لاوروف: آمریکا راه را برای استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه برد در اروپا و آسیا هموار می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، آمریکا زمینه را برای استقرار موشک‌هایی در اروپا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام آماده می‌سازد؛ موشک‌هایی که پیش‌تر بر اساس پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع اعلام شده بودند.

لاوروف: آمریکا راه را برای استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه برد در اروپا و آسیا هموار می‌کند

به گزارش خبر فوری ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از آنکه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) خارج شد، مسکو از واشنگتن خواست تا از استقرار این موشک‌ها در نزدیکی مرز روسیه اجتناب کند و تاکید کرد که این اقدام منجر به افول و تنزل سیستم جهانی کنترل تسلیحات می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: بدون شک ما درباره این مساله با فرانسه مذاکره خواهیم کرد اما به منظور دستیابی به یک توافق مفصل باید مذاکرات و رای‌زنی‌های چندجانبه‌ای با حضور آمریکا داشته باشیم؛ آمریکایی که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نابود کرد و در حال حاضر راه را برای استقرار موشک‌هایی که زمانی ممنوع بودند در اروپا و آسیا هموار می‌سازد و این مساله را نیز پنهان نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوم فوریه سال 2019 میلادی تصمیم خود برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را اعلام کرد. واشنگتن مدعی شد که این پیمان را به خاطر نقض‌ها و تخطی‌های ادعا شده مسکو ترک می‌کند اگرچه روسیه علی‌رغم داشتن نگرانی‌های مشابه نسبت به آمریکا، از این پیمان تبعیت می‌کرد.

پس از آنکه آمریکا در اوت همان سال از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد، پنتاگون فورا موشک جدیدی را با بردی که قبلا منع شده بود، آزمایش کرد.

به گفته آمریکا، مسکو با استقرار سیستم موشکی 9M729 پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرد. این در حالی است که روسیه این ادعاها را رد کرده و تاکید کرد که سلاح مذکور با بردهایی که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اجازه داده، آزمایش شده است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها