آیا حق مسکن و خواربار کفایت حال حقوق بگیران را می‌کند؟

تعیین نرخ ۱۰۰ هزار تومانی برای حق مسکن کارکنان دولتی در بسیاری از موارد نارضایتی این قشر را به دنبال دارد.

آیا حق مسکن و خواربار کفایت حال حقوق بگیران را می‌کند؟

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال حقوق بگیران منتظر اعلام افزایش حقوق سال آینده هستند. کارمندان، معلمان، بازنشستگان و مستمری بگیران انتظار دارند با توجه به تورمی که در اقتصاد کشور حاکم است، میزان افزایش حقوق‌ها به میزانی باشد که بتوانند از پس حداقل‌های زندگی یک خانواده برآیند.

مسکن یکی از نیاز‌های اولیه و ضروری هر خانواده است که در چند سال گذشته با تورم و افزایش قیمت زیادی مواجه شده است.

در این میان قشر کارمند و کارگر یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های جامعه هستند که افزایش قیمت‌ها دخل و خرجشان دچار مشکل می‌شود. افزایش سرسام آور قیمت‌های ویژه در بخش مسکن باعث شده است، خانه دار شدن برای بسیاری از افراد به رویا تبدیل شود و حتی نتوانند از پس هزینه‌های اجاره و رهن خانه برآیند.

بر اساس اعلام آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در بهمن ۹۸، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد ۳.۷ درصدی از ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان در دی ماه به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان در بهمن ماه افزایش یافته است.

بیشترین متوسط قیمت مسکن مربوط به منطقه یک تهران با ۲۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان است. متوسط قیمت در این منطقه طی بهمن ۹۸ در مقایسه با ماه پیش از آن (دی‌ماه) بالغ بر ۲.۶ درصد کاهش یافته است. کمترین متوسط قیمت نیز متعلق به منطقه ۱۸ با ۶ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان است.

این در حالی است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در آذرماه امسال ۱۳ میلیون و ۴۷۷ هزار تومان بود که در اولین ماه زمستان ۳ درصد رشد داشته است.

اعضای شورای عالی کار هر سال در ماه‌های پایانی سال برای میزان افزایش حقوق کارگران تصمیم گیری می‌کنند. یکی از مواردی که اعضای شورای عالی کار برای آن تصمیم گیری می‌کنند، حق مسکن کارگران است.

سال‌ها حق مسکن کارگران ۲۰ هزار تومان بود که در سال ۹۳ با رشد ۱۰۰ درصدی به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت و با تاخیر حدود دو ساله در هیئت دولت تصویب شد و از زمستان ۹۵ در فیش حقوقی مشمولان قانون کار اعمال شد.
اعضای شورای عالی کار در بهمن ۹۷ یک بار دیگر در مورد افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران تصمیم گیری کردند و در نهایت ۲۷ فروردین امسال کمیسیون اقتصادی دولت در جلسه‌ای که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد با افزایش حق مسکن کارگران از ۴۰ به ۱۰۰ هزار تومان موافقت کرد.

اگر چه اوایل امسال حق مسکن کارگران یک باره ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما ۱۰۰ هزار تومان نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های یک خانواده برای تامین مسکن باشد.

فقدان سامانه ملی املاک عامل ابهام در آمار حوزه مسکن
وحید عزیزی کارشناس حوزه مسکن، درباره وضعیت بازار مسکن گفت: آمار‌هایی که در حوزه مسکن داده می‌شود به دلیل عدم وجود سامانه ملی املاک در کشور، قابل اعتماد نیست و اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود از مبایعه نامه‌ها و قرارداد‌هایی است که در مشاوره‌های املاک تنظیم می‌شود به دست می‌آید به همین دلیل این قابلیت وجود دارد که داده‌ها تحریف شود.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته قیمت مسکن افزایش زیادی داشته و همین موضوع باعث شده است عملا بازار مسکن با رکود مواجه شود، اما در همین شرایط نیز باز هم با افزایش قیمت مسکن روبه رو هستیم که نشان می‌دهد بازار مسکن ما از مصرفی بودن خارج و به یک کالای احتکاری تبدیل شده است.

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که آیا حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی می‌نواند جوابگوی نیاز‌های یک خانواده کارگری باشد؟ گفت: تعیین عددی برای حق مسکن کارکنان یک بحث انحرافی و نادرست است؛ حاکمیت وظیفه دارد با وضع مالیات‌های تنظیمی، ایجاد تسهیلات و ساخت مسکن ارزان قیمت کاری کند تا ابزار مالکیت برای تمام افراد فراهم شود.

عزیزی گفت: اگر افزایش قیمت مسکن کنترل نشود، هرچه قدر هم حق مسکن افزایش داده شود، نمی‌تواند کمکی به کارکنان کند و در واقعیت حق مسکن هیچ زمانی نمی‌تواند به خانه دار شدن کارگران کمک کند و این عدد انحرافی است.

وی تاکید کرد: دولت باید عرضه و تقاضا را در بازار مسکن کنترل کند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که آیا طرح مسکن ملی می‌تواند کمکی به کاهش قیمت مسکن داشته باشد؟ گفت: در اجرای این طرح سوالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا این طرح کمکی به کاهش قیمت مسکن نسبت به حال حاضر می‌کند؟ که این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: موضوع دوم این است که در طرح ملی مسکن تعداد واحد‌هایی که احداث می‌شود نسبت به نیاز بازار بسیار کم است به همین دلیل اثری در کاهش قیمت‌ها ندارد.

مسکن ملی تا پایان دولت دوازدهم تمام شدنی نیست
وی تصریح کرد: موضوع سوم این است که اجرای طرح ملی مسکن زمان بر است و براساس شواهد موجود اتمام آن تا پایان کار این دولت میسر نیست.

به گفته علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار حق مسکن کارکنان حتی کفاف هزینه‌های تعمیرات و نگهداری مسکن آن‌ها را نمی‌دهد.

البته اواسط امسال اعضای شورای عالی کار برای بهبود وضعیت مسکن کارگران جلساتی تشکیل دادند که نتیجه این جلسات اصلاح آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار بود.

آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار وظایفی برای خانه دار شدن کارگران برعهده وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است که اعضای شورای عالی کار اصلاحاتی روی آن اعمال کردند. براساس تصمیم اعضای شورای عالی کار سرپرستان کارگاه‌های بزرگ که دارای ۳۵۰ کارگر به بالا هستند، به همکاری با تعاونی‌های مسکن و ایجاد مسکن کارگری برای حداقل ۳۰ درصد پرسنل خود مکلف شدند.

همچنین تکالیفی برای وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد و تسهیل تأسیس تعاونی‌های مسکن منطقه‌ای جزو مواردی بود که در این آیین نامه در نظر گرفته شد. در گذشته ایجاد تعاونی‌های مسکن صرفا در کارگاه‌های خاص انجام می‌شد که با اصلاح آیین نامه ماده ۱۴۹ مجوز ایجاد تعاونی‌های مسکن منطقه‌ای و بین چندکارگاه به صورت مشترک داده شد.

البته اجرایی شدن این موارد به تصویب در هیات وزیران بستگی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • علیرضا
    0

    به غیر از حق مسکن پرداخت حق اولاد حدود 100هزار تومان بااین تورم پول شیر خشک و پوشک یک بچه چیزی بالغ بر500 هزار تومان می شود پول ناهاری 120هزار تومان روزی 4هزار یا 5هزار تومان چی می شود تهیه کرد اضافه کار پایین که نیمی ازآن باید بابت ایاب و ذهاب پرداخت شود وخیلی موارد از این قبیل وجود دارد که توجه نمی شود

  • آشنا
    0

    متاسفانه شرکت های خصوصی هزار قانون را دور میزنن تا همون حق کارگر را ندن و شرط و شرایط واسه کارگر میذارن تاحق کارگر بد بخت را بخورن و دولت هم هیچ...سرش را کرده تو برف ک نبینه و کارگر بدبخت هم در نظام برده داری نمیتونه حرف بزنه...بگین حقوق کارگر ۱۰۰میلیون کی داده کی گرفته

  • سعید بهرامی
    0

    سلام کارمندان دولت همچنین بانک ها و سایر ارگان های وابسته به دولت حقوقشان همه بالای پنج میلیون تومان است حتی معلمان هم که همیشه از حقوق پایین مینالند رقمی معادل همین رو میگیرند ولی بخش خصوصی که هنوز دو میلیون حقوق رو هم زورشان میاد بدن! حالا همش شما سنگ کارمندان دولت رو به سینه میزنید که همشون شاسی بلند سوار میشن کارمند و کارگر بخش خصوصی باید بره بمیره شما نگران کارمندهای دولت نباشید اگه حق مسکن شون رو هم زیاد نکنند از منابع دیگه براشون جبران میشه

    نظرات شما -
    • کارمند
      0

      سلام عزیزبدون مطالعه صحبت نکن چندمدل کارمنددولت داریم که یکیش کارمندقرادادمعینه تبصره 3 وتبصره 4که حقوقشون کمتراز سه ملیلیون تومنه لطفا اطلاعاتت بروز کن

  • ایرانی
    0

    سلام حق مسکن چیه برادر من حق تاهل با حق فرزند خنده داره حق فرزند ۳۰ تومن حق

  • عبدالرزاق کردانی
    0

    به نظر من تمامی مسئولین میبایست سیستمشون به روز رسانی بشه.البته همین کار هم (به روز رسانی)حدود ۱۰ سال طول میکشه

  • مردم
    0

    واقعا متاسفم افزایش حقوق و دستمزد کارکنان هر سال کمتر از تورم واقعی می باشد . بطور نمونه در سال ۸۳ حقوق حدود ۲۰۰ هزار بود که سکه تمام بین ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومن که با این حساب می توانستی باحقوق سال ۸۳ ماهانه ۲ عدد سکه تمام خرید ولی الان در سال۹۸ برای خرید ۲ عدد سکه بایستی بین ۱۰ الی ۱۲ میلیون حقوق ماهانه باشد ببینید ما کارمندها سال به سال فقیرتر و قدرت خرید کمتر میشود.

  • M
    0

    اگه توان کشور به پرداخت دستمزد معقول نمیرسه لااقل روزهای کاری هفته را روی 4 روز تنظیم کنید تا هزینه ایاب و ذهاب کمتر شه.مثلا روزهای کاری از یکشنبه تا4شنبه باشه و هرروز 10ساعت کاری و مجموعا 40ساعت درهفته درنظرگرفته شه.اینطوری هم هزینه رفت وامد کمتر میشه هم الودگی شهر هم استرس روزانه.التماس تفکر

  • شاهین شهماری کلیمانی
    0

    حق مسکن بایستی حق تمام خانمهای بی سرپرستی که مسکن ندارن بشود من خودم الان ۲۰سال مستمری بگیرم به سقف ۱۶۳۰تومان منتها یک ملیون اجاره خونه میدم

  • ارشک تیردادی
    0

    این نرخ های موجود همشون به یک جوک شبیه هستند منتها چه میشه کرد باید بسوزیم و بسازیم

  • سیدمحمد
    0

    باسلام واقعا جای سوال داره که مبلغ ۱۰۰هزار تومان کفاف یک شب اقامت در یک مسافرخانه در یکی از شهرهای بزرگ نمیشه چطور میشه با این مبلغ برای یک ماه خانواده حداقل ۳ یا ۴ نفره را بسنده باشد یا مبلغ خواربار در حکم که بسیار ناچیز می باشد جای بسی تاسف داره . آقایان در شورای عالی کار لطفا به فکر کارگران بخش دولتی باشید.

  • حسین رضایی
    0

    سلام.دیگه کار از صد تومان و دویست تومان گذشته و با این حقوق پایین تنها میشه زنده ماند تا زندگی کرد حداقل میشه وام هایی با درصد پایین بدهند یا مزایایی را برای کادمند در نڟر بگیرند که این بدبخت هم به خانه دارشدن امیدوار شه.

  • رحیم خالقی
    0

    این حق مسکن نیست به نظر بیشتر شبیه کمک هزینه ی وعده غذای خانواده است با این کرایه ها حتی کرایه یک روز اون اون خونه نمیشه متاسفانه هیچ کس بفکر حقوق بگیرای حداقلی نیست

  • حمزه صادقیان
    0

    با سلام‌. بنده مستاجر با ۷ میلیون پول پیش و ۸۰۰ هزار اجاره ماهیانه در تبریز و حدود حداقل ۱ میلیون هزینه خوار و بار ماهانه کع مجموعا حدود ۲ میلیون در ماه می باشد. حال قیاس کنید با حق مسکن و خوار و بار در فیش حقوقی کارگر صنعتی بنده. با این توضیح که بنده دکتری جامعه شناسی نیز می باشم و کارشناس آموزش در یک شرکت صنعتی. بزرگواران؛ هوا ناجوانمردانه سرد است، هوای همدیگر را داشته باشیم.

  • امیر کلامی
    0

    سلام بابا ما کارمندها سرکاریم

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      ای ول دمت گرم گل گفتی اختیار ما کارمندا دست دولت هرجور خودشون دوست دارن مارو می چرخونن امامدیراشون نونشون تو روغنه

  • نصیری
    0

    واقعابی عدالتی بیداد میکنه خانه سازمانی که دراختیار کارمندا قرار نمیدن وبابت حق مسکن حتی 1دهم اجاره ماهیانه یک کارمند رو هم نمیدن.اینو نمیشه اسمشو گذاشت کمک هزینه مسکنه نه تنها من بلکه همه کارمندا ناراضی هستن

  • کارمند بیچاره
    0

    کارمند رسمی هستم حق مسکن ما ۸۰هزارتومان هست که الان از تو حکم وفیش هردو حذف کردن گفتن هر اداره خودش پرداخت بکنه که الان نزدیک به ۱۲ ماه طلبکاریم ونمیدن از سال ۸۷ تالان ثابت بود همین ۸۰ هزار تواین مدت خونه ۵۰میلیونی شده ۵میلیارد

  • محسن
    0

    قدیما برای هرکاری می گفتن کارمند ازدواج با کارمند ضامن کارمند وام به کارمند الان جوری شده که تو تقسیم بندی اقشار می گن حقوق بگیرا یعنی کارمندا جزو بدتذین قشر از نظر مالین چون حقوقشون ثابته وبا تورم برابری نمی کنه همش شعار میدن این دولت پدر کارمندارو درآوردو کمرسون شکوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها