از هیوز تا تبریزیان؛ رد بدیهیات علمی

توصیه‌های تبریزیان (از جمله بی اعتنایی به رعایت بهداشت فردی و جمعی)، اینک می‌تواند موجی از ابتلا به ویروس کرونا و کشته‌های بسیار را به دنبال آورد.

از هیوز تا تبریزیان؛ رد بدیهیات علمی

شاید برای شمایی که درس علوم دوران دبستان را خوانده‌اید و می‌دانید که زمین کروی‌ است، باورش سخت باشد که عده‌ای در جهان هستند که سرسختانه بر این باورند که زمین مسطح است و معتقدند همه دانشمندان و سیاستمدارن و سیستم آموزشی جهان در اقدامی هماهنگ، درصدد پوشاندن حقیقت زمین تخت هستند.

اما، در واقعیت، این چنین افرادی وجود دارند و حتی برای خودشان گروه‌هایی نیز تشکیل داده‌اند. یکی از این افراد، مایک هیوز است که دیروز خبر سقوط مرگبارش در رسانه‌ها خبرساز شد ( اینجا بخوانید ).

این شهروند آمریکایی می‌خواست با ساخت راکت دست‌سازش و پرواز بر فراز زمین، باور خود به مسطح بودن زمین را اثبات کند، اما در آخرین پروازش دچار سانحه شد و درگذشت.

حال اگر بر هواپیمایی مطمئن، نه راکت دست‌ساز هیوز!، سوار شوید و از آمریکا در آن‌سوی کره گرد زمین بیاید به ایران، می‌بینید شباهت‌های فکری‌ عجیبی در آدم‌هایی به ظاهر متفاوت و فرسنگ‌ها دور از هم، یافت می‌شود.

عباس تبریزیان، روحانی متخصص طب اسلامی نیز در مخالفت با علم و بدیهیات آن، چیزی کم از هیوز ندارد. در روزهای پرالتهاب و سراسر تنشی که ایرانیان در پی فوت ناشی از ویروس کرونا، تجربه می‌کنند، تبریزیان در سخنانی خلاف بدیهیات علمی ادعا می‌کند بیماری مسری وجود ندارد و مسلمانان هم به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند. ( اینجا بخوانید )

اگر تبریزیان همچون هیوز، تنها حامل اعتقاداتی شخصی در مخالفت با بدیهیات علمی می‌بود و نهایت آسیبی که می‌دید خودش ‌بود، می‌توانستیم بدون دغدغه از کنار این موضوع بگذریم. اما در جامعه ما، توصیه‌های تبریزیان (از جمله بی اعتنایی به رعایت بهداشت فردی و جمعی)، اینک می‌تواند موجی از ابتلا به ویروس کرونا و کشته‌های بسیار را به دنبال آورد.

از آنجا که این روحانی احتمالا پیروان و طرفدارن زیادی هم داشته باشد، توجه دقیق‌تر مردم و مسئولان را به آفت‌های این نوع تفکر که حالا از حوزه فکر به میدان آزمون جامعه آمده و خطری مستقیم برای سلامت جامعه شده است، می‌طلبد.

نویسنده: امین پاکزاد

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • مهتاب
    0

    واقعا که چه آدمهایی پیدا میشن!

  • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
    0

    نخبگان همیشه در میان احمقان تنهایند. این یک دشمنی آشکار است که خبر فوری در یک ماه گذشته چندین پست راجب تبریزیان گذاشته.مسلما خبر فوری به جای اینکه به مشکلات حادتر بپردازد تنها به تبلیغات پرداخته و به فکر جیب خود است

    نظرات شما -
    • الف
      0

      شما اگه رتبه 4 دانشگاه هاروارد هم میشدی اما همینطور فکر میکردی، جزء همین افراد ضد علم و دور از واقعیت طبقه بندی میشدی. این بابا هیوز هم آدم دست به آچار و خلاقی بوده که راکت ساخته اما وقتی اونقدر در توهم غرق بشی، فرق نداره متخصص راکت باشی یا متخصص گیاهان دارویی، تو یک غرق شده در اوهامی. یعنی بیماری سرایت نمیکنه هم شد حرف؟ یا اینکه برید در اجتماعات، چیزی نیست ویروس؟ کسی که این حرفها رو بزنه میشه گفت عاقل؟

    • مارال
      0

      به نظر شما این آدما نخبه ان؟؟

    • رضا
      0

      افای رتبه چها کنکور بارها نظرات شمارا خوانده ام که منتقد مشکلات ومعضلات جامعه حاصل ازبی تدبیری ها بوده اید تمام مشکلات ومعضلات وفساد درکشور از همین اظهارت وعملکرد غیر کارشناسی وغیرعلمی ومتعصبانه امثال تبریزیان است خوب بااین تفاسیر به نظرم برای حل مشکلات کشور بیشتر و از زوایای مختلف باید به کارهای امثال تبریزیان پرداخته شود مواضع ایشان درشرایطی که کشور وملت ازمعضلات زیادی رنج میبرد وزیر ذره بین جهانیان هستیم هیچ رقم قابل دفاع نیست

    • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
      0

      حاج آقا الف دامت برکاته ، ادم هرجا باشه هرچی باشه قدرت تفکر داره.جایگاه ادم که تفکر نمی سازد.تفکر ادما جایگاه می سازد.از نظر شما هر کسی در ارزوهاش غرق شود توهم زده است.جناب اگر اینچنین است دانشمندانی همچون گوس و فاراده هم باید توهمی باشند.ولی چنین نیست که شما میپنداری.شما نام اخرین کتابی را که خوانده اید را نام ببرید فقط. و اما بعد. جناب رضا.من منتقد نیستیم.و حلال مشکلات هم نیستم.برای هر دو اینان کسانی هستند که حقوق ماهی 50 میلیونی می گیرند.شما که تبریزیان را به بیسوادی و تعصب نسبت می دهید یک مقاله در رد گفته های ایشان به هر زبانی که یافتید به من نشان دهید.جهانیان به فکر ما نیستند و به تفکرات ما اهمیت نمی دهند که می دادند وضعیت ما اینقدر اسفناک نبود. و میس مارال بهتره کمی زندگانی نوابغی که در ذهن شما نابغه هستند را مورد مطالعه قرار دهید و آن چه که میان آنها مورد اتفاق است را دریابید شاید به نکات جالبی برسید.

    • الف
      0

      حاج رتبه 4 دامت سینه زنی فی عَلَم التبریزیان، دنبال آرزو رفتن فرق داره با توهم. توهم یعنی بخوای آتش و چرخ و ماشین بخار رو دوباره کشف یا اختراع کنی. بشر طی قرون، مدام انباشت دانش داشته و عبور کرده از دانسته های قبلی. و الا هنوز باید تو غار بود. شما و هیوز و تبریزیان میخواید به بهانه آرزو داشتن و حرفی متفاوت زدن، کل دانش بشری رو ندیده بگیرید و ببریدش عقب. یکی از کتابایی آخری که خوندم، چرندیات پست مدرن نوشته آلن سوکال هست. خواستی شما هم بخون خیلی به دردت میخوره.

    • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
      0

      حاج اقا الف مدظله العالی . چه عیبی داره انسان دوباه چرخ رو اختراع کنه و به یقین برسه.یا کسی خود به این نتیجه برسد که جاذبه ای وجود دارد.افاضات حضرت عالی واقعا ضد و نقیص است. دانش رو دانش گزاشتن کار ادمای عادی است. نوابغ علوم جدیدی را ارائه می کنند.بهتر است زندگی نامه نوابغ را ولو کوتاه مرور فرمایید.متاسفانه بین علوم مهندسی و علوم انسانی و علوم طب تفاوت های بنیادین وجود دارد.مهندسین یاد گرفته اند تلاش کنند و تلاش کنندو چیز جدیدی ارائه کنند.ولی علوم های انسانی به دنبال کارشناسی کردن نظریه های موجود هستند و عوام فریبی هستند. برای همین است که کشوری همچون ایران که غرق در علوم انسانی همیشه رو به پسرفت است و همیشه به دنبال انتقاد از دیگران هستند و خود بزرگ بینی دارند.فلذا بهتر است کمی از ان حصار ساخته شده ذهنی دوری گزیده و به دنیای واقعی بازگردید که بازگشت هم بسوی اوست

    • حمید
      0

      جناب رتبهٔ ۴، شما دبستان را به پایان برده‌ای؟ خرد می‌گوید آنکه کبادهٔ رتبهٔ ۴ بودن را می‌کشد، دست‌کم باید بتواند درست بنویسد. شما که نور خرد و دانش و هوش رتبهٔ چهاری از وجنات مبارکتان تتق می‌کشد نیک باید می‌دانستی که «راجع به» درست است نه «راجبِ»!!! این را از کجا آورده‌ای؟ بهتر آنست که شما نخست بروی از روی کتاب فارسی پایهٔ یک دبستان، درس «ه (اکرم سه روز بیمار بود» و نیز درس «مزرعهٔ گندم» چندین بار رونویسی کنی تا خواندن و نوشتن فارسی را یاد بگیری، آنگاه بزرگتر که شدی و باسواد، می‌توانی به «خبر فوری» هم بتازی و گره از «مشکلات حاد» مملکت بگشایی. چه بسا کسی هم از سینه‌چاکان حاج آقا تبریزیان، دست‌کم خواندن و نوشتن بداند.

    • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
      0

      حیمد خان.اصلا صحبت های شما برای من مهم نیست.در جایی که امیر مومنان با افرادی مثل شما زیاد برخورد کرده اند.و مسیر را برای ما روشن کرده اند. شما مثال همان مردی هستین که از امیر مومنان تعداد موهای سر را پرسید.به جای اینکه اصل موضوع را دریافت کند به حاشیه رفته است. مثل این است که ما بگوییم هوا الوده است و بجای حل این مشکل بیاییم و بگوییم چرا جدول های کنار خیابان را سبز رنگ می کنند و ساعت ها راجب این بحث کنیم و اخر بگوییم رنگ ابی خوب است و بعد شادی کنیم که مشکلی را حل کردیم در حالی که از اصل موضوع دور شدیم. بهتر است به خود بیاییم و از خواب غفلت بیدار شویم و از شیطان دوری کنیم

    • الف
      0

      حاج رتبه 4 تبرک هذا السایت به قدومه. اولا از کجا فهمیدمی من آقا هستم. الف یعنی آقا؟! دوما میخوای دوباره اختراع کنی به یقین برسی؟! مگه عرصه دین و ایمان هست به یقین برسی؟ عرصه علم عرصه تجربه های بشری است. نه یقین و فرمانبرداری و ... سوما در «علوم های انسانی» به قول شما که اسم جمع رو دوباره جمع بستید، بفرمایید «کارشناسی کردن» نظریات چه بدی داره؟ نقد کردن نظریات جامعه و فرهنگمون و نقد کردن جامعه و فرهنگ غربیها. هر دو. چهارما، الان شما که سنگ مهندسی به سینه میزنید، یکی بیاد کتاب هالیدی در فیزیک رو بسوزونه شما چی میگید بهش؟

    • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
      0

      حاج اقا الف کرم الله وجهه.ویا ایضا حاجیه خانم الف سلام الله. عرصه علم عرصه تجربه های بشری نیست.هیچ تجربه ای برای فرود در ماه وجود نداشت.عرصه علم عرصه یقین است.عرصه استنباط است.علوم تجربی منسوخ شده است.بارها و بارها گفته ام و از گفته خود دلشادم که بنده علم مهندسی و طب هستم نه علوم انسانی و ادبیات.فلهذا علاقه ای ندارم که املاء و نگارشم را تصحیح کنم.متاسفانه یا خوشبختانه بنده هالیدی را مطالعه نکردم.کتاب روزنبرگ را خوانده ام ونمی توانم نسبت بهش نظری بدم.معظم له کمی تفکر کنید دریافت خواهید کرد که نظر هر شخص عقیده پان شخص است.با کارشناسی کردن به چه می خواهید برسید.تفکر و عقیده شخص را تغییر دهید؟اینکه نظر من برای خود من است نه برای شما.شما نظر خود را به طور جداگانه مطرح کنید و با دوستانتان ساعت ها بنشینید و مباحثه کنید. بنده حقیر این عادت را ندارم.حرفی را که از نظر خودم صحیح باشد را می گویم.ولو مخالف افکار حضرتتان باشد.من در ره علم طب و مهندسی بزرگ شده ام و نمی توانم مانند شما و دیگران باشم.لطفا پذیرای نظرات حقیر باشید

    • الف
      0

      حاج رتبه 4 بنده علم المهندسی و الطب. تجربه بشری یعنی اینکه انسانها با ابزاری یکسان و راه هایی مشخص میتونند تجربیات قبلی ها رو تکرار کنند. فرود بر ماه تجربه بشری بود و هر انسانی با بکار گرفتن همون ابزارها میتونه تکرار کنه اون تجربه رو. اما اگر در تجربه مشکلی پیش بیاد، علم مانند دین نیست که یقین و ایمان بیاره تا همیشه. بلکه اشتباهات رو تصحیح میکنه. نمونه: نظریات اینشتین در تصحیح مکانیک نیوتنی. علوم تجربی منسوخ شده؟ یاللعجب! شما دارید با فن آوری همین علم تجربی اینجا کامنت میذارید بعد میگید منسوخ شده؟ شما به طب اسلامی یقین دارید و بله نظر شما رو نمیشه عوض کرد چون از جنس ایمانه نه تتبع علمی، اما اگر کسی ذهنش رو باز بگذاره از دیگران می آموزه و به دیگران می آموزه. نظرات شما رو پذیرایم اما اگر به نظرم اشتباه باشه میگم کما اینکه شما در چند کامنت دارید همین کار رو با نظرات من میکنید.

  • مهدی
    0

    الان که فضانوردها از فضا از کره زمین عکس گرفتند و نشون دادند که زمین کروی شکله، چرا بعضی ها به فکر اثبات تخت بودن زمینند؟

  • ROA
    0

    خیلی از افراد امثال تبریزیان شاید میدانند که کره زمین همسطح است شاید هم واقعا نمیدانند اما بخاطر اینکه طرفداران وبه تبع ان موقعیت ودرامد شان را ازدست میدهند با هرگونه نظریه علمی وحقایق حتی اثبات شده مخالفت میکنند وان را تا جایی که شده پنهان وکتمان میکنند اما غافلند وقتی علم دستشان را روکرد برای همیشه موقعیتشان را ازدست خواهند داد و رسوا ونابود خواهندشد،...

  • ROA
    0

    خیلی از افراد امثال تبریزیان شاید میدانند که کره زمین گرد است وهمسطح نیست شاید هم واقعا نمیدانند اما بخاطر اینکه طرفداران وبه تبع ان موقعیت ودرامد شان را ازدست میدهند با هرگونه نظریه علمی وحقایق حتی اثبات شده مخالفت میکنند وان را تا جایی که شده پنهان وکتمان میکنند اما غافلند وقتی علم دستشان را روکرد برای همیشه موقعیتشان را ازدست خواهند داد و رسوا ونابود خواهندشد،...

  • کاربر ناشناس
    1

    این متن شما قضاوت یک طرفه و توهین به روحانیت و مردم ایران است

  • رضوان
    0

    هنوز هم بعد از چندقرن از قرون وسطی ومحاکمه گالیله توسط همنوعان مذهبی تبریزیانمیگذرد امابعد ازاینکه بشر پا به کره ماه گذاشت وحقایق زمین ونظریه علمی گالیله ثابت شد کلیسا نظریه گالیله راپذیرفت ولی هیچ وقت تاکنون حاضر به عذرخواهی از اونشده، بله علم ودانش خیلی ها را در این جهان رسوای دوعالم کرده اما تعصب وتحجر همیشه درطول تاریخ دشمنان خونی علم وخرد ودانش وحقایق بوده وخواهند بود، افرین برراستی وعلم وخرد ودانش،...وننگ برتحجر وتعصب ودروغ ونیرنگ،....

  • FARDIN
    0

    هرجای دنیا بود تبریزیان بخاطر کتمان حقیقت کروی بودن زمین ومخالفتش با علم واتش زدن کتاب علمی محکوم ومجازات میشد منتها تو ایران، امثال تبریزیان زیر چتر کاپیتو لاسیون یا همان دادگاه ویژه روحانیت هستند وازادند هرکار غیر قانونی انجام دهند وتبرئه شوند،...

  • حقگو
    0

    این روحانی شبیه همانهایی هست که قرآن را بالای نیزه دیدن گفتن وای ما خاک برسرشدیم درحالیکه قرآن ناطق و واقعی واصلی درکنارشان ایستاده بود جهالت نه زمان می شناسد نه مکان قسم به عصر همانا انسان در خسرات دنیاوآخرت هست

  • ناشناس
    0

    این حرفا چیه این آقا میزنه؟ پناه بر خدا، جهل شاخ و دم داره مگه؟؟

  • رضاآ
    0

    آدم باید خیلی احمق باشه که فک کنه مشکلات و معضلات حامعه ناشی از تفکرات این آخوند هس . مشکلات و معضلات جامعه رو باید در فارغ التحصیلان دانشگاه های آنچنانه پرسید . مثلا وقتی به اقتصاد نگاه میکنی بگی چطوری آقای اقتصاد دان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها