برای ریاست مجلس یازدهم این ۴ نفر رقابت می‌کنند

در این گزارش 4 گزینه محتمل برای ریاست مجلس یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

برای ریاست مجلس یازدهم این ۴ نفر رقابت می‌کنند

مصطفی میرسلیم ۷۲ساله می‌رود که نایب‌رئیس سنی مجلس یازدهم شود. او یک سال از رضا تقوی، دیگر عضو راه‌یافته به مجلس، کوچک‌تر است؛ برای همین سیدرضا تقوی رئیس سنی و میرسلیم نایب‌رئیس سنی مجلس یازدهم می‌شوند تا بعد از انتخابات هیئت‌رئیسه، رئیس و نوابش مشخص شوند.
میرسلیم قطعا برای ریاست اصلی هم وارد رقابت خواهد شد چراکه خودش را شایسته‌تر از دیگران می‌داند. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ هم شرکت کرد و حاضر به تبعیت از تصمیم حزبش و کناررفتن به نفع ابراهیم رئیسی نشد گرچه کمتر از یک درصد آرا را از آنِ خود کرد اما احتمالا پیش خودش تصور خواهد کرد ریاست پارلمان بیش و پیش از همه حق اوست که هم سنش از دیگران بالاتر و هم از السابقون انقلاب است.

اما چالش اصلی برای میرسلیم تازه آغاز می‌شود چراکه صندلی علی لاریجانی در مجلس آتی رقبایی جدی دارد. یکی محمدباقر قالیباف است که سه دوره تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه خود دارد و احتمالا برای ۱۴۰۰ هم برنامه‌ریزی کرده اما قطعا می‌خواهد از صندلی ریاست مجلس به صندلی پاستور بپرد پس ریاست مجلس برای او بسیار مهم و حیاتی است.

قالیباف محتمل‌ترین گزینه ریاست مجلس آتی با بیشترین شانس است؛ شناخته‌شده‌ترین چهره از میان نامزدهای راه‌یافته به پارلمان یازدهم که بارها بحث سرلیستی‌اش در کارزار انتخابات هم مطرح بود. سرلیست‌شدن در تهران در غیاب چهره‌های سرشناس از شهرهای دیگر خود به خود یعنی سرلیست کل مجلس و رئیس آن. برای همین افرادی مانند میرسلیم مقابل سرلیستی قالیباف مقاومت داشتند و به آن روی خوش نشان نمی‌دادند. او قبل از انتخابات در گفت‌وگویی تأکید کرده: «در فهرست ما شخصیت‌هایی وجود دارد مثل آقای تقوی که به اعتبار آنها ممکن است مردم به لیست رأی بدهند یا خیلی‌ها آقای قالیباف را می‌شناسند و به اعتبار ایشان بخواهند رأی بدهند، اما کسی به عنوان سرفهرست مشخص نشده است که معرفی شود. کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند، لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سرلیست ندارد».

چهره‌هایی مانند آقاتهرانی و کل جریان جبهه پایداری به‌کل مخالف حضور قالیباف در فهرست مشترک بودند چراکه جدای از اختلافات ریشه‌ای با جریان قالیباف، حضور او را مانعی جدی برای خود می‌دانند.

با این حال، ریاست قالیباف بر مجلس شکننده هم هست. باید دید ترکیب نهایی مجلس چقدر از جریان جبهه پایداری است یا به آن نزدیک است و چقدر هوادار قالیباف. قطعا هردو اینها از هم‌اکنون لابی خود را برای یارگیری از میان نامزدها به‌ویژه نمایندگان طیف به‌ظاهر مستقل و شهرهای کوچک و به‌ویژه نماینده اولی‌های آغاز خواهند کرد. سنبه هر کدام و توان اقناعی یا وعده و وعید هر کدام قوی‌تر باشد، ریاست سهم اوست.

تقریبا نزدیک به ۱۶ سال است که مجلس رئیس معمم به خود ندیده است. اگر آقاتهرانی بتواند در این کارزار قالیباف و دیگران را شکست دهد، بعد از ۱۶ سال نخستین رئیس معمم مجلس می‌شود. چهار سال حدادعادل و ۱۲ سال علی لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشتند. احتمالا آقاتهرانی در تلاش برای رسیدن به ریاست مجلس است تا هم سنت رئیس معمم را به مجلس بازگرداند و هم جایگاه خود و جریان زیرمجموعه یعنی جبهه پایداری را یک پله بالا بکشد و در ساختار سیاسی تثبیت کند.

اما آقاتهرانی یک رقیب درون‌جناحی هم دارد. گزینه دیگر علیرضا زاکانی است. زاکانی هم به جریان جبهه پایداری نزدیک‌تر است و از مخالفان سرسخت علی لاریجانی در مجلس نهم بود. برای اینکه به خودش ثابت کند لیاقت نشستن بر صندلی لاریجانی را دارد، حتما وارد رقابت ولابی برای تسخیر صندلی ریاست خواهد شد.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • بهلول
    0

    انا لله وانا اليه راجعون .

  • دبهل
    0

    چطور كسيكه گرين كارت داره به مجلس جمهوري اسلامى واردميشه .مملكت مگر صاحب نداره.

  • ناشناس
    0

    مردم ایران آقای قالیباف را دوست دارند آقای قالیباف متعلق به تهران نیست متعلق به همه ایران است ما مردم ایرانامیدواریم آقای قالیباف هم رئیس مجلس شود هم رئیس جمهور آینده ان شاالله .طرفدارانش برای پیروزی و موفقیتش دعا می‌کنیم.. ماخانواده شهدا قدر ایشان را میدانیم .خدابلاروازیشان دورکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها