صرفه‌جویی ۸۰میلیون لیتری مصرف سوخت با ساخت آزادراه تهران-شمال

همزمان با روز مهندس؛ قطعه یک آزاد راه تهران شمال روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان بنیاد مستضعفان افتتاح شد تا از روز پنجشنبه هشتم اسفندماه مردم از این آزادراه تردد کنند.

صرفه‌جویی ۸۰میلیون لیتری مصرف سوخت با ساخت آزادراه تهران-شمال

همزمان با روز مهندس؛ قطعه یک آزاد راه تهران شمال روز گذشته با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه وشهرسازی، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان و جمعی از مقامات ارشد دولتی افتتاح شد تا از روز پنجشنبه هشتم اسفندماه مردم از این آزادراه تردد کنند.

حسن روحانی ، رئیس جمهوری در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال گفت: آزاد راه تهران- شمال را در دوران تحریم ساختیم و افتخار می‌کنیم که تحریم نتوانست بر اراده مهندسان، کارگران و مدیران ما برای تکمیل این پروژه مهم تأثیر بگذارد.

حسن روحانی در آیین افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال که روز گذشته به بهره‌برداری رسید، افزود: دولت ما زمانی شروع شد که در تحریم شدید بودیم، از همان روزهای اولیه ریاست جمهوری پیشرفت پروژه ۱۷ درصد بود و ما باید بیش از 80 درصد پروژه را انجام می‌دادیم. من از همه کسانی که بار مسئولیت را بردوش گرفتند تشکر می‌کنم، چرا که این کار، خیلی کار با ارزش و پرمسئولیتی است.

در برابر تحریم خم نشدیم

رئیس جمهوری گفت: سال ۹۸ سال سیل بوده است و از آغاز آن را با سیل شروع کردیم. زلزله هست کاری نمی‌توان کرد، ما باید کاری کنیم که آثار سوء این حوادث را در زندگی مردم کم کنیم.

سال سختی بود

روحانی با بیان اینکه امسال غم و مشکلات زیادی داشتیم، افزود: از شهادت سردار سلیمانی گرفته تا مردم کرمان و مردم ما در هواپیما جان باختند برای همه ما بسیار تأسف‌انگیز بود. سال سختی بود. اما مردم ما در همه جا با شهامت به میدان آمدند. در برابر تحریم خم نشدند. التماس نکردند. ما به دشمن التماس نخواهیم کرد. ملت ما التماس نخواهد کرد و تسلیم هم نخواهد شد. سختی را تحمل می‌کند تا دشمن را پشیمان کند.

رئیس جمهوری بیان داشت: شادی و غم مهم نیست، مهم این است که در شادی و غم چگونه عکس‌العمل نشان بدهیم، چگونه به هم کمک می‌کنیم. حالا حادثه‌ای پیش آمده و از یک کشوری یک مصیبتی پیش آمده و یک ویروسی آمده و این ویروس تاکنون ۴۰ کشور دنیا را مبتلا کرده و همه کشورها را مبتلا می‌کند. این ویروس مسافر بی‌دعوت و نامیمون برای خودش سفر می‌کند و به همه جا می‌رود.

سوء‌استفاده نشود

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید از این مشکل عبور کنیم. ما که نباید از مشکلات بهراسیم. خدای ناکرده کسی نباید از این حوادث سوءاستفاده کند و جیب‌ بدوزیم برای روزی که مردم در سختی هستند.
وی اضافه کرد: آن جیب‌هایی که برای غم مردم و برای سختی مردم دوخته می‌شود، بسیار خطرناک برای زندگی دنیا و آخرتشان جز خسارت هیچ‌چیزی نیست. اینکه سوء‌استفاده بکنند در حالی که مردم برای یک قرص، شوینده و یک ضدعفونی و یک ماسک گرفتارند. ما در آنجا سوء‌استفاده کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: خداوند این همه راه برای روزی حلال قرار داده است، چرا ما دنبال طلب درآمد حرام می‌گردیم.
روحانی گفت:از صبح پنجشنبه قرار ما این باشد که مردم به راحتی از این جاده رفت و آمد کنند. البته عوارضی را آقای اسلامی در نظر گرفته بود که کمی تخفیف دادیم و گفتیم که با شادی مردم این رفت و آمد شروع شود، بعدها به یک صورتی جبران می‌شود.

ساخت قطعه ۲ با درآمد قطعه یک

روحانی یادآورشد: در روز غیرتعطیل کمتر و در روز تعطیل یک قیمت مناسب و الان هم تصمیم گرفتیم از این قطعه یک، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند، این درآمد را برای قطعه دوم صرف می‌کنیم. البته این درآمد کافی نیست. قطعه دوم خیلی پول می‌خواهد. تا پایان دولت دوازدهم ، ان‌شاءالله یک مسیر قطعه دوم افتتاح بشود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا قسمت بعد هم تکمیل شود و این قرار ما باشد.

دستور رئیس جمهوری

وی یادآور شد: ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم و من به آقای نوبخت هم دستور می‌دهم که همه امکاناتی را که لازم است در اختیار بگذارد که ان‌شاء‌الله مردم بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

رئیس دولت دوازدهم یادآورشد: دوستان می‌خواستند قسمت کوتاهی از این جاده را برویم که ما تا آخر رفتیم که خیلی جالب توجه و افتخارآفرین است. این جاده بسیار زیباست. این جاده‌، جاده‌ای است که یا پل است یا تونل. در تمام مسیر این جاده، از پل عبور می‌کنیم و به داخل تونل می‌رویم و از تونل که خارج می‌شویم روی پل می‌رویم.

18 تونل در 32 کیلومتر

‌روحانی ادامه داد: مشخص است که در این ۳۲ کیلومتر، چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است. یعنی ۱۸ تونل که یکی از آن تونل‌ها نزدیک ۵ کیلومتر طول دارد. این همه پل‌های زیبا مسیر بسیار زیبا و جالب و فرصتی که ایجاد می‌شود. رئیس جمهوری اضافه کرد: من در اینجا به استاندار تهران و استاندار البرز تبریک می‌گویم. البته تبریک برای مردم این دو شهر است چرا که مردم تهران کیلومترها می‌آمدند و معطل می‌شدند تا به کرج برسند. وی افزود: امروز، روز مبارکی هم برای مردم تهران است که راه کوتاهتر می‌شود و هم برای مردم البرز و کرج. چرا که ترافیک و آلودگی سنگینی رفع می‌شود.

هم از استاندار تهران و هم از استاندار البرز تشکر می‌کنم. هم برای این استان‌ها مبارک است و هم مردم کل کشور و استان‌های شمالی کشور بویژه مازندران.

هزینه ساخت

وی با بیان اینکه کار بزرگ و عظیمی انجام شده است، اظهار داشت: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و ارزش فعلی آن هم ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این جاده در طول زمان آماده شده است که به نفع سلامت مردم و صرف انرژی کمتر است و سالانه ۸۰ میلیون لیتر کمتر مصرف می‌شود. سلامت مردم بیشتر مدنظر است و مردم سالم‌تر به مقصد می‌رسند. روحانی افتتاح رسمی جاده تهران - شمال را روز خوبی برای تاریخ ایران و مهندسی ایران برشمرد و تصریح کرد: امروز به‌عنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت می‌شود. جاده، راه‌آهن، بندر، کشتی، هواپیما و... زیربنای اصلی برای توسعه کشور هستند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر کار عظیمی انجام شد. در راه‌آهن کار ما بی‌نظیر بود و پنج استان به راه‌آهن سراسری وصل شدند. امیدواریم بخش بزرگ راه‌آهن چابهار به زاهدان با تزریق جدید مالی به سرانجام برسد و همچنین بودجه راه‌آهن رشت به آستارا تأمین شود.

کرونا نباید موجب وحشت شود

روحانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله ملت در همکاری با وزارت بهداشت از کرونا هم عبور کند. ویروس سخت آنفلوانزا در امریکا ۱۶ هزار نفر تلفات داد در حالی که در ایران ۱۱۶ نفر بود. این ویروس سخت‌تر از کرونا است. البته شرایطش از نظر سرعت انتقال متفاوت است ولی نباید موجب وحشت شود. وی اظهارداشت: همه باید دستورالعمل وزارت بهداشت را رعایت کنند. سلامت و شفا از جانب خداوند است و ما وسیله هستیم. رئیس جمهوری در پایان از خدمات انجام شده از سوی جامعه پزشکی و پرستاری کشور برای مقابله با بیماری‌ها تشکر کرد و ابراز داشت: ان‌شاءالله روزهای شادتری را برای پایان سال و سال ۹۹ داشته باشیم و سال آینده سال پربرکتی برای ما باشد.

رایزنی برای بازگشایی مرزهای زمینی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال از مذاکره وزارت بهداشت با کشورهای همسایه برای بازگشایی مرزهای زمینی روی ناوگان باری ایران خبر داد. او در رابطه با بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای همسایه روی ناوگان باری ایران، گفت: مرزهای زمینی کشور عمدتاً کارکرد صادراتی دارند و کالاهای اساسی از مرزهای زمینی عبور و مرور داده نمی‌شوند. وی افزود: اکنون گروه‌هایی از وزارت بهداشت در حال رایزنی با کشورهای همسایه و انعقاد پروتکل‌هایی در قبال مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هستند تا صادرات از مرزها از سر گرفته شود.وی خبر داد که تاکنون با دو کشور همسایه مذاکرات آغاز شده است. اسلامی همچنین در خصوص ساخت سایر مناطق آزادراه تهران- شمال تأکید کرد که در صورت اطمینان از منابع مالی مطالعات منطقه سوم آزادراه تهران- شمال تکمیل و وارد فاز اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه سفر به شمال تقاضای دائمی مردم است، از برنامه دولت برای کاهش ترافیک در مسیر رسیدن به شمال خبر داد و گفت: علاوه بر ساخت باند ٢٢ کیلومتری رفت در منطقه دوم آزادراه تهران- شمال، از مرزن آباد تا پل زنگوله باند دوم به طول١٥ کیلومتر ساخته خواهد شد.

چهار خطه شدن مسیر چالوس

اسلامی گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید سه کیلومتر از مسیر چالوس نیز چهار خطه می‌شود و مجموع این اقدامات منجر به کاهش زمان و ترافیک رسیدن به شمال خواهد بود. وی خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید ٥٨٥ کیلومتر به آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود. اسلامی گفت: تاکنون٣٠٠ کیلومتر در دولت تدبیر و امید آزادراه ساخته شده است و ٣٥ درصد طول آزادراه‌ها تا سال ١٤٠٠ افزایش می‌یابد. وی گفت: در سال‌جاری از تبدیل جاده‌های اصلی به بزرگراه (احداث باند دوم) ٧٣٢ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه کردیم.

قدردانی از آخوندی

اسلامی همچنین از «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی قدردانی کرد و گفت: وی شرافتمندانه پای این کار ایستاد و پروژه را به ٨٠ درصد پیشرفت رساند.

اعتبار ٢ هزار میلیاردی برای تکمیل ٥٠ درصدی قطعه دوم

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به‌عنوان سازنده قطعه یک آزادراه تهران -شمال، از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان برای ساخت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت:٢ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت باند رفت در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال است. وی در حاشیه مراسم افتتاح گفت: رئیس جمهوری بعد از بازدید از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال دستور داد تا این تفاهمنامه برای تسریع در تکمیل قطعه دوم منعقد شود.تکمیل باند رفت در قطعه دوم آزادراه ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بنیاد مستضعفان آماده پرداخت سهم ٥٠ درصدی خود است. وی گفت: راهکاری اتخاذ خواهد شد تا دولت نیز بتواند به‌طور کامل تعهدات خود را انجام دهد. رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید، باند رفت در قطعه دوم تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

کاهش 1/5 ساعته زمان سفر

کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر وصرفه‌جویی متوسط10 لیتر بنزین در روزهای عادی و 15 لیتر در ایام پرترافیک به ازای هر سفرخودرو از جمله مزایای کلان اقتصادی این طرح است.همچنین در هر بار سفر از قطعه یک ٣٣ هزار تومان صرفه‌جویی سوخت در این مسیر ممکن می‌شود.از این گذشته، صرفه‌جویی ۸۶ میلیون لیتر بنزین در سال با شروع عبور و مرور از این قطعه وصرفه‌جویی سوخت باعث کاهش ٣٧ میلیون تنی آلایندگی هوا خواهد شد.

از کجا وارد آزادراه شویم؟

قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. با آغاز عبور از این قطعه، تابلوی چالوس در انتهای اتوبان همت، نصب شده است. در واقع ورودی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. این قطعه در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان بتدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود.

عوارض الکترونیکی

پرداخت عوارض قطعه یک آزادراه تهران- شمال به‌صورت الکترونیکی است مبلع عوارض در روزهای عادی 20 و در ایام پیک 30 هزارتومان است. در حال حاضر سوخت‌رسانی سیار در قطعه یک آزادراه تهران شمال انجام می‌شود ۲ جایگاه ثابت نیز برای این قطعه از آزادراه تهران-شمال درنظر گرفته شده است. منطقه یک آزادراه
تهران - شمال ۲۲ تونل به‌طول ۳۱ هزار و ۴۰۰ متر به‌صورت رفت‌ و برگشت، ۲۶ دستگاه پل به‌طول چهار هزار و ۶۰۰ متر با ویژگی‌های خاص مثل ارتفاع ۷۰ متری دارد.

منبع: ایران‌آنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها