مدیر توییتر شغل خود را از دست خواهد داد؟!

اگر چه وقتی نام جک دورسی مطرح می شود، بسیاری از ما به یاد توییتر خواهیم افتاد اما به نظر می رسد شرایط مدیریت جک دورسی در توییتر در خطرناک ترین شرایط ممکن قرار دارد.

مدیر توییتر شغل خود را از دست خواهد داد؟!

اگر چه وقتی نام جک دورسی مطرح می شود، بسیاری از ما به یاد توییتر خواهیم افتاد اما به نظر می رسد شرایط مدیریت جک دورسی در توییتر در خطرناک ترین شرایط ممکن قرار دارد. درواقع حتی با حمایت های ایلان ماسک(مدیرعامل تسلا) و سایر چهره های هیئت مدیره، باز هم احتمال این که جک دورسی شغل خود را از دست بدهد بسیار زیاد است.

رقیب یا شاید بهتر است بگوییم حریف دورسی در مدیریت توییتر، یکی از چهره های وال استریت است. پال سینگر، یکی از سرشناس ترین میلیاردرهای آمریکایی، حدود یک میلیارد دلار سهام را در توییتر خریداری کرده و چهار مدیر جدید را نیز به هیئت مدیره هشت نفره توییتر معرفی کرده است.

اگر مذاکرات فعلی در شرکت توییتر به سمتی پیش برود که اهرم قدرت به نفع سینگر حرکت کند، احتمالاً جک دورسی از مقام خود برکنار خواهد شد. به ویژه اگر الیوت از غول های سرمایه گذار دیگر نیز حمابت کند و در نتیجه واکنشهای مثبت آنان را نیز به نفع خود تغییر دهد. البته رفتارهای احتمالی الیوت و جایگاه دورسی این هفته در سایه ویروس کرونا در کانون توجه نبود. چرا که کرونا هر سهم توییتر را از 36 دلار به 32 دلار کاهش داد.

اما رفتارهای الیوت از دید بسیار از اهالی سیلیکون ولی، ترسناک است و با شوک و وحشت روبه رو شده است. درواقع فرهیختگان و چهره های سرشناس سلیکون ولی بسیار نگرانند که نگرش ها و روندهای اقتصادی، جایگاه آنان را ببلعد و در معرض خطر قرار دهد. طی هفته جاری بسیاری از چهره های دنیای فناوری از کارمندان ساده تا مدیران ارشد نسبت به حذف مدیران حوزه فناوری با لابی های اقتصادی ابراز نگرانی کرده اند.

در توئیتر، كارمندان این شرکت با یك استراتژی هشتگ محور در حال نبردند و هشتگ (#WeBackJack) داغ شده است. بسیاری از افراد نیز به ابعاد زمین لرزه فرهنگی كه ممکن است در صورت حذف آقای دورسی توسط الیوت رخ دهد ، اشاره كرده اند. اما پرسش این است؛ آیا واقعا چنین اتفاقی غیر قابل پیشبینی بود؟ از اواخر سال گذشته طیف وسیعی از سرمایه گذاران فعال حوزه فناوری می گفتند که توئیتر به درستی مدیریت نشده است. همین زمزمه های گاه و بیگاه نیز به سرعت مورد توجه برخی سرمایه گذاران قرار گرفت و سرمایه گذاران با جیب های پرپول برای تسخیر قدرت در توییتر دورخیز کردند.

الیوت به تعدادی از مشکلات مهم در توییتر در سالهای اخیر اشاره کرده است. از جمله اینکه دورسی همزمان مدیر اجرایی یک شرکت دیگر (Square ) است که وی در سال 2009 بنیان گذاشته است. افزون بر این ها، از وی به خاطر نوع مدیریت این پلتفرم نیز انتقادهای بسیاری شده است. دورسی قصد داشت از سه تا شش ماه در آفریقا وقت بگذراند تا فرصت های رمزنگاری را در این منطقه کشف کند.

او همچنین بخاطر عدم برخورد مناسب با سخنان نفرت پراکن و عدم کنترل مناسب ترولهای سیاسی در کانون انتقادات به خصوص از سوی دولت دونالد ترامپ مواجه شده است. دورسی از یک سو از طرف دموکرات ها به تبلیغ برای انتخاب مجدد ترامپ متهم می شود و از سوی دیگر از طرف خود دونالد ترامپ به حذف عمدی پیامهای وی و موضع گیری علیه جمهوری خواهان متهم است.

از سوی دیگر سلامت روان وی نیز موضوع دیگری است که مخالفانش روی آن مانور می دهند. برای مثال پریدن وی در حمام یخ یا مراقبه وی در نقاطی آرام مثل میانمار، از موضوعاتی است که مخالفان دورسی را متقاعد می کند، وی رفتار عادی ندارد. افزون بر این ها وضعیت سهام و نتایج مالی توییتر چندان قوی به نظر نمی رسند، چرا که با وجود این که توییتر روز به روز جایگاه مهمتری بین مخاطبان کسب می کند و به یکی از محبوب ترین پلتفرمهای مهم جهانی تبدیل شده است، جایگاه مالی خاصی ندارد. برای مثال؛ ارزش مالی فیس بوک تقریبا دو برابر شده است، در حالی که از سال 2015 یعنی هنگامی که دورسی، سکان توییتر را به دست گرفت ، توییتر فقط 10 درصد رشد داشته است.

فقدان رشد انفجاری در توییتر به عوامل بسیاری بستگی دارد که تقریبا همه این عوامل به نوعی تحت کنترل دورسی قرار دارند. از جمله عدم نوآوری محصول و تلاش ضعیف در تبلیغات. اگر نوآوری توییتر را با تلاشهای خلاقانه اینستاگرام و اسنپ چت مقایسه کنید ، کاملاً واضح است که توییتر واقعا ضعیف عمل می کند.

اینجاست که لاستیک دیجیتال با جاده اینترنت روبرو می شود(تقابل روشهای کلاسیک و سرعت تحولات روز) . حتی اگر برخی از تئوری های بدبینانه، اقدام الیوت را نوعی روش مخفی دونالد ترامپ برای تصاحب یک غول شبکه های اجتماعی بدانند که نقش بسیار مهمی در انتخابات آینده خواهد داشت، واقعیت این است که همه چیز در مورد پول و عملکرد ضعیف توییتر در امور مالی است.این موضوع یک مزیت بزرگ به الیوت (به عنوان یک چهره سرشناس اقتصادی) می بخشد ، زیرا سهامداران می توانند به راحتی با ورود الیوت به بخش مدیریت، انتظار سودی قابل توجه را داشته باشند. خواه با وجود مدیر اجرایی جدید و خواه با حضور مدیر پیشین.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها