زنجیره انسانی کرونا در خیابان‌های اصفهان

درختان به شکوفه نشسته‌اند، لکه‌های سفید ابر در آسمان می‌خرامند و صدای پای بهار در کوچه و خیابان های شهر می‌‌آید. چند روزی به آمدن بهار و سال نو نمانده، اما از رفت و آمدهای همیشگی در خیابان‌ها و بازارهای اصفهان خبری نیست.

زنجیره انسانی کرونا در خیابان‌های اصفهان

شیوع کرونا، قرنطینه خانگی و توصیه مسئولان بهداشت و درمان به ماندن در خانه، باعث شده بسیاری از شهروندان فقط در مواقع ضروری مانند خرید یا رفت و برگشت به محل کار از خانه خارج شوند. اما در این میان افرادی هم هستند که گویا هنوز کرونا را جدی نگرفته اند؛ مادرانی که همراه با کودکان خود به بازار می روند، مغازه دارانی که هنوز هم به بازار شب عید چشم امید دارند و از همه بیشتر جوانانی که خودشان را گروه آسیب پذیر در برابر کرونا نمی دانند، این روزها در گوشه و کنار شهر به چشم می خورند.

در بافت قدیمی شهر، خیابان ابن سینا که بازار پارچه فروشان اصفهان است هم این روزها از هراس کرونا در امان نمانده، با این حال در بعضی مغازه های این خیابان مشتریانی به چشم می خورند که در حال خرید الیاف مصنوعی برای پر کردن بالش و خرید پارچه رومبلی و ملحفه ای هستند. از خانم میانسالی که در یکی از این مغازه ها مشغول برانداز کردن طرح های ملحفه است می پرسم چطور بدون ماسک و دست کش از خانه بیرون آمده و در جواب می گوید: نه لازم نبود، فقط با همسرم برای خرید چند متر پارچه و مقداری نخ آمده ایم و چون با وسیله شخصی آمده ایم نیازی به ماسک و دست کش نداریم.

پای دخل مغازه مردی نشسته که ماسکی به صورت ندارد، اما چند لایه دستکش پوشیده و کارت بانکی هیچ مشتری را نمی گیرد، در عوض دستگاه پوز جلوشان می گذارد و می گوید: خودتان بکشید بعد هم دستگاه را به طرف خودش بر می گرداند و مبلغ و رمز مشتری را وارد می کند! از او می پرسم با این کار احتمال انتقال ویروس کرونا کمتر می شود؟ با قاطعیت می گوید: بله، حتما، هیچ چیز آلوده تر از همین کارت های بانکی نیست.

کمی آن طرف تر در بازار میدان عتیق که روزهای آخر سال همیشه راه بندان و ترافیک بود، خانواده هایی در رفت و آمدند و برای خرید لباس شب عید، لوازم آرایشی و حتی وسایل تزیین سفره هفت سین از این مغازه به مغازه دیگری می روند. از خانمی که همراه دو دختر خردسالش به بازار آمده می پرسم با این وضع، نگران بیرون آوردن بچه ها از خانه نبودید؟ و او پاسخ می دهد: من که خودم دست کش و ماسک دارم به بچه ها هم ماسک داده ام، ما فقط چند دست لباس می خواهیم که زود خرید می کنیم و به خانه بر می گردیم، بالاخره شب عید است و نمی شود برای بچه ها لباس نو نخرید!

مغازه داری که تقریباً وسط پیاده رو ایستاده و با صدای بلند، تمام عابران را به خرید دعوت می کند، خودش را وارد بحث می کند و می گوید: خانم بنویسید شب عید است و ما هیچ چیز نفروخته ایم، یک سال منتظر بودیم و الان هیچ به هیچ، ما مانده ایم و کلی چک و سفته و اجاره و هزینه... فقط می گویند تعطیل کنید، پس خرجمان را چطور دربیاوریم!؟

باز هم دورتر و در مرکز گردشگری اصفهان یعنی میدان نقش جهان، گروه های کوچک و بزرگ از جوانانی دیده می شوند که خودشان می گویند برای اینکه هوایی بخورند و دوری بزنند از خانه بیرون آمده اند. از سه دختر جوان که در حال بستنی خوردن روی نیمکتی در وسط میدان هستند می پرسم از کرونا و شیوعش در اصفهان نگران نیستند؟ آنها می گویند: چرا هستیم به خصوص وقتی دانشگاهمان تعطیل شد یکی دو هفته در خانه نشستیم، اما هم حوصله مان سر رفت و هم با همدیگر کار داشتیم، برای همین قرار گذاشتیم جایی همدیگر را ببینیم. دوستش ادامه می دهد: ماسک و دست کش هم داریم و با همدیگر هم دست ندادیم!

از گروهی پسران جوان که در گوشه میدان می بینم هم این سوال را می پرسم، موضوع را به شوخی می گیرند، یکی می گوید: نه، ما سوسول نیستیم! و دیگری ادامه می دهد: کرونا که هیچ ما از کنکور هم نمی ترسیم! از آنها دور می شوم، اما خنده و شوخی هایشان همچنان ادامه دارد.

آن سوتر در جنوب غربی شهر یعنی خیابان نظر اصفهان هم که یکی از بازارهای پر رفت و آمد نوروزی است، رفت و آمدها بسیار کمتر از همیشه است. شاید یک چهارم همیشه رهگذر در پیاده رو و مغازه ها دیده می شود. از چند خانم که همراه فرزندانشان در حال تماشای ویترین مغازه ها هستند هم درباره کرونا و خطر بیرون آمدن از خانه می پرسم. یک نفرشان با لحن حق به جانبی می گوید: ما هم مثل شما، خودتان برای چه بیرون آمدید، ما هم مثل شما کار داشتیم. مادر دیگری می افزاید: من از وقتی مدرسه ها تعطیل شده با دخترم در خانه مانده بودم، امروز برای یک خرید کوچک بیرون آمدم، دستکش و ماسک هم پوشیده ایم و گشتی می زنیم و زود بر می گردیم، در خانه هم دست ها و لباس هایمان را می شوییم تا ویروس را با خودمان نبریم، امیدوارم مریض نشویم.

اولین نمونه مثبت ابتلا به ویروس کرونا در اصفهان (دوشنبه- پنجم اسفند) اعلام شد. علاوه بر اصفهان، ۱۵ شهرستان دیگر اصفهان نیز درگیر این بیماری هستند و تعداد کل مبتلایان به این ویروس در استان به حدود ۸۰۰ نفر رسیده که اصفهان را جزو استان های در وضعیت قرمز قرار داده است.

پیش از این نیز دکتر کمال حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اگر مردم باور کنند که رعایت توصیه های بهداشتی بهتر از این است که ۱۴ روز یک گوشه بیفتیم، تب و تنگی نفس داشته باشیم، می توانیم حلقه انتقال را بشکنیم و به راحتی و بدون هیچ تنش و مشکلی مدیریت کنیم، وگرنه بیخود و بی جهت خودمان را مریض می کنیم و نتیجه اش افزایش نیازهای درمانی، دارویی، بیمارستانی می شود که تأمین آن بسیار مشکل می شود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها