سهم بانوان از کرسی‌های مجلس!

فاطمه محمدزاده / مدیرمسئول

سهم بانوان از کرسی‌های مجلس!

زنان نیمی از جمعیت کشورند اما تعداد نمایندگان زن در قوه مقننه در هیچ دوره‌ای به ۲۰ نفر هم نرسیده و رکورد این حضور تنها در مجلس دهم با حضور ۱۷ نماینده زن ثبت شده است. تعدادی که حدود 6 درصد از کل نمایندگان مجلس را شامل می شود و براین اساس زنان عملا رای و حضور فعالی در تصمیم گیری ها و قانونگذاریهای کشور ندارند.

با بررسی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، حضور زنان همیشه در اقلیت بوده به طوری که در مجلس اول تنها 4 نماینده از 327 نماینده زن بودند، این تعداد در مجلس دوم و سوم هم تکرار شد. در مجلس چهارم تعداد نمایندگان حاضر در مجلس رشد بیش از دوبرابر یافت و مردم با انتخاب 9 کاندیدای زن، تعداد بیشتری از بانوان را به مجلس فرستادند.

در مجلس پنجم، 14 نماینده زن از 277 نماینده در مجلس حضور داشتند که این تعداد در مجلس ششم و هفتم به عدد 13 تنزل پیدا کرد. در مجلس هشتم 8 نماینده و در مجلس نهم نیز این تعداد به 9 نماینده زن رسید.

تعداد بانوانی که شاید بتوان گفت بودن شان فرقی چندانی با نبودشان نداشت. گرچه انتقادات زیادی به عملکرد بانوان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی وارد است اما عوامل مختلفی را می توان در این عدم حضور فعال بانوان در عرصه های سیاسی، دخیل دانست؛ از وجود ساختار مردسالارانه جامعه تا عدم اعتماد به زنان و تاثیرگذاری آنان درامور اجتماعی و سیاسی.

رشد و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بی‌شک امری همه‌جانبه است و حضور و مشارکت سیاسی زنان در این راستا امری مهم و ضروری تلقی می شود، از همین رو ضرورت رای به بانوان که همیشه در اقلیت مجلس بوده‌اند، یک مطالبه جدی است که مردم باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

البته بی تردید ملاک انتخاب در انتخابات، بایستی گزینش فرد اصلح باشد، فراجناحی و فراجنسیتی رای داد و اصل را بر توانمندی، عملکرد و سابقه افراد گذاشت.
اما در کنار این اصل، آنچه مهم است مشارکت و حضور سیاسی زنان در عرصه های مختلف کشور به ویژه در مجلس شورای اسلامی است، شورایی که به قانون‌گذاری در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و از آنجا که زنان در کانون خانواده به عنوان مادر یا همسر نقش تاثیزگذاری دارد، لازم است در قانون‌گذاری‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حوزه زنان و خانواده مربوط می‌شود به عنوان نمایندگان این قشر دیده شوند و حتی فراتر از آن در سایر تصمیم‌گیری‌های کلان و تصویب لوایح و قوانین کشور نیز به عنوان نیمی از جمعیت کشور مشارکتی فعال داشته باشند.

تقویت حس اعتماد به نفس، باورمندی مردان به توانمندی های بانوان و حساس سازی آنان به عنوان نیمی از جامعه به تاثیرگذاری کنش های سیاسی شان در ساختن آینده بهتر برای کشور می تواند، حضور پرشورتر زنان در عرصه های مختلف سیاسی کشور را فراهم کند، با این حال یادمان نرود در کناراهمیت دادن به ملاک‌های کاندیدای اصلح، در انتخابات مجلس یازدهم به فکر سهم زنان از کرسی‌های بهارستان و توسعه سیاسی کشور باشیم!

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها