ایتالیا، آلمان و درس‌هایی که در مواجهه با کرونا باید یاد بگیریم

سرعت عمل ایتالیا باعث شد سرعت شیوع این بیماری در این کشور نسبتا پایین بماند. در طول 5 روز شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، تلفات این بیماری از 2 نفر به 6 نفر رسیده است.

ایتالیا، آلمان و درس‌هایی که در مواجهه با کرونا باید یاد بگیریم

به گزارش خبر فوری ، شاید در شرایط بحرانی کنونی که بسیاری از کشورها و از جمله کشور خودمان درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، استفاده از تجربیات دیگر کشورها در مواجهه با این میهمان ناخوانده مفید و مثمر ثمر باشد.

ایتالیا یکی از کشورهایی است که مانند کشور ما مدتی است درگیر کرونای چینی الاصل است. ایتالیا حدود تا کنون بیش از 300 مورد ابتلا به کرونا داشته است. به خصوص در دو منطقه میلان و لومباردی؛ که به شدت توریستی هستند. با این حال، ایتالیا با کمک گرفتن از دیگر کشورهای اروپایی و پیگیری اقداماتی دیگر توانسته تا حدی جلوی این بیماری را در مناطق مختلف خود بگیرد و علاوه بر اینکه مرگ و میر حاصل از این بیماری را به حداقل برساند، همچنین، مانع از نفوذ آن به سایر مناطق اروپا شود.

ایتالیا و اقدامات مثبت در مقابله با کرونا

اما ایتالیا از چه طریقی و با چه راهکارهایی توانسته به این مهم دست پیدا کند؟ طبق گزارش برخی رسانه‌ها مانند نیویورک تایمز، دولت ایتالیا با پیدا شدن دو مورد مشکوک به کرونا به سرعت 10 شهر مهم ایتالیا در منطقه لومباردی را قرنطینه کرد. سرعت عمل دولت ایتالیا در اعمال قرنطینه کمک بسیاری به کنترل اوضاع نمود. سه اقدام اقدام متعاقب این اتفاق، تعطیلی مدارس در تمام شهرهای بزرگ ایتالیا و لغو تمام مسابقات ورزشی از جمله مسابقات فوتبال سری A و تعطیلی کنسرتها، فستیوالها و سینماها در شهرهای بزرگ و آسیب پذیر بوده است.

اقدام دیگر دولت در این مورد، اجباری کردن گرفتن برگه تردد جهت ورود به مناطق حساس و پرخطر، اعطای ماسکهای مخصوص به صورت رایگان و اجباری کردن استفاده از آن حین رانندگی و نشستن در خودرو و به خصوص، تحت قرنطینه نگه داشتن حدود 50 هزار شهروند بوده است.

نکته مهم در این رابطه این است که مقامات ایتالیا شهر لومباردی که نزدیک «میلان» پایتخت اقتصادی ایتالیا است را قرنطینه کرده و اقدامات مشابهی را برای شهر ونتو نیز در نظر گرفته اند. این دو منطقه از مناطق ثروتمند و اعیان نشین ایتالیا هستند. با این حال، دولت ایتالیا بدون هیچ مسامحه‌ای قانون قرنطینه را علی رغم خسارات اقتصادی که در بردارد، بر این دو شهر اعمال کرده است.

اروپا و مواجهه با یک خطر

نکته دیگری که نشریه نیویورک تایمز بر آن تاکید دارد این است که رسانه‌ها، تلویزیون و شبکه های اجتماعی ایتالیایی و اروپایی در این مدت به شدت اخبار کرونا را پوشش داده و می‌دهند. این اتفاق باعث شده که رهبران اروپایی به صرافت افتاده و با بزرگترین چالش منطقه‌ای از سال 2015 تاکنون مواجه شوند.

مقامات اروپایی می‌دانند که با توجه به مشکلات عدیده ای که اتحادیه اروپا در این سالها داشته، اگر ویروس کرونا از مرزهای ایتالیا گذر کند، اروپا دچار یک شوک اقتصادی و سیاسی می‌شود. به همین دلیل، کشورهای اروپایی و اتحادیه در تعامل کامل با دولت داخلی ایتالیا بوده و همکاری‌ها و کمکهای لازم را به ایتالیایی‌ها می‌کنند.

به جز این، اروپا به سرعت باید سیستم سلامت عمومی خود را تقویت کرده و به خصوص این نقصان را در کشورهای شرق اروپا و اعضای اتحادیه که قدرت اقتصادی کمتری دارند، جبران کنند. در غرب اروپا، وضعیت کمی متفاوت است و خود دولتهای اروپایی به تکاپو افتاده اند. مقامات اتریش تمام خطوط ارتباطی و قطارهای ایتالیا به اتریش و بلعکس را متوقف کرده اند. آنها همچنین قصد دارند با هماهنگی دولت ایتالیا، تمام شهروندان خود در ایتالیا را به تدریج به کشور خود باز ‌گردانند. وزارت بهداشت فرانسه شروع به تست گرفتن گسترده از شهروندان مشکوک به کرونا کرده و دولت این کشور در تلاش است جلسه ای فوق العاده بین تیمهای بهداشتی کشورهای اتحادیه برگزار نماید.

آلمان هم اقدامات سریعی در مقابله با کرونا انجام داد. علاوه بر لغو تمام خطوط هوایی به چین، تمام کالاهای وارد شده از چین انبار شد. افرادی که با چینی ها ارتباط داشتند در قرنطینه قرار گرفتند و تمام ارتباطات با ایتالیا قطع شد. مهمترین اقدام در مواجهه با کرونا سرعت عمل است. آلمانی ها با سرعت عمل خود توانستند تا حد زیادی مانع ورود کرونا به کشور خود شوند.

مشکلات ایتالیا در مواجهه با ویروس چینی

فارغ از این مساله، ایتالیا با مشکلاتی نیز روبرو است. به جز کمبود ماسک، وسایل بهداشتی و به خصوص بحران حاصل از قرنطینه و شوک اقتصادی حاصل از عدم ورود توریست به این کشور، مشکلات مربوط به مهاجران نیز بیش از پیش برجسته شده است. هفته گذشته کشتی حامل مهاجران لیبیایی در نزدیکی مرز آبی ایتالیا متوقف شد؛ خارجی ها و به خصوص مهاجران آفریقایی و آسیایی حق ورود به مرزهای این کشور را ندارند. علاوه بر این، کمپ‌های مهاجران این کشور به وضع بدی افتاده و دولت قدرت کنترل این افراد را ندارد.

مردم ایتالیا نسبت به خارجی ها بدبین هستند؛ به خصوص بعد از اینکه بیاتریک لورنزین(وزیر سابق بهداشت ایتالیا) اعلام کرد که بدون شک کرونای وارد شده به ایتالیا از یک توریست چینی به این کشور وارد شده و از نوع ویروس نسل جدید و به مراتب خطرناک‌تر از کرونای داخل چین است. مدت کوتاهی پیش ویدئوی از یک ایتالیایی منتشر شد که به جان یک فیلیپینی افتاده و به گمان اینکه این فرد چینی است، او را مورد ضرب و شتم قرار داد.

با این حال و با وجود همه این مشکلات و موانع، سرعت عمل ایتالیا باعث شد سرعت شیوع این بیماری در این کشور نسبتا پایین بماند. در طول یک هفته شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، تلفات این بیماری از 2 نفر به 11 نفر رسیده است. با این حال، هنوز بیش از 300 نفر در ایتالیا مبتلا به ویروس کرونا و مردم در ترس و اضطراب به سر می‌برند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • عفونت
    0

    ایران باید به آنها یاد بدهد ....که حتما به مردم خود دروغ بگویید وپنهانکاری کنید

  • احمد
    0

    ما چه درسی یادگرفتیم که این دومیش باشه. کلا دوست داریم تجربه دیگران را دوباره خودمان تجربه کنیم

  • کرونا
    0

    مسئولین ایران هم به خاطر چاپلوسی،از همون اول مرزهاشون رو به روی چین نبستن تا منافع اقتصادی آینده شون رو تضمین کنن.الان میتونن با وجود این ویروس،ببینن که اقتصاد له شده ایران چطوری به نفس نفس افتاده.

  • سید
    0

    ایران هنوز خوابه

  • علی
    0

    بله باید یاد گرفت. یاد گرفتن از غربی ها بد نیست. عیب نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها