آیا ممکن است ایران و ترکیه با یکدیگر بجنگند؟

به نظر نمی‌رسد که ایران فعلا قصد اقدام خاصی علیه ترکیه را داشته باشد. ترکیه همواره یکی از کشورهایی بوده که ایران روی دوستی‌اش حساب می‌کرده است.

آیا ممکن است ایران و ترکیه با یکدیگر بجنگند؟

به گزارش خبر فوری ، شرایط ادلب به صورت تاسف باری در حال تغییر است. در حالیکه نیروهای ارتش سوریه در حال پیشروی در داخل این منطقه و فتح آخرین سنگرهای مخالفان بودند؛ نیروهای شورشی متحد ترکیه با کمک نیروهای ارتش این کشور در مقابل ارتش سوریه قرار گرفته و این شهر تاریخی را به حمام خون تبدیل کردند.

شرایط ادلب با کشته شدن نیروهای ترکیه در جنگ بحرانی‌تر شد. ترکیه که تا پیش از این، سعی داشت از طریق معامله با روسیه و خرید سامانه موشکی اس 300 و همچنین خرید پاتریوتهای آمریکایی دل هر دو کشور را به دست آورده و به اصطلاح یکی به میخ بزند و یکی به نعل، حالا با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و دوستی هر دو کشور را در خطر می‌بیند.

دشمنی ترکیه و روسیه به خصوص بعد از حوادث ادلب بیش از پیش در خطر است. روسیه که عملا از ارتش سوریه در پیش روی در ادلب حمایت کرده به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مقابل نیروهای ترکیه مستقر در ادلب قرار گرفته است. ترکیه مدعی است این اقدام روسیه نقض توافقنامه سوچی است و به همین دلیل، اردوغان ملتمسانه به سمت آمریکا بازگشته و سعی دارد از طریق جلب حمایت مجدد این کشور موضع خود را در سوریه تقویت کند.

ایران در پازل ادلب چه جایگاهی خواهد داشت؟

اکنون پرسش این است که موضع ایران در این شرایط به چه صورت خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران که در حال حاضر درگیر مبارزه با ویروس کرونا در داخل است، شرایط منطقه را به خوبی رصد می‌کند؛ با این حال به نظر نمی‌رسد که فعلا قصد اقدام خاصی علیه ترکیه را داشته باشد. ترکیه همواره یکی از کشورهایی بوده که ایران روی دوستی‌اش حساب می‌کرده و به خصوص در زمینه برجام و فعالیتهای هسته‌ای ایران، ترکیه حمایتهای بسیاری از خود نشان داده است.

به همین دلیل، ایران ترجیح می‌دهد به صورت مستقیم در مقابل ترکیه قرار نگیرد. منتها اتفاقاتی در آینده ممکن است رخ دهد که این شرایط تعلیق را تغییر دهد. هر چند رسانه‌های روس هر گونه ملاقات پوتین و اردوغان را انکار کرده اند اما به نظر می‌رسد در یکی دو ماه آینده روسای جمهور دو کشور با یکدیگر ملاقاتی داشته باشند. همه چیز به این ملاقات بستگی دارد. اگراردوغان بتواند پوتین را راضی کند و بخش کوچکی از ادلب را نگه دارد می‌تواند حداقل با شرمساری و احساس شکست کمی این منطقه را ترک کند و همه چیز به حالت عادی بازگردد. اما اگر نتواند به توافقی با روس‌ها برسد بسیار محتمل است که قید روسیه را زده و به سمت آمریکا رفته و از این کشور کمک بخواهد.

آیا آمریکا در کنار ترکیه می‌ایستد؟

اما آیا آمریکا حاضر است در کنار ترکیه بایستد؟ بررسی مقالات و گزارش‌های یک سال اخیر رسانه‌های آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از سیاست خارجی کشورشان راضی نیستند. بعد از ماجرای قتل جمال خاشقچی سیل انتقادات از اتحاد دولت ایالات متحده با عربستان سعودی آغاز شد. در همان زمان بود که رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز از این نوشتند که آمریکا باید ژاندارم منطقه را تغییر داده و به جای سرمایه گذاری بر روی عربستانی که هیچ گاه قادر نیست جلوی مخالفان منطقه ای آمریکا را بگیرد بر روی کشورهای دیگری سرمایه گذاری کند. از همان زمان بسیاری ترکیه را گزینه مناسبی برای جایگزینی عربستان می‌دانستند. با این حال، روند سیاست خارجی دونالد ترامپ به نحوی است که نمی‌توان انتظار اتحاد عملی و عمیقی بین او و اردوغان داشت.

اردوغان سخت به دنبال احیای خلافت عثمانی در آسیا و آفریقا و گسترش چتر نفوذ خود در خاورمیانه است. او به خوبی می‌داند که بدون کمک خارجی‌ها نمی‌تواند به چنین مهمی دست پیدا کند. با این حال، ترامپ نشان داده که علاقه ای به صرف هزینه در خاورمیانه ندارد. او همچنان اتحاد با کشور ثروتمندی مثل عربستان را که به مراتب سود بیشتری برای او و دولتش دارد به ائتلاف نظامی و استراتژیک با ترکیه ترجیح می‌دهد. به خصوص اینکه اردوغان بارها نشان داده که نمی‌خواهد مانند یک عروسک خیمه شب بازی و ژاندارم منطقه ای عمل کند. مخالفتهای پی در پی او با آمریکا به خصوص در مورد معامله قرن و تعاملات مختلف با پوتین و تمایل به خرید سامانه اس 300 روسی نمونه‌هایی از گردنکشی های رئیس جمهور ترکیه در مقابل دونالد ترامپ و آمریکایی ها است.

بنابراین، بعید است که ترامپ حمایت عملی خاصی از اردوغان بکند. اما نباید فراموش کرد که اگر این حمایت صورت بگیرد آنگاه ایران دیگر نمی‌تواند سیاست حفظ روابط دوستانه با ترکیه را پی بگیرد. در صورت وقوع چنین رخدادی شاید باید منتظر تقابل عملی ایران و ترکیه در سوریه و به خصوص ادلب باشیم. اتفاقی که هر دو طرف امیدوارند به وقوع نپیوندد. شاید همه چیز به تصمیم اردوغان، ترامپ و پوتین داشته باشد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی در آینده می‌افتد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    0

    اردوغان خیلی احمق است است واقعا مردم بزرگ ترکیه فکرکند

    نظرات شما -
    • فلفل قرمزی
      0

      ناشناس گلم اگ مردم بزرگ ما برا گندکاریهای حسن روحانی فکری کردن اونوخ مردم ترکیه هم شاید یه فکربکری بکنن آره جانم

  • پیام
    1

    شما فعلا به فکر کرونا باشید جنگ و اتش فشان باشه برای سال۹۹

  • علی فاتح
    0

    اردوغان انسان بسیارکثیف وحیله گراست .

    نظرات شما -
    • وجدان راحت
      0

      دوست عزیز سخت دراشتباهید کثیف ترین انسان به نظرکارشناسان پوتین است که با سیاستهای مخرب همواره نقش شیطان منطقه داشته است.

  • بی نام
    0

    تا چشمتون در بیاد جنگ میشه یا نه

  • کمال
    0

    هر جا خون و خون ریزی و نسل کشی ای میشود نام نوادگان مغول میدرخشد

  • کی بودکی بود ... من نبودم
    0

    اردوغان یادش رفته از دست کودتاچیان کیا نجاتش دادن و شبونه و نصف شبونه اوردنش تهران و دوباره بی سر صدا نشوندنش سر قدرت ینی تمرگوندنش سر جاش ...حالا شاخ شده واسه ماها البت بزودی به گاف و الف میره بزودی ... ینی نتیجه دم جنبوندن و واق واق کردن برا آمریکا همینه حالا هی خوش رقصی کنه واسه آمریکایی ها

  • ایرانی
    0

    احیای خلافت عثمانی دیگه چه صیغه ای هست خودتون رو مسخره عام و خاص کردین! به جای تحلیل محافظه کراانه تحلیل درست و حسابی منطقی ارائه بدین. خب هر کشوری داره منافع خودش رو تو خاک سوریه پیگیری میکنه ترکیه و روسیه و ایران.

  • سلام
    0

    خب به زودی نبرد قرقیسا را داریم

  • ننه پیری
    0

    آره ننه جون یکم باهم بجنگین آخه ملت دلشون تنگ شده برا جنگ و دعوا

  • حمید منصوری جلیلیان
    0

    باسلام ایران بهترین راه را پیدا خواهد کرد واین گره توسط ایران حل شدنی هستش پس ترکها بهتره با ایران صحبت کنند تا روسها و امریکایها وسلام واین طور هم خواهد شد وسلام

  • M
    0

    ترکیه ایرانو منزوی میکنه

  • فرياد
    0

    به قولي داعش از بين رفت ديگه دليل حضور ايران در سوريه چيه منافع ملت اونجا نيست سرمايه ي ملت را بيش از اين هدر ندهيد

  • ل
    0

    خیلی راحت با تجهیز کردها میشه اردوغان رو سر جاش نشوند ...مطمئن باشین این کار برای ایران مث آب خوردن ..بهتر اردوغان فکر عاقبت کارش رو بکنه ...ایران خیلی راحت میتونه ریششو بکنه..همین روزا منتظر اتفاقاتی تو ترکیه باشین ...

  • دلسوز
    0

    این اقایان از اردغان تجلیل می کنند یا اون و نساختند ویا ایرانی نیستند یا خودشان نمی خواهند بفهمند ویا سرمایشون به ترکیه بردند.یا دلوا پس کاباره های آنجا مستند پاینده ایران اینجا ایران در گیر کرونا است از فرست سوع استفاده می کنند اینها مگذ رد به تو هم می رسیم سلطان اردغان صدام هم مثل ادعای ژاندارم اعراب در سر داشت ای ایرانی اجنبی پرست نباش کرونا عمرش کم است ولی ایران عمرش به قدمت تا ریخ است ترکیه بیماریش از همه جا بیشتر است چون جانش به توریسم بسته است

  • Reza
    0

    1_ترکیه فعلاجواب پژاک نمیتونه بده 2/ایران کشور مدافع خاک خود برابر امریکاست ترکیه دچار باد اروپا وامریکا نشود 3/تعلقات ملت ایران وترکیه بیش از این است که کسی مثل اردوغان بتواند فکر اشتباه هم بکند 4/اخرزمان است واینکه درکدام جبهه وبرای چه کسی میجنگی حق یا ناحق مهم است وایران پیش دستی نمیکند چون رهبری پاک وعقلانی دارد اما جوابش کوبنده وبدون مصلحت هست دراخر ترکیه بهتراست از فداشدن جوانان پاکش برای خوش رقصی اروپا و امریکا ی منافع طلب دست بردارد نفت دوزدی تو گلوش گیرکرده

  • کوروش
    0

    ایران توانایی جنگیدن مستقیم باهیچ کشوری راندارد بلکه باعملیاتهای نیابتی همواره درمنطقه نقش مخرب وایذایی داشته است.

  • محمود
    0

    یاشاسین اردوغان

  • هم وطن
    0

    سلام جنگ چیز خوبی نیست صلح از همه چیز بهتر است ما باید یک چیز را در نظر داشته باشیم تروریست ها در کجا آموزش می بینند کدام کشور از آنها حمایت می کند رییس جمهور قانونی چه کسی در سوریه است؟ کشورهای عراق سوریه و لبنان سه کشوری هستند که هم عرض ترکیه هستند اگر در این سه کشور صلح باشد اقتصاد ترکیه فلج می شود چون ترکیه آنها را رقیب خود فرض می کند ترکیه به هر دری می زند تا این منطقه را نا امن کند اگر ترکیه از شمال عراق و سوریه خارج شود و از تروریست ها حمایت نکند و آتش به جان کشورهای مسلمان نیاندازد صلح و ثبات به منطقه بر میگردد ترکیه باید از سرنوشت صدام درس عبرت بگیرد. کشور ایران برادر و خیرخواه اوست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها