آلودگی هوا ۳ سال از عمر همه مردم دنیا کم می‌کند

یک تحقیق جدید با اشاره به اینکه آلودگی هوا بیشتر از دخانیات، ایدز و جنگ قربانی می‌گیرد، نشان داده است که این عارضه تقریباً سه سال از عمر همه مردم جهان می‌کاهد.

آلودگی هوا ۳ سال از عمر همه مردم دنیا کم می‌کند

یک مطالعه جدید از برخی واقعیت‌های هشدار دهنده درباره آلودگی هوا پرده برداشته است. این تحقیق نشان داد که آلودگی هوا بیشتر از جنگ، بیماری‌هایی مانند مالاریا و ایدز و همچنین کشیدن سیگار باعث کاهش طول عمر افراد می‌شود و قربانی می‌گیرد.

محققان این مطالعه اظهار داشتند که در حقیقت معتقدند آلودگی هوا یک "همه گیری جهانی" مانند بیماری کروناویروس جدید است.

هنگامی که همه‌گیری یک بیماری از مرز چند قاره بگذرد به آن دنیاگیر، یا پاندمی گفته می‌شود. مانند بیماری ایدز که جهانی‌ شده است و بیماری کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ که در حال جهانی شدن است. در طول تاریخ چند پاندمی مانند آبله و سل رخ داده است. یکی از فجیع‌ترین پاندمی‌ها، مرگ سیاه بود که در سده ۱۴ام بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر را کشت.

"توماس مونزل" از موسسه شیمی "ماکس پلانک" و عضو دپارتمان قلب و عروق مرکز پزشکی دانشگاه "ماینز" آلمان می‌گوید: از آنجا که تأثیر آلودگی هوا بر سلامت عمومی بسیار بیشتر از حد انتظار است و یک پدیده موجود در سراسر جهان است، نتایج ما نشان می‌دهد که آلودگی هوا یک "همه گیری جهانی" است.

وی افزود: سیاستگذاران و جامعه پزشکی باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند. هم آلودگی هوا و هم استعمال سیگار قابل پیشگیری است، اما در طول دهه‌های گذشته به خصوص از جانب متخصصان قلب و عروق، به آلودگی هوا نسبت به استعمال سیگار توجه کمتری شده است.

محققان روشی را برای مدلسازی از تأثیر منابع مختلف آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر به کار بردند و دریافتند که آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان باعث ۸.۸ میلیون مرگ زودرس در جهان شده است. این آمار معادل کوتاه شدن طول عمر حدود سه ساله برای همه مردم جهان به طور میانگین است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد میزان تاثیر آلودگی هوا بر سلامت عمومی مردم دنیا به اندازه این است که گویا سه سال از عمر همه مردم روی زمین کم کنیم.

"خوزه لیلیولد" از موسسه "ماکس پلانک" گفت: قابل توجه است که هم تعداد کشته شدگان و هم کاهش امید به زندگی در اثر آلودگی هوا، با اثر سیگار کشیدن رقابت می‌کند و بسیار بیشتر از سایر علل مرگ و میر در جهان است. آلودگی هوا بیش از مالاریا به عنوان یک عامل جهانی مرگ زودرس قربانی گرفته است.

وی افزود: میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی از اچ‌آی‌وی و ایدز، مصرف الکل و مصرف مواد مخدر بیشتر است.

در سال ۲۰۱۵، دخانیات مسئول ۷.۲ میلیون مرگ، اچ آی وی و ایدز ۱ میلیون مرگ، انواع اشکال خشونت(از جمله مرگ در جنگ) ۵۳۰ هزار مرگ بوده است.

این مطالعه در مجله Cardiovascular Research منتشر شده است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها