ابهام در مجوز بهداشتی«دورهمی»

تولید برنامه تلویزیونی «دورهمی» با حضور تماشاگران در شرایط گسترش ویروس کرونا در کشور، به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده است.

ابهام در مجوز بهداشتی«دورهمی»

این در حالی است که مهران مدیری چهارشنبه‌شب در ابتدای قسمت جدید «دورهمی» درباره ملاحظات ضبط این برنامه و حضور تماشاگران در آن، این گونه توضیح داد: «خواهش کردیم گروهی پزشک از شهرداری، مرکز بهداشت صداوسیما، آتش‌نشانی و وزارت بهداشت این جا بیایند و از همه کسانی که این جا جمع می‌شوند، تست می‌گیرند. این جا ضد عفونی می شود و بعد از رفتن عزیزان هم ضد عفونی خواهد شد. تمام تمهیدات بهداشتی را رعایت کردیم و دوستان با فاصله (یکی درمیان) نشستند تا کسی چیزیش نشود.» با این حال انتقادات از حضور تماشاگران در استودیوی ضبط برنامه، همچنان در فضای مجازی ادامه یافت و بسیاری خواستار ضبط برنامه، بدون حضور تماشاگران شدند.
انتقاد وزارت بهداشت از «دورهمی»
مخالفت‌هایی که در فضای مجازی رخ داد، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما را وادار به واکنش کرد. محمدحسین رنجبران در صفحه توئیتر خود، کار مهران مدیری و عوامل برنامه‌اش را «جهادگونه» خواند و نوشت: «دیدم در توئیتر حملات همه‌جانبه‌ای علیه «دورهمی» انجام دادند، که چرا با وجود کرونا، همچنان با حضور تماشاگر برگزار می‌شه. همان‌طور که معاون سیما اعلام کرد، این کار با کسبِ مجوز و رعایت حداکثر نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام می‌شه. تقریبا به تعداد تماشاگران، همکاران خود ما حضور دارند و با وجود همین مخاطرات، جهادگونه، برای شادی مردم و خانواده‌ها کار می‌کنند. در واقع این تلاشِ جهادی، نمونه‌ای از همدلیِ مردم و رسانه ملی، برای ایجاد آرامش و نشاط در این شرایط سختِ جامعه است. این شرایطِ سخت، فقط هم مختص دورهمی نیست و در مسابقاتِ «ایران»، «کودک‌شو» و... نیز همین کار با همین هدف انجام می شه.»
موضع رسمی صداوسیما، پاسخ مشاور وزارت بهداشت را در پی داشت. علیرضا وهاب‌زاده نیز با انتقاد به ضبط «دورهمی» نوشت: «روز دوم شیوع کرونا، احسان علیخانی تماس گرفت و برای ضدعفونی کردن محل ضبط برنامه و‌ چک کردن تماشاگران «عصر جدید» درخواست کمک کرد. توضیح دادیم که این روش ایمن نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد. رفت و برنامه را تعطیل کرد. احتمالا اشتباه اومده بود و باید می‌رفت همون جا که به مهران مدیری مجوز می‌دادند.» کنایه واضح مشاور وزیر بهداشت، نشان از این بود که احتمالاً «دورهمی» و «کودک‌شو» مجوزهای لازم را از این وزارتخانه به عنوان متولی سلامت عمومی دریافت نکرده‌اند.
دیگران چه می‌کنند؟
چند روز پیش در همین صفحه گزارشی از وضعیت تولید «خندوانه» خواندید که در آن به تجربیات مشابه چند کشور دیگر درگیر ویروس کرونا اشاره کرده بودیم. در همان گزارش نوشتیم که شبکه‌های تلویزیونی چین، کره جنوبی و ایتالیا، مدتی است که حضور تماشاگران را در استودیوهای تلویزیونی به حالت تعلیق درآورده‌اند و برنامه‌هایی را که پیشتر با حضور تماشاگران ساخته می‌شده، در استودیوی خالی از تماشاگر ضبط و پخش می‌کنند. مشابه این تصمیم را سازندگان «عصر جدید» هم گرفته‌اند و بعد از پخش شش قسمت از فصل جدید، این مسابقه هم تماشاگر نخواهد داشت.
دیروز همچنین اخباری مبنی بر پیشنهاد تازه اتحادیه ملی نمایش‌دهندگان فیلم در ایتالیا، برای بازگشایی سینماهای این کشور منتشر شد که در آن گفته شده بود قرار است در سالن‌های سینمای این کشور، دو صندلی فاصله بین هر دو تماشاگر گذاشته شود تا فاصله یک متری افراد با یکدیگر، رعایت شود. اما این پیشنهاد مورد قبول واقع نشده است و طبق بخشنامه جدید دولتی، سینماهای مناطقی از ایتالیا، بدون قید و شرط باید تا 3 آوریل (حدود چهار هفته دیگر) تعطیل باشند و هیچ گونه نمایشی نداشته باشند.
به نظر می‌رسد اگرچه اصل تصمیم مسئولان صداوسیما برای ساخت و تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده و شاد در شرایط کنونی، تصمیمی درست است و دست‌اندرکاران این برنامه‌ها نوعی اقدام جهادگونه انجام می‌دهند، اما حضور تماشاگران باید بر اساس قوانینی که در کشورهای مختلف نیز وضع شده است، در برنامه‌های تلویزیونی به تعلیق دربیاید و حضور یکی درمیان یا دو صندلی درمیان، چاره کار نیست.

منبع: خراسان

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها