تهیه‌کننده مجله خبری شب شعر:

هیچ مخالفتی برای پرداختن به شاملو در تلویزیون وجود ندارد

تهیه‌کننده مجله خبری شب شعر درباره چالش‌های تولید برنامه‌ای درباره شاملو در تلویزیون گفت: ما به مسائل نگاهی غیرسیاسی داریم. هرچند بخشی از شاملو سیاسی بوده. تلویزیون نیز هیچ مخالفتی برای پرداختن به شاملو نداشت.

هیچ مخالفتی برای پرداختن به شاملو در تلویزیون وجود ندارد

پرداختن به چهره‌های ارزشمند فرهنگ و هنر هر سرزمینی یکی از ملزومات رسانه‌ای همچون تلویزیون به شمار می‌آید. اما این موضوع نیز همچون مسائل دیگری در رسانه ملی، رنگ سیاسی به خود گرفته و بر اساس مناسبت‌های سیاسی به آن پرداخته می‌شود. احمد شاملو یکی از همین چهره‌هاست که به واسطه همین نگاه سیاسی همواره در تلویزیون مورد بی‌مهری قرار گرفته است. به طوری که چندی پیش شاهد پخش مستندی از شبکه سه سیما بودیم که از زاویه‌ای تخریب‌گونه به زندگی این شاعر معاصر ایران می‌پرداخت. حال اما در کمال ناباوری مجله تلویزیونی شب شعر شبکه چهار سیما، برنامه دوشنبه شب گذشته خود را به بررسی آثار احمد شاملو اختصاص داد و سعی کرد تا با رویکردی بی‌طرفانه زندگی هنری این شاعر را مورد بررسی قرار دهد.

کوروش انصاری (تهیه‌کننده مجله تلویزیونی «شب شعر») در پاسخ به این پرسش که باتوجه به پخش مستندی تخریبی درباره شاملو که چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد، برای تولید برنامه‌ای درباره شاملو در تلویزیون با چه چالش‌ها و خط قرمزهایی مواجه بودید، اظهار داشت: به هر حال شبکه سه به لحاظ شعری به شاملو نگاه نکرده و مستندی از زاویه‌ای دیگر ساخته است اما وظیفه ذاتی برنامه ما شعر است. ما درباره شعر صحبت می‌کنیم و وقتی به آقای شاملو هم نگاه می‌کنیم، از دید شبکه چهار که شبکه فرهیختگان هست،‌ آن را بررسی می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در واقع ما به مسائل نگاهی غیرسیاسی داریم. هرچند بخشی از زندگی شاملو سیاسی بوده که خود ایشان آن را به وجود آورده است اما ما نگاه بی‌طرفانه‌ای به این موضوع داریم و تنها از حیث شعر به مسئله می‌پردازیم و از کارشناسان موافق و مخالفی که حتی برای شاملو کتاب هم نوشته بودند در برنامه استفاده کردیم. ما به اشعار شاملو، به شعر گفتنش به فضایی که ایجاد شده، به نکات مثبت و منفی شعر ایشان توجه کردیم. چراکه شبکه چهار، سیاسی نیست بلکه شبکه‌ای ادبی،‌ علمی و فرهنگی است. بنابراین نگاه ما یک نگاه بی‌طرفانه بوده است.

انصاری ادامه داد: در رابطه با خط قرمزها نیز باید بگویم، برنامه ما به صورت زنده پخش می‌شود و وقتی برنامه زنده است،‌ دیگر خط قرمز معنا و مفهومی ندارد.

هیچ مخالفتی برای پرداختن به شاملو در تلویزیون وجود ندارد

این تهیه‌کننده همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به این توضیحات؛ مخالفتی با پرداختن به شاملو در تلویزیون وجود ندارد،‌ توضیح داد: در شبکه چهار هیچ مشکلی وجود نداشت. قطعا در تلویزیون هم مشکلی وجود ندارد.چراکه به هر حال ما مهمان‌های خود را آفیش می‌کنیم و موضوع و اسم برنامه را به تلویزیون اعلام می‌کنیم و قطعا وقتی همه این اتفاقات رخ داده، یعنی برنامه تعریف شده که روی آنتن زنده رفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مصادف شدن برنامه شب‌های شعر با تولد هوشنگ ابتهاج،‌ در این برنامه به شاملو پرداخته‌ شد، بیان کرد: جدول ما طوری برنامه‌ریزی شده بود که در این روز این برنامه را داشته باشیم و به همین دلیل آن را به شاملو اختصاص دادیم. به نوعی ما شب شعر هستیم و به تمام شعرا و مسائل شعری می‌پردازیم. در طول این چند سال به شعرای مختلفی ازجمله آقای ابتهاج پرداختیم و سال گذشته ویژه برنامه‌ای را مختص به ایشان روی آنتن بردیم و شعر ارغوان را هم پخش کردیم اما در رابطه با پرداختن به آقای شاملو نیز باید بگویم که شاملو بخشی از ادبیات کشور بوده که به هر حال نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: شاید در طول ۴۰ سال گذشته آنچنان صحبتی در برنامه‌های تلویزیونی از ایشان نبوده باشد ولی از آنجا که برنامه ما مربوط به شعر و نگاه کردن به تمام ابعاد شعری کشور هست، به او پرداختیم. البته در اینجا باید از مدیر شبکه چهار و مدیر ادب و هنر شبکه تشکر کنم که این اعتماد را به ما داشتند و فضایی ایجاد کردند تا بتوانیم این برنامه را داشته باشیم. به هر حال آقای شاملو هم مخالفان و هم موافقان سفت و پر و پا قرصی دارد. اما خوشبختانه غالب پیامک‌هایی که بعد از دیدن این برنامه فرستاده شده، نشان دهنده رضایت مخاطبان است.

وی درباره ادامه برنامه شب‌های شعر نیز گفت: در این برنامه سعی کردیم که به تمام شعرا بپردازیم. شما یک شاعر را نام ببرید که ما به آن نپرداخته باشیم. اولین بار در این برنامه به فروغ فرخ‌زاد پرداخته شد. همچنین راجع به سیاوش کسرایی و مهدی اخوان ثالث برنامه‌هایی داشتیم. شاید کمتر شخصیتی را بتوان نام برد، که جایگاهی در شعر و ادب این سرزمین داشته باشد و ما به آن نپرداخته باشیم. ما راجع به تمامی بزرگان شعر و ادب ایران برنامه رفتیم و بازهم خواهیم رفت.

انصاری افزود: برنامه شب شعر تا پایان امسال ادامه دارد و در همین مدت، یک برنامه درباره نظامی خواهیم داشت و موضوع برنامه دوشنبه پیش رو نیز آسیب‌شناسی شعر معاصر است و آقای محمد رضا عبدالملکیان به عنوان مهمان در برنامه حضور دارند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: امیدوارم نقطه نظرات مردم به خصوص آنها که به شعر و ادبیات این کشور علاقمند هستند به ما منتقل شود تا در ادامه برنامه بهتری را نیز روی آنتن ببریم. همچنین امیدوارم نگاه بدبینانه‌ای به شعر وجود نداشته باشد تا ما بتوانیم به شعرایی که تاثیرگذار بودند، هستند و خواهند بود، بپردازیم و درباره آنها نقد منصفانه‌ای داشته باشیم.

منبع: ایلنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها