علت تلف شدن هوبره‌ی IFHC در ابرکوه چه بود؟

کارشناس اداره کل محیط‌زیست استان یزد با تشریح علت مرگ یک عدد گونه‌ی در حال انقراض «هوبره» در شهرستان ابرکوه، به عملکرد موفقیت‌آمیز صندوق بین‌المللی حفاظت از هوبره (IFHC) جهت احیای این گونه اشاره کرد.

علت تلف شدن هوبره‌ی IFHC در ابرکوه چه بود؟

«مهدی زارع خورمیزی» با اشاره به این که چندی پیش لاشه تلف شده یک هوبره در شهرستان ابرکوه پیدا شد، اظهار می‌کند: بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که این گونه در کشور قزاقستان پرورش و رهاسازی شده و در طول مسیر مهاجرت خود به ایران، به شهرستان ابرکوه رسیده که متأسفانه در همین شهرستان نیز بر اثر حادثه تلف شده است.

وی با ارائه توضیحاتی بیشتر در این خصوص، اضافه می‌کند: بررسی لاشه و حلقه‌های متصل به پای این پرنده، نشان داد که پلاک مذکور متعلق به صندوق بین‌المللی حفاظت از هوبره IFHC کشور امارات است و طبق تماسی که با این مرکز گرفته شد، متوجه شدیم که این هوبره با شماره «P۸۷۷» در مرکز قزاقستان پرورش یافته و در سال ۲۰۱۹ رهاسازی شده و با پیمودن مسافتی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر از شهر قزل اوردا(Kyzylorda) به یزد و سپس شهرستان ابرکوه رسیده است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، هوبره‌ها در فصول سرد برای زمستان‌گذرانی به عرض‌های جنوبی جغرافیایی که گرمتر هستند مهاجرت می‌کنند و پرنده مذکور به احتمال زیاد در جریان برخورد به شبکه کابل برق یا عامل دیگری تلف شده است.

زارع خورمیری در ادامه یاداور می‌شود: صندوق بین‌المللی حفاظت از هوبره IFHC با برخورداری از سه مرکز در امارات، قزاقستان و مراکش تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی توانسته ۵۵ هزار هوبره تولید کند که این رقم، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

وی می‌گوید: در مورد گونه‌هایی مانند هوبره باید قبل از بحران اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم زیرا در شرایط بحرانی تصمیم‌گیری و اقدام بسیار سخت می‌شود مثلا در خصوص یوزپلنگ آسیایی نیز باید سال‌ها قبل و زمانی که هنوز جمعیت یوز در زیستگاه‌های شمالی و جنوبی کشور خوب بود، مراکز تکثیر نیمه‎طبیعی یوز را ایجاد می‌کردیم و قبل از انقراض گونه برای احیای آن برنامه می‌داشتیم ولی حالا اگر با این تعداد کم یوزپلنگ‌ بخواهیم دست به چنین اقدامی بزنیم، بسیار پرریسکتر و دشوارتر است.

این کارشناس محیط زیست عنوان می‌کند: کشور امارات با همکاری قزاقستان و مراکش عملکرد خوبی در زمینه تکثیر و پرورش هوبره داشته‌اند البته باید در نظر داشته باشیم که سازمان محیط زیست ایران، بسیار سازمان یافته‎تر و با عملکردی بسیار بهتر از همه کشورهای همسایه است و می‌توانیم با توجه به پتانسیل خوبی که داریم، گام های موثری در این خصوص همچنان که استان یزد در خصوص تکثیر و پرورش و معرفی مجدد گورخر آسیایی به طبیعت بسیار موفق عمل کرده، برداریم.

زارع‌خورمیزی در پایان از کشف و رهاسازی ۹ هوبره اسیر شده به دست قاچاقچیان نیز خبر می‌دهد و با اشاره به این که هوبره به عنوان نماد حیات وحش استان یزد معرفی شده است، می‌گوید: خوشبختانه حفاظت این گونه و زیستگاه آن در دست اقدام است اما عواملی مانند قاچاق، جمع‌آوری تخم، تخریب زیستگاه با دام‌ها، راه‌سازی و معدن‌کاوی و حتی شبکه‌های برق همچنان این پرندگان را تهدید می‌کنند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها