"خواهش درمانی" جواب نمی دهد/ شورای عالی امنیت ملی "قم" را قرنطینه کند

سوال مردم این است که اگر به جای قم، منشأ آلودگی اولیه در ایران شهری دیگر بود، آیا آن را قرنطینه نمی کردند؟ 

"خواهش درمانی" جواب نمی دهد/ شورای عالی امنیت ملی "قم" را قرنطینه کند

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، تا ظهر روز ششم اسفند جاری، ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.

نکته مهم و واقعاً حیاتی اینجاست که همه این افراد، یا ساکن قم بوده اند یا مسافرانی که اخیراً از قم به شهرهای خود برگشته اند. حتی برخی خارجی ها نیز که بعد از مراجعه به کشورهای خود تست کرونایشان مثبت شده، سفر به زیارتی به قم داشته اند.
وزیر بهداشت نیز دیروز صراحتاً اعلام کرد که قم، کانون اصلی آلودگی کرونایی در ایران است.

مسأله به سادگی دو دو تا چهار تاست: شهری در ایران دارد کرونا را به سایر نقاط کشور پمپاژ می کند و باید جلوی آن را گرفت.

قرنطینه کردن قم، یک مسأله کاملاً بهداشتی است و ارتباطی به این ندارد که این شهر به واسطه وجود مرقد منور حضرت معصومه(س) در میان شیعیان شهر مقدسی به شمار می رود.

اگر همان روز اول که وجود کرونا در قم ثابت شد، این شهر را قرنطینه می کردند، سایر نقاط ایران دچار آلودگی کرونایی نمی شدند و این همه انسان این بیماری را نمی گرفتند و ایران دومین کشور پرتلفات بعد از چین یک میلیارد و 400 میلیون نفری نمی شد.

نمی دانم چه کسانی از قرنطینه شدن قم می ترسند یا جلوی آن را می گیرند ولی قطعاً این افراد دارند با جان مردم و روح و روان یک جامعه 80 میلیون نفری بازی می کنند و در ابتلا و مرگ افراد کرونایی خارج از قم شریک اند.

تاسف بارتر این که برخی مسوولان وزارت بهداشت در برابر این خواسته عمومی می گویند که قرنطینه متعلق به دوران جنگ جهانی اول و کاری منسوخ است. حال آن که در همین ماجرای اخیر کرونا، علاوه بر چین، دو کشور کره جنوبی و ایتالیا نیز شهرهای آلوده خود را قرنطینه کرده اند.در ایتالیا که آمار قربانیان کرونا از ایران هم کمتر است، 12 شهر قرنطینه شده است.

همچنین مسوولان این وزارتخانه می گویند به دلیل اعتمادی که به آموزش و فرهنگ مردم داریم، قرنطینه نمی کنیم و تنها از آنها "خواهش" می کنیم از شهرهای آلوده به ویژه قم خارج نشوند.

واقعاً آیا بحث سلامتی مردم با خواهش درمانی پیش می رود؟ گذشته از این باید بپذیریم که اتفاقاً در این مورد آموزش و فرهنگ سازی درستی نشده است؛ نمونه اش همین سفرهای متراکم مردم به شمال بعد از تعطیلی مدارس به دلیل کروناست. آیا در چنین وضعیتی، می توان سخن از اعتماد به آموزش و فرهنگ کرد و به خواهش بسنده نمود؟! مسوولان ما در کجا زندگی می کنند؟!

سوال مردم این است که اگر به جای قم، منشأ آلودگی اولیه در ایران شهری دیگر بود، آیا آن را قرنطینه نمی کردند؟
نکند به خاطر ویژگی های خاص سیاسی و مذهبی قم، مسوولان جرأت قرنطینه آن را پیدا نکرده اند؟! این نگرانی به ویژه زمانی تشدید می شود که مردم به یاد می آورند جرأت تصمیم گیری و قبول مسؤولیت در میان مدیران کشور بسیار نادر و کمیاب شده است.

هر چند امروز علاوه بر قم هفت استان دیگر نیز آلوده شده است ولی تمرکز آلودگی کرونایی در این شهر است و این شهر، همچنان هر روز خروجی مسافر دارد. تاسف بارتر این که مسوولان شهرهای دیگر نیز مسافران ورودی از قم را مورد بررسی های ویژه بهداشتی قرار نمی دهند!

قم، نه تنها شهری است مسافرپذیر بلکه به واسطه وجود دانشگاه ها و مراکز حوزوی ، از سراسر کشور طلبه و دانشجو دارد و این افراد، در ایام عید در سراسر کشور پراکنده خواهند شد و احتمال شیوع بیماری تشدید می شود.

لذا برای حفظ جان مردم ایران، قم باید هر چه سریع تر قرنطینه کامل شود. این امر به نفع خود قمی ها نیز هست چون با عدم انتشار بیماری در سراسر کشور، مبارزه با ویروس و درمان مبتلایان بر قم متمرکز می شود و امکانات موجود به جای پخش شدن در 31 استان، عمدتاً متوجه یک شهر خواهد شد.

اگر مسوولان بخش های مختلف، جرات قرنطینه قم را ندارند و از خود سلب مسوولیت می کنند، بر شورای عالی امنیت ملی است که به عنوان یک نهاد فراقوه ای و مقتدر وارد عمل شود و خواست عمومی ملت ایران که در شرایط اضطراب به سر می برد را اعمال و قم را به طور موقت قرنطینه کند.

منبع: عصر ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • یک دوست
    0

    اصلا بحث سر مذهبی بودن و مولفه های مذهبی در شهر قم نیست، کما اینکه مراجع تقلید هم نسبت به لغو برنامه های جمعی موافقت کردند و حتی فتوا در خصوص رعایت نکات بهداشتی و درمانی دادند. مسأله سر اینه که مسئولین مربوطه درکی از حادثه ندارند، شاید هم خدایی ناکرده هدف دیگری دارند، همانطور که مطرح شده که سه هفته هست که ویروس وارد ایران شده، ولی مسئولان دولتی به جای اطلاع رسانی به مردم و به نظر خودشان با مخفی کاری و یا رسانه ای نکردن سعی کردند آرامش روانی جامعه را حفظ کنند که صد البته در این مورد اشتباه کردند، چرا که اگر زودتر اعلام می کردند مردم را بهتر می شد مدیریت کرد نه اینکه حالا به نسبت جمعیت تلفاتمان بعد از چین در رتبه دوم قرار گیرد. البته این را هم باید گفت که اگر خبری از کشورهای اطراف نداریم نه به این خاطر که آنجا خبری نیست بلکه سیاست آنها مخفی کاری شدید هست. مثلا در عربستان تا ظهر امروز گزارش شده ۱۸ نفر فوت شده اند. حتی اسرائیل هم در سرزمین های اشغالی مهم تلفات داشته است. انشاالله که سلامت مردم برای مسئولان دولت خط قرمز باشه

    نظرات شما -
    • 1
      0

      درست فرمودی گرامی

  • رحیم اب منگل
    0

    وهابی ها هم همین نظر را دارند پیوندتان مبارک

    نظرات شما -
    • جمال
      0

      وهابی ها هم از تویه با تفکر داعشی بهتر هستن اقای اب منگووول......

    • ببب
      0

      همين طرز تفکر پارينه سنگي ايران را به اينجا کشونده

  • رضا
    0

    اگر واجب باشد و قم قرنطينه نشود و اين حرف ها درست باشد فاجعه بار خواهد آمد. شايد هم در حال انتقال حضرات هستيد تا بعدأ قرنطينه کنيد پس دست بجنبانيد

  • محمد
    0

    چرا تو هر شرایطی میخواید دو قطبی بین مردم ایجاد کنید...الان اذهان رو به سمتی ببرید که مذهبی ها مانع این هستن که قم فرنطینه بشه چون قم شهر مذهبیه...واقعا موجب تاسف هست بعضی ها تو همه شرایط به فکر این هستن که به دین ضربه بزنن...کی گفته اگه قرنطینه صورت می گرفت ویروس منتشر نمی شد...مطمئنا چندین نفر که مبتلا بودن قبل قرنطینه خارج شده بودن،در ضمن آسیبهایی که قرنطینه در ایتالیا و خود چین ایجاد کرد رو هم منتشر کنید.

  • جمال
    0

    تو این مملکت تنها چیزی که هیچ ارزشی نداره جون مردم هست من نمیدونم اینا وجدانشون کجاست؟اصلا دارن آیاااا؟

  • موشک انداز
    0

    با سلام و عرض تسلیت به بازماندگان افراد قربانی ویروس کرونا و عرض خسته نباشیدو خدا قوت به حضور پزشکان متعهد و پرستاران و کلا کادر پزشکی کشور عزیزمون ایران تمام بلاهایی که سر مملکت ما امد از بی تدبیری ومصلحت اندیشی غیر عقلانی مسئولین بی لیاقت کشور(حاکمیت) است بیماری که در دنیا همه گیر شده و هر کشوری تلاش دارد مردم خودشو از این ویروس دور نگه دارد مسئولین(برادران قاچاق چی )دایه مهربانتر از مادر شدن وبا پرواز های هواپیمایی ماهان اتبا کشور چین را به ایران و بعد به دیگر کشورها جابجا کردن الان هم با کمال پرویی خودشونو کنار کشیدن که هیچ با کمال وقاهت جناب طائب فرمانده محترم اطلاعات سپاه در جلسه امنیت ملی کشور از قرنطینه قم جلو گیری کردن انگار این مملکت ارث پدریشون باشه مانع تمام کارهای احتیاطی که در کشور های مختلف برای جلوگیری از انتقال این ویروس انجام می شود شدن .ریس جمهور هم که از شواهد پیداست بدرستی طبق اعتراف اقای خاتمی ریس جمهور سابق کشور فقط تدارکات چی هستند.برادر من بیماری اسلام وکفر سرش نمیشه فقط پروردگار متعال به داد این مردم مظلوم ونجیب کشور برسد انشا الله

    نظرات شما -
    • 1
      0

      در متن 4 تا دروغ گفتی

  • هادی
    0

    اگر غیر از قم هر شهری دیگری درگیر کرونا میشد 100درصد اقایان قرنطینه می کردند اما با قم این کار نکردن وهمین امر باعث شد که این بیماری به تهران و سایر شهرهای ایران گسترش یابد واین مسولین کشور باعث همه گیری این بیماری به علت عدم احساس مسولیت قانونی شده اند

  • محمدی
    0

    بهتره اسیر شایعات نشین عاقلانه اگر فکر کنیم می فهمیم که اصلا منشا آلودگی قم نبوده چرا که قم اصلا فرودگاه نداره بلکه منشا آلودگی تهران بوده که بدلیل بزرگ بودن و جمعیت بیش از 12 میلیونی که قابل کنترل نبوده اعلام نشده انتقال ویروس قطعا از طریق فرودگاه بوده لیکن مسوولین صلاح ندیدند تهران را اعلام کنند ظاهرا بهتر بوده شهری کوچک تر بعنوان مرکز شیوع اعلام بشه تا ترس فراگیر بر پایتخت مستولی نشه...

    نظرات شما -
    • نتت
      0

      ببخشيد شما و همه ميدانند که شهر قم به شهر 72ملت معروفه و به دليل وجود طلبه هاي فراوان از کل دنيا و مشرف شدن آنها اول صبح هر روز به مرقد و زيارت و روبوسي با درو ديوار آنجا کسي نميتونه منکر آن بشه . دوم اينکه مگه حتما بايد با هواپيما به جايي رفت مگر فرودگاه بين المللي مابين تهران وقم نيست !!!

  • بی نام
    0

    تنها چیزی که الان اصلا نباید مطرح باشه قم و اصفهان و شیراز و تهرانه واقعا الان مهم سلامت جسم و روح و روان مردم و بچه های معصوم و بی گناه ما هست برای چند روز فقط برای چند روز بیایید فقط انسان باشیم فارغ از هر دیدگاه و هر عقیده و نظر فقط انسان باشیم ...

  • ال
    0

    چي ميگي داري شرور ميگي وقتي يکي از همين قم نشينها کتا پزشکي را آتش ميزند واز کسي به دلايل مشخص (مخصوصا بخش پزشکي)صدايي در نمي آيد .شما ميخواهيد کسي جرات کند ودستور قرنطينه شهر قم را بهد زهي خيال باطل. لطفا وقت خودرا صرف بحث در مورد قيمت نان در کشور ايتيوپي هزينه کنيد شايد مسولين کشورمان با شما همسو شدند .

    نظرات شما -
    • 6
      0

      قم نشین نبود دروغ نگو - در ضمن حوزه هم محکوم کرد این حرکت رو - سرچ کن می فهمی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها