انتخابات به روایت اعداد؛

همه چیز درباره تاریخچه انتخابات مجلس بعد از انقلاب؛ پرمشارکت‌ترین و کم مشارکت ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشناسید+ جدول

به لحاظ درصد مشارکت مردمی در کل کشور، انتخابات دوره هفتم با 71 درصد مشارکت در صدر است. این عنوان در مورد تهران متفاوت است. انتخابات دوره اول با 61 درصد مشارکت در پایتخت پرمشارکت ترین انتخابات مجلس در تهران است.

همه چیز درباره تاریخچه انتخابات مجلس بعد از انقلاب؛ پرمشارکت‌ترین و کم مشارکت ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشناسید+ جدول

به گزارش خبر فوری ، قرار است انتهای این هفته، انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی برگزار شود. انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران همواره یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین رویدادهای سیاسی کشور بوده است. از سال 1358 تا کنون، این اتفاق باعث شکل گیری بسیاری از رویدادهای سیاسی آینده ایران و به خصوص انتخاب رئیس جمهور دوره بعدی شده است.

در این گزارش می‌خواهیم از طریق برخی اعداد مروری بر تاریخچه ده انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشیم. جدول زیر درصد مشارکت مردم(در ایران و تهران )، تعداد شرکت کنندگان، احزاب پیروز(اکثریت و اقلیت) و رئیس مجلس در دوره بعد از انتخابات را نشان می‌دهد.

دوره

سال برگزاری

درصد مشارکت

درصد مشارکت در تهران

شرکت کنندگان

تعداد کرسی های احزاب پیروز

رئیس مجلس

اول

۱۳۵۸

۵۲٫۱۴

۶۱

۱۰٬۸۷۵٬۹۶۹

حزب جمهوری اسلامی و موتلفین: ۸۵

احزاب متحد بنی صدر: ۳۳

نهضت آزادی: ۲۰

اکبر هاشمی رفسنجانی

دوم

۱۳۶۳

۶۴٫۶۴

۶۰

۱۵٬۶۰۷٬۳۰۶

حزب جمهوری اسلامی: ۱۳۰

اکبر هاشمی رفسنجانی

سوم

۱۳۶۷

۵۹٫۷۲

۴۳

۱۶٬۷۱۴٬۲۸۱

مجمع روحانیون مبارز و

فهرست:

حدود دو سوم

جامعه روحانیت مبارز: ۱۰۰

اکبر هاشمی رفسنجانی

مهدی کروبی

چهارم

۱۳۷۱

۵۷٫۸۱

۳۹

۱۸٬۷۶۷٬۰۴۲

جامعه روحانیت مبارز: ۱۳۴

علی اکبر ناطق نوری

پنجم

۱۳۷۴

۷۱

۵۶

۲۴٬۶۸۲٬۳۸۶

جامعه روحانیت مبارز: ۱۱۰

حزب کارگزاران: ۸۰

علی‌اکبر ناطق نوری

ششم

۱۳۷۸

۶۷٫۳۵

۴۷

۲۶٬۰۸۲٬۱۵۷

ائتلاف اصلاح طلبان: ۱۸۴

جبهه پیروان خط امام و رهبری: ۵۴

حزب کارگزاران: ۴۲

مهدی کروبی

هفتم

۱۳۸۲

۵۱٫۲۱

۳۷

۲۳٬۴۳۸٬۰۳۰

آبادگران ایران اسلامی: ۱۹۶

مجمع روحانیون مبارز: ۴۷

غلام علی حداد عادل

هشتم

۱۳۸۶

۵۵٫۴

۳۰

۲۴٬۲۷۹٬۷۱۷

جبهه متحد اصولگرایان: ۲۱۷

علی لاریجانی

نهم

۱۳۹۰

۶۳٫۸۷

۴۸

۳۰٬۸۴۴٬۴۶۲

جبهه متحد اصولگرایان: ۱۲۵

جبهه پایداری: ۸۲

جبهه ایستادگی: ۷۲

علی لاریجانی

دهم

۱۳۹۵

۶۱٫۸۳

۵۰

۳۳٬۹۵۶٬۶۵۱

لیست امید: ۱۲۲

ائتلاف اصولگریان: ۸۰

علی لاریجانی

با بررسی جدول بالا می‌توان به برخی نتایج مهم در مورد انتخابات رسید. برای تکمیل اطلاعات فوق، بهتر است به نمودار درصد مشارکت مردم تهران و ایران در انتخاباتهای دهگانه مجلس شورای اسلامی هم مروری داشته باشیم:

با بررسی این نمودار مشخص می‌شود که جز در دوره اول در هیچ دوره ای درصد مشارکت مردم پایتخت از سایر مناطق ایران بالاتر نبوده است. جالب این است که در برخی دوره ها مانند دوره پنجم، ششم و دهم این اختلاف کمتر و در دوره هشتم و هفتم این اختلاف بسیار زیاد بوده است. از این امر می‌توان نتیجه گرفت که در دوره‌هایی که پیروزی نصیب اصلاح طلبان بوده، درصد مشارکت در تهران نیز بالا بوده است.

با این حال، نکته مورد توجه در این زمینه این است که خط آماری درصد مشارکت در ایران و تهران به جز موارد فوق الذکر در بیشتر موارد دیگر شبیه هم هستند.

به جز نسبت مشارکت در تهران و ایران و نسبت آنها برخی موارد دیگر نیز از جدول و نمودار فوق قابل استنتاج است که به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

الف. به لحاظ درصد مشارکت مردمی در کل کشور، انتخابات دوره هفتم با 71 درصد مشارکت در صدر است. این عنوان در مورد تهران متفاوت است. انتخابات دوره اول با 61 درصد مشارکت در پایتخت پرمشارکت ترین انتخابات مجلس در تهران است.

ب. فارغ از درصد مشارکت، انتخابات دهم با ۳۳٬۹۵۶٬۶۵۱ رای دهنده پر استقبال ترین انتخابات مجلس بعد از انقلاب اسلامی بوده است. از این لحاظ، می توان انتخابات دهم را پر مشارکت ترین انتخابات مجلس بدانیم.

ج. انتخابات هفتم با حدود 51 درصد مشارکت ملی، خلوت ترین و به عبارتی، کم استقبال ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است. به لحاظ تعداد رای دهندگان، این عنوان به مجلس اول با ۱۰٬۸۷۵٬۹۶۹ رای دهنده تعلق می‌گیرد.

د. در بیشتر دوره های انتخاباتی نتایج آراء و کرسی‌ها بین احزاب مختلف پخش می‌شود. با این حال، دو مجلس ششم و هفتم که به صورت متوالی نیز شکل گرفتند، استثنا هستند. در دوره ششم پیروزی مطلق با اصلاح طلبان و در دوره هفتم پیروزی مطلق با اصول گرایان بود. نکته جالب در این مورد این است که مجلس ششم یکی از پر مشارکت ترین مجالس و دوره هفتم یکی از کم مشارکت ترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده اند.

اکنون نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما این آمار در انتخابات 2 اسفند سال جاری تغییر می‌‎کند؟ آیا استقبال حداکثری از انتخابات جاری به عمل خواهد آمد؟ کدام حزب و جریان پیروز خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • بهزاد
    0

    این آمارها تماما دروغ است از اینکه ما ملت ایران را خر فرض میکنید متاسفم و به عنوان نماینده ای ا ز مردم کشورم میگم که خر خودتونید

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      جناب نماینده چند نفر تو کشور با تو هم فکرن؟در پاسخ باید بگم خودت خودتی

  • دختر آریایی
    0

    رای نمیدم و افتخار میکنم که رای نمیدم خبر فوری جرات داشته باش این بار نظرمو بذار....

    نظرات شما -
    • ا
      0

      اینی که شما فرمودید دیگه جرآت نمیخوات شجاعت اینست که همه رآی بدهیم چون میان بدو بدتر باز بد بهتراست

  • زبل
    0

    بهترین روش معرفی نماینده ازطریق احزاب ا زاد میباشد فیلتر شورای نگهبان ازاد ی مردم را جهت انتخاب نماینده خنثی می کند

  • داود
    0

    ان شاء الله این مجلس انقلابی می شود

  • کاربر ناشناس
    0

    دراین چهل سال چه جبهه وچه پشت جبهه وچه راهپیماییها وچه رای مر دمان شهیدپروروقیرتمند کوتاه نیامد ه اند مثل شیرعران درصحنه بودهاندوهستنند باهزاران مشکلات ودردوقم واندوه ولی نمایندگان دراین ده سال کمرانهاراشکستنند حرامشان

  • ا
    0

    شنیدها ازمشارکت پائیین خبر میدهدولی ملت ایران هم کم شگفتی خلق نکردن یه دفعه دیدی از دورهای قبل هم پر شورتر شد. فقط چیزی که مردم را تعجب زده کرده اینه که تبلیغات دراکثر شهرهاتعغیر کرده وبعضی ازنمایندها جلف بازی عجیب وقریبی ازخودشون به نمایش میذارن شعارهاوشوخیابانی. کبابی وغیره کم مونده استنداب کمدی هم اجرا کنند درکل اینجور کارها درشئن مردم ما نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها