پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس رقم خورد؛ فقط ۴۲ درصد! / مشارکت تهرانی‌ها ۲۶ درصد + جدول مشارکت در ادوار گذشته

وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس را ۴۲/۵۷ درصد و مشارکت تهرانی‌ها را ۲۶/۲ درصد اعلام کرد.

پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس رقم خورد؛ فقط ۴۲ درصد! / مشارکت تهرانی‌ها ۲۶ درصد + جدول مشارکت در ادوار گذشته

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تشریح فرآیند برگزاری انتخابات دوم اسفند، گفت: ما ۱۱۲۳ هیئت اجرایی تشکیل دادیم که کاری بسیار وقت‌گیر است و با توجه به روند انتخابات که معرفی و تایید این هیئت‌ها را می‌طلبید کار وقت‌گیری بود.

وی افزود: آموزش ۳ هزار نفر از دست‌اندرکاران امر انتخابات و ۴۵۹۶ هزار نفر از کسانی که در سایر امور فعال بودند انجام شد و از میان ۱۶ هزار نفری که ثبت‌نام کردند بین ۵۲۳۲ نفر در مجلس و ۲۵ نفر در خبرگان رقابت‌ها را شاهد باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر هستند، اظهار کرد: ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.

وزیر کشور با بیان اینکه برخی می‌گفتند میزان مشارکت در اختیار وزارت کشور بود اما اعلام نکردیم، تصریح کرد: حتما باید کار قانونی پیش رود و با امضای صورت جلسه در هیئت نظارت و هیئتهای اجرایی انجام شود و به تأیید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از ۹۹ درصد فعال بود.

رحمانی فضلی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر که ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان هستند که مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه ۴۲/۵۷ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.

وزیر کشور افزود: امروز کسانی که به امر نتایج رای گیری اعتراض دارند می توانند شکایت خود را اعلام کنند تا طی هفت روز بررسی شود و نهایتاً صحت آن اعتراض را شورای نگهبان اعلام کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: مشکل قطعی برق در روز انتخابات در هیچ نقطه کشور نداشتیم و وزارت ارتباطات یک مانور عظیم مخابراتی در کشور انجام دادند و هیچ مورد قطعی ارتباط نداشتیم و بیش از ۲۵ میلیون نفر استعلام انجام شد که همه اینها بدون مشکل رخ داد.

وی اظهار کرد: ستاد کل نیروهای مسلح هم همراهی بسیار خوبی با ما داشت و وزارت راه هم همه راههای ارتباطی را برای انجام امر انتخابات تامین کرد.

وزیر کشور با تاکید بر تامین امنیت در جریان انتخابات گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های بسیاری که توسط بیگانگان و رسانه‌هایشان انجام شده بود، نیروهای نظامی ما اعم از سپاه و بسیج و ناجا امنیت را به طور کامل فراهم کردند و با مواردی که بود برخورد کردند و اجازه برهم خوردن امنیت انتخابات را ندادند.

رحمانی فضلی با اشاره به درصد مشارکت مردم در تهران اظهارکرد: درصد مشارکت مردم در استان تهران ۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با ۲۶/۲ درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز ۱ میلیون ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر برابر با ۲۵/۴ درصد مشارکت کردند.

ی افزود: در قم مردم بیش از ۴۳ درصد شرکت کردند که لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره انجام قرنطینه برای مقابله با کرونا گفت: برای قرنطینه باید وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و اگر چنین تصمیمی انجام شود وزارت کشور در خدمت است.

رحمانی فضلی با اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور اظهار کرد: بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با ۲۶/۲ درصد مربوط است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی اینکه بر چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت: از روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده از همان روز هم به مردم اعلام شد. برخی توصیه های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی حتی در این ایام به ما صورت گرفت که حتی بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد اما آقای روحانی از ابتدا تاکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چرا که به جان مردم مربوط است.

وزیر کشور افزود: حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم، ولی من به عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم چرا که تقویم انتخابات ما به گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتاد که به هرحال برخلاف آنچه در مورد کرونا مطرح بود مردم قم مشارکت ۴۳ درصدی داشتند.

میزان مشارکت در ادوار قبلی مجلس در تصویر زیر مشخص شده است:

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • مویز و نارنگی
    0

    خوشحالی خبر فوری مثل اینکه! دلیلش اینه که هیچ دولتی به بی عرضگی این دولت روحانی روی کار نبوده. دولتی که رئیس جمهورش علیه انتخابات حرف میزنه و شب انتخابات کرونا رو اعلام میکنن. دولت برجام تو خالی، دولت بنزین ساعت دوازده شب، دولت تورم و بیکاری. این نه گفتن مردم به دولت اصلاحاتچیا بود نه اینکه مردم از نظام و انقلاب دلسرد شده باشن

    نظرات شما -
    • 1
      0

      اشتباه منفی زدم - ببخش

    • از جان سیر
      0

      حالا تو چرا میسوزی؟

    • F
      0

      افریننننننننننن رییس دولت دروغگو؟ وزرا واقازادهشون دزد؟نمایندگان رانت خوار خواب؟ شورای شهری که فقط اسم فامیل بازی میکنه؟شهردار که اصلا کجاس؟

    • وحید rrrrrrrrrrrrrrrrrr
      0

      اتفاقا مردم از بنیان حکومت دلسرد شدن

    • نامسلمان
      0

      مسابقه بی رقیب، طرفدار نداره. تازه تو همین سیرک برگزار شده هم، حداقل 50 درصد به لیست انتخاب شده، نه گفتند. حالا خواهیم دید که با این مجلس و دولت کریمه دوم (بعد از دولت کریمه اول یا محمودی) شرایط چی میشه. یادمون نرفته که اواخر، قیمت ها روزانه بالا می رفت و هر هفته، یه جنس کمیاب می شد.

    • ناشناس
      0

      تحلیلتم مثل نام کاربریت بی محتوا و شلم شوربا بود

    • حسین
      0

      اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا. اینو آویزه ی گوشت کن مویز جان

    • حسام
      0

      أحسنت و آفرین

    • باغیرت
      0

      خاک برسر این دولت بابی تدبیریاش ووزرای فرطوط وپیرو بی عرضش کاراین دولت ناامسدکردن مردم از نظام وانقلاب واسلامه برخلاف اسمش که دولت امیده مردم از همه چیز ناامید کرده خدالعنتتون کنه

  • 1
    0

    چرا دوره دوم خاتمی و روحانی و دوره بنی صدر مشارکت انقدر افت کرده؟

  • رحیم اب منگل
    0

    انتخابات مهندسی شده برای کاهش مشارکت مردم بود عامل اصلی هم بی عرضگی دولت و وکیل الدوله ها است

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    چهل ساله تا بوده همین بوده این دولت واون دولت نداره مردم این جکومت راقبول ندارند داریم میبینیم هریک از یگدیگر بدترند ای کاش هیچکس شرکت نمیکرد آخه اینم شد انتخابات اینا هم که رفتن یا خانواده شهیدن یا جانبازن یا آزاده هستن که ازنطر رفاهی در رفاه کامل هستن خونه خوب ماشین خوب امتیاز دانشگاههای بچه هاشون بهترن شغلهارا دارند یا اقوام کا ندیداها هستن من 45ماه جبهه بودم ولی دیگه این حکومت راقبول ندارم

    نظرات شما -
    • سردار بیک
      0

      رزمنده ی استوار از شما بعیده این صحبت، بصیرت در خور و شایسته شماست مگر نمیبینید لاشخور ها و کفتار ها چطور دور ایران حلقه زدند تا پسا حکومت جمهوری اسلامی با حمایت از گروه های سلطنت طلب و مجاهدین خلق و سکولار و طرفداران حکومت دموکرات و گروه کوموله و طرفداران تجزیه طلبان از هر قوم در ایران و و و و ... مردم را علیه هم به جنگ داخلی بکشانند از این طرف نیز طرفداران و مذهبیون جمهوری اسلامی علیه آنان و در پشت تمام قضایا صهیونیست ها و امریکایی ها، مصداق بارزی که به تازگی رخ داد مسئله سوریه بود که استارت آن از قبل سال 2011 رقم خورد مخالفین بشار اسد علیه موافقین بشار اسد ،به عبارت دیگر مردم علیه مردم ،در این حین فرصت را غنیمت شمردند و داعش را وارد سوریه کردند، کاری که با ایران هم خواهند کرد و به آسانی داعش را ،در عدم امنیت از عربستان یا افغانستان وارد ایران میکنند سوریه حال حاضر چیزی بیش از یک مشت خاک نیست اگر سرچ کنید داعش را چه کسی ساخت که مستند تقریبا 40 دقیقه ای است که ساخت امریکاست ، در این مستند اوباما با وضوح از براندازی بشار اسد میگوید و همچنین میگوید ما مخالفین بشار اسد را مسلح و تجهیز کردیم تا جنگ داخلی شود منصفانه و بدون تعصب بنگیریم به مسائل ، ایا امریکا و اسرائیل که پشت این قضایای ایرانند ایا واقعا دلسوز مردم ایرانند یا برای نقشه های شوم خود عمل و هزینه های بسیار سنگین میکنند در آخر ما ایران را میسازیم ان شاالله اما مقداری صبر نیاز است کسی که صبور نباشد هیچ ندارد نه دین دارد نه ایمان به مرور زمان ایمانش هم از او گرفته میشود همانطور که حضرت علی جایگاه ایمان و صبر را همانند جایگاه سر و بدن میداند که هیچکدام بدون دیگری ارزشی ندارد... نصر من الله و فتح القریب و بشر الصابرین

    • مرتضی
      0

      مطمئنی رزمنده بودی چون ظاهرا عضو ارتش سایبری دشمن هستی تا سرباز وطن

  • محرم
    0

    دروغ نوشتی ۲۵ درصد مشارکت بود

  • حقوق
    0

    خدا کنه دروغتون راست باشه و کمتر از این نباشه

  • شلغم و هویج فرنگی
    0

    دیگه هیچجورٱ راه نداشت کتمون کنید چون خیلی ضایع میشد هر چند که چاشنی درصدات(٪٪) 10 تا20برابره!!!!مومن.

  • دزدشناس
    0

    42 درصد نیست،، ۲۵ درصده

    نظرات شما -
    • ف
      0

      حداقل بخودت زحمت بده مطلبو بخونی 42درصدکل کشور26درصد تهرانه(دزدناشناس)

    • یک تهرانی
      0

      دروغ گفتن که کاری نداره .

  • ایرانی
    0

    اگر شکست عبرت شود قابل جبران است اگر توجیه شود گسست بیشتر بیشتر خواهد شد.

  • دزدشناس
    0

    وقتی به این را حتی با هم کنار میان و ۲۵ درصد را ۴۲ درصد اعلام میکنن ،،، خیلی معنی ها میده ،، من جمله،، چپ و راست بازی بیش نیست،،، پول باید الزاما بین یک درصد گردش کنه،،، مردم ابزاری بیش نیستند ،،، مدیریت یک واژه نمایشی است ،،، تظاهر چپ و راست نمیشناسه ،،، حالا راستی ها پول را میگیرن به چپی ها میدن ،،، قبلا عکس بوده ،،، اسلام ابزاری برای تظاهر است،،، خیانت فقط غالب عوض میکنه ،،، و ده ها مطلب دیگه ،،،

  • اسد
    0

    اینها که رباست جمهوری است نه مجلس شیطونا!

  • ولی ا...
    0

    سلام راهیابی نمایندگان جدید به مجلس شورای اسلامیشادباش میگویم

  • شکری
    0

    آفرین راست گفتی

  • م
    0

    این کاهش مشارکت محصول رفتار دولت تدبیر و امید ومجلس اصلاح طلب است عدم حضور چشمگیر ملت در انتخابات مجلس همانطوریکه در آرا اصلاحاتی ها سراسر کشور و بویژه تهران مشهود است نه به اصلاح طلبان و تقاضای ملت از قوه قضائیه بمنظور احقاق حقوق ملت است..

  • روشن
    0

    جناب فضلی شلوغی کار باعث خستگی و اشتباه شده، در مورد آمار مشارکت این دوره اخیر هم حتما اشتباه می کنی! جناب وزیر 42 درصد نیست و 25 درصده! لطفا مجدد بررسی و اعلام بفرمائید.

  • بهروز
    0

    حدود43درصداونم دراین شرایط واقعا نشان ازامیدمردم داره اکثرمردمی که نیامدن بااصل نظام مشکلی ندارن مشکل بیشترمالی وتاحدودی کرونا بود گرچه راهش رای ندادن نبو د حضورنیافتن ما فقط دشمن رادلخوش می کنه اما دم این ملت همیشه قهرمان گرم که باحضورمطلوبی نشان دادن که همیشه بابصیرت ودرصحنه هستند

  • مویز و نارنگی
    0

    تمام تلاششون رو کردن که انتخابات از رونق بیفته و به زیر ۳۰ درصد برسه واسه همین هم الان همشون گیر دادن به ۲۰ درصد و ۲۵ درصد! ولی حتی کرونا و تورم و وارد میدون شدن شخص رئیس جمهور نتونست مانع حضور مردم بشه. نه تنها مانع حضور مردم شد که صدای نه گفتن مردم به دولت بیعرضه رو هم خیلی بلند به گوش همه مردم دنیا رسوند

  • کشمش
    0

    دوستان خواب ۲۵ درصد میبینن آخه آرزو داشتن ۲۵ درصد بشه ولی نشد

  • مویز و نارنگی
    0

    یه دونه فعل نشد رو توی پیام قبلی اشتباها شد نوشتم. باید میگفتم مانع حضور مردم نشد تااا آخر جمله

  • وحید rrrrrrrrrrrrrrrrrr
    0

    ساندیسخورا همه جا هستش و بر ضد مردم حرف میزنن و وطن فروشی میکنن ایکارا تکراری شده مردم دیگه مس قبل نااگاه نیستن تفاوتی میان اصلاح طلب و اصولگرا نیس 8 سال اصلاح طلب سر کاره 8 سال اصولگرا رای مردمم کاملا نمادین

  • علی
    0

    خیلیا بخاطر اون مهر توی شناسنامه مجبورن رای بدن .

  • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
    0

    4 سال قبل رو دیدیم.الان رو هم دیدیم.4 سال بعد را هم خواهیم دید.مرد آن است که متوجه شود

  • خودم
    0

    واقعا باید از مسوولان تشکر کرد که دائما با فعالیت بی وقفه و خستگی ناپذیر خود در زمینه گسترش فقر و فساد بر اعتماد مردم به کارآمدی نظام خدشه وارد می کنند. خسته نباشید دلاوران!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟