چگونه از بازی‌های رایانه‌ای پول در بیاوریم؟

امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند. این جمعیت آنقدر افزایش یافته است که مسأله جنسیت هم دیگر مطرح نمی‌شود و چه بسا دختران گیمر موفقی در این عرصه فعالیت دارند.

چگونه از بازی‌های رایانه‌ای پول در بیاوریم؟
یکی از نصیحت‌های دوران کودکی همه ما به این موضوع اشاره داشت که: «همیشه کاری را که دوست دارید انجام دهید که اگر غیر از این باشد؛ هیچ روزی دیگری از زندگی‌تان را کار نخواهید کرد!»

امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند. این جمعیت آنقدر افزایش یافته است که مساله جنسیت هم دیگر مطرح نمیشود و چه بسا دختران گیمر موفقی در این عرصه فعالیت دارند. قطعا خوشحال خواهید شد اگر بتوانید از این بازی‌های رایانه‌ای اعتیادآور پول زیادی به جیب بزنید. باید به اطلاع‌تان برسانیم که هم اکنون این کار امکان پذیر است؛ اما اگر بخواهید که از طریق بازی‌های رایانه‌ای دیت به درآمدزایی بزنید، باید بدانید که راه سختی در پیش خواهید داشت.

افراد زیادی تصمیم می‌گیرند که وارد این صنعت جذاب شوند، اما بعد مدتی از کار خود انصراف می‌دهند. جالب است همان افرادی که روزی سودای درآمدزایی از بازی‌های رایانه‌ای را داشتند حالا به شدت از گذشته و حتی این حرفه نفرت دارند. از طرف دیگر ریسک کردن برای چنین فعالیتی به شدت بالا است. توجه داشته باشید که به ازای هر فردی که توانسته از بازی‌های رایانه‌ای پول زیادی به دست آورد، صد‌ها نفر وجود دارد که برای این کار تلاش کردند و شکست سختی خوردند.

در نهایت باید آگاه باشید که ورود به این دنیای ریسک‌پذیر به همه شما پیشنهاد نمیشود؛ مگر آنکه در سنین پایین و جوانی، وضعیت مجرد و تمایل به فعالیت در این زمینه را داشته باشید که امکان دارد بعد از چند سال بفهمید تمام وقت و انرژی خود را از دست داده اید.

به هر حال، موفقیت در این راه امکان پذیر است. ما در اینجا ۶ راهی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که احتمال بالایی برای درآمدزایی دارند و کار اصلی شما در این روش‌ها فقط و فقط بازی کردن است!

۱. پخش زنده (Live Stream) خود را بفروشید

این روز‌ها اکثر گیمر‌هایی که در حال بازی کردن و لذت بردن از زندگی خودشان هستند، بازی کردن خود را هم‌زمان در کل جهان به صورت زنده پخش جهانی می‌کنند. شما هم می‌توانید با این روش مخاطبان خاصی را به خود اختصاص دهید. این مخاطبان معمولا از طرفداران همان بازی یا از دوستان شما می‌باشند. به مرور زمان سعی کنید مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهید (کسب درآمد با استفاده از تبلیغات) و همچنین طرفداران پر و پاقرصی را برای خود تدارک ببینید (کسب درآمد با استفاده از کمک مالی و اشتراک ماهیانه به مخاطبان)

در حال حاضر بزرگترین پلتفرم برای این فعالیت آنلاین، سرویس توییتچ (Twitch) است، اما اخیرا بخش گیمینگ سایت یوتیوب نیز رشد زیادی کرده است. اگر هم با سایت‌هایی همچون Beam و Hitbox مواجه شدید، بهتر است آن‌ها را نادیده بگیرید، زیرا مخاطبان این دو سایت به حدی کم است که امکان درآمدزایی از آن‌ها تقریبا صفر است.

چرا سخت است؟

خب بدیهی است که ایجاد مخاطب برای یک پخش زنده زمان بسیار زیادی را لازم دارد. شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها بگذرد و شما نتوانید بیشتر از ۵۰ مخاطب داشته باشید، و باید ماه‌های بسیار بیشتری بگذرد که تعداد مخاطبان شما به عدد ۲۰۰ یا بیشتر برسد. در حقیقت افراد زیادی هستند که حتی نمی‌توانند به چنین سطحی برسند و زود انصراف می‌دهند؛ زیرا برای به دست آوردن پول بیشتر باید حداقل چندین هزار بیننده و مخاطب زنده داشته باشید.

متاسفانه این روش یعنی پخش زنده بازی‌های ویدیویی به شدت اشباع شده است. این سوال همیشه در فضای مجازی وجود دارد که واقعاچرا کسی باید بازی شما را ببیند در حالی که می‌تواند در حال تماشای چندین پخش زنده معروف و هیجان انگیز دیگر باشد؟

برای عبور از این بحران شما باید خود را به صورتی در پخش زنده نشان دهید که با بقیه تفاوت داشته باشد؛ برای مثال ابتدا باید شوخ طبعی متفاوتی نسبت به دیگر پخش زنده‌ها داشته باشید. مهم‌تر از آن، جذابیت شما نیز در این راه تاثیر زیادی دارد؛ آیا می‌خواهید به عنوان یکی از بهترین بازیکنان خودتان را در یک پخش زنده نشان دهید یا عنوانی را بازی کنید که هیچ کس بازی نمی‌کند؟

چگونه شروع کنیم؟

خوشبختاه در این مسیر موانع کمی برای شروع وجود دارد. تمام چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر بسیار قوی با سخت افزار گرافیکی بالا، بازی‌هایی که می‌توانند بیننده را جذب کنند، شخصیت موثر و جذاب، و تعدادی نرم افزار پخش زنده داشته باشید.

برای پی سی گیمینگ و برای پی سی گیمرها، برنامه Open Broadcaster پیشنهاد می‌شود که هم رایگان و هم اپن سورس است و حتی روی سیستم عامل لینوکس نیز کار می‌کند. برای کنسول گیمینگ هم راه‌های بسیار آسانی برای نشان دادن گیم پلی بازی شما وجود دارد. برای این کار، نرم افزار‌های ضبط تصاویر معمولا در کنسول‌ها وجود دارد و کار را برای گیمران راحت کرده است.

۲. فروش راهنمای بازی (Guide)

معمولا آماتور‌ها و افراد تازه کار علاقه زیادی به خواندن راهنمای بازی‌ها دارند؛ مخصوصا در بازی‌های چند نفرهکه می‌خواهند در رقابت با فردی دیگر برنده شوند. شما در اینجا می‌توانید یک سایت راه اندازی کنید و راهنمایی‌های خود را از بازی‌هایی که انجام داده اید در آن منتشر کنید، همچنین راهنما‌های ویدیویی خود را در سایت یوتیوب یا آپارات آپلود کنید یا راهنمای خود را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر کنید. دو مورد اول از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند، در حالی که برای کتاب‌های الکترونیکی خود باید قیمت بگذارید تا علاقه‌مندان و مخاطبان شما با پرداخت پول به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

چرا سخت است؟

خب هر کسی می‌تواند راهنما بنویسد. در حقیقت برای کسب درآمد بالا، باید برای بازی‌های معروف راهنما بنویسید؛ اما هرچقدر یک بازی پرطرفدارتر باشد راهنما‌های بیشتری برای آن وجود دارد. برای اینکه راهنما‌های خود را از سایر راهنما‌ها جدا کنید، باید درک بهتری نسبت به بازی‌ها داشته و به نکات بیشتری در راهنمای خود اشاره کنید. طبیعی است که برای چنین کاری باید زمان بسیاری را برای هر بازی بگذارید و در یک بازی مشخص، تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شوید. مهم‌تر از آن، باید مهارت بسیار خوبی در امر نوشتن داشته باشید. برای راهنمای ویدئویی بازی‌ها باید متراکم، جامع و بدون ذکر هرگونه جزئیات اضافی و اشتباهات نگارشی باشد. مهارت‌های قالب بندی نیز جز مطالب ضروری است؛ چه بخواهید برای نوشتن کتاب الکترونیکی وقت بگذارید یا آن را در وب سایت‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای منتشر کنید.

چگونه شروع کنیم؟

برای شروع یک بازی معروف را پیدا کرده و آن را تا جایی که می‌توانید بازی کنید. مشکلاتی که بازیکنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را کشف کنید و بر تمام جزئیات و ریز نکات بازی تسلط پیدا کنید. با این روش می‌توانید مشکلات سایر بازیکنان را حل کنید و مطلب مفیدی را برای آن‌ها بنویسید. در بازی‌های چند نفره آنلاین نقش آفرینی (MMORPG)، روی راهنمای بدست آوردن پول اضافی در بازی، راهنمای مراحل و راهنمای حمله به دشمنان تمرکز بیشتری کنید. برای بازی‌های تک به تک همچون اورواچ (overwatch)، برای شخصیت‌ها و مکانیک‌های درون بازی راهنما بنویسید.

۳. تولید پادکست و ویدئو

شما می‌توانید به صورت هفتگی یا حتی ماهانه یک پادکست یا ویدئو مربوط به بازی‌های رایانه‌ای درست کنید. موضوع هر نمایش هم برای مثال می‌تواند یک دورهمی دوستانه درباره بازی‌های رایانه‌ای باشد که چند نفر با یکدیگر درباره مسائل روز بازی‌های رایانه‌ای گفتگو می‌کنند.

شما می‌توانید در ویدئو یا پادکست خود از افراد بزرگ این صنعت دعوت کنید و به مصاحبه با او بپردازید یا حتی اینکه می‌توانید درباره یک بازی خاص، ترفند‌ها و نکاتی را ارائه دهید. تاریخچه و روند پیشرفت بازی‌ها نیز موضوع خوبی برای این پروژه می‌باشد. مثالی دیگر اینکه پادکست‌ها و ویدیو‌های سایت یوتیوب می‌توانند از طریق تبلیغات درآمد زایی کنند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از طریق اشتراک سرویس Patreon نیز به درآمد زایی بپردازید.

چرا سخت است؟

باز هم باید توجه داشته باشید قبل از آنکه پولی از این راه کسب کنید باید مخاطبان زیادی داشته باشید. نمایش شما باید به حدی خوب باشد که مخاطبان را متقاعد کند تا بیننده دائمی شما باشند.

اعصاب خوردکن؟ سطحی؟ کیفیت پایین تولید برنامه؟ همه این موارد موجب می‌شوند که شما در این روش شکست بخورید. در واقع، پادکست‌ها و ویدیو‌ها به نوعی ترکیبی از راهنما و پخش زنده هستند. شما باید دانش و استعداد یک راهنمانویس را داشته باشید و از طرف دیگر به جذابیت یک پخش‌کننده زنده نیاز دارید.

خوشبختانه در این راه، محتوایی که ارائه می‌دهید نباید به اندازه راهنما‌ها عمیق و پیچیده باشد و شخصیتی که به مخاطبان ارائه می‌دهید، لزوماً نباید به اندازه پخش‌کننده زنده جذاب و متمایز باشد.

چگونه شروع کنیم؟

مطالب زیادی درباره اینکه چگونه پادکست خود را تولید کنید و افزایش کیفیت محتوا در اینترنت وجود دارد. اگر علاقه‌ای به تولید محتوای صوتی ندارید، می‌توانید از تصویر استفاده کنید؛ نمایش‌های ویدیویی نیز طرفداران بیشتری دارند و یوتیوب نیز زمینه خوبی برای پیشرفت است. برای ادامه کار می‌توانید پادکست گیمر‌های معروف را جستجو کنید تا با اصول حرفه‌ای پادکست بیشتر آشنا شوید.

۴. شرکت در بازی‌های رقابتی

اینگونه مسابقه‌ها یعنی بازی‌های رقابتی در عناوین تک به تکبازی‌های رایانه‌ای (PvP) به اندازه کافی پیدا می‌شود. هرچقدر یک بازی محبوب‌تر باشد، جوایز مسابقات نیز بیشتر و ارزنده‌تر است. اگر به اندازه کافی حرفه‌ای هستید می‌توانید در سازمان E-Sports یا ورزش‌های الکترونیکی ثبت نام کنید تا شاید بتوانید درآمد بسیار خوبی از این راه به دست آورید. بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای در کنار انجام این مسابقات، از طریق پخش زنده به صورت جداگانه نیز درآمد خوبی کسب می‌کنند؛ زیرا معمولاً شرایط یک پخش کننده زنده را دارا هستند.

چرا سخت است؟

وقتی که قرار است شما بهترین بازیکن جهان باشید، ناگهان در همان اوایل مسابقه از بازی بیرون انداخته می‌شوید و حتی یک برد هم به دست نمی‌آورید. نگران نباشید؛ چنین اتفاقاتی بسیار رایج است. حتی اگر در یک مسابقه بتوانید برنده شوید و کسب درآمد کنید، شاید پول به دست آمده با خرج هتل و پرواز‌هایی که برای برگزاری مسابقه هزینه کرده اید، همخوانی نداشته باشد. اگر شما به طور مداوم در صدر جدول بهترین‌ها نیستید، بهتر است درآمد اصلی زندگی خود را براساس مسابقات بازی‌های رقابتی بنا نکنید.

علاوه بر این مسائل، صنعت ورزش‌های الکترونیکی هنوز جوان و تازه‌کار است. حتی اگر در یک تیم معروف و قابل احترام بازی کنید، حقوق دریافتی شما از حداقل‌های یک زندگی عادی نیز کمتر است. در طی برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای همیشه کلاهبردارانی هستند که حق بازیکنان ساده را می‌خورند. از طرف دیگر بازیکنان بسیاری هستند که ادعا دارند افرادی که مسابقه را برگذار کرده اند هیچ پولی بابت زحماتشان نداده اند.

چگونه شروع کنیم؟

یک بازی تک به تک محبوب مانند Dota انتخاب کنید که مسابقات بسیاری برای آن بازی برگذار می‌شود و سازمان E- Sports نیز به آن علاقه نشان می‌دهد. ابتدا باید تمرین کنید؛ باور کنید یا نه، تا جایی که بدن و مغزتان می‌کشد باید تمرین کنید! همانطور که در بازی بهتر می‌شوید و به پختگی می‌رسید، با دیگر بازیکنان حرفه‌ای ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها بازی کنید. اگر این رشته را به عنوان یک پخش‌کننده که علاقه زیادی به رقابت ندارد دنبال کنید، درآمد بیشتری به دست می‌آورید.

۵. ژونالیست بازی‌های ویدیویی

شما می‌توانید یک نقد و بررسی، ارائه اخبار، و مصاحبه‌های مختلف درباره یک بازی، سبک بازی و یا صنعت بازی‌های رایانه‌ای بنویسید. شما به راحتی می‌توانید سایت ژورنالیسم خودتان را راه اندازی کنید (که از طریق تبلیغات و اشتراک Patreon درآمدزایی می‌کند) یا در یک سایت معروف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای که به شما حقوق ماهانه می‌دهد کار کنید. این مدل درآمد زایی از میزان نوشته‌های شما تبعیت می‌کند. به صورت معمول به ازای هر کلمه یا هر مقاله از طرف نشریه یا وب سایت مورد نظر، مبلغی به شما پرداخت می‌شود.

چرا سخت است؟

مانند دیگر عرصه‌های روزنامه نگاری، رقابت در این زمیینه بسیار نزدیک است. افراد زیادی هستند که می‌خواهند با نوشتن درباره بازی رایانه‌ای درآمد بالایی داشته باشند. اگر در یک وب سایت یا نشریه معروف کار می‌کنید، باید برای هر ریالی که از این راه به دست می‌آورید وقت بگذارید، نمونه کار ایجاد کنید و مهارت‌های خود در نوشتن را افزایش دهید.

اگر هم که در سایت خودتان کار می‌کنید، باید بدانید که سال‌ها طول می‌کشد تا به یک درآمد حداقل برسید. این امکان نیز وجود دارد که به خاطر عدم صبر و حوصله در میانه راه انصراف دهید. از طرف دیگر، کار در عرصه ژورنالیسم و خبرنگاری اصلاً آسان نیست. اگر در بخش خبرنویسی فعالیت می‌کنید، باید به تمام منابع بازی در هر لحظه دسترسی داشته و از محتوای آن‌ها آگاه باشید و زودتر از همه خبرگذاری‌ها آن‌ها را منتشر کنید. بررسی‌های دقیق و ترجمه مصاحبه‌ها معمولا پروسه‌های زمانبری هستند. به طور کلی، نوشتن به صورت روزانه انرژِی روانی زیادی از شما می‌گیرد.

چگونه شروع کنیم؟

بهتر است که به دنبال موقعیت‌های شغلی و وب سایت‌های نه چندان معروف باشید. حتما یک سری نمونه کار برای خود در رزومه کاری داشته باشید و آن‌ها را به همراه نمونه کار برای نشریه‌ها بفرستید و همچنین امیدوار باشید که از طرف آن‌ها قبول می‌شوید. اگر هیچ نمونه کاری در رزومه خود ندارید، شاید بهتر باشد به صورت داوطلب در وب سایت‌های کوچک شروع به کار کنید. اینکه هر روز صبح از خواب بیدار شوید و بنویسید کار اصلاً آسانی نیست.

۶. تست بازی‌های رایانه‌ای

تحقیق و توسعه بازی‌های رایانه‌ای فاز‌های مختلفی دارد. هنگامی که پروسه ساخت یک بازی نزدیک به اتمام است، توسعه دهندگان به افراد حرفه‌ای نیاز دارند که بازی را امتحان کنند. همان طور که گفته شد افراد «افراد حرفه ای»! حرفه‌ای شدن در دنیای بازی‌های رایانه‌ای کار راحتی نیست.

به عنوان یک تِستر باید، هر چیزی که توسعه دهنده از شما می‌خواهد را باید آزمایش کنید. پیدا کردن مشکلات و باگ‌ها نیز از وظایف مهم یک گیم تستر است. افرادی که بازی‌های ویدیویی را آزمایش می‌کنند می‌توانند تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصول داشته باشند و سرنوشت یک اثر را عوض کنند. درست همانند افرادی که نرم افزار‌های موبایل را آزمایش می‌کنند، پلی تستر‌ها نیز در صنعت بازی‌های ویدیویی اهمیت بسیاری دارند. البته این حرفه هنوز در ایران به طور جدی پیگیری نمی‌شود و از این رو فرصت خوبی است تا در این عرصه فعالیت کنید.

چرا سخت است؟

این روز‌ها تبدیل شدن به یک گیم تستر کار زیاد سختی نیست، اما ذهنتان را به شدت بی حس و بی حوصله می‌کند. روزانه وقت گذاشتن برای یک بازی خاص، ذهن شما را به شدت اذیت می‌کند. از طرفی، حقوق چنین کاری اصلاً بالا نیست (با حداقل استاندارد‌های ایجاد یک زندگی همخوانی دارد). اگر هم نتوانید در شرکت‌های بزرگ صنعت ویدیوگیم مقامی پیدا کنید، باید با بازی‌های موبایل کار خود را آغاز کنید.

چگونه شروع کنیم؟

برای پیداکردن شرکت‌هایی که به دنبال گیم تستر‌ها هستند، می‌تواند به سرویس‌هایی همچون پلی تست کلاود، بتافمیلی، MyAppAware، بست رویو اپ و ارلی برد (PlaytestCloud, BetaFamily, BestReviewApp, ErliBird) مراجعه کنید. استخدام در شرکت‌های بزرگ خارجی که در ایران شعبه ندارند؛ کار بسیار سختی است. شما باید در جدول‌های استخدام بین المللی به دنبال کار باشید، شرکت‌هایی که به دنبال افراد هستند را پیدا کنید، رزومه کاری خود را بفرستید و منتظر جواب باشید. تاکید میکنم که بهترین راه برای شروع در این عرصه، شرکت‌های سازنده بازی‌های موبایلی است که حتی در داخل ایران به وفور یافت می‌شود.

منبع: برترین‌ها

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها