رونمایی از مردان پشت‌پرده مجلس یازدهم / نبض اصلاح‌طلبان کُند می‌زند

در میان مجلس یازدهمی‌ها با سربازان متحدالشکل اصولگرایاش چه کسانی قرار است نبض تحرکات درون پارلمانی را به دست بگیرند و «لابی‌من» های پارلمان یازدهم باشند.

رونمایی از مردان پشت‌پرده مجلس یازدهم / نبض اصلاح‌طلبان کُند می‌زند

«آیت الله هاشمی»، «ناطق نوری»، «بهزاد نبوی»، «محمدرضا باهنر»، «محمدرضا خاتمی» و... اسامی کم نیستند؛ افرادی که در ادوار مجلس ظهور کردند و در درون پارلمان یک جریان سیاسی را لیدری می‌کردند. هرچند مجلس دهم معروف شد به پارلمانی در غیاب لیدرهای سیاسی اما باز هم چند چهره اصلی وجود داشت که سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین را هدایت می‌کرد، محمدرضا عارف شد لیدر اصلاح‌طلبان مجلس که البته سکوتش کار دستش داد و دایره انتقادات نسبت به او آنقدر زیاد شد که چهره‌هایی مانند پروانه سلحشوری، علی مطهری و محمود صادقی نمود بیشتری پیدا کردند. از سوی دیگر درب مستقلین روی پاشنه کاظم جلالی از چهره های نزدیک به رئیس مجلس و البته در سال پایانی جعفرزاده ایمن آبادی می‌چرخید.

حمیدرضا حاجی‌بابایی هم شده بود قبله اصولگرایان و هر حرکتی با هماهنکی حاجی بابایی رقم می‌خورد. البته طیف اصولگرایان تندرو هم با فرمان مجتبی ذالنوری به جلو حرکت می‌کردند و نصرالله پژمانفر و محمدجواد کریمی قدوسی سربازان خط مقدم پایداری عمل می‌کردند. با این وجود مجلس دهم با سه فرکسیون اصلی که هیچ‌کدام اکثریت را نداشتند برای آنکه حرف‌شان به کرسی بنشیند راه سختی را پشت سر گذاشتند و کار به جایی رسید که لابی‌ها و معامله‌های پشت پرده معادلات پارلمانی را رقم می‌زد.

حالا سه ماه دیگر نوبت مجلس یازدهم است تا با سربازان متحدالشکل اصولگرایاش نشان دهد قرار است زیر سقف هرمی بهارستان چگونه می‌خواهد عمل کند. از آنجا که تجربه ادوار مجلس نشان داده است مجالس یک دست هم اختلافات و انشقاقات زیادی از درونش شکل می‌گیرد این سوال مطرح می‌شود در میان مجلس یازدهمی‌ها چه کسانی قرار است نبض پارلمان و تحرکات سیاسی را به دست بگیرند و «لابی‌من» های پارلمان یازدهم باشند.

لیدری قالیباف در پارلمان یکدست اصولگرا

سه بار تلاش کرد اما هر سه بار مسیرش برای رسیدن به خیابان پاستور بسته شد. او که دیگر لقب مرد روزهای انتخابات را به خود اختصاص داده بود این‌بار به جای پاستور بختش را در میدان بهارستان آزمود و بالاخره به موهبت غیبت رقیب و کاهش مشارکت بال پیروزی بر سرش گسترده شد و کام قالیباف این‌بار برای انتخابات مجلس و خیزش برای سکونشینی در بهارستان آن هم در غیاب علی لاریجانی شیرین شد.

قالیباف که بعد از دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ سودای لیدری به سر داشت بعد از آنکه به عنوان سرلیست اصولگرایان انتخاب شد حالا دیگر خود را نزدیکتر از همیشه به رویای تحقق جریان نواصولگرایی می‌بیند. او چه رئیس مجلس شود چه نشود بدون شک یکی از لیدرهای سیاسی مجلس یازدهم خواهد بود.

میرسلیم و پرچم‌داری سنتی‌ها

مصطفی آقامیرسلیم که از سال‌های اول انقلاب، حضور در دولت میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی را تجربه کرده است با حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بیشتر از گذشته دست کم در میان نسل جوان شناخته‌تر شد. او به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی در این انتخابات حضور پیدا کرد و یکی از منتقدان رویکرد اقتصادی دولت روحانی بود او حتی گفته بود اگر در جریان انتخابات سال ۹۶ به مرحله دوم راه پیدا می‌کرد و رقیبش قالیباف می‌شد ناگفته‌های زیادی را از تخلفات محمدباقر قالیباف روی دایره می‌ریخت. اما به هر صورت معادلات سیاسی به سمت و سویی پیش رفت که رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی رقابت با قالیباف را به رفاقت انتخابات ۹۸ تبدیل کرد و ماجرای تخلفات را هم حداقل در زمان انتخابات به پستو منتقل کرد.

میرسلیم حالا در مجلس یازدهم به عنوان یکی از میدان‌داران تغییر ساختار اقتصادی ظهور خواهد کرد و از آنجا که طیف اصولگرایان سنتی نیز او را حمایت می‌کنند می‌تواند یکی از لیدرهای مجلس بعدی باشد.

سه ماه دیگر نوبت مجلس یازدهم است تا با سربازان متحدالشکل اصولگرایاش نشان دهد قرار است زیر سقف هرمی بهارستان چگونه می‌خواهد عمل کند. از آنجا که تجربه ادوار مجلس نشان داده است مجالس یک دست هم اختلافات و انشقاقات زیادی از درونش شکل می‌گیرد

آقا تهرانی رهبر بی چون و چرای پایداری‌ها

مرتضی آقاتهرانی که رهبری پایداری‌ها را بر عهده دارد در این انتخابات نیز به مثابه انتخابات مجلس نهم با ضرب شستی که به اصولگرایان نشان داد و آنها را در مقابل سهم پایداری در لیست اصولگرایی مجبور به عقب نشینی کرد بیشتر از گذشت قدرت رهبری و هدایت جریان تندرو مجلس را در خود احساس می‌کند.

او که در مجلس نهم نقش رهبری تندروهای مجلس را به عهده داشت و در ماجرای برجام و یا استیضاح‌ها مانند استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم دولت یازدهم نقش پررنگی ایفا می‌کرد حالا به نظر می‌رسد با توجه به سهمیه ای که در آخرین تغییرات لیست اصولگرایان توانست به پایداری‌ها اختصاص دهد و پر تعدادتر ظاهر شود، ضرب و زورش بیشتر شود و قدرت تاثیرگذاری آنها در صحن مجلس با گذشته تفاوت فاحشی داشته باشد.

مرتضی آقاتهرانی در سال‌های نمایندگی‌اش برای مقابله و نشان‌ دادن مخالفتش با علی لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس هم خیز برداشت و حال هیچ بعید نیست با توجه به اختلافاتی که با قالیباف و طیف اصولگرایان سنتی دارد این نقش را بار دیگر احیا کند و حتی برای رسیدن به راس هرم قوه مقننه تئوری را در سر بپروراند.

فاطمه رهبر در خط مقدم تحرکات زنانه مجلس

مجلس دهم و حضور پررنگ زنان از پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی گرفته تا فاطمه سعیدی و حمیده زرآبادی به نظر می‌رسد حالا که مجلس یازدهم به لحاظ تعداد با مجلس دهم برابری می‌کند قطعا به لحاظ ظهور و بروز رقابتی هم در قیاس با آنها انجام خواهند داد. در حقیقت هرچه در مجلس هشتم و نهم زنان خود را وام‌دار مردان می‌دانستند این‌بارحرکتی متفاوت‌تر داشته باشند و طبیعتا فاطمه رهبر که سابقه ریاست فراکسیون زنان را به عهده داشته است رهبری زنان را در مجلس یازدهم به عهده بگیرد. البته از سوی دیگر زهره الهیان نیز که تجربه نمایندگی در مجلس هشتم را دارد نیز در این مسیر در کنار فاطمه رهبر یا چیزی شبیه به نقش معاونت را بازی می‌کند.

پزشکیان و تاجگردون لیدران اقلیت کم شمار اصلح طلب

تعداد اصلاح‌طلبان یا جناح منتقد اصولگرا در این مجلس بسیار اندک و کم شمار است. در این میان اما دو چهره شاخص از میان جریان چپ توانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و خود را به دروازه‌های مجلس یازدهم برسانند. «مسعود پزشکیان» نائب رئیس اول مجلس دهم اولین چهره‌ای است که می‌تواند لیدری اصلاح‌طلبان یا شاید فراکسیون اقلیت مجلس را به عهده داشته باشد. البته ظهور و بروز پزشکیان در مجلس تنها به دلیل گرایش سیاسی او نیست این نماینده تبریز حمایت مناطق ترک‌نشین را هم به همراه دارد و به همین دلیل هم حتی در دومین سال مجلس دهم به عنوان یکی از گزینه‌های فراکسیون امید برای رقابت با علی لاریجانی بر سر کرسی ریاست مطرح شد.

اما به جز پزشکیان، غلامرضا تاجگردون نیز به عنوان یکی از چهره‌هایی که می‌تواند در مجلس اصلاح‌طلبان را رهبری کند معرفی می‌شود. تاجگردون که در مجلس نهم در جلسات فراکسیون رهروان ولایت شرکت می‌کرد رابطه خوبی با اصولگرایان داشت و حتی در مجلس دهم به عنوان یکی از لابی‌من‌های مجلس محسوب می‌شد.

احمدی‌نژادی‌ها پیشقراول انتقاد از دولت روحانی

عزمشان برای بازگشت به قدرت از همان جلسات دولت سایه سعید جلیلی جزم شده بود جلساتی که علی نیکزاد وزیر مسکن محمود احمدی‌نژاد نقش پررنگی در آن داشت. در ماجرای انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف اصولگرایان چندان به وزرای کنار گذاشته شده دولت نهم و دهم چندان میدان ندادند و آنها را وارد بازی نکردند موضوعی که بیشتر از گذشته اختلاف احمدی‌نژادی‌ها را با طیف اصولگرایان سنتی بیشتر کرد و حالا که حضورشان در ساختمان هرمی بهارستان پرتعداد شده است بعید است حاضر شوند زیر بلیط اصولگرایان فعالیت کنند. در این میان علی‌ نیکزاد از یک سو و حمیدرضا حاجی بابایی که در مجلس دهم هم به نوعی هدایت فراکسیون اصولگرایان را به عهده داشت این بار هم در این نقش ظاهر شوند. در این میان نباید از نقش شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد نیز که در مجلس یازدهم حضور دارد غافل ماند. چهره هایی که می توانند در خط مقدم انتقاد از دولت روحانی خاصه انتقادات اقتصادی قرار گیرند.

نادران و زاکانی همچنان منتقد

الیاس نادران که به بلندگوی مخالف دولت در مجلس نهم تبدیل شده بود با شعارهای اقتصادی و مدافع بر حق تصمیمات اقتصادی مجلس تمام اصولگرای نهم، وارد میدان انتخابات شد و با سهمی که در لیست اصولگرایان داشت وارد مجلس شد. نادران به نمایندگی از جمعیت رهپویان در مجلس یازدهم است او قطعا در برنامه‌های اقتصادی می‌تواند نبض هدایت منتقدان دولت در پارلمان را به دست بگیرد. علیرضا زاکانی هم که در این انتخابات از قم وارد مجلس شد یکی دیگر از افرادی است که خاصه این روزها به سبب نزدیکی به پایداری ها می‌تواند لیدری تندروها را عهده دار شود.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها