غذای شب‌مانده چه خطرهایی دارد؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف غذا‌ی شب‌مانده علاوه بر تهدید سلامت فرد، ارزش غذایی پایینی دارد.

غذای شب‌مانده چه خطرهایی دارد؟

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مصرف غذا‌ی شب مانده علاوه بر تهدید سلامت فرد، ارزش غذایی پایینی دارد.

او تصریح کرد: ممکن است افراد غذای زیادی درست کنند و پس از مصرف مقداری از آن بماند و بخواهند آن را در روز بعد و یا روز‌های بعد از آن استفاده کنند. تأکید می‌شود در این مواقع، غذا را بلافاصله بعد از سرد شدن بسته بندی و در یخچال قرار دهند و اگر می‌خواهند روز‌های آینده میل کنند حتما در فریزر نگهداری شود.

او افزود: افراد هنگام استفاده از غذا فریز شده باید آن را به مدت یک ربع تا نیم ساعت به خوبی گرم کرده و سپس میل کنند و از گرم کردن آن در مایکروویو و یا گرمکن خودداری کنند؛ زیرا غذا با این روش‌ها به خوبی گرم نمی‌شود و اگر خوب گرم نشود باعث انتشار میکروب در غذا می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: دمای فریزر باعث می‌شود برخی از میکروب‌هایی که در غذا رشد می‌کنند در محیط فریزر باعث توقف رشد آن شود.

غذا‌ها بعد از ۲ تا ۴ ساعت این قابلیت را دارند که میکروب‌ها به راحتی جذب کنند بنابراین پس از ۲ ساعت که از پخت آن گذشت و مصرف شد آن را در فریزر قرار دهید.

غدای مانده شب گذشته را نخورید!

رحمانی تأکید کرد: موادغذایی مانند لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها به مدت طولانی در یخچال نگهداری نشود و افراد سعی کنند در خرید این مواد غذایی زیاده روی نکنند. بهتر است اقلام خوراکی را به اندازه مصرف روزانه خود خریداری کنید تا سریع مصرف شوند زیرا اگر به مدت طولانی در یخچال بمانند؛ ها می‌توانند در آن‌ها رشد کنند.

او بیان کرد: افرادی که غذای خود را با گرمکن یا مایکروویو گرم می‌کنند؛ بدترین روش را برای گرم کردن غذای خود انتخاب کرده اند، زیرا اگر غذایشان دارای میکروب باشد با این روش میکروب غذایشان از بین نمی‌رود و سمومی مانند آفلاتوکسین وارد بدن می‌شود. اگرچه در ابتدا بدن از خود مقاومت نشان می‌دهد اما اگر این کار به صورت مداوم انجام شود؛ سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. بنابراین بهتر است غذایی که برای بار دوم استفاده می‌شود کاملاً داغ شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

غدای مانده شب گذشته را نخورید!

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره غذا‌های سرد گفت: باید هنگام سرو این غذا دقت کرد که حتماً کاملا سرد باشد و به دمای محیط نرسد، زیرا اگر این غذا هم از میزان سردی آن کم شود و به دمای معمولی برسد؛ رشد باکتری به شدت افزایش پیدا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها