در خانه بمانیم

بازار تهران در روزهای کرونایی آخر سال

برای هیچکدام از ما خلوت بودن دالان‌های بازار بزرگ تهران، آن هم چند روز قبل از تحویل سال نو قابل تصور نبود؛ اما این روزها بازار تهران دیگر شاهد نگاه پرشور خریداران و ذوق کودکان از بوی لباس نو نیست.

بازار تهران در روزهای کرونایی آخر سال

اسفند پرهیاهو، خیابان‌های شلوغ و صدای فروشندگانی که تلاش می‌کنند بازار شب عید را گرم‌تر کنند؛ اینها تمام تصور ما از روزهای پایانی سال است؛ اما روزهای پایانی امسال حکایت متفاوتی دارد و آن هم تنها به یک دلیل: شیوع ویروس کرونا. تا همین چند ماه پیش برای هیچکدام از ما خلوت بودن کوچه‌ها و دالان‌های بازار بزرگ تهران ، آن هم چند روز قبل از تحویل سال نو قابل تصور نبود؛ اما این روزها بازار تهران دیگر شاهد نگاه پرشور خریداران، ذوق کودکان از بوی لباس نو و دستان لرزان پیرمردها و پیرزن‌هایی که سبزه و سمنو به خانه می‌برند، نیست. حال و هوای نوروز 99 با هر سال دیگری متفاوت است. گزارش تصویری پیش رو تلاش کرده بخشی از حال و هوای این روزهای بازار تهران را به نمایش بگذارد.

در پایان سال، بازار تهران بدلیل شیوع ویروس کرونا، روزهای خلوتی را تجربه می‌کند. هرچند هنوز هم رفت وآمد مشتریان در بازار بزرگ تهران به چشم می‌خورد، اما خلوت‌تر از روزهای مشابه سال‌های گذشته است. وزارت بهداشت تأکید کرده تا پایان دوره شیوع ویروس کرونا، مردم تا حد امکان در خانه بمانند و از ترددهای غیرضروری بپرهیزند. با وجود توصیه و تأکید وزارت بهداشت، برخی شهروندان همچنان به رفت‌وآمدهای غیرضروری در اماکن عمومی می‌پردازند. فروش مواد خوراکی در فضای باز و رعایت نکردن نکات بهداشتی، یکی از راه‌های شیوع ویروس کروناست. توصیه شده که شهروندان به جای خریدهای حضوری، از امکان خرید اینترنتی بهره بگیرند. آمار ابتلا و مرگ و میر کودکان به کرونا پایین‌تر از افراد مسن است، اما برخی به اشتباه فکر می‌کنند کودکان کلاً به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. بسیاری از فروشندگان اذعان می‌کنند که بدلیل شیوع ویروس کرونا، بازار کساد شده است. تماس‌های فردی و رعایت نکردن نکات بهداشتی در ارتباطات روزانه یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به ویروس کروناست. با وجود گستردگی شیوع این ویروس، بساط دستفروش‌ها و بویژه فروشندگان مواد غذایی تعطیل نشده است. کودکان کار به دلیل تماس‌های روزانه با محیط و رعایت نکردن موارد بهداشتی، در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. برخی نیز به جای ماندن در خانه، با دستکش و ماسک در شهر تردد می‌کنند. فروشندگان از کسادی این روزهای بازار گلایه دارند. شب عید، زمان اوج‌گیری فروش کسبه محسوب می‌شود؛ اما امسال به دلیل شیوع کرونا، بازار وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کند. توصیه شده که خریداران، حتی لباس‌های نو و تازه خریداری شده را شست‌وشو و ضدعفونی کنند. حضور در محیط‌های پر رفت‌وآمد، چرخه اپیدمی را ادامه‌دار می‌کند. بارها تأکید شده که بهترین راه برای شکستن چرخه شیوع ویروس، محدود کردن ارتباطات اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی است. استفاده از چرخ‌ها و گاری‌های خرید و حمل بار، یکی از موارد خطرزا برای کودکان کار و کارگران در بازار است. تماس کنترل‌نشده با اقلامی مثل لباس و فرش، می‌تواند به انتقال ویروس به داخلِ منازل منجر شود. برخی از مردم و حتی مسئولان می‌گویند دولت باید شرایط قرنطینه و تعطیلی چندهفته‌ای کسب و کار و ادارات را فراهم می‌کرد. عدم ابلاغ تعطیلی اجباری به ادارات، سازمان‌ها و کسب و کارها، موجب حضور مراجعه‌کنندگان و خریداران در محیط‌های عمومی شده است. با وجود رفتار بی‌ملاحظه برخی شهروندان، بسیاری از افراد هم با جدی گرفتن شرایط فعلی، از خانه خارج نمی‌شوند. موبایل، تلفن، دستگیرۀ در و پیشخوان مغازه‌ها از جمله آلوده‌ترین محیط‌های این روزهاست. عده‌ای در فضای مجازی با هشتگ‌هایی مثل #عید_ما_بعد_از_کرونا سعی می‌کنند دیگران را به خودداری از خریدهای شب عید ترغیب کنند. هشتگ #در_خانه_بمانیم نیز این روزها به ترویج فرهنگ قرنطینه خانگی و قطع چرخه شیوع ویروس می‌پردازد. خلوتی بازار بزرگ تهران، هرچند برای کسب و کار دردآور است، اما این روزها هیچ چیز مهمتر از سلامتی افراد جامعه نیست.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها