67 درصد از جامعه کارگری دچار فقر مطلق هستند/ سبد معیشت همان سبد زنده ماندن است

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: می‌گویند تحریم هستیم. اگر تحریم و فشار است، باید برای همه باشد، چرا فقط کارگران باید چوب تحریم را بخورند؟ فقط کارگران چوب نداشتن‌ها و کمبودها را می‌خورند.

67 درصد از جامعه کارگری دچار فقر مطلق هستند/ سبد معیشت همان سبد زنده ماندن است

این مطلب بخشی از اظهارنظر حسن صادقی نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری است. آن‌طور که صادقی گفت: پرداخت همان دستمزد حداقلی به کارگران رعایت نمی‌شود، کارگران حداقلی‌بگیری هستند که در ماه فقط یک میلیون و 517 هزار تومان درآمد دارند .
صادقی اظهار داشت: ملاک برای ما تعیین حداقل دستمزد کارگران سبد معیشت است. سبد را دولت تنظیم می‌کند. قرار بوده دولت در این‌ باره به مثابه ناظر بی‌طرف عمل کند که البته با وجود دولتی بودن اقتصاد ایران این بی‌طرفی معنی ندارد.

به گفته این فعال کارگری، دولت 2 سبد را برای معیشت کارگران پیشنهاد داده است. یک «سبد فراوانی» با 475 قلم کالا و یک «سبد حداقلی» که 6 کالای اساسی دارد و با زیرمجموعه‌هایشان حدود 17 تا 18 کالا می‌شود؛ حالا قرار است مزد کارگران بر اساس آن سبد حداقلی تعریف شود.

مزد باید بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین شود
این فعال کارگری با گلایه از رویکرد دولت در قبال روند و شیوه تعیین حداقل مزد کارگران گفت: ما می‌گوییم حداقل حقوق باید بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین شود. یکی از مواردی که در این ماده ذکر شده تعیین مزد کارگران بر اساس نرخ واقعی تورم در کشور است.

او ادامه داد: حداقل حقوق کفاف یک‌سوم زندگی کارگران را هم نمی‌دهد چراکه بنا بر گفته خودشان (آمارهای رسمی مرکز آمار ایران) 67 درصد از کارگران گرفتار فقر مطلق و مزمن شده‌اند.

او معتقد است: اگر ما بخواهیم به مزد واقعی برسیم، باید سبد معاشی را که هم بانک مرکزی و هم سازمان برنامه و بودجه بر آن تاکید داشتند مد نظر قرار دهیم.

صادقی در ادامه با اشاره به تورمی که معیشت کارگران را درگیر خود کرده است توضیح داد: ما در همین سبد حداقلی تورم 63 درصدی را تجربه کرده‌ایم؛ به چه زبانی بگوییم که شما تورم را رها کرده‌اید، اما جلوی افزایش دستمزد کارگران را گرفته‌اید؟

ضریب جینی سال آینده بیشتر می‌شود
این فعال جامعه کارگری افزود: ما نگران این مساله هستیم که سال آینده ضریب جینی افزایش پیدا کند، ضریبی که بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر 45 تا 48 درصد است. این افزایش شکاف طبقانی به معنای گسترش فقر در کشور است؛ یعنی طبقه متوسط سقوط می‌کنند به دهک‌های پایین‌تر. حالا هرچه بگوییم این مساله واقعیت ندارد کاری درست نمی‌شود.


او ادامه داد: چرا وقتی تورم در کشور ما شناور است، حقوق کارگران به صورت شناور و بر اساس نرخ تورم تعیین نمی‌شود؟

او در جواب این پرسش که «وقتی مساله شناور شدن حقوق را مطرح می‌کنید، واکنش‌ها چگونه است» توضیح داد: می‌گویند تحریم هستیم. اگر تحریم و فشار است، باید برای همه باشد، چرا فقط کارگران باید چوب تحریم را بخورند؟ فقط کارگران چوب نداشتن‌ها و کمبودها را می‌خورند. باید تصمیم شجاعانه‌ای بگیریم و یک بار برای همیشه مزد کارگران را بر اساس تورم تعیین کنیم.

او در پایان گفت: رشد عیدی و پاداش طی سال‌های گذشته تاکنون نسبت به دستمزدها معقول‌تر بوده است.

منبع: عتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ایرانی
    0

    مسئولان ارشد چون خودشان خوب می خورند مشکلات طبقه کارگر و سایر طبقات زا قبول ندارند!!!و همان شعار های تکراری 57 را سر میدهند که هرگز هیچ کدامش عملی نشد .

  • محمد
    0

    خدایی خوب هرسال به پایان سال که نزدیک میشیم شروع میکنید به دعوای زرگری که کارگران ندارن زیر خط فقر هستن باید حقوقشون دو برابر بشه ولی دراخر هم همون مبلغ ناچیز اضافه میکنید و وضعیت کارگران هرسال بدتراز سال قبل میشه بعدهم انتظار دارید بیام پای صندوق ری اصلا چرا باید ری بدیم واقعا چرا کدوم نماینده بفکر مردم بوده به غیراز اینکه جیب خودش پر کرده

  • ایرانی
    0

    فکر کارگران ایران تنها نباید بود سوریه و لبنان و یمن ...هم خرج دارند.

    نظرات شما -
    • من ایرانی ام
      0

      اینو که گفتی بما چه ربطی داره، من ایرانی ام، عرب بمن چه دخلی داره، کارگر ایرانی با 1500 تاسر ماه نون و پنیرش در نمیاد، اونوقت بایدبه فکر بادیه نشینان بود... من ایرانی ام.

  • کارگرخسته
    0

    تشکرازسخنان جناب اقای صادقی اما نه کسی به کارگر اهمیت میده نه به سخنان گرانبهای شما کارگردرفقر مطلق زندگی میکنه فقط خدا حق کارگر رو از اونهایی بگیره که دستمزد کارگر رو مشخص میکنن همون آقایونی که حقوق یک ماهه کارگر پول توجیبی یک روز بچه هاشونه

    نظرات شما -
    • مفرد
      0

      جانم اونهابیشتراز یک میلیون وپانصد برای سگشان هزینه می کنند چه برسد به پول توجیبی توله های خودشون برادرمن اشتباه نکن

  • ابوالفضل
    0

    جالبه دستای پیشکسوت کارگری مانند پنبه سفید است ....

  • ح
    0

    دولت و مجلس در اختیار شما اصلاح طلبان تدبیر و امیدی بود شرایط بد امروز کارگران و باز نشستگان محصول رفتار شما بوده است باید پاسخگو باشید نه مدعی..

  • سید ناصر رضوی
    0

    سلام برادر صادقی به گندتون کمالی بگو برسیسای عابد نشی همه زحمتاتون به هدر نره

  • آشنا
    0

    خدا جای حق نشسته ، چوب این ظلم و ستم تون رو خواهید خورد

  • ایمان امینی
    0

    این یک میلیون و پونصد هزار تومان حتی پول اجاره خونه هم نیست >آقا خبر ندارین یا خودتونو زدین به بی خبری؟کارگر با خانواده اش اگه بخوان این پولو نون و پنیر هم بخورن کم میارن.من نمیفهمم مگه کارگر خانواده نداره؟اینا لباس نمیخوان؟تحصیل نمی کنند؟کارگر مریض نمیشه؟برای کارگر قبض آب و برق و گاز و تلفن نمیاد؟کارگر هزینه ایاب و ذهاب نداره؟زن و بچه کارگر تفریح نمیخوان؟رفت آمد ندارن؟کاش مسئولین جواب این سوالو بدن که با این حقوق کدوم از هزینه های ضروری کارگر انجام میشه؟وضعیت معیشت خودشونم همینجوریه؟این وضعیت شرم آوره.

    نظرات شما -
    • نسترن
      0

      ب ولله قسم من همسر یک کارگر هستم احتیاج شدید ب درمان‌و بررسی کبد و کلیه دارم‌ اما نمیتونم برم سراغ درمان خدایا خودت کمکمون‌کن‌

  • ا
    0

    یه کم ازکارگران ساختمانی هم بگین ثواب داره انشالله

  • حسن
    0

    با سلام هیچ جای دنیا بدبختر از کارگران ایران وجود ندارند مخصوصا کارگران ساختمانی نه بیمه خوبی نه عیدی کارشون هم یک روز هست یه روز نیست

  • شهلا شهریاری
    0

    من یه کارگر ساده بودم و الان نزدیک یک ساله بازنشسته شدم اون موقع که کار میکردم حداقل دستمزد میگرفتم الان هم که بازنشسته شدم حقوقم ماهی 1500هستش خدا میدونه که این حقوق کفاف یک پنجم زندگی رو هم نمیده فقط با یه دل سوخته از خدا میخوام جواب اونایی که حقوق های نجومی میگیرن و به فکر من و امثال من نیستن رو بده الهی خدا ازتون نگذره

  • کارگر بدبخت
    0

    احمدی‌نژاد کجایی؟ دقیقا کجایی؟ لعنت به اونایی که به روحانی رای دادند تا بر مسند ظلم و کفر بنشیند و از سرمایه دار حمایت و شلاق تحریم رو فقط بر گُرده کارگر بزند... ما کارگران اصلا ارزش انسانی نداریم، فقط موقع انتخابات، اونم فقط شناسنامه مان ارزش دارد نه خودمان.. ما در کشوری زندگی میکنیم که خوشگلی قانونش فقط بر روی کاغذ است. کشوری که دولتش، قانون رو زیر پا میذارد، آنوقت انتظار می رود زیر دستانش قانون رو اجرا کنند یعنی در واقع قانون فقط برای ضعیفان است و بس. کی بشود ما کارگران شرمنده زن و بچه هایمان نشویم...

  • نسترن
    0

    تو راب قران ب داد ما برسید ما یه بار بدنیا میایم یه بهر زندگی میکنیم چرا سهم ما شده فقر تو این کشور پر از ذخائر طبیعی و خدادادی چرا اینهمه مفسد اقتصادی میگیرید اون پولای میلیاردیشون را بین ما فقیرا تقسیم نمیکنید این دلارا و پولا دوباره از جیب کدوم دزد سر درمیاره

  • سید ناصر رضوی
    0

    سلام قیامتی هست خدا بدادتون برسه

  • رح
    0

    شب بخیر. من هم موافق نظر آقای صادقی هستم،ب جامعه کارگری خیلی ظلم میشه،اگه کشور ما جمهوری اسلامیه،باید حق کارگر رو با نرخ تورم محاسبه کرد

    نظرات شما -
    • احمدنجاز
      0

      سلام جبا ب ربسن مخترم جمهو ری اب ن دببر شورا عال کا ر من ۲۵ سال کا ر می کنند دسمرد ۱۸۰۰۰۰۰ می گبر م خق من می خو رد من سا کن شهر ستا ن هستم از کی جو اب بده جبا ب ا قا ی مفر مخترم کا ر خو ا خمنشد ر سبد ی فرر ما بدشب بخبر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها