بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!

سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به هند در رسانه‌های مختلف دنیا بازتاب داشته است.

بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از دوشنبه نخستین سفر رسمی خود به هند را آغاز کرد. وی در بدو ورود به فرودگاه حیدرآباد از آمادگی کشورش برای فروش ترسناک ترین سلاح ها از جمله پهپاد، سامانه موشکی و بالگرد به دهلی نو خبر داد و اعلام کرد که نمایندگان ما قرارداد تجهیزات نظامی به ارزش سه میلیارد دلار را با دهلی نو امضا خواهند کرد. در همین راستا مودی و ترامپ پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال، وارد خانه حیدر آباد شده و مذاکرات رسمی خود را آغاز کردند.

به گزارش سی ان ان رئیس جمهور آمریکا همچنین در سخنرانی خود در استادیوم بزرگ کریکت "موترا" در شهر احمدآباد هند به رغم داشتن روابط شخصی قوی با نارندرا مودی از سیاست‌های تجاری دولت وی انتقاد کرده و گفت، تلاش می‌کند تا در آینده یک توافق تجاری بهتر با دهلی‌نو منعقد کند.

ترامپ در ادامه این سخنرانی مدعی شد: در دولت من حجم بازرگانی میان دو کشور ما به میزان بیش از 40 درصد افزایش یافته است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از نقش هند در مبارزه با تروریسم تقدیر کرد و اظهار داشت که داعش از بین رفته و ابوبکر بغدادی هیولا نیز مرده است. ترامپ طبق معمول پس از برشمردن دستاوردهایش عنوان کرد به هند سفر کرده تا "شراکت مبتنی بر قدرت و پتانسیل خارق‌العاده دو کشور را توسعه دهد".

Image result for ترامپ هند

سرانجام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای مشترک با مودی اعلام کرد که هند و آمریکا قرارداد نظامی به ارزش ۳ میلیارد دلار برای فروش بالگرد های آپاچی و سایر تجهیزات نظامی آمریکایی امضا کردند.

به گزارش رسانه های هند، رئیس جمهوری آمریکا در این مراسم با اشاره به نتایج سفرش به هند اظهار کرد در این سفر توافق نامه ای برای فروش تجهیزات پیشرفته آمریکایی به هند از جمله بالگردهای آباچی و ام اچ ۶۰ به ارزش سه میلیارد دلار امضا شد که با این اقدام همکاری دفاعی بین دو کشور ارتقا می یابد.

هند و آمریکا قرارداد نظامی ۳ میلیارد دلاری امضا کردند

ترامپ با اشاره غیر مستقیم به مساله شرکت هواوی چین و اینترنت پر سرعت نسل ۵ گفت: در طول گفت و گوی ما در مورد اهمیت شبکه اینترنت پر سرعت نسل ۵ مذاکره شد. ما بر لزوم استفاده از این فناوری نوظهور به عنوان ابزاری برای آزادی، پیشرفت، رونق، و جلوگیری از سرکوب و سانسور تاکید کردیم.

نارندا مودی نخست وزیر هند نیز در سخنرانی خود گفت: این پنجمین دیدار با ترامپ در هشت ماه گذشته است. امروز ما در مورد جنبه های مهم مشارکت آمریکا و هند، از جمله دفاع و امنیت ، مشارکت استراتژیک انرژی و تجارت گفت و گو کردیم.

نگاه رسانه های خبری به سفر رئیس جمهوری آمریکا به هند

سفر رئیس جمهوری آمریکا به هند در رسانه های مختلف بازتاب داشته است. مطبوعات پاکستان در تحلیلی از اظهارات دونالد ترامپ درباره همکاری ضدتروریسم آمریکا و پاکستان گفتند: سخنان ترامپ به مذاق هندی ها خوش نیامد. رسانه های پاکستان روز سه شنبه اعم از روزنامه ها و شبکه های خبری این کشور گزارش دادند: سفر ترامپ به هند در حالی انجام می شود که اعتراض های شدید مردم به اصلاحات قانون شهروندی، طرح ثبت نام شهروندان و طرح آمارگیری ادامه داشته و حتی در شهر دهلی نو جایی که ترامپ و همسرش در آنجا بسر می بردند، دست کم هفت نفر کشته شدند.

روزنامه پاکستانی داون نیز نوشت: ترامپ در سخنرانی خود در احمد آباد از پیشرفت در مناسبات واشنگتن و اسلام آباد سخن گفت که برای توسعه و رفاه کشورهای جنوب آسیا به کاهش تنش ها در این منطقه امیدوار است.

بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!

روزنامه پاکستانی «نوای وقت» در این خصوص نوشت: ترامپ در مقابل نخست وزیر هند، روابط آمریکا با پاکستان را بسیار خوب توصیف کرد در حالی که هزاران نفر از حاضران در استادیوم برای لحظاتی سکوت کردند. برخی از حاضرین به دلیل عدم اشاره رئیس جمهوری آمریکا به ماجرای کشمیر و جنجال اصلاحات قانون شهروندی هند، به نشانه اعتراض مراسم را ترک کردند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که اسلام‌آباد همواره از آنچه که دوگانگی در روابط آمریکا با هند و پاکستان می‌داند، انتقاد کرده و انتظار دارد تا واشنگتن رفتار بی‌طرفانه درخصوص تحولات شبه‌قاره از خود نشان دهد.

شبکه های خبری پاکستان در برنامه های تحلیلی خود می گویند: اسلام آباد از ترامپ انتظار دارد تا در جریان سفر به هند، ضمن برداشتن گام های عملی درخصوص ادعای میانجیگری برای حل مناقشه کشمیر، دهلی نو را به از سرگیری گفت وگوها با اسلام آباد برای حل و فصل تنش های مرزی و پذیرفتن قطعنامه های فرسوده سازمان ملل در خصوص منطقه مورد مناقشه کشمیر، متقاعد کند.

شبکه های آمریکایی مانند سی ان بی سی نیز در تحلیل این سفر نوشتند که هند به محلی برای رقابت چین و آمریکا تبدیل شده است و ایالات متحده در صدد تقویت روابط خود با هند است.

شبکه ای بی سی نیز با اشاره به روابط خوب رهبران ترامپ و مودی نوشت دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم جدی و قوی هستند. این پایگاه خبری همچنین یاد آور شد که ترامپ و مودی دو تن از رهبران مشهور و فعال در شبکه های مجازی هستند.

بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!

نیویورک پست نیز در گزارشی درباره این سفر چالش ترامپ را رسیدن به یک توافق تجاری جدید با هند توصیف کرد؛ کشوری که رئیس جمهوری آن مخالف ورود کالاهای آمریکایی به بازارهای کشورش است.

پایگاه خبری اکونومیک تایمز نیز با اشاره به پیروزی برنی سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت نوادا و ناکامی ترامپ در برخی از موضوعات مانند ایران اشاره کرده است و هدف ترامپ را به غیر از مسائل تجاری به انتخابات معطوف کرده و نوشته که رئیس جمهوری آمریکا برای جلب رضایت هندوها در آمریکا برای انتخابات 2020 به هند سفر کرده است.

پایگاه پولیتیکو نیز در گزارشی به میزان استقبال مردم هند از ورود ترامپ پرداخته و نوشته است: ترامپ تا قبل از ترک واشنگتن می گوید مودی به من قول داده که جمعیتی بالغ بر 5 تا 7 میلیون نفر از فرودگاه تا استادیوم حضور داشته باشند، که حتی صحبت از 10 میلیون نفر نیز شد. اما وقتی ترامپ به احمدآباد رسید مقام های محلی تعداد مردم هند برای استقبال از ترامپ را 100هزار تن اعلام کردند.

بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!

وال استریت ژورنال نیز به دغدغه های اصلی و مشترک واشنگتن و دهلی نو پرداخته که مهمترین آنها عبارتند از تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت.

پایگاه خبری هیل نیز در گزارشی به جزئیات سفر ترامپ پرداخته و نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا در این سفر دو روزه درباره توافق تجاری با مودی رایزنی خواهد کرد، اما انتظار نمی رود که این توافق نهایی شود. در این بین مقام های آمریکایی نسبت به کاهش وارادات هند از آمریکا نیز هشدار داده اند.

پایگاه خبری ام اس ان بی سی نیز در گزارشی از سفر دونالد ترامپ به هند انتقاد کرد و نوشت که تلاش های ترامپ بی ثمر خواهد بود؛ در بعد کلان جمهوری خواهان علاقه ای به مسائل مهم و ضروری مانند فرهنگ، سیاست و یا تاریخ ندارند. این پایگاه خبری نیز به میزان استقبال جمعیت مردم هند اشاره کرده و نوشته که ممکن است ترامپ از عکاسان دولت بخواهد میزان جمعیت و استقبال مردم هند از وی را بالا نشان دهد بلکه شاید بتواند خود را راضی کند!

بازتاب یک سفر جنجالی ؛ ترامپ شاید بتواند خود را راضی کند!

پایگاه خبری فوربز نیز در گزارشی نوشت: سفر ترامپ به هند به طور موثر می تواند بر روی 4.5 میلیون واجدین شرایط رای در آمریکا که هندی و یا آمریکایی- هندی هستند تاثیرگذار باشد.

پایان سفر دو روزه ترامپ به هند و درخواست از ایران

با پایان سفر رئیس جمهوری آمریکا به هند ترامپ در کنفرانسی خبری حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. ترامپ در دهلی نو پایتخت هند ضمن تکرار مواضع خود درباره ایران و مسائل منطقه، بر عزم دولتش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از جنگ افغانستان تاکید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار هندی حاضر در این کنفرانس خبری درباره رایزنی‌های دو روز اخیرش با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند گفت: ما درباره مسائل زیادی صحبت کردیم درباره پاکستان، ایران و مسائل دیگر.
وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به تعریف و تمجید از مواضع دولتش در قبال مسائل منطقه پرداخت و حین صحبت در این باره، بار دیگر از اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی دفاع کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه حمله تروریستی ۱۳ دی ماه این کشور در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران را عامل اصلی ساختن بمب‌های کنار جاده‌ای خواند که به کشته و زخمی شدن نظامیان آمریکایی منجر شده بود.
ترامپ با این ادعا که آمریکا توانست خلافت داعش در عراق و سوریه را از بین ببرد، از لزوم کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در کشورهای منطقه غرب آسیا سخن گفت.
رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه کشورهای خود منطقه غرب آسیا باید با داعش بجنگند، افزود: ایران از داعش متنفر است و آنها باید با داعش بجنگند.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها