۹ دلیل برای زندگی کردن با یک هدف مشخص

اگر به دنبال دلایلی می‌گردید تا برای خودتان یک هدف مشخص تعیین کنید، این مقاله با ۹ دلیل به استقبال شما می‌آید.

۹ دلیل برای زندگی کردن با یک هدف مشخص

در مقابل مدت زمانی که برای زندگی در این دنیا به ما داده شده است؛ دو راه داریم. یکی اینکه هیچ کاری نکنیم و از ترس، اضطراب و افسردگی ناشی از هیچ کاری نکردن حالمان را بد کنیم و دیگری این است که برای خودمان هدفی در نظر بگیریم و در مسیر رسیدن به آن تلاش کنیم. اگر به دنبال دلایلی می‌گردید تا برای خودتان یک هدف مشخص تعیین کنید، این مقاله با 9 دلیل به استقبال شما می‌آید.

هدف انگیزه زندگی است

واقعیت این است که زندگی انسانی ما شامل بازه محدودی از زمان می‌شود. ما تنها زمانی می‌توانیم از این سرمایه به بهترین شکل استفاده کنیم، که برای خودمان هدفی تعیین کرده باشیم. در غیر این صورت دچار پوچی و سرگردانی شده و افسرده شدن بعد از مدتی طبیعی خواهد بود. کسی که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، به هدفش فکر می‌کند، انگیزه‌ای برای بلند شدن و تلاش کردن خواهد داشت. در حالی که افرادی که برای خودشان هدفی تعیین نمی‌کنند، معمولا دچار نگرانی یا افسردگی می‌شوند.

نشان دهنده مسیر است

یکی از تصمیم‌های بزرگی که هر فردی در زندگی‌اش می‌گیرد، مشخص کردن هدفش است. اگر مرتب از این شاخه به آن شاخه می‌پرید و هدف مشخصی ندارید، توقع نداشته باشید که مسیر موفقیت را پیدا کنید. این هدف شماست که مسیر رسیدن به آرزوهایتان را مشخص می‌کند و به آن سر و سامان می‌دهد. هدف مشخص باعث تمرکز روی اصل مطلب می‌شود و حاشیه‌های زائد را از ذهن دور خواهد کرد.

۹ دلیل برای زندگی کردن با یک هدف مشخص

با هدف شادتر خواهید بود

اگر مدت‌هاست دلتان برای شاد بودن تنگ شده، خوب است به هدفتان نگاهی دوباره بیندازید یا اگر هدفی ندارید، برای خودتان ایجاد کنید. داشتن هدف به انسان احساس ارزشمندی و مفید بودن می‌دهد. به همین دلیل هم هست که افراد هدفمند، افراد شادتری هستند و به تناسب عملکرد بهتری هم در مسیر زندگی‌شان خواهند داشت.

نظم و تعهد پیدا می‌کنید

زمانی که هدفتان را در زندگی مشخص کنید، ناچار می‌شوید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی شامل دو عنصر پایه نظم و تعهد است. همان طور که اگر کارمند یک شرکت باشید، موظف هستید وقت معینی را به کار کردن اختصاص دهید و نسبت به وظایفتان متعهد باشید، نسبت به هدف شخصی‌تان هم همین وضعیت را خواهید داشت. برای رسیدن به هدف باید به صورت منظم و متعهدانه تلاش کنید و نا امیدی را به خودتان راه ندهید.

نشان دهنده طرز فکر شماست

هدف شما، نشان دهنده نحوه فکر کردن شما و فلسفه‌تان در زندگی است. اول چند دلیل که به شما خواهند گفت چرا هر شخص باید برای زندگی خود فلسفه ای جداگانه داشته باشد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نیاز به داشتن طرز فکر خاص برای زندگی ضروری است. بعد متوجه خواهید شد که هدف شما چقدر در راستای فلسفه زندگی شماست. مثلا کسی که فلسفه زندگی‌اش را در کمک به هم نوعانش خلاصه کرده است؛ به راحتی با هدف کارآفرین شدن و راه انداختن یک موسسه خیریه سازگار خواهد شد. اگر فلسفه زندگی و هدف شما با هم هم‌خوانی نداشته باشند، دچار تعارض خواهید شد.

هدف شما وجه تمایز شماست

موقعی که می‌خواهید هدفی را برای خودتان تعیین کنید، از خودتان بپرسید این هدف واقعا هدف شخصی شماست یا صرفا چون همه آن را انتخاب کرده‌اند، شما هم خودتان را ملزم به انتخابش کرده‌اید. به خاطر داشته باشید هدفی که شما در زندگی‌تان دارید وجه ممیزه شما با سایرین است و لزومی ندارد همگی هدف یکسانی داشته باشید؛ البته این به این معنی نیست که داشتن هدف مشابه دیگران بد است؛ بلکه مهم است به خاطر داشته باشید آیا این هدف، هدف شخصی شما هم هست یا نه.

۹ دلیل برای زندگی کردن با یک هدف مشخص

باعث رشد شما می‌شود

هر انسان مجموعه‌ای از استعدادهای بالقوه‌ای است که باید در طول زندگی به فعل دربیایند؛ در غیر این صورت سرخوردگی و افسردگی فرد را به دنبال خواهند داشت. افرادی که هدف مشخصی برای خودشان تعیین کرده‌اند، از خبر دارند و می‌دانند که هدف‌ها باعث رشد آن‌ها می‌شود و رشد هم به زندگی رویایی آن‌ها نزدیکترشان خواهد کرد. نمی‌توان هدفی داشت و برایش تلاش کرد؛ اما در این مسیر شکوفا نشد.

داشتن هدف کوچک و بزرگ ضروری است

زمانی که شرکتی هدف نهایی بلند مدت خود را مشخص می‌کند، در این مسیر به استراتژی و هدف‌های کوتاه مدت نیاز خواهد داشت. به همین دلیل لازم است شما هم برای خودتان هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید. مثلا ممکن است بگویید هدف شما برای سه سال آینده این است که مهاجرت کرده باشید. در این شرایط گرفتن مدرک آیلتس، گرفتن توصیه نامه از اساتید، ترجمه مدارک و نوشتن مقاله چهار هدف کوتاه مدت اما اساسی هستند که رسیدن به آن‌ها، رسیدن به هدف نهایی شما یعنی مهاجرت را امکان پذیر خواهد کرد. بنابراین هدف چه کوچک و چه بزرگ، برای شما ضروری است.

دور خودتان نمی‌چرخید

برای کسانی که هدفی ندارند، از این شاخه به آن شاخه پریدن یک امر بدیهی است؛ اما کسانی که برای خودشان هدف گذاری می‌کنند، ذهنشان را تربیت می‌کنند تا به جای دور زدن، رو به جلو حرکت کند. حرکت رو به جلو مفهوم زندگی است و در جا زدن و دور خود چرخیدن باعث بی انگیزه شدن نسبت به زندگی خواهد شد. بنابراین هدف‌هایتان را با هدف گذاری‌های روزمره شروع کنید، به هفته و ماه برسید و در نهایت ببینید برای چند سال آینده به چه چیزی برای احساس شادی و رضایت نیاز دارید. اینطوری هدفتان را به راحتی پیدا خواهید کرد. در نهایت علاوه بر این موارد می‌توانید را نیز به صورت الکترونیک مطالعه نمایید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها