیاست اگر این دو را رعایت کنند برای همه ملت ها و حکومت های قانونی ارزش قائل باشد ما می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

می‌شد چند ساعتی زودتر ماجرای هواپیمای اوکراینی اعلام شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره نحوه اطلاع دولت از سانحه هواپیمای اوکراینی و چرایی کلیر نشدن آسمان در آن زمان، گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد که ما هم در دولت بودیم، آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود و وزیر راه آن را مطرح کرد که من گفتم این 737 مکس بود یا ورژن دیگری بود؟ که او گفت من نمیدانم و من هم گفتم ببینید این ورژن حادثه ساز است یا نه.

وی افزود: بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت البته درباره هوپیما نبود بلکه درباره عکس العمل‌های آمریکا پس از حمله به عین الاسد بود. این جلسه از ساعت 3 تا 5:15 بود و آخر جلسه هم درباره هواپیما باز بحث سانحه مطرح شد.

روحانی گفت: همان شب که رئیس جمهور اوکراین با من صحبت می کرد، لحنش متفاوت بود، شاید اطلاعی از دیگر کشورها به او داده بودند، شب با وزیر راه مفصل صحبت کردم که او باز هم گفت که این سانحه بوده به دلیل اینکه پدافند هوایی می گفت شلیکی صورت نگرفته است. پنجشنبه شبهات بیشتر شد و همان شب یعنی پنجشنه شب با رئیس ستادکل صحبت می‌کردم، که تقریبا این احتمال قوی بود؛ به ایشان گفتم اگر همینجور فکر می‌کنید، الان اعلام رسمی کنید؛ او گفت ما هنوز شبهاتی داریم و فردا در دبیرخانه جلساتی داریم آنجا بررسی و نهایی می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بعدازظهر جمعه تقریبا جمع بندی آنها این بود که خطای انسانی صورت گرفته است، من گفتم اعلام کنید که گفتند داریم بیانه اش را می نویسیم. ساعت 4:30 بعدازظهر رئیس ستادکل با من تماس گرفت و آنجا برای اولین بار رسما به من این موضوع را گفتند؛ که جلسه شورای عالی امنیت ملی همان شب تشکیل شد، آنجا بحث مفصل شد و بیانیه‌ای هم که ستادکل آماده کرده بود مطرح شد و تصمیم گرفته شد اعلام شد و ساعت 12 دیدم اعلام نشد و نهایتا صبح اعلام شد.

وی با بیان اینکه این موضوع را می‌شد زودتر اعلام کرد، تصریح کرد: به طور طبیعی اینقدر این خبر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدانفدی جدای از شبکه پدافندی در جایی بوده و این کار را کرده، غیرقابل باور بود.

روحانی با بیان اینکه کُرنولوژی کل داستان این بود و الان هم مسیر را دنبال می کنیم،‌گفت: عمدتا با اوکراینی ها صحبت می کنیم و امیدورام حل و فصل نهایی شود.

رئیس جمهور همچنین در این باره که کلیر شدن آسمان به عهده چه کسی بوده؟، بیان کرد: آسمان ما همیشه باز است، در یک شرایطی آسمان باید در یک بخشی بسته شود، اینجا باید هواپیمایی کشوری نوتام دهد، این را هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند؛ اما اینکه چه کسی می گوید که این نوتام را صادر کند، یکی هواشناسی است که می‌گوید در این منطقه شرایط جوی نامساعد است و یا نیروهای مسلح یعنی ستادکل نیروهای مسلح است که می‌گوید این فضا بسته شود.

وی افزود: دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن اصلا بر عهده ندارد؛ در مسائل امنیتی مربوط به نیروهای مسلح می‌شود و آنها معمولا اعلام می‌کنند.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار مجله نیویورکر مبنی بر اینکه تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه چند نفر است، گفت: در این حادثه البته رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیبی را گفتند؛ اینها کاملا نادرست و ناصحیح بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی هستند یعنی از بسیج و نیروهای انتظامی و مردم عادی هستند، کاملا مشخص شود و آنهایی که جزو معترضین بودند و یا تهاجم کردند به یک مرکز نظامی از هم تفکیک شوند.

وی گفت: اینکه چند نفر کشته شدند، این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و اگر ابعاد آن برای پزشکی قانونی مشخص است،‌ می‌توانند اعلام کنند. اما آماری که تاکنون ما داریم، با آنچه در رسانه‌ها اعلام شده، خیلی فاصله دارد.

مکانیزم ماشه به نفع هیچ کس نیست

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاز خبرگزاری الجزیره مبنی بر اینکه نظر او درباره به خطر افتادن برجام و فعال شدن مکانیزم ماشه چیست، اظهار کرد: صرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی هم طرف مقابل. بعد از خروج آمریکا ما تعهدات خود را کاهش دادیم و امروز در فعالیت هسته‌ای به تعهدات برجام پایبند نیستیم، بلکه به آژانس پایبندیم.

روحانی تاکید کرد: بعد از این روندی که برخی کشورهای اروپایی طی کردند همان استفاده از مکانیزم ماشه بود که گفتیم چنین عملی از لحاظ حقوقی درست نیست و این را به آقای جوزف بورل هم در تهران گفتیم که او به نظر می رسید پاسخ من را پذیرفته یا لااقل برای آن جوابی ندارد.

رییس جمهور تصریح کرد: ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیزم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در پایان آن چه اتفاقی می‌افتد. این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اعلام کردم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیزم را کنار گذاشتیم و امیدواریم که اروپا هم راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام بازگردیم.

رئیس‌جمهور در ارتباط با سرنوشت لوایح چهارگانه گفت: دعای ما این است که وقتی مجلس آینده تشکیل می شود و روز جمعه که مردم پای صندوق رای می روند مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری روی این موضوع کار کنند.

وی ادامه داد: جای تاسف است که لوایح مختلفی به مجلس دادیم و برخی از آن ها مورد بررسی قرار نگرفت.

روحانی گفت: لایحه جامع انتخابات که ماه ها دولت روی آن کار کرد و لایحه بسیار خوبی بود و ما می خواستیم ماه ها پیش تصویب شود، متاسفانه کنار رفت. سه لایحه مهمی که برای مسئله شفافیت، تعارض منافع و فساد دادیم هنوز مورد رسیدگی نهایی قرار نگرفته است.

روحانی گفت: دولت دو لایحه مهم به مجلس داد یکی پالرمو و یکی الحاق به کنوانسیونی بود که برای مبارزه با مسائل مالی تروریسم بود. در مجلس هم خوب مورد بررسی قرار گرفتند شورای نگهبان هم فقط در یک مورد که قابل تقاهم بود مشکل داشت و مابقی را بررسی کرد.

رئیس جمهور گفت: اما متاسفانه این لوایح به مجمع رفت نه با روال معمولی که همیشه در مجمع می شناسیم. شورای نگهبان اگر ایراد گرفت و به مصلحت ندید آن وقت آن لایحه را به مجمع می فرستد که داوری کند. اخیرا مرسوم شده که گروهی در مجمع به عنوان ناظر و هیات عالی نظارت بیایند بگویند این لایحه ای که مجلس تصویب کرده با مصوبات مجمع نمی‌خواند.

روحانی گفت: این روند در قانون گذاری خیلی سابقه طولانی ندارد. مجمع که قرار بود اختلاف شورای نگهبان و مجلس را رفع کند خودش شده طرف دعوا. این دو لایحه گرفتار این روند شده است. این لوایح را که دولت به مجلس فرستاده قبول دارد، مدت ها فکر کرده بررسی کرده که به مصلحت کشور است مجلس هم به مصلحت دیده است. امام بیانی در آغاز تشکیل مجمع گفته اند، اگر چیزی را دولت گفت مصلحت کشور و لازم است و کمیسیون مجلس همین تشخیص را داد و پارلمان هم این تشخیص را داد کافی است؛ حالا برای احتیاط جمعی را بین مجلس و شورای نگهبان تعیین می کنم.

رئیس جمهور یادآور شد: متاسفام از آنچه که پیش آمده اما از توان دولت خارج است. انقدر مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم. من به رهبری نامه نوشتم و مقام معظم رهبری صریحا فرمودند نسبت به لوایح دولت مخالفت ندارم. اما این لوایح در این پیچ گرفتار شده است.

وی در ارتباط با تصمیم گروه ویژه اقدام مالی نسبت به ایران گفت: اما اینکه گروه ویژه چه نظری خواهد داشت، باید گفت ما تلاشمان را انجام می دهیم به لیست سیاه برنگردیم، باز دولت تلاشش را می کند. ما در لیست سیاه بودیم در دولت یازدهم به تعلیق دراوردیم تا مشکل حل شود این لوایح برای حل نهایی ارائه شده است. امیدواریم به لیست سیاه برنگردیم. در شرایط امروز روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی پیش می آید اما برای آینده ما مهم است.

روحانی گفت: مسئله اف ای تی اف مسئله یک کشور و دو کشور نیست. همه توافق کردن یا در لیست سفید و یا خاکستری هستند، فقط یک کشور در لیست سیاه است و آن هم کره شمالی است، امیدواریم باز هم آن هایی که مسئول هستند تلاش کنند تا مشکل حل شود.

کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب بکار می برند درست نیست

به گزارش ایسنا، روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر در پاسخ به انتقاداتی که به دولت می‌شود گفت: کشور ما با تحریم بی سابقه ای رو به رو شده است. وقتی فشار وارد می شود حتما تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم، چرا؟ چون برجام اجرا شد و توانستیم روابط بانکی داشته باشیم. از یک میلیون بشکه نفت به دو میلیون بشکه رسیدیم و زندگی مردم در ادامه بهتر می‌شد.

روحانی گفت: حتما که به اعتراض مردم گوش می دهیم. در گرانی بنزین هم می گویم چرا صبح و ظهر و شب جمعه خبری نبود؟ وقتی شکاف حاکمیتی به نظر مردم رسید این اعتراضات شد.

وی تصریح کرد: کل اضافه درآمد بنزین به مردم داده می شود. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ به ۲۶ رسید. دولت و مردم این کار را کرده اند. اینکه گفته می‌شود دولت ناکارامد است یعنی چه؟ مقایسه دولت امروز در تحریم با دولت های پیشین آسان است. ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می کنیم. اینکه تولیدمان به یک میلیارد می رسد در پایان سال یعنی دولت ناکارامد است؟ اخر دولت پتروشیمی ما دو برابر می شود تا اخر دولت، بنزین‌مان بیش از دوبرابر می شود. این کلمه ناکارامدی که دوستان رقیب به کار می برند درست نیست. در شرایطی که فشار امریکا روی ماست باید به ما کمک کنند. حتما مجلس و قوه قضاییه و دولت تنها قدرتشان کم است.

وی خطاب به خبرنگار سئوال کننده گفت: شما گفتید من به شورای نگهبان انتقاد کردم. اسم نبردیم تا به حال. حالا انتقاد که اشکالی ندارد. ناراحت هستید دیگر انتقاد را تعطیل کنیم. در اجرای قانون که می توانیم نظارت کنیم. چه کسی متولی، ناظر و مسئول اجرای قانون اساسی است؟

روحانی گفت: ما در حضور مردم نقد می کنیم، این هم قابل قبول نیست؟

انتخابات ما واقعی است

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فونیکس چین درباره ویروس کرونا و کمک های دولت ایران، گفت: ما از این حادثه بسیار متأسف هستیم . دولت ها برای مبارزه‌ با این ویروس تلاش می‌کنند و باید همه دولت‌ها برای عبور از این مسئله به هم کمک کنند. دولت چین روابط دوستانه خود را با ما حفظ کرده و در زمینه حفظ برجام و در شرایط سخت تحریمی، چین و روسیه روابط بسیار خوبی را حفظ کردند و می خواهیم که این روند را ادامه دهیم.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا وسیما درباره ادعای برخی مقامات آمریکایی در زمینه فرمایشی بودن انتخابات در ایران، گفت: ما هر یک سال و چند ماه یک انتخابات برگزار کرده ایم. ما چند ماه پس از انقلاب مردم را به صندوقهای آرا فراخواندیم و این یک اتفاق تاریخی و نادر است در تمام انقلاب‌ها. انتخابات ما واقعی است و مردم ما با آزادی کامل پای صندوق‌های رای می روند و در امنیت کامل انتخابات را برگزار کرده ایم و معتقدیم حضور مردم پاسخ خوبی به آمریکایی ها است و این حضور در تقویت ما و تضعیف دشمنان حتما تاثیرگذار است.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی ترکیه درباره حل مشکل سوریه گفت: روند مذاکرات سوچی روند موفق و مهمی است. در سطح سران سه کشور هم بوده است و ادامه خواهد یافت. توافق و روند سوچی را نباید کنار بگذاریم. آقای اردوغان به صراحت در تمام جلسات تاکید کردند که یکپارچگی، وحدت و انسجام سوریه خیلی مهم است. کشوری نمی تواند از حاکمیت خود بگذرد به دلیل اینکه وقتی می‌خواهد با تروریست ها مبارزه کند عده‌ای می خواهند پناهنده شوند. امیدواریم باز هم بتوانیم همکاری سه کشور را ادامه دهیم .

همه نهادهای ما براساس انتخابات شکل گرفته است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه او چه تلاشی برای بهتر برگزار شدن انتخابات با شورای نگهبان داشته و اینکه مقصود وی از سخنانش درباره انتخابات در ۲۲ بهمن چه بود، اظهار کرد: سخنانم در ۲۲ بهمن این بود که اگر رژیم گذشته از مردم سوال می کرد و حاضر می شد نظر مردم را درباره نظام بشنود و از آنان نظرخواهی می‌کرد دیگر نیازی به انقلاب نبود و مردم می گفتند که چه می خواهند.

روحانی تاکید کرد: آنان این‌کار را نکردند و مردم هم در روند انقلاب حکومت مردمسالار را برگزیدند و یکی از دلایل آن هم همین بود که در هر موعد لازم از مردم درباره مسائل نظرخواهی شود.

وی با بیان اینکه امروز همه نهادهای ما براساس انتخابات شکل گرفته است، ادامه داد: رژیم گذشته انتخابات و نظر مردم را زیر پا گذاشت و قلدری کرد اما انقلاب ما با انتخاب، راه امام را برگزیدند و انقلاب کردند برای اینکه انتخابات زنده بماند.

روحانی با بیان اینکه سخن ما این است که انتخابات برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اظهار کرد: در انتخابات پیش رو هم باید گفت که وقتی می آیم در سخنرانی صحبتی می کنم که در آن به مسئله مهمی اشاره می‌کنم، پیشاپیش بدانند که من تلاشم را کردم، پیام دادم، نامه نوشتم و حرف زدم اما به نتیجه نرسیدم، ولی اگر این را نگویم یعنی به مردم خیانت کردم و من حاضر نیستم به مردم خیانت کنم. حالا اینکه بیایم همه نامه هایی که به شورای نگهبان درباره انتخابات نوشتم و همه روندی که طی شده را جزء به جزء اعلام کنم فکر نمی کنم لازم باشد.

رییس‌جمهور افزود: ما الان مردم مان در برابر سه گزینه انتخاب محدود، انتخاب مطلوب و بدون انتخاب هستیم که از نظر برخی ممکن است انتخاب مطلوب امکان نداشته باشد اما آیا باید انتخابات محدود را هم کنار بگذاریم و کل انتخابات را کنار بگذاریم؟ این انتخابات ممکن است مطلوب صد در صد ما نباشد، اما امروز بهترین کار این است که برویم پای صندوقهای انتخابات و رای بدهیم.

مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است

روحانی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با مذاکرات ایران و امارات، گفت: آن مقداری که ما می‌دانیم کشورهای منطقه، امارات و چند کشور دیگر امریکا را بر حذر داشتند از جنگ با ایران. جنگ در منطقه به ضرر ایران، امارات، بحرین، قطر و همه کشورهاست. هیچ کشوری دیگر نفت نمی برد. اگر در این آبراه خلیج فارس جنگ شود برایشان خوب نیست. ما هم مخالف جنگ هستیم. امریکا هم نمی خواهد جنگ کند می داند جنگ برایش چه ضرری دارد. ترامپ برای انتخابات کار می کند و می داند جنگ انتخابات را شکست می دهد.

وی گفت: مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است. رده هایش فرق می کرد. در سطح سرویس ها و مقامات سیاسی با هم گفت و کو می کردند. امیدواریم اینکونه مذاکرات به نتیجه ثبات و صلح بین همه مردم های کشورهای منطقه بیانجامد.

وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد.

هنوز زود است قضاوت کنیم که در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود

وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد.

روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه خراسان در ارتباط با کنترل نقدینگی گفت: به طور متوسط نقدینگی در ۵۰ سال ۲۵ درصد است. بانک مرکزی اعلام کرده است نقدینگی ۲۸ درصد است که بر مبنای بدی نیست. الان بانک مرکزی می گوید بر مبنای افزایش ذخایر بانک مرکزی نقدینگی بالا رفته است. بد هم نیست. این سه درصد این شکلی به وجود آمده است. نقدینگی را یا بدهی دولت ایجاد می کند یا با برداشت بانک ها ایجاد می شود. نقدینگی به طور طبیعی بالا می رود. در حدی تا ۲۵ درصد هم طبیعی است. الان بله نقدینگی ما کمی بالا رفته است اما دلیلش بد نیست. اصل صحبت درست است که باید به کنترل نقدینگی توجه کرد.

بر اساس این گزارش محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور ، فریدون وردی نژاد معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ،علی رضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، سید عباس موسوی سخنگوی وزات خارجه، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور ، مدیر عامل خبرگزاری ‌های داخلی و برخی مدیران مسئول رسانه‌ها در این نشست خبری حضور دارند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • حیدر
    0

    هر سری بایک دروغ می خوای ملت بپیچونی دیگه؟ ۳۸سال خودمو کشتم یه خونه دست وپا کردم به خاطر اینکه دومیلیون رشوه به مهندس ناظر ندادم تایید نکرده حکم تخریب دادن ولی یه نفر تو این مملکت گل و بلبل نگفته که او مهندس ناظر بیارید پای محاکمه ببینیم چجوری نظارت کردی بعد از اینکه ساختمان تموم شده تایید نمیکنی منکه رای نمیدم خانواده من هم حق ندارن رای بدن

    نظرات شما -
    • روستانشین
      0

      حیدر جان : مهندس ناظر ساختمان شما چه ربطی به انتخابات داره اگه اونجوری حساب کنی دامپزشکی هم گوساله مش نقی را درمان نکرد و تلف شد و لابد نظام و حکومت مقصره؟؟؟

    • Mk
      0

      روستا نشین --- حرف حق تلخه حقیقت رآ نوشته بر به گوشه قبانون خورده حتما خودت را هم ایرانی حساب میکنی حاشا به غیرت یک ایرانی که این همه ظلم راببیند وسکوت کند

  • کاربر ناشناس
    0

    همه حرفا چرته

  • وحید
    0

    آقای روحانی این همه گرفتاری واسه مردم درست کردی حالا میگی استعفا؟

  • دومان
    0

    وقاحت تا چقدر !!! چهل سال دروغ گفتین ...!!! این نیز بگذرد ...!! اصل بد نیکو نگردد چونکه بنیادش بداست

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      گنه کرد در اصفهان آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری عزیزم منطق این نیست که همه را با یه چوب برانی شهید رجائی چهل سال پیش یه قانونی تصویب کرد به نام شصت ساله ها که الان سالخوردگان عصا زنان دعایش میکنند یا همین احمدی نژاد که همه بهش توهین میکنن چه قدر به فکر قشر ضعیف ومتوسط جامعه بود مگه مسکن درست نکرد تو هر شهری یه کارخونه سیمان مگه علم نکرد مگه جاده ها را گسترش نداد مگه ایران ابهت نداشت یکی از اروپاییها یا دیپلمات های خارجی گفته بود وقتی ما میخاستیم دکتر جلیلی وزیر خارجه ایران را ببینیم باید هفت خان را رد میکردیم حالا چی وزیر خارجه می دوه جلوشون و پاچه خاری میکنه بعد شما متولد چه سالی هستین که چنین بایقین چهل سال دروغ را رصد کرده اید البته مملکت گل وبلبل نبوده ولی همچین خاک برسر هم نیست که شما میفرمایین

  • ناشناسم
    0

    واقعا توقع داره 300% قیمت بنزینو زیاد کرده هیچ عکس العملی از مردم نبینه؟؟؟ خودش شب بخوابه صبح پاشه بهش بگن همه چی از این به بعد سه برابر میشه به جز درامد ناچیز تو سکوت میکنه؟؟؟ در مورد هواپیما هم لزومی نداره بخاطر عذرخواهی با تاخیر تقدیر کنن یکی بیاد توضیح بده موشک اول اشتباه سامانه پدافندی و اپراتور موشک دومو چرا زدین؟ اینا هنوز درک نکردن مردم آدمیزادن و شعور دارن و یه چیزاییو میفهمن رییس طویله نیستی آقای روحانی رییس جمهور 85 میلیون انسانی متناسب با مقامت صحبت کن لطفا

  • داودی
    0

    اقای روحانی اداره این مملکت به این عریض و طویلی واقعا سخت است ولی فراموش نکنید علاوه بر دشمنی امریکا و اقمارش دولت محترم هم مقصر هستند وقتی حضرتعالی شخصی راکه خودش راضی نیست وزیر شود به زور یا تحمیل وادار به پذیرفتن مسئولیت وزارتخانه میکنید خروجی این انتصاب این هست که میبینید مرحوم دکتر بهشتی میگفتند تشنه کار و تلاشیم نه شیفته قدرت حالا متاسفانه برعکس شده افراد شایسته و کار بلدرا اگر در سمتهای وزارت خانه بگمارید این کشتی طوفانزده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حتما بسلامت به ساحل نجات میرسد ولی اگر کاپیتان ناوارد و بی لیاقت سکاندار این کشتی باشد حتما کشتی را به صخره میزند و یا غرق میکند شما ببینید صنعت کشاورزی به چه روزی افتاده وزارت بازرگانی وزارت صنایع وزارت ارشاد و بقیه وزارتخانه ها اگر شخصی فروتن و افتاده و نماز شب خوان بود ادم خوبی است ولی دلیلی ندارد وزیر خوبی هم باشد. مورد بعدی شما که میانه تان با مقام معظم رهبری خوب است چرا این همه تکثر قدرت در این مملکت هست حدود نیم قرن از انقلاب میگذرد ! نماینده شما در استانها اقای استاندار است بقیه باید تحت مدیریت ایشان باشند معنی ندارد در استانها تو دهان استاندار میزنند و هر کس ساز خودش را میزند نتیجه این همه قدرت این بلبشوئی که میبینید . این روند حکومتداری اگر ادامه داشته باشد مطمئنا سر انجام خوبی ندارد مردم ما عصبانی هستند مردم ما هر روز خبر بد و نا خوشایند از مدیریت مملکت میشنوند دزد و اختلاسگر را میگیرند چند روز در زندان بعد میاید بیرون شغل بالاتری به او میدهند مردم ما عصبی هستند جوانان بیکارند و سرمایه ای هم ندارند مدیریت شغل یابی در وزارتخانه مربوطه نداریم مردم ما عصبانی هستند مافیای قدرتمند چنان در وزارت ورزش مملکت رخنه کرده که با رفتارشان ریشه ورزش دارد می خشکت کو ان فوتبالی که فوتبالیست های دیگر کشورها از رو برو شدن با جوانان ما دلهره داشتند همینطور کشتی و وزنه برداری و بوکس و والیبال . مردم ما عصبانی هستند سینما و هنر این مردم دستخوش مافیای عجیب و غریب شده چرا اساتید بزرگی مانند اقای مسعود کیمیائی جلای وطن میکنند و بزرگان صنعت سینما و تاتر و موسیقی تمایلی به ماندن در ایران را ندارند ما غنی ترین هنر موسیقی را داریم چرا شخصی در سیمای ایران میاید میگوید اگر خانمی وقتی بچه خود را شیر میدهد موسیقی گوش بکند ان بچه زنا زاده میشود معنی این خزولات چیست ؟اقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مردم ما عصبانی هستند چرا که هنر دفع ترفند های نظامی دشمن را بلد نیستیم و مردم را مصیبت زده میکنیم داغدار میکنیم . مردم ما عصبانی هستند اعتماد به دولت محترم و بدنه حکومت ندارند مردم ما عصبانی هستند از بس از مسئولین ریز و درشت دروغ شنیدند . مردم ایران مردم 41 سال پیش دیگر نیستند اصولا دنیا عوض شده دیگر نمیشود به این مردم حرف نادرست گفت چرا که علم و پیشرفت و تکنولژی با سرعت باد در تمام دنیا در حال گذر است و ما هم مستثنی نیستیم ولی دولت ما و حکومت ما تفکر 41 سال پیش را دارد و اصرار هم میکند مردم تبعیت کنند . نتیجه ان این بلبشوئی هست که ملاحظه میکنید .

    نظرات شما -
    • ریحانه
      0

      خیلی زیبا گفتی دمت گرم

  • ع
    0

    رئیس جمهور دو بار مستعفی چگونه می خواهد با دشمن مذاکره و او را مجبور به تسلیم نماید .فعلا ملت بشدت بابت خسارات وارده معنوی و مادی شاکی هستند جالب اینکه اصلاح طلبان تدبیر و امیدی نه تنها عذر خواهی نمی نمایند مجددا مدعی حضور در انتخابات هستند..

  • کوروش جوانمرد
    0

    امیدوارم همه ما.ملت و دولت متحد شویم و مشکلات جامعه رابرطرف کنیم.

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام الله والله والله وعندالله وعندالرسول روحانی خودش وکلیه طرفدارانش میداند چه کندی به جامعه و مملکت زده است در مورد استفا مقام مظم رهبری نیز نمی خواهند خلیفه کشی باب بشود ولی درک نمی کنم چرا جلوی جرم ها گرفته نمی شود مجلس در اختیار دولت بوده وهست ارکان مسلولی ونیست پس ........

  • ا
    0

    میخواست به انتخابات لایی بزند نمیدانم چقدر موفق بود

  • شهرام
    0

    به خاطرمردم ایران اسعفا بده وبرو ونه شخص وبیشتر ازاین محبوبیت خودرا پایمال نکن حرف های تکرای

  • فارس
    0

    همبشه دروغ ونیرنگ ذات این دولت است وفریب مردم

  • فضول خان
    0

    لازم نیست کسی به مردم بگوید اشتباه کرده اند مردم خودشان فهمیده اند اشتباه کرده اند دیگه رسما به غلط کردن افتادیم به تو رای دادیم چرا ولمون نمیکنی آخه

  • جمال عبدالناصر
    0

    اقای روحانی صبح جمعه خبردار شدم .قهقهقهقهقهقهقه

  • ساسان
    0

    قانع چیه؟؟؟؟

  • سیف. الدین جمالی
    0

    دروغگویی دروجوداین آقایان نهادینه شده البته کدام تدارکاتچی بهترازآقای روحانی میتوانست اینهمه مقاصددولت درسایه رابه هدف مقصودبرساندوبابزدلی تمام دم برنیاورد،تحمیل اینهمه بدبختی وبیچارگی و ویرانی اقتصادتوسط دولت درسایه وعدم دفاع بهنگام آقای روحانی ازحقوق مردم وکشور،همه وهمه محصول بیعرضگی ومآل اندیشی شخصیت متزلزل آقای روحانیست،حالاشایعه استعفای ایشان برای ارزیابی آرای عمومی،موضوعیست که ازقضابااقبال عمومی مواجه شد، درحالیکه یادمان هست میرحسین موسوی،درپست نخست وزیری،بدلیل ناسازگاری باپدیده خودسری آتش به اختیاران نوظهور،حمایت رییس جمهوروقت دراعتراض به روال ورویه غلط رییس جمهوروقت، بدون اذن واجازه حتی ازامام،،ره،،ازسمت خوداستعفاداد، که باپادستورقاطع امام،،ره،،به مسئولیت خودبازگشت، تنها وتنها مردانگی و وجودمیخواهدکه کسی آنقدرشهامت داشته باشدکه بابت زحمات بربادرفته اش ایستادگی کندواینهمه تحقیرراتحمل نکندو عطای اینگونه ریاست جمهوری رابه لقایش ببخشد.

  • پیام
    0

    بیچارمون کردی ... کار که نداشتیم .. خونه نداشتیم .. اینم از گرونی ها

  • علی
    0

    یعنی واقعا هنوز کسی حرفا اینو گوش میده بچه خواهر من دو سالشه فهمیده ملت نفهمیدن

  • ایرانی
    0

    حسن کلیدساز اگه مردم در تشیع جنازه سردار سلیمانی سنگ تموم گذاشتند فقط بخاطر خودش بود، پس خواهشا شما از این موضوع دم نزنید، بعدش دروغ گفتن در وجود شما یک امر عادی است پس نمیشه به حرفهایتان تکیه کرد یا آنها را باور کرد... موجودیت شما برای ملت و رهبری یک ضرر کلان به تمام معناست.

  • عرفان
    0

    نه قانع نشدیم که هیچ بلکه فقط درد دل ملت عزیز ایران رو تازه و تازتر میکنند

  • خب
    0

    آقا من صبح جمعه نظرم رو میگم.

  • ناشناس
    0

    هر بلا و فلاکتی که بر سر اقتصاد خانوار ایرانی در این هفت سال از ریاست جمهوری روحانی آمده بعلت اصرار ایشان بر پیروی بی چون و چرا از نسخه پیچیهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و از تزهای عدالت ستیز مکتب اقتصاد سرمایه داری ضد بشر غرب با نادیده گرفتن اصل عدالت محوری اسلام بوده و جان و ارزشهای معنوی همه ی اقشار ملت را نشانه رفته و راضیان و ناراضیان را نیز در گناه این بلا و فلاکت با خود سهیم ساخته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟