12 نوجوان منطقه «قطیف» در شرق عربستان در آستانه اعدام / عکس

یک وبگاه لبنانی عکس‌های تعدادی از بازداشتی‌های قطیف در شرق عربستان را که در آستانه اعدام قرار دارند منتشر و اعلام کرد بسیاری از آنها اجازه گرفتن وکیل یا دفاع از خود را نداشته‌اند.

12 نوجوان منطقه «قطیف» در شرق عربستان در آستانه اعدام / عکس

اخبار درز پیدا کرده طی روزهای گذشته نشان می‌دهد در لیست بازداشتی‌ها در عربستان که در معرض تهدید جدی اعدام قرار دارند، ۱۲ فرد کم سن و سال نیز وجود دارند که اتهام همگی آنها سیاسی است.

وبگاه «العهد» در گزارشی در همین زمینه نوشت، زندان‌های عربستان پر از زندانیان سیاسی است که گناه برخی از آنها همراهی با راهپیمایی‌های مردمی سال ۲۰۱۱ در خیابان‌های «قطیف» است. بسیاری از آنها اجازه گرفتن وکیل یا دفاع از خود را ندارند و تنها باید به حکم صادر شده تن در دهند.

منابع حقوق بشری اروپایی در همین زمینه به وبگاه العهد گفتند، مراحل حکم برخی از این افراد تمام شده و تنها منتظر امضای پادشاه است، احکم برخی صادر شده و منتظر تجدید نظر هستند و دسته سوم کسانی هستند که دادستانی درخواست اعدام برای آنها کرده و این لیست به صورت کلی شامل ۴۷ بازداشتی است.

در ادامه این گزارش آمده: اتهامات ۱۲ زندانی در زمانی به آنها تفهیم شده که سن کمی داشته‌اند مانند «محمد عصام فرج» متولد ۲۰۰۲ که در زمان تفهیم اتهام هنوز به ۱۰ سال نرسیده بوده است.

در همین ارتباط یک منبع در قطیف به العهد گفت، ترس و بیم‌های زیادی درباره اعدام بازداشتی‌های کم سن و سال وجود دارد خصوصا اینکه دادگاه‌ها اغلب بدون وکیل و کاملا مخفیانه برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، زندانی‌ها اجازه دیدار با خانواده را ندارند و به شدت شکنجه روانی می‌شوند. خانواده‌های زندانیان قطیف در حالتی بین خوف و رجا زندگی می‌کنند، یک بار امید دارند که حکم اعدام لغو شود و بار دیگر می‌ترسند که خبر اعدام را به آنها بدهند.

«طه الحاجی» از بارزترین وکلای سعودی که این مسأله را دنبال می‌کند درباره خطرناک بودن وضعیت هشدار داد و گفت، احکام تعدادی از آنها نهایی شده و این به معنای آن است که احتمال اعدام آنها در هر لحظه و بدون اطلاع به خانواده‌هایشان وجود دارد.

وی افزود، اعدامی‌ها در مکانی دور از محل زندگی خانواده، بدون خواندن نماز بر جنازه و بدون اجازه آخرین دیدار خانواده با فرزند اعدامی خود به خاک سپرده می‌شوند و اصلا به احساسات خانواده‌های آنها اهمیتی نمی‌دهند.


یوسف محمد المناسف


سجاد ممدوح آل یاسین


محمد عصام الفرج


محمد حسین آل نمر


جلال حسن آل لباد


داوود حسین آل مرهون


علی محمد آل نمر


علی محمد آل بطی

انتهای پیام/م

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    حداقل ما به خاطر عملکرد قوه قضائیه نمی‌توانیم به عربستان خرده بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها