به مناسبت سالروز تولد حضرت ابالفضل(ع)؛

همسر و فرزندان سقای کربلا را بشناسید/ آیا فرزند قمر بنی هاشم در کربلا حضور داشته؟

حضرت ابالفضل(ع) و لبابه دارای چند فرزند بودند که نام یکی از آن‌ها عبیدالله است که مطالب تاریخی را از او نقل کرده‌اند. خود عبیدالله بن عباس علیه السلام هم چند فرزند داشت.

همسر و فرزندان سقای کربلا را بشناسید/ آیا فرزند قمر بنی هاشم در کربلا حضور داشته؟

بی شک حضرت ابالفضل العباس(ع) اسوه وفاداری، ادب و مقاومت در صحنه کربلا هستند. بیشتر ما با دلاوری‌های این شخصیت برجسته در روز عاشورا و شهادت مظلومانه ایشان آشنا هستیم؛ اما بد نیست کمی به وجه دیگر حیات این آزاده بزرگ و پیرو ولایت امام حسین(ع) بپردازیم. به مناسبت تولد حضرت ابالفضل العباس(ع) می‌خواهیم مروری بر زندگی خانوادگی ایشان و اهل بیتشان بیندازیم.

سالروز تولد حضرت عباس(ع)

حضرت قمر بنی هاشم، عباس بن علی (به عربی: العباس بن علی) در روز ۴ شعبان سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمده و در روز ۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری به شهادت رسیدند. ایشان پسر حضرت علی(ع) و ام‌البنین و برادر کوچک‌تر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند.

بیشتر عاشقان اهل بیت رسم وفاداری و ادب و نیز دلاوری های ایشان را در صحنه نبرد در عاشورا به یاد دارند. نحوه شهادت این حضرت به خصوص سالها است ذکر لب مداحان اهل بیت است. با این حال، کمتر کسی است که در مورد خانواده، فرزندان و همسر یا همسران این حضرت مطلبی بداند.

همسر حضرت عباس کیست؟

آن طور که در منابع تاریخی نوشته شده، همسر حضرت ابوالفضل علیه السلام بانویی به نام «لبابه» دختر عبیدالله پسر عباس بن عبدالمطلب بود.

تاريخ ازدواج چندان مشخص نيست اما از سن فرزندان حضرت عباس(ع) مي توان حدس زد كه ازدواج او بين سال هاي 40 تا 45 هجري صورت گرفته و اينكه سن او هنگام ازدواج بيست سال بوده است.

شواهد تاریخی گویای این نکته است که حضرت عباس (ع) به غير از لبابه همسر ديگري انتخاب نکرده است.

سرنوشت همسر قمر بنی هاشم پس از عاشورا

پس از شهادت حضرت عباس(ع) و فرزندان او در كربلا، لبابه به عقد زيد بن الحسن(ع) «فرزند امام مجتبي(ع)» در آمد و از او صاحب دختري به نام نفيسه گرديد. برخي ديگر نوشته اند: او از زيد، فرزند پسري به دنيا آورد و نام او را حسن گذاشت.

حضرت عباس(ع) چند فرزند داشتند؟

حضرت ابالفضل(ع) و لبابه دارای چند فرزند بودند که نام یکی از آن‌ها عبیدالله است که مطالب تاریخی را از او نقل کرده‌اند. خود عبیدالله بن عباس علیه السلام هم چند فرزند داشت. یعنی نوه‌های حضرت عباس علیه السلام این افراد بودند: ابوجعفر عبدالله، نفیسه و حسن.

نام فرزند دیگر حضرت عباس علیه السلام به احتمال زیاد فضل بوده که به همین دلیل به آن حضرت ابوالفضل هم گفته می‌شود. البته در کتاب عمده الطالب نوشته شده که خداوند به فضل فرزندی نداد و نسل حضرت عباس علیه السلام از عبیدالله باقی ماند.

نام و شهرت این دو فرزند از جمله مسلمات تاریخی است؛ اما اقوال ديگري نيز در مورد تعداد اولاد حضرت عباس و جنسيت آنها وجود دارد که در کتب مقاتل مختلف به صورت پراکنده به آنها اشاره شده است. مثلاً بعضي نوشته‌اند که حضرت عباس(ع) دو فرزند ديگر به نام‌هاي محمد و قاسم داشته است که در کربلا جزو ياران امام حسين(ع) به شهادت رسيدند. به اعتقاد برخی دیگر، حضرت عباس(ع) پسري بنام حسن داشته که مادرش ام‌ولد بوده است. بعضي ديگر نیز نوشته‌اند که حضرت عباس دختري هم داشته است؛ ولي با اين حال نام او را ذکر نکرده‌اند.

آیا فرزندان حضرت عباس(ع) نیز در کربلا شهید شدند؟

اقوال گوناگونی در مورد حضور فرزندان حضرت عباس(ع) در کربلا مطرح است. بنا به گزارش برخي از تاريخ نگاران، تنها محمد در كربلا به شهادت رسيده است؛ در اين زمينه نوشته اند: دركربلا سه تن از فرزندان حضرت عباس(ع) با او حضور داشتند كه دربين آنها، حضرت عباس(ع)، محمد را از همه بيشتر دوست مي داشت و او را از خود جدا نمي كرد. او نوجواني پارسا و خدا ترس بود و در ميان ابروانش اثر سجده ديده مي شد. وقتي حضرت عباس(ع) برادر بزرگوار خويش امام حسين(ع) را بي ياور ديد، ‌فرزند خود محمد را صدا زد و با دست خود، لباس جنگ بر تن او پوشاند و شمشير به كمر او بست.سپس دست او را گرفته و نزد امام خويش رفت و خود از امام پيكار او را گرفت. محمد دست امام را بوسيد و پس از خداحافظي با زنان خيمه، به ميدان رفته و مبارز طلبيد و پس از ساعتي نبرد، به شهادت رسيد.

با این حال، شواهد تاریخی مسلمی در مورد حضور فرزندان حضرت عباس(ع) در کربلا وجود ندارد. والله اعلم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • کاربر ناشناس
    0

    تولدش مبارک جانم فدایش علمدارکربلا

    نظرات شما -
    • مرتضی کلانکی
      0

      صلی الله علیک یا ابوفاضل. لعنت خدا بر دشمنان و قاتلینش از اول تا امروز

    • خدا
      0

      دنیا درگیر چی هست. اینا درگیر چی هستن .

  • خادم العباس س
    0

    دامن علقمه وعطرگل یاس یکیست، قمرهاشمیان درهمه ناس یکیست، سیرکردم عدد ابجدودیدم به حساب، نام زیبای اباصالح و عباس یکیست . جون و مال وخانوادم به فدات ای سلطان وفا و ادب و زیبایی و شجاعت یا عباس س یا سیدی

  • ناشناس
    0

    السلام علیک یا ابوالفضل العباس بحریست بحر عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست هرگه که دل به عشق دهی خوش دمی بود در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست یا قمر بنی هاشم خودت دستگیر باش.

  • سرباز ولایت
    0

    آقا جان نام ت که برده میشه هر آزاده ای به گریه می افته.جانم بفدات یا قمر منیر بنی هاشم عباس جان.

  • .
    0

    یک کودک چرا باید از خدا بترسد. خدای مهربان و رعوف.چرا با بیان این مطالب به اعتقادات مردم ضربه میزنید. چرا باید پیشانی یک کودک 10 یا 12 ساله از شدت عبادت پینه ببندد. هیچ عقل سلیمی این داستانهای غیر واقعی را نمی پذیرد. این نوع ادبیات خدمت به اهل بیت علیه سلام نیست

  • مهدی نوروزی
    0

    علمداریم وفاداریم تولدون مبارک اولسون جانم سنه قربان آی آقا

  • بینام
    0

    ارادتمندحضرت ابوالفضل هستم چون قمربنی هاشم است جانم به فدایش

  • محسن s
    0

    سلام ودرود خدا برعباس ابن علی آنچه که داشت برای احیای دین محمد که درود خدا براو واهل بیتش باد داد امیدوارم شیعیان خوبی درعمل باشیم به امیدخدا این بلای کرونا ازسرمردم دنیا رخت بربندد یاحق

  • ایرانی
    0

    تاریخ ما سراسر ابهام است و بس وانچه از حضرت عباس می دانیم بسیار کم است در حد یک صفحه!!!!!!!

  • ایرانی
    0

    تاریخ تولدها در کجا ثبت شده است ؟

  • محمد مهدی
    0

    السلام علیک یا قمر بنی هاشم نام علمدار کربلا که به زبان می اید اشک از چشمانم سرازیر میشود تولدت مبارک سقای لب تشنه

  • هوشنگ
    0

    السلام علیک یا سقای دشت کربلا سرو جانم به فدایت آقا ترا به جان مادر بزرگوارت نظری بر ملت ایران بفرما ای باب الحوایج

  • ناشناس
    0

    قرآن را از گوشه های انزوا و غربت بیرون آوریم --- بیگانه ماندن شناختهای دین داری و مذهب داری خداپسندانه قرآن کریم که حیات بخش و شفا آفرین دلها است و ابزار قرار دادن این گوهر بی تا برای خواستهای پست دنیوی هدف هدایت آفرینی حیات بخش این کتاب آسمانی را به سوی راه نجات همیشگی ، همیشه لوث می کند . این بیگانگی بازار مکاره ی سودا گری دین و مذهب را به دست دین فروشان و مذهب فروشان دنیا پرست گرم نگه می دارد و دشمنان دین و مذهب را بر جهان اسلام چیره می سازد و خشم بزرگ خداوند را علیه بشر غافل بر می انگیزد. بی توجهی به ملاکها و معیارها و حد و مرزهای شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی در زمینه های خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، دین و قرآن شناسی و انسان شناسی بشر را در منجلابهای شیطانی آشکار و نهان شرک از راه سهیم ساختن بندگان در ویژگیهای منحصر به خداوند غرق می کند و تمام رفتارهای نیک بشر را تباه و نابود می سازد. رفتارهای انحرافی آشکار ابزاری رایج با قرآن در مجالس عروسی و عزا و ختم و... برای رسیدن به نیازهای دنیوی محض و فراموش کردن رهنمودها و روشن گریهای کلام الله در زمینه های چگونگی دین داری و مذهب داری خدا پسندانه که در سر تا سر قرآن آمده اند اهداف حیات بخش و سعادت آفرین الهی را خنثی و اهداف شیطانی را در گسترش فتنه و تفرقه و فساد و فحشا و دین گریزی میان مسلمانان زنده نگه می دارد و خشم خداوند را بر می انگیزد و بشر را در مقابل همه ی بلاها خلع سلاح می کند. اگر امروز به روح رهنمودها و روشنگریهای قرآن باز نگردیم فردا دیر است و خود را با اراده ی خویش به عذاب الهی دنیا و عذاب پایان ناپذیر آخرت گرفتار کرده ایم.

  • ناشناس
    0

    خطاب اتمام حجت به فریب خوردگان تشیع لندنی --- خطاب به عده ای متحجر خرافه پرست غرق در جهل که کلاه گشاد ترفندهای شیطانی سرکردگان گروهک مزدور انگلیس بنام مذهب آنان را از دیدن حقایق قرآنی و عقلی کور و کر و لال کرده است و دین و مذهب را در خرافات روز افزون زاییده ذهن خیانت زده ی این مزدوران لونه گرفته در دخمه های قم و کربلا متجسم می بینند. دفا ع از قرآن و عقل دفاع از اسلام ناب محمدی در مقابل خرافه گستری این مزدوران برده ی اتکلیس است که دشمن دین و ومذهب اند. دفاع از قرآن و عقل دفاع از تشیع علوی نهج البلاغه در مبارزه ی بی امان علیه ترفندهای این دشمنان مزدور قرآن ستیز و خرد گریز است. دفاع از قرآن و عقل و از اسلام ناب محمدی هرگز دفاع ازعده ای از مسئولان منحرف و دنیا پرست فاسد نفوذی در حکومت ج.ا.ا و در بدنه ی نظام اسلامی که کار چاق کن دشمنان قسم خورده ی این نظام الهی شده اند نیست. دفاع از قرآن و عقل و از اسلام ناب محمدی دفاع از فدا کاریها و ایثارها و جان فشانیهای پیامبر اسلام و اهل بیت مظلوم مطهر آن حضرت و دفاع از مذهب اصیل قرآنی این مظلومان و مبارزه ی بی امان علیه تحریف گران دین فروش دنیا پرست مزدور است که برای چند روز عیش و نوش دنیای فانی خود را در بازار برده فروشی به بردگی طاغوت و بردگی استعمار پیر انگلیس و بردگی سایر مستکبران دشمن دین و مذهب در آورده اند. این مزدوران از خدا بی خبر برای تحریف دین و مذهب و خدمت به چپاول گریها و تفرقه افکنیها و فتنه بر انگیزیها اربابان صهیونیستی و مستکبر خود و جلو گیری از وحدت قرآنی جهان اسلام مزورانه در لباس و کسوت و مسلک دین شناسی در قم و کربلا و سایر نقاط جهان با ریا کاری و نفاق و با سرمایه گذاریهای کلان این اربابان لونه گرفته اند. این مزدوران ، شیعیان پاک دل محب اهل بیت پیامبر را با ترفندهای خود فریب می دهند و با اجیر ساختن شاعران و مداحان و واعظ نمایان و خطبای دنیا پرست با تمام تلاش پلید خود به ترویج کاسبی حرام دین فروشی و مذهب فروشی و بدنام ساختن مذهب تشیع می پردازند و به خیانت خود علیه اسلام و مذهب مظلوم تشیع ادامه می دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها