شدیدترین کاهش بیت‌کوین در پنجشنبه سیاه بازارها

امروز خیلی از سرمایه‌گذاران بیت کوین وقتی از خواب بیدار شدند دعا کردند که روز گذشته فقط یک کابوس شبانه بوده باشد، اما همه چیز واقعی است. واقعاً بیت کوین در یک روز لعنتی بیش از ۴۰ درصد سقوط کرد.

شدیدترین کاهش بیت‌کوین در پنجشنبه سیاه بازارها
بیت کوین پنج‌شنبه سیاه را با قیمت ۸,۰۰۰ دلار آغاز کرد؛ وقتی که در ساعات آغازین روز، کندل‌های سبزِ یک دقیقه‌ای، امیدها برای یک روند صعودی جدید را زنده می‌کردند. اما خیلی سریع همه چیز به رنگ قرمز درآمد. حمایت‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شدند؛ ۷,۷۰۰، ۷,۵۰۰، ۷,۰۰۰، ۶,۴۰۰، ۶,۰۰۰. گویی دیگر کفی وجود نداشت. هیچ‌کس باورش نمی‌شد. کرونای لعنتی. قیمت بیت کوین واقعاً وارد کانال ۵,۰۰۰ دلار شده بود و ۴۰ درصد ارزش آن در عرض ۲۴ ساعت از بین رفت.

تا پیش از این، در طول یازده سالی که از معاملات بیت کوین می‌گذرد، فقط سه بار قیمت در یک روز بیشتر از ۳۰ درصد سقوط کرده بود که آخرین بار به حدود ۷ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۳ بر می‌گشت. روز سیاه‌تر از سیاهِ دیروز بهانه‌ای شد تا شدیدترین سقوط‌های یک روزه تاریخ بیت کوین را مرور کنیم.

۱. ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱ - ۴۰ درصد

به بهانه روزهای سیاه‌تر از سیاه؛ بزرگ‌ترین سقوط‌های یک روزه تاریخ بیت کوین

در ژوئن ۲۰۱۱ (خرداد ۹۰)، بیت کوین با یک جهش فوق‌العاده به ۳۲ دلار رسیده بود که آن زمان بالاترین قیمت تاریخش محسوب می‌شد. اما خیلی سریع اصلاح قیمت اتفاق افتاد. در روز ۱۱ ژوئن، معاملات بیت کوین با قیمت ۲۴ دلار به ازای هر واحد آغاز شد و با ۱۴ دلار به پایان رسید که به این ترتیب قیمت در آن روز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. کمی بعد با هک شدن صرافی Mt.Gox که آن زمان بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین بود، قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال طی چند روز ۹۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

۲. ۱۹ آگوست ۲۰۱۲ - ۳۰ درصد

به بهانه روزهای سیاه‌تر از سیاه؛ بزرگ‌ترین سقوط‌های یک روزه تاریخ بیت کوین

در آگوست ۲۰۱۲ (مرداد ۹۱) قیمت بیت کوین پس از سه ماه روند صعودی پی در پی، اصلاح شد و در روز ۱۹ آگوست سقوط بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرد. در این روز، قیمت روی ۱۱.۵ دلار باز شد و در سطح ۷.۹ دلار بسته شد. سال ۲۰۱۲ شاهد یک دوره کم نوسان برای بیت کوین بودیم تا اینکه در سال ۲۰۱۳ جهش قیمت اتفاق افتاد.

۳. ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ - ۵۰ درصد

به بهانه روزهای سیاه‌تر از سیاه؛ بزرگ‌ترین سقوط‌های یک روزه تاریخ بیت کوین

سال ۲۰۱۳ به طور کلی سال خوبی محسوب می‌شود، چون برای اولین بار بیت کوین توانست به بالای ۱,۰۰۰ دلار برسد. با این حال، در این سال شاهد نوسانات کوتاه مدت شدیدی بودیم. روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ بزرگ‌ترین سقوط روزانه تاریخ بیت کوین اتفاق افتاد. بیت کوین این روز را با قیمت ۱۶۶ دلار آغاز کرد و با ۸۴ دلار به پایان برد. پس از آن، تا شش ماه ثبات برقرار بود تا اینکه طی یک جهش بلند، قیمت بیت کوین رکورد جدیدی را به ثبت رساند و به ۱,۲۰۰ دلار رسید.

روز گذشته، ۱۲ مارس، برای چهارمین بار در تاریخ، قیمت بیت کوین طی یک روز بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد. بدون شک تا مدت‌ها «پنج‌شنبه خونین» در یادها می‌ماند اما شاید اگر چند سال دیگر نمودار کل بیت کوین را ببینیم، سقوط دیروز قیمت فقط یک نقطه کوچک قرمز باشد.

منبع: ارز دیجیتال

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها