پاسخ به یک استفتاء درباره حضور در اماکن متبرکه در روزهای شیوع کرونا /کشف یک انبار احتکار دیگر توسط اطلاعات سپاه/مردم متوجه عمق فاجعه کرونا نیستند

با همکاری سازمان اطلاعات سپاه خراسان‌جنوبی و بازرسان سازمان صمت استان یک انبار مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در بیرجند شد.

پاسخ به یک استفتاء درباره حضور در اماکن متبرکه در روزهای شیوع کرونا /کشف یک انبار احتکار دیگر توسط اطلاعات سپاه/مردم متوجه عمق فاجعه کرونا نیستند

علی تهوری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با همکاری سازمان اطلاعات سپاه خراسان‌جنوبی و بازرسان سازمان صمت استان یک انبار مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در بیرجند شد.

وی افزود: این انبار کالای بهداشتی با رصد اطلاعاتی و بازرسی از یکی از روستاهای حومه شهر بیرجند کشف شد که در همین ارتباط پرونده فرد متخلف به اتهام احتکار و گرانفروشی به تعزیرات حکومتی ارسال گردید.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه کلیه صاحبان انبار کالاهای اساسی و گروه اولویت یک کالایی از جمله کالاهای بهداشتی، مواد شوینده، ماسک، دستکش، و مواد ضدعفونی کننده موظف به ثبت انبار در سامانه جامع انبارها و اعلام موجودی کالا هستند، تصریح کرد: در غیر اینصورت موضوع از مصادیق احتکار محسوب و با متخلفان مطابق مقررات رفتار خواهد شد.

آیت‌الله بیات‌زنجانی: نمی‌توان مدعی معرفی طب اسلامی از سوی پیامبر در مقابل طب رایج زمان خود شد

همچین آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی در پاسخ به استفتائی در خصوص بی توجهی برخی افراد به توصیه‌های دست اندرکاران حوزه بهداشت از جمله عدم حضور در تجمعات، سفر نکردن و یا حضور در اماکن متبرکه و هچنین ارجاع به چیزی به نام «طب اسلامی» و مانند آن، خصوصا در بحران‌هایی مثل کرونا که امروز کشور را گرفته، گفت: در شرایط کنونی، عدم رعایت موازین توصیه شده از سوی پزشکان و سیاستگذاران سلامت مانند پرهیز از اماکن و تجمعات دینی، عرفی، خانوادگی و پرهیز از سفرهای درون و برون شهری و امثالهم از جهات مختلف موجب تضییع حقوق و ضمان افراد است و به همین دلیل جایز نیست.

پاسخ به یک استفتاء درباره حضور در اماکن متبرکه در روزهای شیوع کرونا /کشف یک انبار احتکار دیگر توسط اطلاعات سپاه/مردم متوجه عمق فاجعه کرونا نیستند

متن کامل پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

رابطه موضوع با حکم رابطه‌ی علت و معلول است. همانطور که اصل موضوع باید شناخته شود، نسبت و رابطه‌ آن با حکم نیز باید شناسایی شود. اسلام فقیه را ملزم کرده است که احکام خدا را از منابع استخراج کند و در اختیار مردم قرار دهد؛ اما شناخت موضوع مقدم بر حکم و به منزله‌یعلت آن است.

حال اگر موضوع چیزی است که علوم دیگر و دانشمندان آن بهتر می‌توانند آن را شناسایی کنند، فقیه موظف است در این قبیل موارد به آن‌ها رجوع کرده و در حقیقت از آن‌ها تقلید کند. یقیناً شناخت بسیاری از موضوعات نیازمند مشارکت علمای فنون مختلف و در ما نحن فیه نیازمند مشارکت اطباء و متخصصان است.

نباید کسی از اسلام چیزی به نام "طب اسلامی" بیرون بکشد و اسلام را عهده‌دار وظایف یک طبیب معرفی کند. موضوع دین چیزی است، موضوع طب چیزی دیگر. اگر هم من‌باب‌ممثال امیرالمومنین(ع) از پیامبر(ص) تحت عنوان طبیب یاد کرده است، منظور طبیب معنوی و روحی است.

تأکید می‌کنم که نمی‌توان مدعی شد که پیامبر و ائمه مردم را از رجوع به طبیب منع کرده و یا طبی به نام طب اسلامی در مقابل طب رایج زمان خود معرفی کرده‌اند. موضوع در اینجا خطر، تضییع حقوق و القاء نفس در تهلکه است و حکم مرتبط با آن پرهیز و اجتناب از هر اقدامی است که به این موارد منتهی شود و تشخیص این موضوع به عهده کارشناسان است.

با این توضیحات و با توجه به گزارش‌ها و شروح دریافتی در باب شرایط کنونی، عدم رعایت موازین توصیه شده از سوی پزشکان و سیاستگذاران سلامت مانند پرهیز از اماکن و تجمعات دینی، عرفی، خانوادگی و پرهیز از سفرهای درون و برون شهری و امثالهم از جهات مختلف موجب تضییع حقوق و ضمان افراد است و به همین دلیل جایز نیست؛ چراکه ظلم به نفس و القاء در تهلکه است که به صراحت در قرآن امری محرّم دانسته شده است؛ و نیز تضییع حقوق است و حتی اگر خود فرد مبتلا نشود، زمینه‌ی انتقال ویروس و ابتلای افراد دیگر را فراهم می‌سازد.

در اینجا محتمل آن‌قدر اهمّ است که صرف احتمال موجب تنجّز تکلیف است. بنابراین وقتی که موضوع‌شناسان و مسئولان امر سلامت هشدارهای لازم را می‌دهند، همین برای قطعیت حکم شرعی کفایت می‌کند.

حتی اگر نهایتاً ابتلا هم پیش نیاید، باز هم فرد بابت آثار و تبعات اجتماعی مترتب بر فعلش و الگو گرفتن دیگران از بی‌توجهی وی به توصیه‌ها و پرهیزها ضامن است.

نماینده مردم تهران: مردم متوجه عمق فاجعه کرونا باشند

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگویی با ایسنا با تاکید بر لزوم پرهیز از هرگونه تردد و سفر غیر ضرور توسط مردم در شرایط کنونی، درباره مدیریت کردن زمان خانه ماندن گفت: ما در این خصوص در حوزه فرهنگی دچار یک معضل هستیم؛ در واقع ما به بخش های خصوصی و غیر دولتی اجازه ندادیم که بتوانند در حوزه سرگرمی چه به شکل اجتماعی و خارج از منزل و چه به شکل داخل منزل فعال باشند؛ به همین دلیل بیشتر سرگرمی فردی مردم در فضای مجازی تولیدات خارجی بوده و تولیدات داخلی در این باره محدود است.

وی افزود: مردم باید توجه کنند امسال سالی متفاوت است در واقع نه خرید عید نوروز معنا دارد و نه ترددهای غیر ضروری؛ رادیو و تلویزیون اگرچه دیر ولی در این خصوص اطلاع رسانی می کند و مراکز مذهبی و دولتی هم مسائل را متذکر می شوند اما مردم هنوز متوجه عمق فاجعه ای که در کشور در حال رخ دادن است، نیستند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در همین خصوص تاکید کرد: مردم باید متوجه باشند امسال سال متفاوتی است نه باید به فکر خرید عید باشند و نه در خیابان ها حضور پیدا کنند.

سیاوشی تصریح کرد: یکی از بزرگترین لذت های زندگی همیشه برای ما این بوده که هرساله در آستانه عید نوروز برای خرید لوازم سفره هفت سین و یا البسه عید در بازارها حضور پیدا کنیم ولی متاسفانه امسال سال خرید عید و برگزاری عید نوروز یا دید و بازدیدها نیست و همه باید این را درک کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مهم که امسال همه باید در آستانه سال نو در خانه بمانیم، خرید عید نکرده و از مسافرت کردن پرهیز کنیم، تاکید کرد: ایجاد این محدودیت باید توسط مسئولین و مقامات انتظامی و امنیتی اعمال شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان اضافه کرد: اگرچه امکانات قرنطینه کامل هم در کشور ما مهیا نیست ولی حداقل باید محدودیت هایی ایجاد شود تا مردم به این درک دست پیدا کنند که امسال نمی توانند همچون سال های گذشته جشن سال نو داشته باشند.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اسماعیل نوغانچی صالح
    0

    سلام به سربازان جان نثار ایران اسلامی اما سوال همه مردم این است سی میلیون دستکش و مواد ضد عفونی انچنانی گرفته اید شاید هم بیشتر کی و کجا توزیع میشود چرا چند نمونه مثل اول انقلاب همانجا پخش نمیشود یاگرانفروش را جریمه میکنند خصوصا کارخانجات اما جنسی ارزان نمیشود به این مسایل توجه کنید لااقل اعلام نفرمایید کسی را گرفتیم ویا جریمه کردیم چون فرقی بحال جامعه نمیکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها