نهضت ساخت داخل، بستر اشتغال جوانان

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: مهمترین مشخصه ساخت داخل، ایجاد اشتغال برای جوانان است که امروز به عنوان معضل اصلی کشور محسوب می شود.

نهضت ساخت داخل، بستر اشتغال جوانان

رضا رحمانی در میز تخصصی تعمیق ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی افزود: ساخت داخل مقوله و مفهومی است که آثار و برکات فراوانی برای آینده کشور دارد که نزدیکترین و ملموس ترین اثر آن ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم است.

رحمانی تصریح کرد: ساخت داخل در رونق صنعت، رونق دانشگاه و مراکز علمی کشور، خودکفایی، قطع وابستگی، جلوگیری از خروج ارز و حتی بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی و توسعه ای کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی اضافه کرد: امروز محور کار در این وزارتخانه و به تعبیری در همه دستگاه های مرتبط با بخش تولید کشور با ساخت داخل است و همه اقدامات و تصمیمات باید متناسب با این مهم پیش رود.

رحمانی گفت: امروز به این باور رسیده ایم که همگی ما باید حامی تولیدکنندگان باشیم و این نگرش به یک فرهنگ عمومی در سطح جامعه و در تفکر هر یک از عوامل موثر در امور مرتبط با حوزه تولید تبدیل شود.

وی افزود: همه باید به این باور و احساس برسند که راه حل نجات کشور و اشتغال آفرینی رونق تولید است؛ زیرا تولید یک بخش مولد است و سایر بخش ها اعم از خدمات نیز باید بر روی آن بنا شده و مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته رحمانی، اکنون در شرایط خاص کشور و با تدابیر اتخاذ شده، در قیمت و کیفیت انواع محصولات تولیدی کشور، به واقع و در عمل ارتقا یافته ایم و بخش های مختلف صنعتی کشور به خوبی تقویت شده اند.

وی اضافه کرد: انجام به موقع تعهدات و پایبندی به زمان قراردادهای مربوط به همکاریهای صنعتی باید در دستور کار ویژه قرار بگیرد و به تعبیری از اینکه این مشکل به آفتی در توسعه همکاری ها تبدیل شده است باید از بین رفته و به حداقل ممکن تنزل یابد.

رحمانی با اشاره به برخی سخت گیری های غیر ضروری در روند شناسایی نمونه های داخلی در واردات کالاهای مشابه خارجی، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت پرچمداری ساخت داخل را بر عهده گرفته است.

وی پیرامون سامانه توانیران و اینکه سامانه جدیدی است که برای حمایت از ساخت داخل ایجاد شده، گفت: لازم است همه اقلام ساخت داخل شده در این سامانه بارگذاری شود و دفاتر مربوطه ملزم اند از این سامانه استعلام کنند در مقابل مرکز ساخت داخل وزارتخانه موظف است سامانه را به طور منظم بروز نماید.

رحمانی تاکید کرد: هر کجا که ظرفیت و زمینه ساخت داخل کالایی وجود دارد، اما شاهد واردات مشابه خارجی هستیم؛ آنجا باید با جدیت وارد شد و سخت گیری را حتی با اعمال ممنوعیت دنبال کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز در فرایند تایید ساخت داخل هر نوع کالا، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که در کارها کندی ایجاد کند و البته مرکز ساخت داخل به عنوان یک وظیفه محوری باید به این مهم ورود کرده و به کارها سرعت ببخشد.

رحمانی گفت: اکنون قانون ساخت داخل موجود است و علاوه بر ظرفیت های این قانون، با توجه به تاکیدات رهبری انتظار می رود که همه بخش ها و دستگاه های مرتبط پای کار بیایند و روند کارها را به سمت حل مشکلات و تسهیل امور سوق دهند.

وی افزود: کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و ضرورت دارد که همه دستگاه ها، ظرفیت های قانونی خود را برای حل مشکلات به کار ببندند و با توجه به امکانات، ظرفیتها و مزیت های بالقوه کشور، ما می توانیم با اراده جدی مشکلات را حل کنیم و امروز در سایه همین اراده و خواست مشترک است که میز تخصصی تعمیق ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی برگزار می شود.

رحمانی اضافه کرد: قانون ساخت داخل باید به همه صنعتگران، انجمن ها و تشکل ها و بخش های مرتبط معرفی شود تا زمینه بهره برداری حداکثری از ظرفیت های آن بیش از این فراهم شود.

وی تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی تکمیل حلقه های زنجیره تولید باید در اولویت قرار بگیرد، البته این تجربه در صنایع مختلف اعم از لاستیک، پارچه و... در دستور کار قرار گرفته و موفقیت های خوبی نیز حاصل شده است.

در این مراسم 13 قرارداد بین طرف سفارش دهنده و شرکتهای تولیدکننده به ارزش 50 میلیون یورو امضا شد .

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها