سکه، کارت هدیه و پول برای فوتبالی ها، تبلیغ برای نامزد‌ها

 فوتبالی‌ها قبلاً با وعده فلان نماینده مجلس به این شهر و آن شهر می‌رفتند، به این امید که بعد از انتخابات برای‌شان کاری کند، اما حالا پول نقد می‌گیرند و حسابی کاسب شده‌اند؛ کاسبان انتخابات... 

سکه، کارت هدیه و پول برای فوتبالی ها، تبلیغ برای نامزد‌ها

سفر دسته‌جمعی گروهی از پیشکسوتان فوتبال به یکی از شهر‌های مرکز ایران برای شرکت در کمپین تبلیغاتی یک نامزد انتخابات مجلس، تازه‌ترین شیوه بهره‌برداری توافقی سیاست از فوتبال در عرصه‌های اجتماعی است.

این نه اولین بار است که سیاست در جامعه از شانه‌های فوتبال بالا می‌رود و نه آخرین بار خواهد بود. از گذشته تا هنوز، در آستانه هر انتخاباتی شاهد عزیز شدن فوتبال و فوتبالی‌ها هستیم. کسی نمی‌تواند به جرأت بگوید اگر یک چهره محبوب فوتبالی در کمپین تبلیغاتی یک نامزد انتخابات باشد، آن نامزد رأی می‌آورد یا نه و این حضور چه تأثیری در تعداد آرای آن شخص دارد، اما محبوبیت و فراگیری فوتبال باعث شده در هر انتخاباتی نامزد‌ها برای بالا بردن شانس پیروزی خود سراغ چهره‌های سرشناس فوتبال بروند.

همین دیروز یک عده از فوتبالیست‌های سابق استقلال و پرسپولیس به دعوت یک نماینده مجلس راهی شهری در استان مرکزی شدند تا موقع سخنرانی انتخاباتی آن شخص در شهر حضور داشته باشند و مردم ببینند چقدر چهره‌های مطرح اطراف این نامزد هستند.

البته در بعضی شهر‌ها هم نماینده‌های مجلس به جای فوتبالیست‌ها، از اسم و عکس آن‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند (استفاده که نه، سوءاستفاده!) و عکس‌هایی که در گذشته‌های دور یا نزدیک به بهانه‌های مختلف کنار فوتبالیست‌های محبوب گرفته‌اند را روی بنر‌های تبلیغاتی خودشان به نمایش می‌گذارند تا بگویند چقدر دوستان و حامیان معروفی دارند.

تا اینجای کار فوتبال لطمه‌ای نمی‌بیند. تازه جدا از آن نامزد‌های اهل سوءاستفاده که از عکس چهره‌های محبوب بهره‌برداری تبلیغاتی مجانی می‌کنند، بقیه نامزد‌ها با دعوت از ستاره‌های بازنشسته فوتبال، پول یا سکه و کارت هدیه‌ای هم در جیب آن‌ها می‌گذارند، اما بازی از آنجایی خطرناک می‌شود که نامزد‌های انتخابات برای بالا بردن تعداد آرای خود، دستور‌هایی در حیطه فوتبال می‌دهند و دخالت‌های نابه‌جایی در این حیطه می‌کنند.

فلان نماینده مجلس برای آن که در شهر خودش رأی بیاورد و موقع انتخابات در کمپین تبلیغاتی‌اش بگوید من باعث شدم شهرمان صاحب فوتبال شود، تیمی را از تهران به شهر خودش می‌برد و آن تیم را مثل پاس و صبا و... که نابود شدند، منحل می‌کند و بهمان نماینده مجلس با همین نیت، در حمایت از تیم شهر و حوزه انتخابیه خودش علیه رئیس فدراسیون و وزیر ورزش بیانیه می‌دهد و غیرمستقیم روی قضاوت‌های لیگ و حواشی رقابت باشگاهی فوتبال ایران تأثیر می‌گذارد. درباره این دخالت‌ها دیگر نمی‌توان گفت: لطمه‌ای به فوتبال نمی‌زند و ایرادی ندارد. فوتبال ما سال‌هاست از این ناحیه آسیب می‌بیند. محبوبیت فوتبال باعث شده اغلب نامزد‌ها یا مشاوران‌شان در کمپین‌های تبلیغاتی، برنامه‌های جانبی زیادی حول محور فوتبال و فوتبالیست‌ها بنویسند.

به همین شیوه، فوتبال همیشه در آستانه انتخابات عزیز می‌شود و خیلی زود هم بعد از پایان انتخابات از یاد می‌رود. همین تجربه باعث شده فوتبالی‌ها هم حالا زرنگ شوند. آن‌ها قبلاً با وعده فلان نماینده به این شهر و آن شهر می‌رفتند، به این امید که بعد از انتخابات برای‌شان کاری کند، اما حالا پول نقد می‌گیرند و حسابی کاسب شده‌اند؛ کاسبان انتخابات...

منبع: خبرورزشی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها